TG Telegram Group Link
Channel: مطالعات شبه قاره هند
Back to Bottom
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies دو دیدگاه هم‌جهت درخصوص درستی رفتار سیاسی هند به ویژه متعاقب تحولات اوکراین رحمان قهرمان پور در توییتر می نویسد: هند از موقعیتی که وضعیت کنونی نظم بین المللی برایش فراهم کرده حداکثر استفاده را می کند. هم از روسیه نفت و غذای ارزان تر می خرد…
@indianstudies

ترافیک دیپلماتیک در ابوظبی

در هفته گذشته کشورهای حاشیه خلیج فارس مقصد مقامات بلندپایه دیپلماتیک بودند. در این بین امارات پذیرای مقامات ژاپن و هند و رئیس جمهور ترکیه بود. بنظر می رسد امارات متحده عربی در صدد قرار گرفتن به عنوان نقطه وصل منافع منطقه‌ای و بین‌المللی قدرت‌ها است.

در این باره هدف اصلی از سفر نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان به امارات، توافق در مورد مسائل اقتصادی و تسویه تجارت بین دو کشور با ارزهای ملی اعلام شده است.

هند توافقنامه‌ای را با امارات متحده عربی امضا کرد که به دهلی نو اجازه می‌دهد پول کالاهای خریداری شده را به جای دلار با روپیه تسویه و تلاش‌های هند برای کاهش هزینه‌های مبادلات را با حذف تبدیل دلار تقویت کند. دو کشور همچنین توافق کردند که یک پیوند پرداخت سریع برای تسهیل نقل‌و‌انتقالات پولی برون‌مرزی ایجاد کنند.

تنوع‌بخشی به مبادی واردات منابع غذایی و تامین امنیت غذایی یکی از اهداف امارات است. در همین زمینه امارات متعهد شده 2 میلیارد دلار برای کمک به توسعه مجموعه‌ای از «پارک‌های غذایی» در هند برای مقابله با ناامنی غذایی در جنوب آسیا و خاورمیانه کمک کند.

فارغ از جنبه‌های پولی و اقتصادی این سفر، باید به ضلع سوم و پنهان این رابطه یعنی رژیم اسرائیل نیز اشاره کرد. همکاری سه‌جانبه هند، امارات و رژیم صهیونیستی ابعاد راهبردی بسیار مهمی دارد. این همکاری با محوریت پول امارات، فناوری رژیم اسرائیل و بازار و نیروی کار هند سازماندهی می‌شود و امنیت دریانوردی و امنیت سایبری از ابعاد مهم این همکاری است.

این رابطه، یک ویژگی مهم دیگر هم دارد و آن روابط نزدیک شخصی و صمیمی سران این سه ضلع است که به روابط عمق خاصی داده است.

البته همکاری‌های تجاری، اقتصادی و ترانزیتی قلب این شراکت است که منجر به برنامه‌های جدی و عملیاتی بسیار مهمی برای اتصال ترانزیتی هند به مدیترانه از طریق امارات و رژیم صهیونیستی شده است.

نکته مهم دیگر که این روابط سه‌جانبه را تقویت کرده (فارغ از عادی‌سازی روابط امارات با تل‌آویو)؛ عدم وجود یک بازیگر در این میان است: «چین».

وجود چین و روابط گسترده آن با هر کشوری، به ویژه در منطقه بسیار حساس خلیج فارس و تنگه هرمز، طبعا با مخالفت آمریکا و کارشکنی کاخ سفید روبرو می‌شود. اما از آنجا که هدف جدی آمریکا، محدود کردن پکن و کشیدن کمربند راهبردی دور چین است، روابط سه‌جانبه دهلی- ابوظبی- تل‌آویو، مورد حمایت آمریکا قرار دارد؛ به‌ویژه آنکه طرح‌های جهانی چین مانند کمربند و راه را نیز با حضور هند در مسیر مدیترانه خنثی می‌شود.

فارغ از این شراکت سه‌جانبه، اما همکاری دوجانبه هند و امارات هم بسیار پویا و روزافزون است.

تجارت دوجانبه بین دو کشور، از آوریل 2022 تا مارس 2023 میلادی، به رقم خیره‌کننده 84.5 میلیارد دلار رسیده است. در واقع امارات در حال حاضر اصلی‌ترین شریک هند در خلیج فارس و کشورهای عربی است (هدف‌گذاری تجارت دوجانبه غیرنفتی دو کشور این است که تا سال 2030 به 100 میلیارد دلار برسد).

قرارداد تجارت آزاد‌، برنامه همکاری‌های راهبردی، سرمایه‌گذاری گسترده امارات در هند، توافق تجارت به ارزهای محلی، قرارداد 15 ساله خرید گاز مایع و واردات گسترده نفت از امارات و ... بخشی از مشارکت گسترده هند و امارات است.

نباید فراموش کرد که هند، سومین واردکننده و مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و پس از جنگ اوکراین، علیرغم فشارهای گسترده غرب به رهبری آمریکا، نه اقدامات روسیه را محکوم کرد و نه روابط انرژی‌پایه خود را با مسکو کاهش داد.

دهلی نو اکنون نیز با امارات، روابط جدی حول محور انرژی دارد و می‌خواهد منابع تامین انرژی خود را متنوع کند.

به این ویژگی‌ها باید حضور گسترده نیروی کار هندی در امارات را نیز اضافه کرد؛ نیرویی که آنقدر برای امارات ارزش دارد که حتی شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در امارات، برنامه‌های متنوع و فراوانی به زبان هندی پخش می‌کنند، خطوط هوایی امارات فیلم‌های هندی را در لیست پخش خود قرار داده است؛ پروازهای متعددی بین دو کشور برقرار است و البته این کارگران هندی، منبع مهمی برای تامین ارز برای کشور خود هستند و بخش عمده‌ای از درآمد خود را به کشورشان باز می‌گردانند.

