TG Telegram Group Link
Channel: مطالعات شبه قاره هند
Back to Bottom
@indianstudies

نخستین برنامهٔ مرکز فرهنگی هند در ایران.
زیرنظر رایزن فرهنگی هند، آقای دکتر بلرام شوکلا.

دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱.
شرکت برای تمام علاقه مندان آزاد و رایگان است.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies سوناک هندی‌الاصل در داونینگ استریت ریشی سوناک بالاخره نخست‌وزیر بریتانیای کبیر شد. سوناک سومین رهبر توری و سومین نخست‌وزیر بریتانیا در سه ماه گذشته و پس از تحولات جهانی متعاقب برگزیت است. این سیاستمدار ۴۲ ساله جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا…
@indianstudies

شبه‌قاره‌ای‌های بیشتر در ساختار سیاسی بریتانیا

حمزه یوسف مسلمان نخست وزیر اسکاتلند شد. یوسف فرزند یک مهاجر پاکستانی است. حالا نخست وزیر بریتانیا، شهردار لندن و نخست وزیر اسکاتلند ریشه‌های شبه قاره‌ای دارند.

یوسف اسکاتلندی را رهبری می‌کند که می‌خواهد اروپایی بماند حتی اگر به قیمت جدا شدن از بریتانیا باشد. این سیاستمدار ۳۷ ساله در جریان کارزار انتخاباتی‌اش گفته بود در صورت استقلال این منطقه از بریتانیا، او چارلز را از پادشاهی اسکاتلند کنار خواهد زد. استروجن او را جانشینی مرتبط نامیده و از او حمایت کرده است.
@indianstudies

قطار هند از قطار چین جلو زد!

کاریکاتور آلمانی از افزایش جمعیت هند و پیشی گرفتن آن از چین
مطالعات شبه قاره هند
Photo
@indianstudies

هند به زودی از چین در آحاد و انفس جلو می زند، موضوعی که همیشه حتی تا قبل از آنکه رتبه یک باشد مزیت نسبی آن محسوب می شده است.

سازمان ملل متحد گفته است که هند این هفته با پیشی گرفتن از چین به پرجمعیت ترین کشور جهان بدل خواهد شد. ۱۰ کشور پرجمعیت جهان #هند، چین، آمریکا، اندونزی، #پاکستان، نیجریه، برزیل، #بنگلادش، روسیه، مکزیک خواهند بود.

در حالی که ۲۵۴ میلیون نفر از جمعیت هند را افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال تشکیل می‌دهند و چین با جمعیت سالخورده و نرخ رشد جمعیت کند دست و پنجه نرم می‌کند، کارشناسان بر این اعتقادند که تغییرات جمعیتی می‌تواند راه را برای تبدیل شدن هند به یک وزنه سنگین اقتصادی و جهانی هموار کند.

در حقیقت امروز هند بالاترین نسبت (۷۵درصد از جمعیت) را در میان هر اقتصاد بزرگ دیگری به عنوان نیروی کار دارد. اما بدون مشاغل خوب کافی، این مزیت بی‌بدیل می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. برای سود بردن از آن، هند باید شغل کافی برای میلیون‌ها نفری که هر سال وارد نیروی کار این کشور می‌شوند، ایجاد کند؛ چالشی که در حال حاضر در آن شکست خورده است.

برای آن، هند باید سرمایه‌گذاری‌های جهانی را جذب کند. پنجره فرصت در حال کاهش است و اگر هند به سرعت حرکت نکند، مزیت جمعیتی آن به راحتی می‌تواند به کابوس بیکاری تبدیل شود.

درحالی‌که هند نیروی بسیار ماهر در بخش خدمات از جمله حوزه‌هایی مانند فناوری اطلاعات که پیشرو جهانی است دارد، نیروی کار این کشور فاقد آموزش لازم برای صنایع تولیدی پیشرفته است.

براساس داده‌های تازه انتظار می‌رود جمعیت هند تا آخر آوریل به یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۸۵۰ نفر برسد.

یک نهاد دیگر سازمان ملل هفته قبل پیش‌بینی کرده بود که جمعیت هند تا اواسط سال جاری از چین پیشی خواهد گرفت.

صندوق جمعیت سازمان ملل هفته پیش گفت که جمعیت هند در میانه سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۹ میلیون نفر بیش از چین خواهد بود.

