TG Telegram Group Link
Channel: ادبیات کودکان
Back to Bottom
🔺نوشتن الف‌با و خط فارسی در حوزه سوادآموزی پایه ویژگی‌هایی دارد که اگر رعایت نشود، سبب همان وضعی می‌شود که اکنون درگیر آن هستیم. بسیاری از کودکانی که آموزش زبان فارسی دیده‌اند چنان خطی دارند که وقتی می‌نویسند نه خودشان دوباره می‌توانند آن را بخوانند و نه دیگران توانایی خواندن آن را دارند. این پدیده با بی‌سوادی تفاوتی ندارد.

آموزش درست‌نویسی به خط فارسی و البته نه در چارچوب خوش‌نویسی که در چارچوب ساده‌نویسی بنیادهایی دارد که در چهاردهه گذشته به شدت از آن غفلت شده است. نه تنها غفلت شده که به جای آن، آموزش خوش‌نویسی کم‌کم جایگزین ساده‌نویسی شده است که چون نباید در سوادآموزی پایه خوش‌نویسی را جای داد، اکنون با بحرانی به نام درست و رسانویسی در خط فارسی روبه‌رو هستیم.


در آموزک بخوانید:
🔹نوشت‌آموز ایرانک ویژه آموزش نوشتن الف‌با و خط فارسی


📙🛒خرید کتاب نوشت‌آموز ایرانک – آموزش نوشتن الف‌با و خط فارسی ویژه نوآموزان
📒🛒خرید کتاب نوشت‌آموز ایرانک – آموزش نوشتن به خط فارسی



✏️📚
@amoozak_org
💫
@koodaki_org
🔺نسرین زیگه در سال ۱۹۵۰ در تهران بدنیا آمد و زمانی که نه سالش بود همراه خانواده به آلمان رفتند. در هامبورگ و فلزنبورگ به مدرسه رفت و در شهر کیل در رشته روان‌شناسی فارغ‌التحصیل و در شهر اشتوتگارت و فرانکفورت به عنوان روانکاو به کار مشغول شد.

او در سال ۱۹۹۶ یک انجمن برای جمع آوری کمک برای آفریقا در آلمان تأسیس کرده است و در پروژه‌های مختلف کمک به کودکان محروم در آفریقا شرکت می‌کند. او به خاطر فعالیت‌های بشردوستانه‌اش و همچنین به خاطر کتاب‌هایش دو جایزه در آلمان دریافت کرده است.

مصاحبه‌کننده: #توبا_صابری

در کتابک بخوانید:
🔹گفت و گو با نسرین زیگه، از کنشگران سرشناس ایرانی- آلمانی

🌟💫
@koodaki_org
🔺سی و هشتمین جلسه شنبه‌های سفرنامه‌خوانی به مدیریت مهدی گوهری، روزنامه‌نگار و راهنمای گردشگری، روز شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ در موزه کودکی ایرانک وابسته به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برگزار شد.


در کتابک بخوانید:
🔹جلسه ۳۸ شنبه‌های سفرنامه‌خوانی: کودکی در سفرنامه

🌎☁️✈️
@iranak_org
⛵️🗺 🏔
@koodaki_org
🔺دکتر میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی (۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۰- ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲)‌ پس از یک زندگی بلند فرزانه‌وار و سرشار از فرزانگی قلم بر زمین نهاد و روزگار را که هیچ‌گاه به کام او و فرهیختگان هم‌چون او نبود به ما واگذار کرد.

