TG Telegram Group Link
Channel: 🥀 یک حرف از هزاران
Back to Bottom

🔹️یادداشت تکمیلی

در ارتباط با یادداشت مربوط به «نورپردازی نمای ساختمان‌ها و گرمایش جهانی» یک مطلب دیگر را نیز باید اضافه کرد که بسیار مهم است و از قلم افتاده بود: یکی از مشکلات مهم زیست‌محیطی که شهرهای مدرن ایجاد کرده‌اند آلودگی نوری است.

با توجه به اینکه فیزیولوژی موجودات زنده براساس دورهٔ نوری طبیعی تکامل یافته‌ و سازگار شده‌اند، آلودگی نوری مشکلات عدیده‌ای را برای آنها به‌وجود می‌آورد.

آلودگی نوری برای بهداشت روانی انسان و نیز فعالیت‌های فیزیولوژیکی سایر موجودات زنده، اعم از حیوانات و گیاهان، مشکل ایجاد می‌کند. برای آگاهی از این مشکلات این یادداشت را بخوانید.

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM

🔹️سوراخ دعا گم کرده‌ای...

شنیده‌اید که باید برای حجاب کار فرهنگی کرد؛ به‌جای زور و اجبار. البته آنچه می‌کنید به‌جای آن نیست و گویا مکمل است. زیرا در برخوردهای قهری با مسئلهٔ حجاب، شیوه‌های گذشته هنوز و همچنان پابرجایند.

با این‌حال، کار فرهنگی نه این است که قدم‌به‌قدم بنر آویزان کنید با جملاتی که شعار حجاب بر آنها نوشته شده است. آیا گمان می‌برید آنها که حجاب نمی‌گذارند بدین خاطر است که چنین شعارهایی را ندیده و نشنیده‌اند؟! آیا تصور می‌کنید تبلیغ برای حجاب مانند تبلیغ برای کالاست که هرچه بیشتر در چشم مردم فرو شود، بهتر نتیجه می‌دهد؟! این‌گونه تبلیغ برای حجاب برای همان شرکت‌هایی سودمند است که این بنرها را تولید و برای شما نصب می‌کنند. اگر فرهنگ را می‌شد با نصب بنر تغییر داد، دیگر نامش فرهنگ نبود، چیزی بود مثل همین کالاهایی که امروز بازار از آن اشباع است و فردا اثری از آن نیست! به‌قول مولوی:

گفت شخصی خوب ورد آورده‌ای
لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای

توصیه می‌کنم همچنان کار فرهنگی را جایگزین اجبار و اعمال قانون کنید در موضوع حجاب ولی نه بدین‌سان که خیابان را پر از بنر نمایید.

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM

🔹️و اینک جعل امضای یک امام‌جمعه!

ما ادعای آیت‌الله صدیقی امام‌جمعه تهران را می‌پذیریم که فرموده‌اند امضای ایشان جعل شده است. اکنون باید مشخص شود چه کسی این کار را کرده است و اینکه آیا امضای دیگر افراد منتسب به ایشان نیز جعل شده است؟!

با این حساب، اکنون با یک پرونده کلاهبرداری بسیار نجومی و پیچیده مواجهیم. یعنی پای ثبت اسناد و مسئولان آن مدرسه علمیه و خیلی‌ها به این کلاه‌برداری باز می‌شود و انتظار می‌رود قوه قضائیه چنانچه‌ خود ایشان نیز درخواست کرده، به تمام جوانب حقوقی این موضوع سریعاً رسیدگی کرده و پاسخ ابهامات را به مردم بدهد.

با این‌حال، بد نیست جناب صدیقی توضیح دهند چرا این‌قدر دیر متوجه شده‌اند امضای‌شان جعل شده است. چطور شد در این چند روز که این خبر بر روی صفحه خبرگزاری‌ها دست‌به‌دست می‌شد متوجه این جعل نشدند؟

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔹️روزنامه.نگار حرفه‌ای یعنی این!

