TG Telegram Group Link
Channel: کافه هنر
Back to Bottom
قابی از جسیکا چاستین دوست داشتنی
و بازی خوب از ایشون در فیلم درخت زندگی.



🎥 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
فیلم با زندگی روزمره خانواده ای در تگزاس آمریکا و در دهه ۵٠ میلادی به نام اوبراین آغاز می شود که از مرگ پسر ١٩ ساله شان با خبر می گردند و همین مرگ ما را از دریچه ذهن پسر بزرگ خانواده به نام جک (که اینک به عنوان یک آرشیتکت، در میان آسمانخراش ها و ساختمان های سر به فلک کشیده به سر می برد) به گذشته و مروری بر خاطرات تلخ و شیرین آن وادار می سازد.
شخصیت جک (با بازی شان پن) در زمان حال حاضر، یکی از فرزندان بازمانده از خانواده «اوبراین» را به نمایش می گذارد. او هر چند آرشیتکتی است موفق اما زندگی اش تحت تهاجم تلخ و اهریمنی تجربه مرگ برادر و رابطه ناخوشایند با پدر در دوران کودکی قرار دارد و به گذشته و مروری بر خاطرات تلخ و شیرین آن وادار می سازد.
جک زندگی مدرنی به عنوان یک آرشیتکت دارد. او از پدرش پای تلفن بابت بحثی که سر مرگ برادرش شکل گرفته بود، عذرخواهی می کند و بعد جک را سرگردان در صحرا می بینیم.
شاید شخصیت اصلی داستان جک باشد ، ساختمان های آسمان خراش ، فضای دلگیر آهنی ، سطح سیمانی قرن را مالیک ترنس به راحتی به نمایش میگذار ، جک بزرگ شده است حال تشکیل خانواده داده است اما در تشکیل خانواده خود هم موفق نبوده است ولی آیا این اشتباه از خودش بوده است یا خیر ؟ در هنگامی که سکانس هایی از زندگی جک را میبینیم که چگونه سرگرددان و دچار دوگانگی بسیاری است در دنیای مدرن و اینکه بی هدف زندگی میکند به پدرش زنگ میزند و از او معذرت خواهی میکند و برگشت داستان به کودکی جک.جک پسر اول خانواده است او نسبت به دیگر فرزندان بیشتر مورد لطف قرار گرفته است اما از طرفی بیشتر مورد زور گویی ها و دوگانگی ها قرار گرفته است.

ترنس مالیک که آشکارا نگاهی بدبینانه نسبت به تمدن غرب دارد، در فیلم " درخت زندگی " روایت دوری انسان غربی از باورهای مذهبی و نتیجه آن یعنی اضطراب و تشویش و به پوچی رسیدن را به تصویر می کشد . انسانی که تمام هم و غمش بخصوص در قرن گذشته ، رسیدن به رفاه مادی بوده است و با کنار گذاشتن تمام باورهای مذهبی سعی کرده با مادیات به آسایش و کمال برسد ولی امروز که بسیاری از آرزوهای مادی او به تحقق رسیده است بجای آنکه خود را در آرامش ببیند ، چیزی جز تنهایی و نگرانی در زندگی مشاهده نمی کند .
#مهدی_علیپور
🎥 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
📌- نقد فیلم « منطقه دلخواه »
🔖- [ « جایی برای یهودیان نیست » ]
✍️- نویسنده: #آریا_باقری

🔰- [ خواندن نقد ] 👉

▪️¦ #منطقه_دلخواه #نقد_فیلم #بهترین_فیلم_خارجی

▪️¦ @FormandFilm
▪️¦ @honar7modiran
تصویر ثابتی از یک صحنه از فیلم درخت زندگی.

