TG Telegram Group Link
Channel: مخفیگاه
Back to Bottom
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
انسان نمی تواند به پرواز درآید ، مگر آنکه ابتدا به لبه پرتگاه برسد ...

#نیکوس_کازانتزآکیس
کتاب: آخرین وسوسه مسیح


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
در تربیت زنان سطح بالای جامعه چیزی بهت‌ انگیز و هولناک وجود دارد که شاید عجیب‌تر از آن وجود نداشته باشد ...

همه متفق‌ القول‌اند که آنها باید در نهایت بی‌خبری از مسائل عشقی بزرگ شوند تا شرم و حیای عمیق در وجودشان ریشه بدواند و یاد بگیرند که با هر اشاره‌ی ساده‌ای به مسائل جنسی شدیداً مضطرب و گریزان شوند.

«شرف و عزت» زنان تنها به این موضوع وابسته است و هرگونه تخطی دیگر قابل گذشت باشد! آنها باید تا اعماق روحشان نسبت به این مسائل ناآگاه بمانند، در مورد چیزی که باید آن را  «بد» بدانند باید کور و کر و لال باشد و فکر آن را هم به سر خود راه ندهند: حتی شناخت آن هم بد است.

اما بعد...!

این زنان گویی با یک ضربه‌ی صاعقه هولناک به درون واقعیت و آگاهی یعنی ازدواج پرتاب می‌شوند و مربی و راهنمای آنان در این وادی همان فردی می‌شود که باید دوستش بدارند و بیشترین احترام را برایش قائل شوند! حالا باید عشق را کشف کنند درحالی که با شرم و حیاء دست به گریبانند، باید هم‌زمان با لذت و شیفتگی، یا خود سپاری و وظیفه، ترحم و گذشت و ترس به علت همسایگی غیر منتظره‌ی معنویت و نفس اماره یا انسانیت و حیوانیت آشنا شود!

درحقیقت احساسات مختلف و متنوعی در روح کسی به هم گره می‌خورد که در پی همتایی برای خود می‌باشد!

خردمندترین روانشناسان هم با همه‌ی کنجکاوی و شفقت خود نمی‌توانند بفهمند که چگونه زنی می‌تواند با این راه حل کنار بیاید، که چه افکار و شبهات دهشتناکی به ناچار در این روح بیچاره و زیر و رو شده بیدار می شوند و بالاخره آخرین فلسفه و نهایت دیرباوری زن در کجا لنگر میاندازد.

و باز هم همان سکوت قبلی و همان سکوت عمیق: زن حتی در برابر خود خاموش می‌ماند و چشمانش را بر خود هم می‌بندد. زنان جوان سعی می‌کنند سطحی و حواس‌ پرت به نظر بیآیند. در حالی که آنان که ظرافت بیشتری دارند. به نوعی بی‌حیایی تظاهر میکنند. زنان غالباً به شوهرانشان به عنوان علامت سوالی در برابر حیثیت و تقوای خود می‌نگرند و وجود فرزندان خود را نوعی تجلیل یا مکافات می‌دانند. آنان نیاز به فرزند دارند و میل آنها به فرزند همان معنای میل مردان به فرزند را ندارد. به طور خلاصه هرگز نمی توانیم نسبت به زنان به اندازه‌ی کافی باگذشت باشیم ...

#فریدریش_نیچه
کتاب: حکمت شادان
ترجمه: جمال آل احمد



کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
دروغهایی که با جوهر نوشته می شوند هرگز نمیتواند واقعیت هایی که با خون نوشته شده را پنهان کند.

#لو_شون (نویسنده و شاعر چینی)


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
میان صاحبان نظریه‌های سیاسی اعم از چپ یا راست اجماعی وجود دارد مبنی براینکه خشونت چیزی نیست بجز واضحترین جلوهٔ قدرت یا اقتدار.

رایت میلز، جامعه‌ شناس آمریکایی: "سیاست سراسر مبارزه ایست برای کسب قدرت، بالاترین نوع قدرت، خشونت است."

به عقیده ماکس وبر، دولت عبارت است از "حکومت انسان‌ها بر انسان‌ها بر پایهٔ وسایل مشروع (طبق ادعا مشروع) اعمال خشونت." این اجماع بسیار عجیب است چون اقتدار سیاسی را با "خشونت سازمان‌ یافته" برابر دانستن، تنها در صورتی حاوی معناست که از ارزیابی مارکس پیروی کنیم دایر بر اینکه دولت آلتی است برای ستمگری در دست طبقه حاکم.