در روزی که همه نگاه‌ها به سمت حاج‌آقا صدیقی است که ببینند بالاخره این ماجرای ازگل چه‌جوری بوده، کیهان نگران مجازات زنی است که در درمانگاه قم از او فیلم گرفته شد و نوشته:

«چرا نمی‌گویند این زن خلاف قانون و شرع عمل کرده است و باتشویش اذهان عمومی و امنیت روانی محل و مردم را به‌هم ریخته است و فحاشی و هتاکی و… کرده و مجازاتش این است.»

و ادامه داده که:

«آن چیزی که همه را شدیداً ناراحت کرده است همین نحوهٔ برخورد منفعلانه است. زن هتاک مجازات شد یا نشد؟»

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️توصیه‌ای به همه دست‌اندرکاران ماجرای ازگل

امروز حوزهٔ علمیه تحت تولیت آقای صدیقی بیانیه‌ای صادر کرده و اشکالات شکلی را در ماجرای آن زمین پذیرفته و گفته مسئله را حل کرده است.

با توجه به ابعاد حقوقی، سیاسی و اجتماعی این موضوع، به همه دست‌اندرکاران این ماجرا توصیه می‌کنم به‌جای اظهارات شتاب‌زده، اجازه بدهند مراجع رسمی و قضایی به همهٔ ابعاد ماجرا رسیدگی کرده و اطلاع‌رسانی در این زمینه را نیز به آنها بسپارند. زیرا این توضیحات عجولانه فقط بر ابهام بیشتر ماجرا می‌افزاید، حتی اگر واقعاً به‌قول بیانیه مذکور تنها اشکالات شکلی در قضیه وجود داشته است.

به‌عنوان مثال، بیانیه مذکور هیچ اشاره‌ای به جعل امضایی که آقای صدیقی مطرح نموده‌اند نکرده است. و هیچ توضیحی هم نداده که چطور و چگونه و چرا این اشکالات شکلی به‌وجود آمده‌اند.

اگر هدف شما از صدور بیانیه و مصاحبه تلویزیونی اقناع افکار عمومی است، بدانید که این کار نیازمند بررسی قضایی و نیز برگزاری مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف (نه منحصراً صدا و سیما) می‌باشد.

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🌺 برای نوروز
🌺 برای سال نو
🌺 برای بهار
🌺 برای امید


می‌خواستم بنویسم زمستان رفت و رو‌سیاهی به زغال ماند. دیدم حیف از زمستان نیست که این‌گونه برای کنایه استفاده شود. روی ظلم و جور و نامهربانی همیشه سیاه است؛ در همهٔ فصل‌‌ها و سال‌ها و دوران‌ها.

زمستان هم هماره جانمایه رویش است و ننه‌سرما مادر دختر‌ بهار. پس موی سپید زمستان را ارج می‌گذاریم و بدرقه‌اش می‌کنیم به امید دیداری نو در سالی نو.

و اینک آغوشمان را به بهار می‌گشاییم. بهار می‌آید شاد و شاداب و پر از گل‌های امید.

امید را با نسیم معطر بهار به ریه‌هایمان فرو می‌بریم برای پیمودن فصل‌های پیاپی، برای عبور از فصل‌ها و فاصله‌ها، برای فردا که روشن است.

نوروز یک پیام روشن دارد و آن آمدن «نو» «روز» است. روز نویی که بیگانه با کهنه ماندن و درجا زدن است. و چه زیبا که «نو» «روزِ» ما همراه می‌شود با رستن، با شکفتن، با بهار و تولد دوبارهٔ جوانه‌ها...

و با نو شدن...

سالی دیگر را با نوروزی دیگر و بهاری دیگر آغاز می‌کنیم؛ با امید و با شادمانی و با یاد همه آنهایی که برای آزادی و شادمانی ما از جان خود گذشتند.

نوروزتان پیروز، سال نو‌تان مبارک و بهاران بر شما خجسته باد.