هندی‌ها 35 درصد از جمعیت 10 میلیونی امارات را تشکیل می‌دهند که بزرگترین جامعه مهاجران هندی در جهان است.

تسنیم (با تلخیص)
@indianstudies

آثار گرمایش زمین بر خشونت خانگی

​​نتیجه‌ی تحقیق تازه‌ای که در نشریه‌ی مهم JAMA منتشر شد، نشان می‌دهد که گرمایش زمین بر گسترش خشونت خانگی تاثیر دارد. به ازای هر ۱ سانتیگراد که به گرمای دما اضافه می‌شود، خشونت فیزیکی و خشونت جنسی بیش از  ۶٪ افزایش پیدا می‌کند. این تحقیق در سه کشور #هند، #پاکستان و #نپال صورت گرفت که هر سه کشور بعضی از شدیدترین سویه‌های گرمایش زمین و مصائب طبیعی ناشی از آن را تجربه می‌کنند.  گروه تحقیق بیش از ۱۹۴ هزار زن و دختر ۱۵ تا ۴۹ ساله را در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ میلادی دنبال و بررسی کرده است.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که هند که در میان این ۳ کشور شدیدترین وضعیت گرمایش زمین و تغییرات ناشی از آن را تجربه می‌کند، با بیشترین میزان افزایش خشونت خانگی علیه زنان و دختران نیز مواجه است. بنا به این تحقیق به ازای هر ۱ درجه سانتی‌گراد گرمایش زمین در این کشور، خشونت فیزیکی ۸ درصد و خشونت جنسی علیه زنان و دختران ۷.۳ درصد افزایش داشته است. در همین ماه جاری هند گرم‌ترین روزهای ثبت‌شده در تاریخ‌اش برای این ماه را تجربه کرد و دمای هوا در برخی نقاط این کشور به ۴۵ درجه سانتیگراد رسید.

میشل بل، استاد بهداشت محیط زیست در دانشگاه ییل که یکی از نویسندگان این مقاله است، می‌گوید گرمایش هوا و تغییرات آب‌وهوایی بر مسائل ریز و درشت بسیاری در زندگی تاثیر گذاشته و در نتیجه خشونت علیه زنان را افزایش می‌دهد. برای مثال افزایش دمای هوا، محصول کشاورزی را از بین می‌برد، اقتصاد را با بحران بیشتر مواجه می‌سازد، به زیرساخت‌های شهری آسیب می‌زند، شرایط کار را مشقت‌بار کرده و بیکاری را افزایش می‌دهد، امکان بیرون رفتن از خانه را سخت‌تر می‌کند و خانواده‌ را مجبور می‌کند ساعات بیشتری را زیر یک سقف بگذرانند و …تمام این موارد  میزان استرس، فشار عصبی و خشم اعضای خانواده را افزایش داده و تنش و برخوردهای تندی را موجب می‌شود.

تحقیق همچنین نشان داد اگرچه گرمایش زمین، خشونت را در تمام گروه‌های اقتصادی جامعه افزایش می‌دهد، اما بیشتری افزایش خشونت در میان اقشار کم‌درآمد جامعه و همچنین جوامع روستایی مشاهده شد. سونیتی گارجی، فعال محیط زیست در هند، می‌گوید افزایش دما در هند، فشار اقتصادی سنگینی را به خانواده‌های بسیاری تحمیل کرده است. آن مردانی که می‌توانستند به شهر و ایالت دیگری بهر کار بروند، حالا بیکار و خانه‌نشین‌اند و  خشم و استیصال و فشار روانی را بر سر زنان‌شان و دختربچه‌ها خالی می‌کنند.

تحقیق می‌گوید هرچه زمین گرم‌تر و بحران آب‌وهوایی بیشتر شود، انواع خشونت‌های فیزیکی و روانی و جنسی در جهان نیز افزایش خواهد یافت و اکثر قربانیان این خشونت‌ها باز هم زنان خواهند بود و بس. پیش از تحقیق دیگری از دانشگاه مادرید نشان داد وقتی موجی از هوای گرم در جغرافیایی رخ می‌دهد، زن‌کشی ۴۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. تحقیق دیگری در کنیا نشان داد گرم‌ترین نقاط این کشور، آمار گزارش خشونت خانگی علیه زنان ۶۰ درصد بیش از سایر نقاط کشور است.

گرمای شدید هوا میزان استرس را افزایش می‌دهد، بیماری‌های روان پیش‌زمینه‌ای را شدیدتر می‌کند، طاقت و تحمل آدم‌ها و آستانه‌ی تحریک را پایین می‌آورد و میزان ترشح آدرنالین را افزایش می‌دهد، در نتیجه احتمال برخوردهای تند و خشونت‌آمیز بیشتر می‌شود. گرمای شدید هوا، اضطراب مزمن و همین‌طور اختلال اضطراب پس از سانحه را شدت می‌بخشد. گرمایش آب‌وهوا، اثرات جدی و مهلکی بر وضعیت بهداشت عمومی و وضعیت روان افراد جامعه دارد و بیشتر قربانیان خشونت‌های ناشی از این وضعیت، مثل همیشه زنان‌اند.
فرناز سیفی
@indianstudies

آثار تنش بین هندوستان و پاکستان

پس از حادثه پولواما، هر چند درگیری های نظامی بین هند و پاکستان فروکش کرد اما روابط هند و پاکستان به یک گره کور رسید.

هیچ یک از طرفین در مواضع خود برای بازگرداندن گفتگوهای دوجانبه انعطاف نشان نداده اند.