این تصویر مارپیچ از شیشه های رنگی عکسی واقعی از سقف کلیسای تنکس گیوینگ در ایالت تگزاس آمریکا ست.
علت دیده شدن این تصویر در فیلم درخت زندگی، غیر از اشارات نمادین اش، سکونت کاراکتر های فیلم در تگزاس است.
🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
⬆️ «آینه» 1975 _آندری تارکوفسکی
⬇️ «درخت زندگی»2011 _ترنس مالیک

هر دو فیلمساز (تحت تأثیر الهیات مسیحی) مادر را سرچشمه‌ فیض و الطاف الهی می‌دانند.
در فیلم “درخت زندگی” شاهد فصل های بسیار طولانی و کشدار و البته نمادین هستیم که بعضا تماشاگر پی گیر سینما را به یاد آثار آندری تارکوفسکی (فیلمساز فقید روس) و یا در بعضی موارد یاساجیرو اوزو می اندازد، خصوصا اوزو که اساسا فیلم هایش به نوعی نگاه معنوی یا به قول پال شریدر، نگرش استعلایی راه می برد.
حتی شروع فیلم “درخت زندگی ” و برخی صحنه های گشت و گذار سرخوشانه خانواده اوبراین، به خصوص مادر و بچه ها در آن شهر کوچک یا در دل طبیعت ( به همراه موسیقی کلاسیک باخ )، به شدت فیلم “آینه ” تارکوفسکی را به خاطر می آورد که نوعی فیلم حدیث نفس آن فیلمساز روس به شمار می آمد.
🎬 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
Forwarded from قلمرو نقد (...)
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬ساعتی بازگشت به تنظیمات کارخانه!

🎬در فاصله چند روز تا سال نو، گذر پوست دوباره به دباغ‌خانه می‌افتد و برای نظری و سخنی کوتاه درباره کتاب «دندان گرگ» نوشته مهدی نادری دور هم جمع می‌شویم.

حس‌وحال کتاب عجیب و بسیار خواندنی است و اما حال مولف‌اش چندان خوش نیست و می‌گوید؛ دندان گرگ دچار سرقت ادبی شده است!

در خانه سینما، رضا درستکار و رضا صائمی و مهدی نادری می‌نشینند و وسط و میانه مجلس هم، فریدون جیرانی به آن‌ها می‌پیوندد و درباره دندان گرگ وارد بحث شده و مطالبی بیان می‌شود.

تکمیلی 👇👇👇

@r_dorost
🎞 #Shut

چیزی که کیارستمی در «کپی برابر اصل» با دیالوگ مطرح می‌کند را ترنس مالیک در «درخت زندگی» با میزانسن و تصویر به مخاطب القا می‌کند.

🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
درست در لحظاتی که یک داستان به ظاهر معمولی سینمایی است، ناگهان همه چیز در فیلم عوض می شود و تماشاگر ناگهان شاهد ٢٠ دقیقه گردش درفضایی طبیعی و کهکشانی است که در روند مسیر عادی فیلم یک چرخش ١٨٠ درجه ای ایجاد می کند.  
در وحله اول این بخش از فیلم «درخت زندگی» می تواند توصیفی باشد از بهشت و جهنمی درهم آمیخته اما تماشاگر خیلی زود متوجه می شود که این داستان خلقت و ماجرای انفجاری است که کائنات و هستی با آن آغاز شده است. 
پرسش های خانم اوبراین ازآفریننده ما را هم با خود به درون تودرتوی سرآغازهستی و طبیعت برآمده از آن کشانده است! جایی که بارانی از شهاب های نورانی بر انبوه ستارگان می بارد و راه های شیری و کهکشان ها ازدرون به بیرون زاده می شوند و کم کم به اشکال و عوامل طبیعی به شدت در جنب و جوش تبدیل می شوند. ناگهان تماشاگر خود را در اعماق آب های اقیانوس، جایی که اولین آثار پیدایش وجود انسان از آنجا آغاز شده می یابد و در اینجاست که حیوانات ماقبل تاریخ عظیم الجثه در سواحل این اقیانوس ها آن نشان داده می شوند. صحنه ای که برخی از منتقدین آن را «جنون آمیزترین صحنه ای که تماشاگر سینما تاکنون شاهد آن بوده است» خوانده اند. البته این صحنه شاید به اندازه صحنه های پس از آن و جایی که یکی از این حیوانات نسبت به حیوان زخمی دیگری شفقت نشان می دهد جنون آمیز نباشد.