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
Yar
Faramarz Aslani

به‌یاد فرامرز اصلانی که با ترانه‌هایش خاطره‌ها داریم...

یادش گرامی و نامش جاودان

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️سفر به بهار در پاییز

(توضیح: در حال تدوین و تکمیل سفرنامه‌هایم هستم. به این قسمت‌ رسیدم. متناسب بود با حال‌وهوای این روزها؛ زیرا برعکس آنچه من در سفرم تجربه کردم، این روزها شروع پاییز است در استرالیا…)

نیمکرهٔ جنوبی، دنیای دیگری‌ست. اگر چه به هنگام روز در آنجا هم آسمان همین رنگ است، اما در شب ستارگانی را می‌بینی و صورت‌ فلکی‌هایی را که هرگز ندیده‌ای. از «دب اکبر» و «دب اصغر» خبری نیست و آسمان هم خالی از ستارهٔ شمال. خورشید هم حضور دیگری در آسمان آنجا دارد، وقتی بر سطح افق عمود بتابد و تابستان باشد، ما در نیمکرهٔ شمالی فصل زمستان را تجربه می کنیم و بالعکس. بر همین قرار، پاییز و بهار هم برخلاف یکدیگر در دو نیم‌کره رخ می‌نمایند. من به‌عنوان یک هواشناس همواره آرزو داشتم این تفاوت‌ها و تضادهای اقلیمی و نجومی را از نزدیک ببینم. اکنون خوشبخت بودم که این آرزو در یکی از بهترین لحظه‌های هواشناختی برآورده شده بود. ساعت شش صیح ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ وقتی من از پلکان هواپیما در فرودگاه سیدنی پیاده می‌شدم، دقیقاً ساعت شش صبح بود و لحظهٔ طلوع آفتاب. خورشید را می‌دیدم که درست در شرقی‌ترین نقطهٔ جغرافیایی سیدنی، بر لبهٔ اقیانوس هند، بوسه بر آب می‌زد تا آخرین روز زمستان نیمکرهٔ جنوبی را آغاز کرده و این نیمکره را در نقطهٔ اعتدال بهاری از مدار زمین به دور خورشید به بهار بسپارد.

لحظه‌ای بر روی پله‌های هواپیما درنگ کردم. لبخند رضایت عمیقی بر لبانم نشست. با همان لبخند و قلبی مسرور به خورشید سلام کردم و به سیدنی و کشور زیبای استرالیا.

به هنگام فرود هواپیما در فرودگاه، زمین‌های اطراف شهر را دیده بودم که به سبزی نشسته بودند و باغ‌ها و بوستان‌های بزرگ را که رنگ بهار گرفته بودند. من اما به‌لحاظ روحی و تصورات درونی‌ام چندان آمادگی تجربهٔ بهار را نداشتم. در درونم تابستانی گرم به انتها رسیده و پاییزی سرد و زرد سرک می‌کشید و رنگ‌ و بوی بهاری با همه زیبایی‌هایش سخت برایم عاریتی می‌نمود. آیا این دلیلی بود بر درونی و انتزاعی بودن زیبایی‌های عینی؟

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️صاحب اصلی؟ متمّرد؟ یا قابل احترام؟

امام‌جمعه‌ای اکثریت را متمّرد خوانده و وزیری برای اینکه گفتهٔ آن یکی را درست کند می‌گوید که همه، مردم ایران‌زمین هستند و قابل احترام!

آقایان! این ملت صاحب اصلی این کشور است! همین و بس! متمرد کسی است که از خواست ملت بیرون باشد و قابل احترام کسی است که مورد احترام ملت باشد. مردم فراتر از قابل احترام‌اند، مردم احترام می‌بخشند به آنها که حرمت کشور و ملت را پاس بدارند.

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️نوروز همیشه نوروز خواهد ماند

سال قبل عده‌ای کشته شدن فرزندان ملت را در جریان اعتراضات بهانه کردند و تبلیغات وسیعی به‌راه انداختند که ما سوگواریم پس جشن نگیریم و شادی نکنیم و نوروز نداشته باشیم. من در همان روزها یادداشتی نوشتم و گفتم نوروز همیشه نوروز است و باید باشد با همهٔ غم‌ها و غصه‌ها.