گفتگوهایی که برای جلوگیری از خطرات تشدید درگیری فاجعه بار بین همسایگان دارای سلاح هسته ای ضروری است.

علاوه بر این، رقابت راهبردی فزاینده بین قدرت ‌های بزرگ ، باعث شده تا علاقه آنها  به متقاعد کردن این دو همسایه  برای نرم‌ تر کردن مواضع خود به منظور از سرگیری مجدد روند گفتگوها  تقریبا از بین برود.

اکنون هر دو طرف باید منطقی عمل کنند تا از لفاظی های جنگی برای جلب حمایت توده ی مردم در طول انتخابات عمومی خود اجتناب کرده و در آتش تنش های میان دو کشور ندمند.

متاسفانه رقابت هند و پاکستان ارتباط منطقه ای جنوب آسیا را با مشکل مواجه کرده و انجمن همکاری های منطقه ای جنوب آسیا را از سال ۲۰۱۶  عملاً ناکارآمد کرده است.

هر دو طرف در جریان آخرین اجلاس سازمان همکاری شانگهای، درباره تروریسم فرامرزی نیش و کنایه های متعددی  رد و بدل کردند.

علیرغم اینکه  هر دو کشور به خوبی میدانند، جنگ نمی تواند مشکلات آنها را حل کند، آنها تمایلی به استفاده از ابزارهای جایگزین برای حل و فصل اختلافات خود ندارند.

حزب بهاراتیا جاناتا به ریاست ناردندر مودی،  بار دیگر از لفاظی های جنگ طلبانه برای جلب حمایت نیروهای تندرو و هندوتوا در انتخابات عمومی بعدی استفاده کرده است.

در  تاریخ ۲۶ژوئیه، وزیر دفاع هند راجنات سینگ به طرز تحریک آمیزی تاکید کرد که نیروهای مسلح هند آماده عبور از خط کنترل بین دو کشور هستند.

او از ساکنان  منطقه لاداخ خواست تا برای شرکت در جنگ  نه تنها به طورغیر مستقیم بلکه به صورت مستقیم آماده باشند.

او گفت: "ما می توانیم برای حفظ آبرو و حیثیت کشور تا هر جایی پیش برویم، و حتی اگر لازم باشد، از خط کنترل مرزی بین دو کشور عبور کنیم. وزیر دفاع هند همچنین از آمادگی ارتش این کشور برای حمله ی اساسی به داخل خاک پاکستان خبر داد و حتی از مردم غیر نظامی خواست تا آماده باشند!

مانور یا استقرار نظامی ارتش پاکستان در مرزهای غربی هند، از جمله خط کنترل مرزی طبیعی است.

پاکستان ازسال ۲۰۰۳ توافق آتش بس را نقض نکرده است ، همچینین این کشور از فوریه سال ۲۰۲۱ به توافقات جدید بر روی خط کنترل مرزی پایبند بوده و هیچ حرکت غیر معمولی در آن منطقه انجام نداده است.

لذا به نظر میرسد سخنان اخیر وزیر دفاع هند و تحریک مردم هند علیه پاکستان اهداف پاپولیستی دیگری را دنبال میکند.

همین هدف شوم پاپولیستی چنانچه کنترل نگردد، میتواند وضعیت بی ثبات صلح میان دو کشور هسته ای را تبدیل به یک فاجعه نماید.
بعید نیست لفاظی راجنات سینگ تلاشی باشد  برای منحرف کردن توجه مردم هند از درگیری‌های قومی خشونت ‌آمیز اخیر در ایالت مانیپور که تحت حاکمیت حزب بی جی پی یا همان حزب آقای ناردندرا مودی ، نخست وزیر هند است و باعث شده تا احزاب سیاسی مخالف او با یکدیگر متحد شده و به دنبال طرح رای عدم اعتماد به نخست وزیر در لوک سابا یا همان مجلس ملی باشند.

طرفداران مودی، از تشکیل اتحاد فراگیر توسعه ملی هند شگفت زده شده اند. این اتحاد جدید قصد دارد تا به صورت هماهنگ علیه وضعیت اقتصادی داخلی کشور هند، افزایش بیکاری در جامعه ، از بین رفتن آزادی رسانه در هند و  افزایش نا امنی برای اقلیت های مذهبی بلاخص مسلمانان در انتخابات شرکت کرده و حزب بی جی پی را از قدرت برکنار کنند.

  یکی از اجزا جدایی ناپذیر کمپین های انتخاباتی آقای نارندرا مودی و حزب بی جی پی، بیانیه های ضد پاکستانی است و به نظر میرسد آقای مودی بیش از هر زمان دیگری برای انتخابات پیش رو که قرار است در می ۲۰۲۴ برگزار شود ، به این بیانیه های ضد پاکستانی نیازمند است.

هر چند سخنان نسنجیده وزیر دفاع هند ممکن است در راستای همین کمپین انتخاباتی سال آینده باشد، اما نباید فراموش کرد که چنین سخنانی همانند یک جرقه در انبار باروت عمل میکنند و میتوانند به کاتالیزوری برای بی ثباتی کل منطقه تبدیل شوند.

هر چند دولت پاکستان به جای پاسخگویی به این سخنان از طریق ارتش، از سخنگوی وزارت امور خارجه خود یعنی خانم زهرا بلوچ استفاده کرد و سخنان آقای سینگ را تهدیدی برای صلح و ثبات جهان بلاخص در جنوب آسیا قلمداد کرد، اما ادامه ی چنین سخنان تحریک آمیزی ممکن است عنان صبر از کف مقامات پاکستانی در آورده و یک بار دیگر شاهد نا آرامی در این منطقه باشیم.