بسیاری از روز پنج‌شنبه ۲۰ مهر که او درگذشت، درباره این ادیب و فیلسوف بااخلاق و توانا این‌جا و آن‌جا نوشته و یادش را گرامی داشته‌اند. اما کم‌تر کسی می‌داند او یکی از انگشت‌شمار معماران و خداوندگاران الف‌بای فارسی هست و بود و از این جنبه کم‌تر شناخته شد. شاید به سبب این که جامعه ما هیچ‌گاه آن طور که باید و شاید برای قلم و نوشتن ارزش نگذاشته است. که اگر ارزش می‌گذاشت، با معماران الف‌بای فارسی خود چنین نمی‌کرد که در این روزگار بر آن‌ها رفت. شاید برای کسانی که تاریخ الف‌بای فارسی و دگرگونی‌ها و نظریه‌های در چارچوب آن را نمی‌دانند جالب باشد بدانند معماران و خداوندگاران دیگر الف‌بای فارسی چه کسانی هستند؟


به قلم #محمدهادی_محمدی

در کتابک بخوانید:
🔹دکتر ادیب‌سلطانی، معمار ساختار الف‌بای فارسی در روزگار نو
☀️🌿
@koodaki_org
🔺رشته جستارهایی که درباره این دستور و املای تاریخی با این گزاره می‌آید:‌ «هرگاه «بای زینت»، «نون نفی» و «میم نهی» بر سر افعالی که با الف مفتوح (مانند انداختن یا افکندن) یا الف مضموم (مانند افتادن) آغاز می‌شوند، بیاید، «الف» در نوشتن حذف و تبدیل به «ی» می‌شود.» و راهنمای بسیاری از ادیبان، آموزگاران، دبیران و استادان، ویراستاران، نویسندگان،‌ روزنامه‌نگاران و بسیاری دیگر از مردم است، سبب چالش جدی برای کوشندگان حوزه سوادآموزی پایه شده است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های الف‌با و خط فارسی، گسست یا شکاف ارتوگرافی (‌شکاف میان آن‌چه می‌گوییم با آن‌چه می‌نویسیم)‌ است. این شکاف سبب دیرآموزی زبان‌آموزان پایه می‌شود و برای این که آن‌ها را از برزخ این که کدام شکل از این نوشتن درست‌تر است برهانیم، این دو شکل نوشتن حالت‌های فعلی پیش‌گفته را به بررسی گرفته‌ایم.

به قلم #محمدهادی_محمدی

در آموزک بخوانید:
🔹«بیفکند یا بیافکند» کدام درست و کدام نادرست است؟- بخش نخست
🌿📝
@koodaki_org
🔺کتابخانه‌ی ملی کودکان ارمنستان، خنکو آپر (Khnko Aper) به مناسبت نودمین سال تاسیس این کتابخانه در شهر ایروان در روزهای ۴، ۵ و ۶ اکتبر (۱۲ تا ۱۴ مهرماه) با همکاری شاخه‌ی ملی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY Armenia) با دعوت از زهره قایینی، مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان»، کارگاهی سه‌روزه با عنوان «چگونه از حقوق کودکان برای خواندن پشتیبانی کنیم؟» برگزار کرد.

#گروه_خبر_با_من_بخوان

در سایت کتابک بخوانید:
🔹برگزاری کارگاه سه‌روزه برای کتابداران ارمنستان: چگونه از حقوق کودکان برای خواندن پشتیبانی کنیم؟

📚📖📝
@khanak_org
💫📘☀️
@koodaki_org
🔺زبان گفتاری رودی جاری و زنده است که با حرکت در بستر زمان مانند آبی که در رود جاری است گاهی در آرامش، فراخ و گاهی در تنگه‌ها و تنگناها خروشان می‌شود. در برابر آن زبان نوشتاری در پیکره خط مانند رسوبی است که در بستر این رود می‌ماند تا خشک و فسیل شود. روزگاری در بازه زمانی سه‌هزارساله مردم ایران‌شهر ریشه اندیشیدن را «هم -دیسئا Ham-dais-a» می‌گفتند،‌ در این بازه زمانی بلند این واژه به ریخت‌های گوناگون بر زبان مردمی که در خاور و باختر و شمال و جنوب این سرزمین پهناور تاریخی زندگی می‌کردند، رانده شده است. اکنون فارسی معیار آن را اندیشیدن می‌گوید.