امسال عده‌ای آمده‌اند و می‌گویند با این همه گرانی و گرفتاری و مشکلات ریز و درشت‌، چه جای جشن گرفتن است و عید و نوروز داشتن؟!

باید به اینها هم گفت در طول تاریخ دراز نوروز، این جشن و شادی به خانهٔ مردم آمده در شرایط خیلی سخت‌تر؛ در حمله‌های تازی‌ و تاتار و مغول. باید من شخصاً به آنها بگویم نوروز را جشن می‌گرفتیم ما رزمندگان جنگ، درست در همان سنگرهایی که عزیزان‌مان به خون می‌غلطیدند. من شخصاً نوروزی را حتی یک‌تنه جشن گرفته‌ام وقتی در کنارم توپ شلیک می‌شده است، نشسته در کنار گودال قدیمی‌ترِ خمپاره‌ای پر از گل‌های شقایق (داستانش را در کتاب نه برای جنگ نوشته‌ام، در اینجا بخوانید).

بنابراین، نوروز و جشن نوروز و تبریک نوروز بوده، هست و خواهد بود. اصولاً این امکان وجود ندارد کسی بتواند این جشن باستانی را محو کند. دیدم یکی گفته بود جامعه‌شناس است و مثلاً تحلیل جامعه‌شناسی کرده بود که جشن در این شرایط دشوار بایسته نیست. متعجب شدم که یک جامعه‌شناس چنین شناخت ناقصی از جامعه دارد که نمی‌داند چنین سرمایه‌های عظیم معنوی جامعه را نمی‌توان به‌آسانی برای نبودنش نسخه پیچید!

نوروز را نمی‌توان به جشنی برای شادباش فروکاست. نوروز حتی سرمایه معنوی ایران نیست که آن را بخواهیم با شرایط سخت یا آسان اینجا بسنجیم. نوروز یک سرمایه معنوی جهانی است که اگر معدود کسانی هم از آن دست بردارند و یا چون طالبان ملتی را به‌زور از آن محروم کنند، به‌وسیلهٔ‌ ملت‌های دیگر زنده می‌ماند و بزرگ داشته می‌شود و جشن گرفته می‌شود و در آن شادی برپا می.شود و می‌ماند و آن ملت تحت ستم هم پس از رهایی باز نوروزشان را پاس خواهند داشت و جشن برپا خواهند کرد.

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️بیانیه چارهٔ کار خلاف نیست!

دومین بیانیه را هم حوزهٰ علمیه تحت مدیریت آقای صدیقی در رابطه با آن زمین کذایی منتشر کرده است. آقایان محترم! فارغ از اینکه همهٔ آن اظهارنظر امضای تقلبی و بعد مصاحبهْ تلویزیونی و سپس بیانیه اول و اینک بیانیه دوم نه‌تنها ابهامی را روشن نکرده که هر کدام بر ابهام دیگری افزوده است، اصولاً تخلف را نباید و نمی‌توان با صدور بیانیه و مصاحبه توضیح داد و توجیه کرد. تخلف باید در یک فرایند قضایی مورد رسیدگی قرار بگیرد. در واقع انتظار این بود وقتی شخص آقای صدیقی نامهٔ رسمی به دادستان نوشت و تقلب در امضایش را اعلام کرد، یکی از مسئولان قوه قضائیه اطلاعیه‌ای صادر می‌کرد و می‌گفت چه اقدام قضایی را در دستور کار قرار داده‌اند و سپس به‌سرعت آن اقدامات حقوقی انجام می‌شد و نتیجه به اطلاع مردم‌ می‌رسید.