محمد حسین باقری
اندیشکده اقبال
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies رویای بر باد رفته ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه* برخلاف بازار نفت که یک بازار جهانی است، بازار گاز یک بازار منطقه‌ای محسوب می‌شود و تجارت گاز علاوه بر ابعاد اقتصادی دارای لایه‌های پیچیده سیاسی نیز می‌باشد که در شکل‌گیری روابط ژئوپلوتیک…
@indianstudies

پاکستان پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله واردات گاز از ایران را متوقف کرد

دولت پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای ناتوانی خود را برای پیگیری پروژه واردات گاز ابراز کرده است.

در این اطلاعیه آمده در صورتی می‌تواند پروژه را ادامه دهد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفع شود یا واشنگتن به اسلام‌آباد چراغ سبز نشان دهد.

۵ ماه پیش رسانه‌های دولت مدعی بودند با تهدید ایران برای «خسارت ١٨میلیارد دلاری»، پاکستان آماده اجرای تعهدات خود است.

بر اساس نامه‌ای که مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان به مجلس این کشور داده، پاکستان تحت قرارداد خرید و فروش گاز، یک اخطاریه فورس ماژور به ایران صادر کرده است که در نتیجه، تعهدات پاکستان تحت این قرارداد را به حال تعلیق در می‌آورد. البته ایران به اعلام وضعیت فورس ماژور اعتراض کرده است. 

اعلام تعلیق تکمیل این پروژه از سوی پاکستان در حالی است که دو روز پیش از آن، حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در اسلام‌آباد، قرارداد تجاری پنج‌ساله‌ای را به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار با پاکستان کشور امضا کرد و علنا از پاکستان خواسته بود تا پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را در بخش پاکستانی تکمیل کند.

در پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که از ۱۰ سال پیش در حال ساخت بوده، پاکستان باید بخشی از این پروژه را در خاک خویش عملیاتی و اجرا کند.

این کار طبق قرارداد سال ۲۰۰۹، باید تا پایان سال ۲۰۱۴ انجام می‌شد اما پروژه متوقف شد و ایران به این ماجرا اعتراض کرد. گفته می شود ایران تاکنون دو میلیارد دلار در سهم خویش برای این خط لوله هزینه کرده است.

‏بر اساس توافق‌نامه دو کشور، پاکستان موظف است از اول ژانویه ۲۰۱۵ روزانه یک میلیون دلار به‌دلیل تکمیل نشدن خط لوله گاز در خاک این کشور به ایران جریمه پرداخت کند. چنانچه ایران این پرونده را به دادگاه بین‌المللی ببرد و پیروز شود، پاکستان احتمالا باید میلیاردها دلار جریمه بپردازد.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies پاکستان پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله واردات گاز از ایران را متوقف کرد دولت پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای ناتوانی خود را برای پیگیری پروژه واردات گاز ابراز کرده است. در این اطلاعیه آمده در صورتی می‌تواند پروژه را ادامه دهد که تحریم‌های آمریکا…
@indianstudies

وزیرخارجه پاکستان رد کرد

بلاول بوتو زرداری گمانه‌زنی‌ها درباره هرگونه تعلیق در پیگیری توافقات میان دو کشور درخصوص پروژه گاز آی.پی، را رد کرد.

وی گفت تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان همچنان در دستورکار دولت اسلام‌آباد است و ما تعهد قوی برای عمل به وعده‌های خود داریم و اطمینان داریم این پروژه با همکاری و تعامل ایران و پاکستان به مرحله تکمیل خواهد رسید.

بلاول بوتو زرداری در کنفرانسی مطبوعاتی در اسلام‌آباد در آستانه پایان کار دولت و نزدیک شدن به زمان انحلال پارلمان ملی پاکستان، گفت: آینده انرژی پاکستان و نیاز مردم ما به خط لوله انتقال گاز ایران بستگی دارد.

وی با رد گمانه‌زنی‌ها درباره هرگونه تعلیق در پیگیری توافقات میان دو کشور درخصوص پروژه گاز آی.پی، تاکید کرد: همکاری و تعامل ما با کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و ما شاهد رشد چشمگیر در روابط دو کشور طی یک سال و نیم هستیم.
@indianstudies

جشنواره کتابخانه‌ها در دهلی نو

جشنواره کتابخانه‌ها که هرساله در دهلی نو، پایتخت هند، برگزار می‌شود، در تاریخ پنجم و ششم اوت امسال با حضور رئیس‌جمهور هند در محل برگزاری نمایشگاه‌ها در دهلی نو برگزار شد.

شعار «یک ملت، یک کتابخانه الکترونیکی» پیام نریندرا مودی، نخست‌وزیر هند، خطاب به دست‌اندرکاران جشنواره کتابخانه‌ها در سال ۲۰۲۳ بود.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره خانم دروپادی مورمو، رئیس‌جمهور هند، با تأکید بر اهمیت توسعه کتابخانه‌ها برای استفاده نسل جوان، کتابخانه را پل ارتباطی گذشته با آینده هند توصیف کرد و بر سرعت بخشیدن به فراهم آمدن امکانات برای دسترسی همگان به منابع علمی و پژوهشی تأکید کرد.

بر اساس خبر رسیده، مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز با معرفی فعالیت‌های خود در بخش دیجیتال‌سازی، حفاظت و مرمت، همانندسازی، کارگاه خوشنویسی و به ویژه نمایشگاه «میراث مشترک ایران و هند از درگاه زبان فارسی» در این جشنواره حضور داشته است.