ولتر می‌گفت: "قدرت عبارت از این است که دیگران را وادار کنم آنگونه که من میل دارم عمل کنند"؛ یا به گفتهٔ ماکس وبر، هرجا برای من فرصتی دست دهد که "ارادهٔ خود را در برابر ایستادگی دیگران مستقر سازم"، قدرت وجود دارد. ژووئل می‌نویسد: "بدون فرمان و اطاعت، قدرت وجود ندارد."

اگر ماهیت قدرت عبارت از موثر بودن فرمان باشد، پس بزرگترین قدرت، قدرتی است که از لوله تفنگ بیرون می‌آید و دشوار است بگوییم "تفاوت دستور یک پلیس و دستور یک هفت‌تیربند در چیست"

#هانا_آرنت
کتاب: خشونت
ترجمه: عزت‌ الله فولادوند


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
این که کسی بتواند استعدادی را از دیگران دریافت دارد و خود از پروراندن آن در درون خویشتن معاف باشد به همان اندازه محال است که بخواهد (با بدترین زیاده روی ها و بدون هیچ اعتنایی به مقررات بهداشت)، به صِرف این که اغلب با پزشکی در بیرون شام می‌خورد، تندرست باشد.

#مارسل_پروست
کتاب: در سایه دوشیزگان شکوفا
ترجمه: مهدی سحابی


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
شیخی طماع ، بهلول را گفت؛ بهشت جای فرزانگان باشد ، نه دیوانگانی چون تو !

بهلول گفت؛ من دیوانگی خود را قدر می نهم که مانعی باشد برای ورود به بهشتی که فرزانه ایی چون تو در آن باشد ...


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
هرکه از آموختن بازمانَد، پیر است؛ چه در بیست‌ سالگی چه هشتاد سالگی. هر که به آموختن بپردازد جوان می‌ ماند. بزرگترین چیز در زندگی این است که ذهن خود را جوان نگه دارید ...

#هنری_فورد


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
ناسازگاری یک نظریه با شواهد و داده‌های ما ممکن است به خاطر آلودگی نظری و ناخالص بودن این شواهد باشد و نه نشانگر نادرستی آن نظریه ...

#پاول_فایرابند ( فیلسوف علم )


کانال: @makhfigah_channel
ببینید، کلمات عین هوا هستند: متعلق به همگان. مشکل در کلمات نیست، که در لحن صداست، در بافت سخن است، در نیت و مقصود کاربردشان، و این‌که با مشارکت چه کسانی بیان می‌شوند.

تردیدی نیست که هم قاتلان و هم قربانیان از کلمات مشابهی استفاده می‌کنند. ولی من هرگز به کلماتی از سنخ یوتوپیا، لطافت یا زیبایی در گزارش پلیس برنخورده‌ام.

می‌دانستید که دیکتاتوری آرژانتین کتاب شازده‌کوچولو را به آتش کشید؟ و البته به نظر من حق داشت، نه به این خاطر که من این کار را دوست ندارم، نه، برعکس چون این کتاب انباشته از لطافتی‌ست که برای هر دیکتاتوری خطرناک است.

#خوان_خلمن
یک مصاحبه به روایت محسن عمادی



کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
ناسوادی
[چرا کسانی که سواد دارند، کتاب نمی‌خوانند؟]
نوشتهٔ کاوه فیض‌اللهی
فصل دوم، قسمت دهم


اینکه امروزه مردم خیلی کمتر از گذشته مطالعه می‌کنند و کتاب می‌خوانند و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت، خبر جدیدی نیست. سؤالی که از خودم می‌پرسم این است که آیا کتاب چیزی است که باید از آن عبور کرد؟ آیا کتاب یکی از مظاهر زندگی دیروز است که به‌تدریج باید کنار گذاشت؟ آیا ما به فرمولی جادویی دست یافته‌ایم که ما را از خواندن کتاب بی‌نیاز کرده است؟ آیا بشر در مسیر تکامل خود مرحلهٔ کتاب‌خوانی را پشت سر گذاشته است؟

🔻 فایل پادکست ضمیمه است.