جالب این است که هم آقای صدیقی و هم بیانیه‌ها بر وقوع تخلف تصریح دارند. و علی‌رغم این صراحت به‌جای رسیدگی قضایی به این تخلف، همچنان بیانیه صادر می‌شود. مسئولان قضایی باید بدانند هر قدر که زمان می‌گذرد و مردم رسیدگی حقوقی نمی‌بینند، کار اقناع افکار عمومی دشوارتر می‌شود.

تا همین‌جای کار هم سؤال اصلی این است که چرا با وجود اطلاع آقای صدیقی از جعل امضایش و اطلاع مدیریت حوزهٔ علمیه از آن تخلف آشکار، هیچ اقدامی تا قبل از رسانه‌ای شدن انجام نشده است؟ حتی تا چند روز پس از رسانه‌ای شدن موضوع هم نه مصاحبه‌ای شد و نه بیانیه‌ای صادر کردند. و نیز اینکه چرا پس‌از گذشت چند روز از اعلام رسمی تخلف به قوه قضائیه، هیچ خبری از رسیدگی قضایی این تخلف نیست!

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️«آب برای صلح» (به‌مناسبت روز جهانی آب)

امروز ۲۲ مارس و روز جهانی آب است. شعار امسال «آب برای صلح» انتخاب شده است. دبیرخانه ویژه‌ای هم برای بزرگداشت این روز در پاریس ایجاد شده که عهده‌دار برگزاری مراسم مختلفی برای بزرگداشت این روز مهم است.

با توجه به شعار امسال پیشنهاد شده است مردم در تمام بخش‌های اجتماعی، فرهنگی ورزشی و دیگر بخش‌ها برای گرامی‌داشت این روز آثاری را ارائه نمایند و یا مراسمی را برگزار کنند.

برخی از این فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی بین‌المللی را می‌توانید از طریق این صفحه دنبال کنید. پیشنهاد من این است همهْ آنها که دل در گرو صلح و آسایش و آرامش جهانی دارند، به این دعوت پاسخ مثبت بدهند و کاری را در این روز ارائه کنند.

به‌ویژه ما مردمی که در مناطق خشک و نیمه‌خشک زندگی می‌کنیم، باید آب را واقعاً برای صلح گرامی بداریم. باید برای آب شعر بسراییم، موسیقی بنوازیم، سرود بخوانیم، نمایشنامه اجرا کنیم، مسابقه برگزار کنیم، تابلو بکشیم و هر کاری که مقدورمان هست انجام دهیم تا این مفهوم در ذهن و جان‌مان نفوذ کند که «آب برای صلح» است و برای زندگی و باید قطره‌قطره‌اش را تقدیس کنیم، شاید کمکی باشد برای محافظت بیشتر از منابع آب و شبکه‌های آبرسانی و مدیریت بهتر منابع آب و جلوگیری از اسراف آب.

فرهنگ و سنت ما ایرانی‌ها با گرامی‌داشت آب عجین است. باید همان فرهنگ را زنده کنیم و به فرزندان‌مان بیاموزیم. من در اینجا برای حسن ختام و برای مشارکت در گرامی‌داشت روز جهانی آب، شعر سهراب را که به زیبایی تمام شعار «آب برای صلح» را زمزمه کرده است، تقدیم می‌کنم:

آب را گل نکنیم
در فرودست انگار کفتری می‌خورد آب
یا که در بیشه‌ای دور سیره‌ای پر می‌شوید
یا در آبادی کوزه‌ای پر می‌گردد
آب را گل نکنیم
شاید این آب روان
می‌رود پای سپیداری
تا فرو شوید اندوه دلی
دست درویشی شاید
نان خشکیده فروبرده در آب
زن زیبایی آمد لب رود
آب را گل نکنیم
روی زیبا دو برابر شده است
چه گوارا این آب
چه زلال این رود
مردم بالادست چه صفایی دارند
چشمه‌هاشان جوشان
گاوهاشان شیرافشان باد
من ندیدم ده‌شان
بی‌گمان پای چپر‌هاشان جای پای خداست
مهتاب آنجا می‌کند روشن پهنای کلام
بی‌گمان در ده بالادست، چینه‌ها کوتاه است
مردمش می‌دانند که شقایق چه گلی است
بی‌گمان آنجا آبی، آبی است