به قلم #محمدهادی_محمدی

در آموزک بخوانید:
🔹بیندیش یا بیاندیش، کدام درست و کدام نادرست است؟
🔹بخش نخست: «بیفکند یا بیافکند» کدام درست و کدام نادرست است؟
🌿📝
@koodaki_org
🔺آکادمی خان سازمانی آموزشی است که سلمان ‌خان آموزگار و دانش‌آموخته‌ی موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، در سال ۲۰۰۶ بنیان نهاده است. شعار اصلی این سازمان، «ارائه امکانات آموزشی با کیفیت با استاندارد بالا، به هرکس و در هر کجا» است. داستان این آموزشکده‌ی بزرگ از ایده‌ای ساده آغاز شد.

ترجمه‌ی #طلیعه_خلیفی
ویرایش گروه #آموزک

در آموزک بخوانید:
🔹بخش نخست: آکادمی خان چیست؟
🔹بخش دوم: راهنمای والدین: استفاده از آکادمی کودکان خان در خانه
🔹بخش سوم: کمپ تابستانی آکادمی کودکان خان: هفته آب

📖✏️📚🖍📐
@koodaki_org
📙🖇📏🖌📝
@amoozak_org
🔺بخش سوم «فانتزی و زیرگونه‌های آن» منتشر شد!

در این بخش با فانتزی‌های زیر و ویژگی هریک از آن‌ها آشنا می‌شوید:
🔸فانتزی جست‌وجو
🔸فانتزی کسب‌تجربه
🔸فانتزی قهرمانانه
🔸فانتزی شمشیر و جادو
🔸فانتزی شجاعانه
🔸فانتزی ووشیا

ترجمه‌ی #مینا_جمشیدی
ویراسته‌ی گروه کتابک

در کتابک بخوانید:
🔹قسمت نخست: فانتزی چیست؟
🔹قسمت دوم: فانتزی و زیرگونه‌های آن
🔹قسمت سوم: فانتزی و زیرگونه‌های آن

👑🧚🏻🧞‍♂️
@koodaki_org
ثبت‌نام کارگاه «ادبیات کودکان و کتاب های تصویری» آغاز شد.
تسهیل‌گر: #مریم_اخگری
آغاز کارگاه: ۲۱ #آذر به مدت یک ماه

در این کارگاه با تفاوت‌های متن ادبی و غیر ادبی، ادبیات کودک و ویژگی‌ها و کارکردهای آن و چند گونه از ادبیات کودک و نوجوان به شیوه تعاملی آشنا می‌شوید، عناصر داستان را می‌شناسید و...

🔹 این کارگاه شامل سه بخش و دو نشست آنلاین است که در سامانه آموزش آنلاین آموزک در دسترس قرار می‌گیرند.

🔸 برای گذراندن هر بخش از کارگاه یک تا دو ساعت در روز زمان نیاز دارید و می‌توانید هر ساعتی از روز برای گذراندن آن وارد سامانه شوید.

🔸 نشست آنلاین در روز و ساعت مشخصی برگزار می‌شوند که باید در آن زمان در سامانه حضور داشته باشید.

برای شرکت در کارگاه باید دو مرحله زیر را طی کنید
1️⃣ ابتدا عضو سامانه آموزش آنلاین آموزک شوید:
https://lms.amoozak.org/login/signup.php
2️⃣ سپس در کارگاه ثبت‌نام کنید:
https://lms.amoozak.org/enrol/index.php?id=51

☎️ پشتیبانی ۰۹۱۹۸۷۱۰۳۶۴ شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶
@khanak_org
👩🏻‍🏫📱📝🖥
@amoozak_org
Forwarded from با من بخوان
📣پنجشنبه ۷ دسامبر برابر با ۱۶ آذر روز جهانی کامی‌شی‌بای است.