کشورهای آسیایی در ۷۰ سال گذشته بیش از یک سوم جمعیت جهان را داشته‌اند.
مطالعات شبه قاره هند
Photo
@indianstudies

کاریکاتور آلمانی موجب رنجیده شدن مقامات هند شد

Union minister Rajeev Chandrasekhar slammed the German media company ‘Der Spiegel’ for its racist tone in its cartoon depicting India as the most populous nation, surpassing China. “Notwithstanding your attempt at mocking India…,” the union minister said, sharing the caricature, which has been widely circulated on social media for a couple of days.

The viral cartoon aimed to illustrate a comparison of the "development levels" between India and China, following the news that India has surpassed China's population. It depicted an overcrowded train of Indians with swarms of passengers both inside and on top of it, overtaking a "sophisticated" bullet train of China with two drivers inside. The drivers in the bullet train appeared shocked at the sight of the overcrowded Indian train, which angered several users who echoed the larger sentiments that the mannerism of the West in depicting India is nowhere close to the country’s reality.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies شهباز شریف نخست وزیر پاکستان شد در حالی که از پاکستان خبر می رسد نخست وزیر برکنار شده پاکستان تصمیم گرفته که از عضویت پارلمان این کشور نیز استعفا بدهد و اعضای تحریک انصاف نیز به صورت جمعی از این مجلس استعفا خواهند داد شهباز شریف رهبر حزب…
@indianstudies

تثبیت دوباره شهباز شریف

نخست‌وزیر پاکستان با کسب ۱۸۰ رای، برای دومین‌بار اعتماد نمایندگان مجلس شورای ملی این کشور را به‌دست آورد.

پس از رد طرح بودجه کابینه، دیوان عالی پاکستان دادخواستی را برای برگزاری رای اعتماد اعلام کرد و گفت نخست‌وزیر ممکن است از اعتماد کافی از سوی مجلس برخوردار نباشد.

دیوان عالی پاکستان عمران خان، شهباز شریف، مولوی فضل الرحمن و دیگران سران احزاب سیاسی را برای حل انتخابات فرا خوانده است.

Pakistan PM Shehbaz Sharif secured a vote of confidence in the parliament on Thursday. Sharif received 180 votes reposing confidence in his leadership in the 342-member National Assembly, which is the lower house of parliament. "If the court orders me to go home, I'm always ready but I shall keep the parliament in high esteem," Sharif said following the vote.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان قرار است هفته آینده ۳۱ اگوست در دادگاه حاضر شود. خان متهم است که پس از سخنرانی اخیرش با تهدید افسران پلیس و یک قاضی به آنها توهین کرده است. وی در سخنرانی خود حکم قاضی یک دادگاه بدوی در رسیدگی به پرونده…
@indianstudies

عمران خان بازداشت شد

نخست‌ وزیر پیشین پاکستان، عمران خان، توسط نیروهای امنیتی در اسلام‌آباد، بازداشت شده است.

پس از ماه‌ها کشمکش و در حالی که دولت حاکم بر پاکستان با مشکلات بسیار زیادی در حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند به گفته عمران خان برای خارج کردن نخست وزیر سابق از عرصه رقابت‌های انتخاباتی او را دستگیر کرد.

خان برای حضور در دادگاه عالی اسلام‌آباد به منظور بررسی اتهامات فساد مالی به محل دادگاه رسیده بود که بازداشت شده است. دلیل دقیق بازداشت او در حال حاضر رسما مشخص نیست و مقام های رسمی توضیحی در این زمینه ارائه نکرده‌اند. با این حال آقای خان با چندین پرونده قضایی روبرو است.

دوشنبه، مقاماهای نظامی پاکستان به آقای خان هشدار دادند که از طرح «ادعاهای بی‌اساس» خودداری کند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به بازداشت عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان گفته است که این رویداد «واقعاً تاسف‌بار» است.‌ به گفته‌ی او این تصمیم عواقب گسترده‌ای در پی خواهد داشت.

گزارش‌ها می‌رساند که حامیان حزب تحریک انصاف در پاکستان پس از بازداشت عمران خان، رهبر این حزب در شماری از شهرهای این کشور به جاده‌ها ریخته‌اند.

شاه‌محمود قریشی، از رهبران تحریک انصاف خواستار تظاهرات مسالمت‌آمیز شده است.

گزارش شده است که اعتراضات در برخی از شهرها به خشونت کشیده شده است.