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️روز جهانی هواشناسی، «در خط مقدم اقدام اقلیمی»

دیروز روز جهانی آب بود و امروز روز جهانی هواشناسی و چه زیباست که این دو روز کنار هم قرار گرفته‌اند؛ هم به‌دلیل محتوایی و هم از نظر شکلی. از جنبهٔ محتوایی این است که سه ضلع از چهار ضلع چرخهٔ آبِ طبیعت در هواست و ما برای مدیریت آب، سخت محتاج هواشناسی هستیم. علمی که من با بیش‌از سی سال تجربهٔ تخصصی در این زمینه شاهد بوده‌ام در کشور ما بدان توجه کافی نمی‌شود. بی‌تردید اگر در نیم قرن گذشته، مدیریت آب کشور براساس یافته‌های هواشناسی در این اقلیم خشک و نیمه‌خشک بود، اکنون بحران آب چنین نبود که هست.

از نظر شکلی، اما وقتی نام‌های این دو روز را به همان ترتیبی که هست بخوانیم، می‌شود: «آب‌وهواشناسی». در فارسی این عبارت به‌معنی اقلیم‌شناسی است. موضوعی که مسئلهٔ اصلی امروز بشر است و سازمان هواشناسی جهانی نیز شعار روز جهانی هواشناسی امسال را «در خط مقدم اقدام اقلیمی» انتخاب کرده است زیرا مسئلهٔ تغییر‌اقلیم، دیگر از مرز بحث و بررسی و ارزیابی و کار تئوریک و مدل‌سازی گذشته است.

متأسفانه شواهد تغییراقلیم امروز در همه‌جای دنیا آشکار است؛ از بالا آمدن سطح آب دریاها تا ذوب شدن سریع یخ‌های قطبی و وقوع طوفان‌ها و خشکسالی‌ها و سایر پدیده‌های حدّی که قبلاً فقط در حد حدس و گمان بودند.

بی‌گمان سازمان هواشناسی جهانی عبارت «خط مقدم» را امسال بدین‌خاطر در شعار روز جهانی هواشناسی قرار داده که بگوید دربرابر تغییر‌اقلیم، ما دیگر از مرحلهٔ چاره‌جویی عبور کرده‌ایم و اکنون با عوارض ناشی از آن باید بجنگیم! یک جنگ تمام‌عیار در همهٔ عرصه‌های زندگی.

«در خط مقدم اقدام اقلیمی» دیگر وظیفه یک نهاد و یک سازمان نیست. حتی اقدام همهٔ دولت‌‌ها هم کفایت نمی‌کند. تمام آحاد مردم جهان باید اقدام کنند! این اقدام هم چندان دشوار نیست! فقط کاهش مصرف! ما هر چیزی که مصرف می‌کنیم برای تولیدش انرژی صرف شده است و عامل اصلی تغییراقلیم، مصرف انرژی است. بنابراین برای اقدام در خط مقدم اقلیمی باید در تمام فعالیت‌های زندگی‌مان مصرف خود را کاهش دهیم.

اگر همهٔ مردم جهان در یک اقدام جمعی چنین کنند، هیج تردیدی نیست که ما در این خط مقدمِ جبههٔ تغییر‌اقلیم پیروز خواهیم شد وگرنه این جنگ را به قهر طبیعت خواهیم باخت. شکستی که عواقب مهلکی خواهد داشت؛ برای همهٔ انسان‌ها و برای همهٔ موجودات زنده.