امسال نیز هم‌چون سال‌های گذشته، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه «با من بخوان» همگام با انجمن بین‌المللی کامی‌شی‌بای ژاپن از شما دعوت می‌کنند که در این روز با اجرای کامی‌شی‌بای و انجام فعالیت‌هایی در پیوند با آن، روز جهانی کامی‌شی‌بای را جشن بگیرید!

گفتنی است انتشارات موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب تاک) در سال جاری دو عنوان کامی‌شی‌بای جدید منتشر کرده است: کارت‌های قصه‌گوییِ «بزرگ شو، بزرگ شو، بزرگ شو!» و «وپر، غول مهربان» امسال در روز جشن کامی‌شی‌بای مهمان کودکان هستند!

🔸در کتابک بیش‌تر بخوانید: پیش به سوی روز جهانی کامی‌شی‌بای!


📍 آموزش شیوه‌ی اجرای کامی‌شی‌بای

📍شیوه‌ی ساخت جعبه‌ی نمایش کامی‌شی‌بای


تجربه‌های خود از روز جهانی کامی‌شی‌بای را با هشتگ‌های زیر در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید:

#کامی_شی_بای
#kamishibai



🔻
@khanak_org
⭐️
@koodaki_org
🔺جبار به رسم و سنت روزگار و به اصرار پدر، از تحصیل در مدارس جدید باز ماند و راهی مکتب‌خانه شد. خاطره‌ای از این دوران، بیان‌گر نگاه تیزبین کودکی است که چند دهه بعد، بدل به چهره‌ای تاریخ‌ساز و دوران آفرین در عرصه آموزش ایران می‌شود: زمانی که جبار، در جایگاه شاگرد مکتب‌خانه، در کتاب «تنبیه الغافلین» میرزا حسن رشدیه که به تازگی تدریس آن در مکتب‌خانه‌ها رواج یافته، با این حدیث نبوی مواجه می‌شود که «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه»، بی‌درنگ مکتب‌دار را با این پرسش مخاطب قرار می‌دهد که «چرا مادر و خواهر من درس نخوانده‌اند و دختران به مکتب نمی‌روند؟»

به قلم #یاشار_هدایی

در کتابک بخوانید:
🔹زمین و زمانه‌ی‌ جبار: نگاهی به زندگی دشوار و کارنامه‌ی پربار جبار باغچه‌بان

📚
@koodaki_org
🔺بخش چهارم «فانتزی و زیرگونه‌های آن» منتشر شد!

در این بخش با فانتزی‌های زیر و ویژگی هریک از آن‌ها آشنا می‌شوید:
🔸فانتزی شمنو
🔸فانتزی گریمدارک
🔸فانتزی استعماری
🔸فانتزی تفنگ‌چخماقی
🔸فانتزی باروتی
🔸فانتزی نظامی

ترجمه‌ی #مینا_جمشیدی
ویراسته‌ی گروه کتابک

در کتابک بخوانید:
🔹بخش نخست: فانتزی چیست؟
🔹بخش دوم: فانتزی و زیرگونه‌های آن
🔹بخش سوم: فانتزی و زیرگونه‌های آن
🔹بخش چهارم: فانتزی و زیرگونه‌های آن

👑🧚🏻🧞‍♂️
@koodaki_org
ثبت‌نام کارگاه‌ آنلاین «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها» آغاز شد.

تسهیل‌گر: #سپیده_آرمین
آغاز کارگاه: ۱۷ #دی به مدت یک ماه

در این کارگاه با ویژگی‌های #کتاب_باکیفیت آشنا می‌شوید و هم‌چنین می‌آموزید چگونه فعالیت‌های پیش از بلندخوانی، هنگام #بلندخوانی و پس از بلندخوانی را انجام دهید.

🔹 این کارگاه شامل چهار نشست غیرهم‌زمان و دو نشست آنلاین هم‌زمان است. نشست‌ها در سامانه آموزش آنلاین آموزک در دسترس قرار می‌گیرند.