وبسایت نت‌بلاک که محدودیت اینترنت را در سراسر جهان دنبال می‌کند، گفته که به دنبال بازداشت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، یوتیوب، فیسبوک و توییتر در سراسر این کشور محدود شده است.
@indianstudies

بریده‌ای از کتاب

"مخفی نماند که هندوستان مملکتی است در غایت طول و عرض، متوطّنانش اکثریت بت‌پرستند و در میان ایشان نیز اختلاف بسیار است و حیوانات غریب التمثال در طیور و دواب و جانوران آبی بسیار است و معادن و نباتات نافعه لاتعدّ و لاتحصی و ایضا چندان خوبی که در آن دیار است در هیچ مملکتی نیست از عبدالله بن سلام نقل است که شادی را ده جزء آفریده‌اند نه جزء آن را به هندوستان و یک جزء را بباقی جهان داده اند."

امین احمد رازی، تذکره هفت اقلیم به کوشش سید محمدرضا طاهری حسرت، سروش، ۱۳۷۸.
@indianstudies

مودی در مراسم روز یوگا در سازمان ملل متحد
مطالعات شبه قاره هند
Photo
@indianstudies

مودی در آمریکا به دنبال چیست؟

نخست وزیر هند به آمریکا سفر کرده است تا هم در مراسم روز جهانی یوگا در نیویورک و در سازمان ملل شرکت کند، هم با ایلان ماسک گفتگو کند و از ثروت او به هند بیاورد و هم در واشنگتن توسعه روابط اقتصادی، نظامی و فناوری را مقدم بر هر چیز با دولت بایدن پیگیری کند.

اما آیا می تواند همچنان نگرانی های غرب در رابطه با مباحث داخلی حقوق بشری هند و موضع بینابینی در جنگ اوکراین و جنگ تعرفه ای را به کناری بزند.

اگر این بار هم چنین شود این را البته نباید لزوما از قدرت جذبه او دانست و یا پشتوانه داخلی که آمریکای بایدن احتمالا به دنبال علائق واقعی خودش خواهد بود. تحلیلگران در انتقاد از دعوت ویژه رهبر هند به آمریکا، می‌گویند کاخ سفید هیچ‌گاه سیاست ‌خارجی خود را بر اساس مبانی حقوق بشر تنظیم نکرده است.

اما اولویت ها در جای دیگری است.

هفته نامه اکونومیست در سرمقاله شماره 17 ژوئن سال 2023، با عنوان" بهترین دوست جدید آمریکا"، می گوید چرا هند برای آمریکا اهمیت دارد؟

آمریکایی ها امیدوارند به توافقات دفاعی دست یابند. مودی به همراه وینستون چرچیل، نلسون ماندلا و ولودیمیر زلنسکی یکی از معدود رهبران خارجی خواهد بود که بیش از یک بار در جلسه مشترک کنگره سخنرانی خواهد کرد.

نفوذ جهانی غول آسیای جنوبی به سرعت در حال افزایش است. این کشور پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است. از طرفی رقابت مشترک با چین، هند و آمریکا را به یکدیگر نزدیک می‌کند.

ایلان ماسک، تاجر میلیاردر، روز چهارشنبه ۳۱ با وی در نیویورک دیدار کرد. ماسک پس از این دیدار با اعلام این که قصد افزایش سرمایه‌گذاری در هند را دارد، گفت: من از طرفداران مودی‌ام. او واقعا به هند اهمیت می‌دهد.»

ماسک و مودی اولین بار در سال ۲۰۱۵، وقتی نارندرا مودی در سفری به ایالات متحده از کارخانه تسلا در فرمونت کالیفرنیا بازدید کرد، ملاقات کرده بودند.

البته قضیه یک سرِ دیگر هم دارد. سفر رائول گاندی، سیاستمدار و عضو پیشین پارلمان هند، به آمریکا که چند هفته پیش انجام شد.