این مرکز در قالب بازنمایی ۱۱ نسخه جدید به صورت چاپ، کارگاه آشنایی مخاطبین با خوشنویسی ایرانی و ارائه دو مستند درباره مرمت و احیای نسخه‌های خطی به ضرورت توجه به میراث مشترک ایران و هند تأکید کرده است. از مهم‌ترین رویدادهای این جشنواره می‌توان به برپایی نمایشگاه کتاب، کارگاه‌های آموزشی، کارگاه مرمت نسخ خطی، کارگاه خوشنویسی و نشست‌ها و نمایش فیلم اشاره کرد

https://www.ibna.ir/fa/tolidi/344119/%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D9%87%D9%84%DB%8C-%D9%86%D9%88-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1
@Indianstudies

کاوشگر فضایی هند بر سطح ماه
مطالعات شبه قاره هند
Photo
@indianstudies

خوشحالی هند و اولین تصویر فتح ماه

در حالی که نارندرا مودی در کنار رهبران کشورهای بریکس در آفریقای جنوبی حضور دارد این کشور موفقیت دیگری را در حوزه فضا جشن گرفت.

کاوشگر فضایی هند به نام "چندرایان-۳" عصر امروز با موفقیت بر سطح کره ماه فرود آمد.

بدین ترتیب هند اکنون اولین کشوری است که با کمک این ماه‌نورد، در بخش جنوب (تاریک) ماه مستقر شده است. ماموریت اکتشافی و پژوهشی این ماه‌نورد دو هفته طول خواهد کشید.

یکی از اهداف اصلی ماموریت چاندرایان-۳، کشف آب در ماه است که به گفته دانشمندان می‌تواند در آینده به سکونت انسان در ماه کمک کند.

با موفقیت چاندرایان-۳، اکنون هند چهارمین کشوری است که به «فرود ملایم» روی ماه دست یافته است.

India becomes the fourth country to achieve a moon landing, and the first to land spacecraft near moon’s south pole.

The Indian Space Research Organisation (ISRO) shared the first picture taken by the Chandrayaan-3 Landing Imager Camera after the lander module touched down on the surface of the Moon.

The picture shows the landing site of Chandrayaan-3 with a leg and its accompanying shadow visible in the image.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies ⁠#فرهنگی آیا هند به دنبال اجرا "جنگ" بر سر اسامی اسلام است؟ شاید برای شما جای سوال باشد چه چیزی در اسم منحصر به فرد است. برای شهروندان هندی که تعدادشان کم نیست اسم به نوعی هویت شناخته می شود. بالای ۱۰۰ شهر از زمان استقلال هند تغییر نام داده…
@indianstudies

بهارات؛ تلاش دولت راستگرای هند برای نام زدایی از کشور هند

دهلی نو در حالی برای پذیرایی از رهبران گروه ۲۰ آماده می‌شود که تغییر نام این کشور در دعوت‌‌نامه ضیافت شام رئیس جمهور هند به «بهارات»، عملا حاشیه مهم‌تر از متن این اجلاس شده است.

یک رسانه هندی هم گزارش داده است که احتمالاً دولت قصد دارد در جلسه ویژه پارلمان هند لایحه تغییر نام رسمی این کشور به «بهارات» را ارائه کند.

شبکه خبری «تایمز نو» در گزارشش آورده که نارندرا مودی قصد دارد در جلسه ویژه پارلمان هند که از ۱۸ تا ۲۲ ماه میلادی جاری برگزار می‌شود، نام رسمی کشور هند را به «بهارات» تغییر دهد.

دولت راست‌گرای ناراندرا مودی از زمان به قدرت رسیدن تلاش می‌کند آثار فرهنگ‌های غیرمحلی، از اسلام گرفته تا دوران استعمار بریتانیا را از این کشور بزداید.

تغییر قانون اساسی در رابطه با کشمیر، حمایت از آیین هندو در برابر مسلمانان، تغییر نام‌های دوران تمدن اسلامی به نام‌های هندی و دست آخر تغییر نام کشور از هند (India) به بهارات، مهم‌ترین گام‌های حزب بهاراتیا جاناتا بوده است.

اما دلیل این تغییر چیست؟

اول آنکه نام هندی کشور هند بهارات است. در عربی به ادویه که خاستگاه آن هند است بهارات می گویند و از همه مهتر «بهاراتیا جاناتا» نام حزب حاکم در هند است که مخالفان آن‌را به تبعیض‌های قومی و مذهبی متهم می‌کنند. شبیه آنکه یک حزب کشور را ملک شخصی خودش بداند.

دوم اینکه این رویه ادامه مسیر آر اس اس که در واقع منبع اساسی الهیاتی و معرفتی این حزب است محسوب می شود. آنها از ایجاد "آخاند بهارات " صحبت کرده اند و به دنبال هندی بزرگ هستند که در آن دهلی‌نو بر افغانستان، بنگلادش، بوتان، میانمار، نپال، پاکستان، سریلانکا و تبت حکومت کند. شبیه آنکه عده ای درباره امپراتوری اردوغان در ترکیه از آن صحبت می کنند و یا ایران را متهم به تلاش برای احیای تمدن پارس می کنند.

برخلاف موارد گفته شده، غرب به دلیل ترس فزاینده اش از قدرت گرفتن چین از چنین ایده استقبال خواهد کرد چرا که در عمل آن را رقابت منطقه ای هند و چین می داند. اما باتوجه به روندهای داخلی هند مثل حرکت های ملی گرایانه  و جهت سیاست خارجی مثلا در عدم هم‌سویی با غرب در جنگ اوکراین چنین تحلیلی کم‌مایه است.