🔸 برای گذراندن هر یک از نشست‌ها غیرهم‌زمان یک تا دو ساعت در روز زمان نیاز دارید و می‌توانید هر ساعتی از روز برای گذراندن این جلسه‌ها وارد سامانه شوید.

🔸 نشست‌های آنلاین هم‌زمان در روز و ساعت مشخصی برگزار می‌شوند که باید در آن زمان در سامانه حضور داشته باشید.

برای شرکت در کارگاه باید دو مرحله زیر را طی کنید
1️⃣ ابتدا عضو سامانه آموزش آنلاین آموزک شوید:
https://lms.amoozak.org/login/signup.php
2️⃣ سپس در کارگاه ثبت‌نام کنید:
https://lms.amoozak.org/enrol/index.php?id=23

☎️ پشتیبانی ۰۹۱۹۸۷۱۰۳۶۴ شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶
@khanak_org
👩🏻‍🏫📱📝🖥
@amoozak_org
Forwarded from با من بخوان
هر سال در نیمه‌ی دوم آذرماه، گزارش‌های زیبایی از نشست‌ها و فعالیت‌های روز جهانی کامی‌شی‌بای (۷دسامبر، ۱۶ آذر) از سوی ترویجگران و کتابداران «با من بخوان» به دست‌مان می‌رسد. امسال هم، همچون سال‌های گذشته در پی فراخوان موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان» شماری از کوشندگان و دوست‌داران ادبیات‌کودک و قصه‌خوانی روز جهانی کامی‌شی‌بای را گرامی داشتند و با ارسال عکس‌ها و فیلم‌ها و گزارش‌هایشان ما را نیز در شادی تجربه‌ی خواندن کامی‌شی‌بای با کودکان سهیم کردند.

انتشارات موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات(کتاب تاک) در سال جاری دو مجموعه کارت تصویری قصه‌گوییِ کامی‌شی‌بای تولید و روانه‌ی بازار نشر ایران کرده است تا به این ترتیب تعداد عنوان‌های کامی‌شی‌بای این انتشارات به چهار عنوان برسد و طیف موضوعی و گروه‌های سنی متنوع‌تری را پوشش دهد. «بزرگ شو، بزرگ شو، بزرگ شو!» و «وپر، غول مهربان» عناوین جدید کامی‌شی‌بای این انتشارات هستند که امسال در روز کامی‌شی‌بای مهمان کودکان بودند!

🔸در کتابک ببینید و بخوانید:

👈🏼 گزارش تصویری روز جهانی کامی‌شی‌بای ۱۴۰۲


#کامی_شی_بای
#kamishibai

🔻
@khanak_org
⭐️
@koodaki_org
🔺 برای مرادی‌کرمانی، خیال در ابتدا، در دور شدن و جدا شدن از محیط و دیگران معنا پیدا می‌کند. وقتی نمی‌تواند تحمل کند، شبیه بادبادکی که نخش را در دست دارد، خیالش را پرواز می‌دهد و دنبالش می‌رود و شاید او بادبادکی می‌شود که نخش در دست خیال است!:

«به خارهای کوچک و خشکیده‌ی روی قبر نگاه می‌کنم که برگ‌های سبز از میان‌شان جوانه زده‌ند. ننه‌بابا برای هزارمین بار داستان عروسی پدر و مادرم را تعریف می‌کند... از بس این قصه را شنیده‌ام نمی‌خواهم دیگر بشنوم...»

داستان عروسی، به داستانِ مرگ مادر می‌رسد و هوشنگ پنج ساله برای جدا شدن از این درد خودش را می‌سپارد به خیال: «دنبال ملخی می‌دوم، می‌گیرمش... باد زوزه می‌کشد و من میان قبرها می‌دوم می‌دوم می‌دوم... » و دور می‌شود! از مردم، دور و به طبیعت پیرامونش نزدیک‌تر. طبیعتی که می‌تواند مهربان‌تر از هرکسی با او باشد!