□ نویسنده: کاوه فیض‌اللهی | مدیر هنری و گوینده: نگین کیانفر | صداگذار: حامد کیان | تهیه‌کننده: نشرنو

@Radio_Now | @nashrenow
_____________________________

Castbox | PodBean | Spotify | Fidibo | Taaghche | Shenoto
سعی کنید چیزی را به دل نگیرید. آنچه که آدم‌ها درباره شما می‌گویند، بازتابی از خودشان است، نه شما ...

#ناپلئون_هیل



کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
ایدئولوژی همواره صحنه را جارو می کند و می روبد و هرگز بحث با دیگر ایدئولوژی ها را نمی پذیرد، چون با آگاهی ای تیره ومبهم می داند که چیزی جز اندیشه ای محدود و مثله شده و "اندیشه ی ساخته و پرداخته ی دیگران" نیست. و به عنوان ایدئولوژی خودی، آرزومند نابود کردن ایدئولوژی دیگر (= مخالف) ، بدین امید که از این دور باطل برهد خواهان افسانه ای روشن و تعریف های قاطع است و هیچ گونه خلاف گویی را بر نمی‌تابد و تصدیق و سرسپردگی دسته ها وگروه های مردم را میخواهد تا همه آنان را به توده هایی تبدیل کند که حدودی به درستی ساختارمند و روشن ندارند اما انگاره ی واحدی ازعمل سیاسی هادی و راهبرشان است. #ژان_دووینیو

#جلال_ستاری
کتاب: جادوی تئاتر


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
زندگی خوب زندگی است که عشق، الهام‌بخش آن و عقل، هدایت‌گر آن باشد.

#راسل


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
بزرگترین اندیشه‌ها بی‌گمان همانا بزرگترین رویدادهایند - دیرتر از همه دریافته می‌شوند: نسلهای همزمانشان چنین رویدادها را تجربه نمی‌کنند - و از کنارشان می‌گذرند. آنچه درین مورد می‌گذرد همانند آن چیزی است که در قلمرو ستارگان می‌گذرد ...

نور دورترین ستارگان دیرتر از همه به بشر می‌رسد؛ و پیش از آنکه برسد بشر منکر آن است که در آنجا - ستاره‌ای هست. چند قرن لازم است تا جانی فهمیده شود؟

#فریدریش_نیچه
کتاب: فراسوی نیک و بد


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
وقتى كشورى بر اساس خرد و حكمت اداره شود در انبارها گندم و جو انبار مى شود ...

و وقتى کشوری بدون خرد و حكمت اداره شود ، در انبارها شمشير و نيزه انبار میگردد.

#لائوتسه


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
نوروز ۱۴۰۳ کانال مخفیگاه
@makhfigah_channel
خیز و غنیمت شمار جنبش باد بهار / ناله موزون مرغ بوی خوش لاله زار

روز بهارست خیز تا به تماشا رویم / تکیه بر ایام نیست تا دگر آید بهار

#موزیک
قطعه: غنیمت شمار
شاعر: #سعدی_شیرازی
گوینده: #رضا_قوی‌دل
موزیک انتخابی open mind از آثار kenio fuke

(کاری از کانال مخفیگاه بمناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۳)

🖊سالها اینجا در کنار هم زندگی کردیم ، آموختیم ، تلخی و شیرینی روزگار را با هم گذراندیم و اکنون نهمین سالی‌ست که نوروز باستانی را با هم گرامی میداریم و به رغم تمام سختی‌ها و خستگی‌ها به راه خود با اطمینان ادامه می‌دهیم این وجود ارزشمند و وفاداری شماست که به مخفیگاه قدرت و تدوام می بخشد.

سال نو مبارک باد 🌹
همچنان با ما همراه باشید ...


کانال مخفیگاه: @makhfigah_channel
فرامرز اصلانی
۲۲ تیر ۱۳۲۴ – ۱ فروردین ۱۴۰۳
@makhfigah_channel
مولانا ، فرامرز اصلانی
گفتی اسرار در میان آور ...
کو میان اندر این میان که منم

#موسیقی
بی نشان / فرامرز اصلانی
شعر: مولانا
آهنگ و تنظیم: فرزین فرهادی
البوم: معشوق همین جاست
انتشار: ۲۰۰۳

یادش گرامی ...

کانال: @makhfigah_channel
HTML Embed Code:
2024/05/20 23:17:00
Back to Top