برای ایران این موضوع همچنان ادامه یک زنگ خطر تمدنی است. چرا که نه فقط در دوره چند صدساله تفوق اسلام در شبه قاره، که زبان فارسی و تمدن ایرانی در هند حضور و نمو داشت، بلکه حتی در دوران استعمار و استقلال، همچنان تمدن اسلامی با درون‌مایه های روایت ایرانی در هند اندک وجود بالفعلی داشته است که اینگونه طی مسیر برای آن‌ دهشتناک خواهد بود.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies بهارات؛ تلاش دولت راستگرای هند برای نام زدایی از کشور هند دهلی نو در حالی برای پذیرایی از رهبران گروه ۲۰ آماده می‌شود که تغییر نام این کشور در دعوت‌‌نامه ضیافت شام رئیس جمهور هند به «بهارات»، عملا حاشیه مهم‌تر از متن این اجلاس شده است. یک…
@indianstudies

گروه ۲۰، هند و ابتکار یک ائتلاف نوپا

در حالی که حاشیه و تفسیرهای تغییر نام ادامه دارد و گفته می شود چنین تحولی برای هند هزار کرور روپیه (۱۷۲ میلیون دلار) آب می خورد، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه خبر داده که پوتین حتی به‌صورت ویدئوکنفرانسی هم در نشست ۹ تا ۱۱ سپتامبر سران گروه ۲۰ در هند شرکت نخواهد کرد، و همینطور هیچ ملاقاتی میان جو بایدن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم برنامه‌ریزی نشده است، و البته کشورهای گروه ۲۰ با اعطای عضویت دائمی به اتحادیه آفریقا موافقت ضمنی کرده‌اند، یک ائتلاف عجیب و واقعی هم خزنده‌وار فعال می شود تا آرایش ائتلاف‌های جهانی شکل تازه‌ای به خود بگیرد.

‏اکسیوس گزارش داده است روز شنبه کشورهای هند، آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده از آغاز یک ابر پروژه راه آهن خبر خواهند داد.

این طرح ابتدا با پیشنهاد اسرائیل در نشست گروه I2U2 (آمریکا و امارات و هند و اسرائیل) کلید خورد و با عادی‌سازی احتمالی روابط عربستان و اسرائیل، از بنادر اسرائیل به اروپا گسترش خواهد یافت.

با هماهنگ‎سازی تیم سیاست خارجی بایدن، طرح ویژه خطوط ریلی خلیج فارس نهایی خواهد شد که با همراهی سعودی، شاهراه بزرگ ریلی سراسری خاورمیانه را ایجاد خواهد کرد و با اتّصال بنادر کلیدی به این خطوط ریلی فوق مدرن، هند به این شبکه متّصل می‎شود.

دولت قبلی اسرائیل، طرح خطوط ریلی در داخل سرزمینهای تحت کنترل این دولت را اجرایی کرده است و دولت فعلی، برای اتّصال به خطوط بزرگ در دست احداث، آماده است.

در این رابطه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا که همراه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور عازم هند شده‌اند تا در اجلاس سران گروه ۲۰ با حضور شاهزاده محمد بن سلمان شرکت کنند، به خبرنگاران گفت که هنوز تا «عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی» کار باقی‌ مانده است. او گفت که «هنوز چارچوب و شرایط آماده امضا نداریم و همچنان کار باقی مانده است».

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره شتاب گرفتن تلاش‌های دولت بایدن برای تحقق این هدف منتشر شده است.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies گروه ۲۰، هند و ابتکار یک ائتلاف نوپا در حالی که حاشیه و تفسیرهای تغییر نام ادامه دارد و گفته می شود چنین تحولی برای هند هزار کرور روپیه (۱۷۲ میلیون دلار) آب می خورد، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه خبر داده که پوتین حتی به‌صورت ویدئوکنفرانسی هم…
@indianstudies

کریدور جدید هند خاور میانه اروپا
۱/

همانگونه که انتظار می‌رفت این کریدور جدید حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه خود آورده است. در فضای داخل ایران برخی عمدتا از سیاستمداران تلاش می‌کنند تا این اتفاق را کم اهمیت یا غیر موثر در بازیگری ایران در ژئوپلیتیک منطقه توصیف کنند. به عنوان مثال گفته شده است که این کریدور مغایرتی با کریدور شمال جنوب قبلی میان هند ایران و روسیه ندارد.

در مقابل عده دیگری هم تلاش می‌کنند تا این رخداد را در ادامه روندی معرفی کنند که در آن ایران مرتباً از کریدورهای محتمل کنار گذاشته شده می شود.

واقعیت این است که ‏پیرامون ایران چند کریدور مهم در حال تکمیل است و ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

- کریدور چین به اروپا از طریق کاسپین در شمال ایران
-کریدور هند به اروپا در جنوب ایران
-کریدور آسیا به اروپا از طرق فاو عراق به ترکیه در غرب ایران
- کریدور بندر گوار پاکستان به چین در شرق ایران

علاوه بر این‌ها باید این کریدور جدید و همینطور کریدور زنگزور را هم در نظر گرفت.

جالب است که بانی برخی از این کریدورها، لیدرهای اصلی شانگهای و بریکس هستند.

عبدالله باباخانی می گوید با این همه، تمایل اندکی به دعوت ایران وجود دارد. شاید حتی بتوان گفت دعوت به گروه های منطقه ای هم برای تضمین امنیت همین کریدورها است.

المانیتور نوشته که کریدورهند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) یک کریدور حمل و نقل است که بیش از 3000 مایل را در بر می‌گیرد و از دو گذرگاه تشکیل شده است. کریدور شرقی هند را به خلیج فارس متصل می‌کند در حالی که کریدور شمالی خلیج فارس را به اروپا متصل خواهد کرد.

همانطور که در تفاهم‌نامه کاخ سفید نوشته شده پس از تکمیل شدن، این پروژه یک شبکه حمل‌و‌نقل بین مرزی ریلی و کشتیرانی مقرون به صرفه و قابل اعتماد ایجاد خواهد کرد.