شاید آنگونه که هزاران مهاجر هندی برای استقبال از نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، صف می‌بستند، برای آقای گاندی جمع نشدند؛ اما برای سیاستمداری که دیگر عضو پارلمان یا رهبر اپوزیسیون نیست، داوطلبان «کنگره برون‌مرزی هند» - شعبه بین‌المللی حزب کنگره هند - توانستند جمعیت کافی را برای حضور در برنامه‌های او گرد هم جمع کنند.
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies مودی در آمریکا به دنبال چیست؟ نخست وزیر هند به آمریکا سفر کرده است تا هم در مراسم روز جهانی یوگا در نیویورک و در سازمان ملل شرکت کند، هم با ایلان ماسک گفتگو کند و از ثروت او به هند بیاورد و هم در واشنگتن توسعه روابط اقتصادی، نظامی و فناوری…
@indianstudies

سفر سه روزه با استقبال تشریفاتی از مودی در کاخ سفید، ضیافت شام مجلل و امضای چندین قرارداد مهم همراه شد و مودی همچنین در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کرد.

اما این همه ماجرا نیست. همانگونه که راهول گاندی به‌دور از دولت در هفته های قبل تلاش کرد مقابل مودی عرض اندامی در آمریکا کند، اوبامای دموکرات هم حرفهای جالبی در مورد سیاست درست آمریکا در ارتباط با هند زد.

اوباما هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که اگر از حقوق اقلیت‌ها حمایت نشود، هند ممکن است «چند پاره شود». او در پاسخ به این سوال که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، چگونه باید با «دموکرات‌های غیرلیبرال» تعامل داشته باشد، این اظهارات را بیان کرد و مورد انتقاد شدید بی‌جی‌پی هم قرار گرفت. همان زمان نخست‌وزیر هند، برای یک سفر رسمی در آمریکا بود.

به دنبال بیانیه رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر هند علیه پاکستان هم، وزارت خارجه پاکستان معاون سفارت آمریکا در «اسلام آباد» را احضار کرد.

بایدن رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند از پاکستان خواسته بودند اطمینان دهد که شبه نظامیان از خاک پاکستان علیه منافع هند اقدامی انجام نمی‌دهند. اسلام آباد این بیانیه را «مغایر با موازین دیپلماتیک» خواند.
@indianstudies

بریده‌ای از کتاب
به مناسبت ۱۸ تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان

"دلم می‌خواهد ما بچه‌های ایران با بچه‌های هند، اصلا با بچه‌های آسیا، نه چرا بچه‌ها را از هم جدا کنیم، اصلا همه بچه‌های دنیا، دست همدیگر را بگیریم، توی دنیایی هر چند خیالی و رنگارنگ بچرخیم و واژه‌های مشترک را با هم فریاد بزنیم: «دنیا، زندگی، دوست، محبت» "

"لبخند انار"
هوشنگ مرادی کرمانی
@indianstudies

صعود هند در سایه واقع گرایی و توجه به منافع ملی

به لطف سیاستگذاری بانیان هند نوین امروزه  هند به یکی  از قدرت‌های نو ظهور تبدیل شده و پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور  به سومین اقتصاد دنیا بعد از آمریکا و چین بدل شود .گر چه برخی از احزاب و شخصیت‌های  هندی بعضا  از دایره رعایت حقوق اقلیت های قومی خارج شده و از ناسیونالیسم  هندو دم می زنند ولی دموکراسی پارلمانی و تفکیک قوا و آزادی احزاب و رسانه  چنان قوام یافته  که هیچ حزبی را یارای تخطی  از آن نیست.

دموکراسی پارلمانی  بر پایه تعقل و واقع گرایی فرصتی برای هند در جهت تامین  منافع  ملی  فراهم آورده که از هر بحرانی در جهان و منطقه به نفع خود استفاده کند.

طی دوران تحریم ایران، کشور هند از فرصت خرید نفت و مشتقات پتروشیمی از ایران و فروش محصولات از جمله برنج به ایران استفاده بهینه کرد. با بروز بحران اوکراین دهلی نو ضمن حفظ روابط خود با همه طرفهای درگیر، بیشترین نفع را از خرید نفت روسیه عاید خود کرد.

محمدحسین بنی‌اسدی
جماران

https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1600040
مطالعات شبه قاره هند
@indianstudies سفر وزیر بنادر و کشتیرانی هند به تهران «سارباناندا سونوال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند در صدر یک هیات بلندپایه اقتصادی و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایرانی وارد تهران شد و مورد استقبال معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر…
@indianstudies