به قلم #عادله_خلیفی
با مقدمه‌ای از #محمدهادی_محمدی

در کتابک بخوانید:
🔹زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش نخست: مرادی کرمانی، روایت سرگردانی میان «‌من»‌ و «من دیگر»‌‌

💫📝
@koodaki_org
🔺ماکس فلت‌هاوس، متولد شهر دن هاگ، در هلند بود، از والدینی آزاداندیش که روی تربیت فرزندشان متمرکز بودند؛ کودکی بازیگوش که در مدرسه تنها هنر و ورزش را دوست داشت. در دوره جنگ جهانی دوم که هلند اشغال شد وضعیت آشفته‌ای داشت، ماکس از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ به کالج هنر آرنهم رفت.

یکی از شاگردان سابق و دوستان فلت‌هاوس درباره او چنین می‌گوید:‌ ماکس همیشه به طور طبیعی مثبت‌اندیش است، حتا زمانی که دنیا به کام او نبود باز او چنین بود. شخصیت کیکر یا همان قورباغه درست همان چیزی است که ماکس فکر می‌کند. او جهانی را آفریده است که خودش دوست دارد در آن زندگی کند. و این سبب شناخت او شده است.

ترجمه‌ی #محمدهادی_محمدی

در سایت کتابک بخوانید:
🔹ماکس فلت‌هاوس، آفرینش‌گر شخصیت ماندگار قورباغه

☘️🐸
@koodaki_org
🔺«شما که غریبه نیستید» نه یک کتاب خاطره، بلکه کتاب کودکی‌های تمام نشده‌ی مرادی‌کرمانی است. او در لحظه‌ی روایت با خاطره‌ غریبه است. رخدادها در همان زمان روایت در ذهن او شکل می‌گیرند. او فقدان، رنج و روان‌زخم‌هایش را به زبان وارد می‌کند تا بتواند با تصویرهایی که در ذهنش از کودکی مانده، رخ‌دادها را احضار کند تا بتواند به رنج‌ها معنا دهد و کودکی را برای خود آشنا کند: «رخ‌داد ترومایی به این دلیل احیا می‌شود که شکاف‌های موجود در عالم معنا را پر کند.»


به قلم #آزاده_خلیفی و #عادله_خلیفی

در سایت کتابک بخوانید:
🔹زندگی، زمانه و داستان‌های هوشنگ مرادی‌کرمانی بخش دوم: غریبه‌ترین آشناها

بخش نخست مقاله:
🔹مرادی کرمانی، روایت سرگردانی میان «‌من»‌ و «من دیگر»‌‌

📝🪴
@koodaki_org
Forwarded from با من بخوان
📣📣 تقویم با شتاب گذشت و هفته‌ی بلندخوانی سال ۱۴۰۲ فرا رسید!

چندین سال است که موسسه‌ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه‌ی «با من بخوان» ۲ تا ۸ بهمن ماه را به عنوان هفته‌ی‌ بلندخوانی در ایران معرفی کرده‌اند و در این هفته از همه‌ی مادران و پدران، مربیان، آموزگاران، کتابداران، نهادهای کودکی، ترویجگران و گروه‌های ترویج کتابخوانی در سراسر کشور دعوت می‌کنند که با برگزاری نشست‌های بلندخوانی کودکان را به کتاب‌های باکیفیت مهمان کنند.

شما امسال برای هفته‌ی بلندخوانی چه برنامه‌هایی تدارک دیده‌اید؟

👈🏼 فهرست کتابک به مناسبت هفته‌ی بلندخوانی

👈🏼 آیا می‌دانید بلندخوانی چیست و چطور اجرا می‌شود؟

📌 تجربه‌های بلندخوانی خود را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #هفته_بلندخوانی به اشتراک بگذارید.


⭐️
@koodaki_org
🔻
@khanak_org
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
HTML Embed Code:
2024/04/29 18:58:30
Back to Top