بیژن اشتری در نوشته ای تند با عنوان ایران، سیاه‌چالهٔ ژئوپلیتیک می گوید ناگفته پیداست که ایران هیچ جایگاهی در این پروژه ترانزیتی ندارد و جالب اینکه پنج کشور عضو بریکس (هند، روسیه، برزیل، چین و آفریقای جنوبی) هم مهر تأیید خود را پای این پروژهٔ ضد ایرانی زده‌اند و ما دلخوش کرده‌ایم که به‌زودی عضو این اتحادیه می‌شویم. و از آنسو افتخار می‌کنیم که پنجاه کشور جهان با ما دشمنند. ما به یک سیاهچالهٔ ژئوپلیتیک تبدیل شده ایم.

او اضافه می کند ایران به طور طبیعی می‌توانست چهارراه جهانی باشد و شرق آسیا را به اروپا وصل کند. ما می‌توانستیم بهترین مسیر تجاری بین شرق و غرب و بین شمال و جنوب جهان باشیم. می‌توانستیم سالیانه صدها میلیارد دلار از همین طریق کسب درآمد کنیم و کشورمان را از حیث اقتصادی شکوفا کنیم.

همینطور می گوید ایران آسان‌ترین مسیر برای وصل کردن ترکیه به افغانستان و پاکستان و چین است اما ترکیه ترجیح داده با احداث کریدور لاجورد، از طریق آسیای میانه به این مقاصد برسد. یا نگاه کنید به کریدور زنگزور ترکیه که آشکارا ایران را نادیده گرفته. چینی‌ها هم پروژهٔ عظیم «کمربند، راه» خود را بدون در نظر گرفتن ایران دارند پیش می‌برند. چابهار با آن مزیت‌های بالقوه‌اش جای خود را به بندر گوادر پاکستان داده است.

یدالله کریمی پور هم در ایران رقابت کریدوری را باخت می نویسد:  مانند چین- اروپا، یا هند- اروپا. ایران به اعتبار موقعیت جغرافیای اش در اوراسیا، تنها کشور تک جداره بین آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و دریای آزاد و نیز کوتاهترین و ایضا با صرفه ترین مسیر در پیوند شبه قاره- اروپا است. در واقع با تحقق قابلیت های گذرگاهی ایران، کمترین درآمد  تخمینی ملی در درازمدت 6 تا 9 برابر فروش نفت در ۱۴۰۱ برآورد شده است.

او مدعی است با قرارداد عظیم هند- عربستان- اروپا و قطبیت اقیانوس هند در اتصال کریدور  محور خاوری- باختری، با گذر از عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری، اسرائیل، اردن، ترکیه و مصر،‌ ترانزیت کلان مقیاس کالا بین دو بازار جهانی اروپا- هند انجام شده و ۱۱ کشور واسطه ای دیگر در این مسیر، به درآمدهای کلان باد آورده دست خواهند یافت؛ تنها تکیه گاه تخیلی و موهوم کوچک مقیاس ایران چشمداشت به تامین مالی تکمیل خطوط ریلی رشت- آستارا بود که روسیه به خاطر تحریم ها، جایگاه ترانزیتی اش را از دست داده. این سخن در خصوص کریدور شمال جنوب مصداق معتبری دارد.

او می گوید تا وقتی ایران در تحریم جهانی است، امکان مشارکت استراتژیک در هیچ طرح و برنامه کلان مقیاسی ممکن الوقوع نیست.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies کریدور جدید هند خاور میانه اروپا ۱/ همانگونه که انتظار می‌رفت این کریدور جدید حرف و حدیث‌های زیادی را به همراه خود آورده است. در فضای داخل ایران برخی عمدتا از سیاستمداران تلاش می‌کنند تا این اتفاق را کم اهمیت یا غیر موثر در بازیگری ایران…
۲/

در مقابل برای دیگران واقعاً عایدی بزرگی دارد. مثلاً رکسانا نیکنامی می گوید امارات تا سال ۲۰۳۱ تجارت غیر نفتی خود را دو برابر می‌کند و اسرائیل هم مسیر ساده‌ای برای صادرات هیدروژن پاک خود به اروپا پیدا می‌کند.

بررسی بهره هند در این میان می تواند کار سترگی باشد. یک بررسی اولیه می گوید هند بسیار مهمتر از بقیه است؛ چرا که در ابتدا این کشور بود که ایده را داد و بررسی منافع آن برای هند از هر کشور دیگری مقدم‌تر و اساسی‌تر بوده است. در درجه دوم باید توجه کرد که چنین ایده‌ای در گروه ۲۰ اما عمدتاً برای کشورهای جنوب جهانی اتفاق افتاده است. چنین قدرت اقناع کنندگی کم‌نظیر و حاصل تبدیل همه ذینفعان به برندگان بالقوه است. نکته دیگر که در رابطه با چین مطرح است حذف معنادار هند از کلیه مسیرهای ارتباطی ابتکار کمربند است که واکنش طبیعی آن البته در کنار وجود سایر منابع کافی منجر به این قدرت‌نمایی شده است.

جالب توجه که ترکیه رجب طیب اردوغان از طرح اعلام شده توسط سران هند، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا برای ایجاد دالان تجاری که جنوب آسیا را به اروپا وصل می‌کند، انتقاد کرد. این کنار گذاشته شدن نشانه روشنی از نارضایتی غرب از سیاست استقلال استراتژیک این کشور در دوران اردوغان است.

این موضوع به همراه تحرکات ترکیه و جمهوری آذربایجان برای تغییر مرزهای منطقه قفقاز‌ برنامه دیگری است که در این میان برای تحقق چالش های زیادی را دارد.