روسیه و هند در پی راهی به جز ایران

در حالی که به طور مستمر اعلام می‌شود هند و روسیه، دو شریک مهم ایران، به دنبال استفاده از کریدور شمال- جنوب و مسیر ایران برای مبادله کالاهایشان هستند اما خبرها حاکی از آن است که روسیه و هند کم‌تحرک نسبت به توسعه چابهار، مسیر جدیدی به غیر از ایران را برای حمل بار راه اندازی کرده‌اند.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند از تصمیم دهلی نو و مسکو برای ایجاد یک مسیر دریایی بین بندر چنای (بندری بزرگ در سواحل شرقی هند) و بندر ولادی وستک (واقع در خاور دور روسیه) برای توسعه تجارت، تسهیل و تسریع جابجایی کالاها بین دو کشور خبر داده‌ است. سپتامبر سال 2019 این تفاهم‌نامه‌ برای ایجاد یک مسیر دریایی جدید بین هند و روسیه به امضا رسید.

تفاهم‌نامه‌ای که تا امروز خبری از عملیاتی شدن آن نبود و حالا وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند خبر داده که نشست بررسی جزئیات راه‌اندازی کریدور جدید در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی کریدور جدید در شرایطی است که به تازگی ایران و روسیه قراردادی برای ساخت راه‌آهن رشت –آستارا که بخشی از کریدور شمال –جنوب محسوب می‌شود امضا کرده‌اند.

اما به نظر می‌رسد کریدور جدید بین دو کشور روسیه و هند می‌تواند بر روی کریدور شمال – جنوب که هدف روس‌ها استفاده از آن برای رسیدن به هند و جنوب شرق آسیاست، سایه بیندازد.

رئیس جمهور ایران در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید هند چند روز قبل گفته بود تسریع در اجرای پروژه مشترک توسعه بندر چابهار میان دو کشور ایران و هند ضروری است و سفیر جدید هند این موضوع را با جدیت پیگیری کند.
@indianstudies

چرخه نا آرام قدرت در پاکستان

در پاکستان سه جریان، در شکل دهی قدرت سیاسی ایفای نقش می کنند:
۱- ارتش
۲- احزاب سیاسی
۳- جریان‌های سیاسی
رقابت این سه نهاد قدرت، همواره عامل اصلی در چرخه نا آرام قدرت در این کشور بوده است.

ارتش، نقش اصلی را دارد و احزاب سیاسی در مرتبه دوم و جریانهای مذهبی در ردیف سومِ تأثیرگذاری بر امر سیاست و قدرت، قرار دارند.

ضرب المثل طنزآمیزی در پاکستان وجود دارد با این مضمون که، همه کشورها درجهان برای خود یک ارتش دارند اما ارتش پاکستان، برای خود یک کشور دارد. این برداشت عمومی تسلط ارتش بر کشور و اداره آن را، به خوبی نشان می‌دهد.

ارتش از بدو تأسیس پاکستان و تجزیه شبه قاره هند، پس از جنگ جهانی دوم وعقب‌نشینی قدرت استعماری انگلیس از هندوستان درسال ۱۹۴۹م ، درموضع قدرت قرار گرفت. ژنرال ایوب خان فرمانده ارتش، علیه دولت اسکندر میرزا کوتا کرد و سنتی را برجای گذاشت که بعد ها بوسیله ژنرال‌های دیگر، پیگیری شد.
ایراس

ادامه در👈
https://www.iras.ir/?p=8662
@indianstudies

رشتوی خبرنگار هندی در مورد ناامیدکننده ترین رابطه هند با یک دولت؛

۱. تحریم و فشار آمریکا در طول ۲دهه گذشته مهمترین مانع رابطه 🇮🇷🇮🇳 بوده(موضوعی که دولتمردان هندی همواره با مخفی شدن پشت ادعای سیاست خارجی مستقل منکر می شوند).
۲. به‌رغم وعده های بسیار، تقریبا هیچ دستاوردی نداشته است.

https://twitter.com/MattooShashank/status/1683814859107102720?t=jsJQPB7F9plas_gIO_EuQw&s=35
@indianstudies

دولت هند بعد از ۳۴ سال به مردم کشمیر اجازه داد تا در خیابان و در قالب دسته گردانی برای امام حسین (علیه‌السلام) سوگواری کنند.
الجزیره
Traditional Kashmir Muharram procession allowed for first time in decades
Event held for the first time in 34 years after authorities banned it in 1989 when a popular rebellion against New Delhi’s rule began

Kashmiri Muslims take part in a Muharram procession in Srinagar [Tauseef Mustafa/AFP]
HTML Embed Code:
2024/05/21 00:09:37
Back to Top