روز جهانی هواشناسی را گرامی می‌داریم و پیمان می‌بندیم به شعار «در خط مقدم اقدام اقلیمی» جامهٔ عمل بپوشیم.

|#هواشناسی|

#ثنایی_نژاد
🆔 hottg.com/yek_harf_az_hezaran


بر خود واجب دیدم در روز جهانی هواشناسی با انتشار این عکس، که مایه افتخار من است، از استاد گرانمایه‌ام و پدر علم هواشناسی سینوپتیکی ایران، استاد اردکانی عزیز که منت گذاشتند بر ما شاگردان خود و در سال گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد مهمان‌مان بودند، تجلیل کنم و برای این مرد بزرگ و اندیشمند که مایه فخر علم هواشناسی هستند آرزوی سلامتی و شادمانی داشته باشم.

امیدوارم سال آینده نیز بتوانیم از وجود پرمایه ایشان در دانشگاه‌مان بهره‌علمی ببریم و از دیدار دوباره‌شان مسرور شویم.

شاد باشید و سلامت، استاد عزیز و ارجمندم.

|#استاد_اردکانی|

#ثنایی‌_نژاد

🆔 @yek_harf_az_hezaran

🔹️داعش، اسم رمز عملیات‌های تروریستی برای تسویه‌حساب باندهای قدرت!

از دیشب که اخبار مبهم و درهم و برهم مربوط به انفجار مسکو را پیگیر بوده‌ام، با مقایسه یا سایر اتفاقات مشابه فرضیه‌ای به‌نظرم آمده است. اینکه مافیاهای قدرت بین‌المللی چون هزینهٔ رویارویی مستقیم با یکدیگر را نمی‌خواهند بپردازند، هرجا که کارد به استخوان‌شان می‌رسد، یک عملیات تروریستی کور علیه شهروندان عادی و بی‌دفاع انجام می‌دهند که چندان هم دشوار نیست. بعد مسئولیت آن را می‌اندازند به دوش داعش. هرگز هم عامل اصل چنین عملیات ضدانسانی معلوم نمی‌شود و حتی اگر معلوم هم بشود اعلام نمی‌کنند! زیرا به‌گونه‌ای ضربه‌پذیری خودشان را از آن رقیبی که به نام داعش چنین عملیاتی انجام داده است نشان می‌دهد که مطلوب‌شان نیست.

چنین است که متأسفانه در این میان، جان بی‌گناهان بر سر منازعات قدرت از دست می‌رود بی‌آنکه کسی پاسخگوی آن باشد.

#ثنایی_نژاد
🆔 @yek_harf_az_hezaran
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM

9️⃣ به مناسبت روز جهانی هواشناسی آخرین بخش سخنرانی استاد اردکانی (پدر هواشناسی سینوپتیکی ایران) در «سمینار یک‌روزهٔ دانشگاه فردوسی مشهد» با موضوع «پیش‌بینی‌های جوّی میان‌مقیاس»

🎥 بخش:|۱|۲|۳|۴|۵|۶|۷|۸|

|#هواشناسی|#یش‌بینی‌های_جوی|#استاد_اردکانی|

#ثنایی_نژاد
🆔 hottg.com/yek_harf_az_hezaran

🔹️تصحیح ترجمهٔ شعار روز جهاتی هواشناسی

اینجانب به‌تبع پژوهشکده هواشناسی و علوم جوّ سازمان هواشناسی کشور، که شعار سازمان هواشناسی جهانی را «خط مقدم اقدام اقلیمی» ترجمه کرده، همین عنوان را برای عنوان یادداشت خود استفاده کردم. چند لحظه قبل، استاد اردکانی از آمریکا برایم پیام صوتی ارسال فرمودند و گفتند این ترجمه برای عبارت At the frontline of climate action که شعار سازمان هواشناسی جهانی برای امسال است صحیح نیست. ایشان ترجمهٔ «خط مقدم فعال اقلیم» را برای این عبارت صحیح می‌دانند.

پیشنهاد می‌کنم پژوهشکده هواشناسی و علوم جوّ نیز نظر استاد اردکانی را پذیرفته و اسناد مرتبط با این موضوع را تصحیح نماید.

#ثنایی_نژاد

http://hottg.com/yek_harf_az_hezaran
HTML Embed Code:
2024/05/21 01:51:17
Back to Top