در جمع‌بندی می‌توان گفت که امروز موضوعات اقتصادی کلان مانند تکمیل هر یک از این مسیرهای کریدوری و همه منافع مالی و معنوی حاصل آن برای دولت‌های درگیر، عامل اساسی در تحولات جهانی و تعاملات دو یا چند جانبه سیاسی آینده در منطقه خواهد بود.
باتوجه به فضای موجود در به حاشیه رفتن و غیرفعال شدن هر یک از ابتکارهای کریدوری منطقه، تا چه اندازه موفقیت کریدور جدید هند خاورمیانه اروپا را امکانپذیر می‌دانید؟
Anonymous Poll
52%
زیاد
48%
کم
@indianstudies

نخست وزیر هند مجدد در صدر رتبه بندی مقبولیت، در میان رهبران جهان، قرار گرفت.

Prime Minister NarendraModi retained his position at the top of an approval ratings list of global leaders, with 76%, according to a survey by Morning Consult.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies سوناک هندی‌الاصل در داونینگ استریت ریشی سوناک بالاخره نخست‌وزیر بریتانیای کبیر شد. سوناک سومین رهبر توری و سومین نخست‌وزیر بریتانیا در سه ماه گذشته و پس از تحولات جهانی متعاقب برگزیت است. این سیاستمدار ۴۲ ساله جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا…
@indianstudies

اینفوسیس، که یکی از بنیانگذاران آن پدر همسر ریشی سوناک است، و مرکز آن در بنگلور هند می‌باشد، حالا تنها بنگاه هندی است که جزو ۱۰۰ شرکت برتر جهان قرار گرفته است.

Infosys, the Bengaluru-headquartered IT services provider, has found a place in TIME's ‘The World’s Best Companies of 2023' list, and is the only Indian firm to be ranked in top 100.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies انتقاد دیپلمات های هند از سفر 'غیر معمول' نخست وزیر کانادا به این کشور دیپلمات های ارشد هندی از برنامه سفر هشت روزه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به این کشور که تنها چند ساعت دیدار با مقامات رسمی در دهلی نو را شامل می شود انتقاد کرده اند.…
@indianstudies

جنگ بزرگ هند علیه "بهشت تروریست‌ها"

چند روزی است که لفاظی های اخیر دو کشور هند و کانادا در خصوص مرگ یک فعال سیک به سطح جدیدی رسیده است.

در کانادا تعداد زیادی سیک ساکن هستند و حالا قتل وی، که به جدایی طلبی شهره بوده است، در داخل خاک کانادا و اتهامات وارده مبنی بر دست داشتن دولت هند در این فقره، تنش‌های دیپلماتیک بین دو کشور را شعله‌ور کرده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که سازمان اطلاعاتی این کشور به «شواهد معتبری» دست یافته‌ که نشان می‌دهد هند در قتل آقای «هاردیپ سینگ نجار» ۴۵ ساله دست داشته است.

سینگ نجار سه ماه پیش در بیرون یک معبد در بریتیش کلمبیا کانادا به ضرب گلوله کشته شد.

ترودو تلاش کرده تصویر یک رهبر مدعی حقوق بشر را بازی کند و گفته که اتاوا شواهد را دنبال خواهد کرد و قول می‌دهد که تا زمان پاسخگو کردن مسببان، به پیگیری ادامه دهد.

این شواهد که تا به حال خبری نشده‌اند احتمالا  مکالمات مقامات هندی و دیپلمات‌های هندی مستقر در هند است. برخی از آن‌ها را متحدی با هویت محرمانه از گروه اطلاعاتی «پنج چشم» جمع‌آوری کرده است

هند هرگونه دست داشتن در قتل رهبر برجسته سیک‌ها در کانادا را به شدت تکذیب کرده و آن را «پوچ و مغرضانه» خواند و بعد از ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع کانادایی، این کشور را "بهشت امن برای تروریست‌ها" نامید.

هند و کانادا روابطی تاریخی و نزدیک دارند و شرایط ایجاد شده می‌تواند طیف وسیعی از منافع دو طرف را به مخاطره بیاندازد. طبق سرشماری سال ۲۰۲۱، جمعیت کانادا شامل ۱.۴ میلیون شهروند هندی تبار است، بیش از نیمی از این عده پیرو آیین سیک هستند.

هندی ها همچنین بیشترین سهم را در میان دانشجوهای خارجی را در دانشگاه‌های کانادا دارند. در سال ۲۰۲۲، تعداد دانشجویان هندی به ۳۲۰۰۰۰ نفر رسید که معادل ۴۰٪ از کل دانشجویان خارجی در کانادا است.
@indianstudies

استمرار اختلافات پاکستان و طالبان

وزیر خارجه طالبان در دیدار با هیات پاکستانی گفته است «افغانستان و پاکستان به عنوان دو همسایه و کشور اسلامی باید از اظهارنظرعلیه یکدیگر خودداری کنند تا باعث افزایش فاصله میان دو طرف نشود.»

وزیر خارجه دولت سرپرست پاکستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت مایه تأسف است که حملات در داخل پاکستان از افغانستان و تی تی پی ادامه دارد و از مقامات افغان خواست تا به تعهدات خود در قبال پاکستان و سایر کشورها عمل کنند.

دادگاه عالی پاکستان به دولت فدرال این کشور دستور داده تا شهروندان خارجی را که از سوی کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل تایید شده‌‌اند، زندانی نکند. اخیراً پلیس پاکستان پناهجویان افغانستانی را به طور گسترده بازداشت کرده بود.

سرکنسول افغانستان در کراچی هم تاکید کرد که امارت اسلامی نمی‌تواند از افغان‌هایی که به علت همکاری با احزاب و گروه‌های سیاسی پاکستان مورد انتقاد حکومت آن کشور قرار بگیرند، پشتیبانی و یا دفاع کند.
HTML Embed Code:
2024/04/30 01:28:26
Back to Top