🔘فیلم سیر تکاملی بشریت را طی میکند نور ها انتزاعی ، شعله ها و صحنه های ویژه دیگر از این قبیل انفجار رخ میدهد زندگی شروع میشود ، میکروب ها شروع به ساخت میکنند زندگی دریایی آغاز میشود و کم کم این سیر به خشکی می آید آتش فشان ها فوران میکند و دایناسور ها تا جایی که دایناسور ها دیگر موجودات ضعیف تر را نمیکشند ( صحنه ای که دایناسور کنار رودخانه دراز کشیده است).
فیلم معنی و تاریخچه زندگی را از دید مردی میان سال با مرور خاطرات کودکی او در دهه 1950 در تگزاس بازسازی می کند و آن را با جلوه های تصویری به منشأ خلقت پیوند می دهد.
در گوشه و کنار فیلم، و به خصوص در آغاز آن، لحظاتی طبیعی و یا صحنه سازی شده که نشانگر به وجود آمدن کائنات، و سپس آغاز حیات و جهش طبیعی موجودات تا تبدیل شدنشان به انسان را می بینیم.
🎬 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
سکانس برتر از درخت زندگی
کارگردان ترنس مالیک

فیلم تحسین شده فستیوال کن 2011

🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
فیلم درخت زندگی در تلاش است تا مخاطب را مجذوب و مسحور ایماژهای منحصر به فرد، ترکیب خاص تصاویر، رنگ‌ها و حرکت‌های آرام دوربین و ریتم کند و تفکر آمیز، در پس زمینه‌‌ی کلام شاعرانه کند و بیش تر احساس و شهود او برای درک مفهوم مبهم فیلم بر می‌انگیزد.
از این رو، فیلم بیشتر از این که متکی بر تحلیل علت و معلولی رویدادها باشد، متکی بر محوریت عکاسی، تصاویر زیبا و تدوین است و چنین به نظر می‌رسد که با فیلمنامه‌ای پیچیده رو به رو هستیم که طرح داستانی نامتعارف دارد.
فیلم درخت زندگی در واقع از کنار هم چیدن مجموعه‌ای از ایده‌های تاثیرگذار و ناب، ایماژ‌های زیبا و تصویرهای سه بعدی شکل گرفته است. حدود یک پنجم از فیلم نامه پیشنهادهایی برای خلق تصویرهای سه بعدی و ساختگی است که با تصاویر مستند ترکیب می‌شوند.
این تصاویر از دوره‌‌ی تکامل موجودات زنده از یاخته‌های تک سلولی اعماق دریاها استارت می‌خورند و تا حضور دایناسورها در خشکی ادامه می‌یابند و سپس به کویر شنی و دشتی پوشیده از گدازه‌های آتشفشانی برش می‌خورند که برادر بزرگ (پسر خانواده) که اکنون مهندسی موفق در رشته‌‌ی ساختمان است، در سنگلاخ آن قدم می‌زند.
به دلیل ساختار در ظاهر غیر داستانی فیلمنامه درخت زندگی پیدا کردن نقطه‌های عطف و چرخش داستانی فیلمنامه غیر ضروری می‌نماید و راه گشای این مقوله، تحلیل ساختارگرایانه نیست. اگر چه می‌توان ساختار روایتی فیلم نامه را در فصل‌های بازگشت به گذشته مبتنی بر روایت زمان خطی دانست زمانی که فرزندان خانواده را از خردسالی تا نوجوانی دنبال می‌کند.
#یاسمن_اسمعیل_زادگان
🎬 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
برخی از لحظات حیوانات ماقبل تاریخ هم بر خلاف انسان های متمدن به یکدیگر رحم می کردند.

اثری از ترانس مالیک
🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬🎼
سکانس خلقت
مهمترین سکانس فیلم درخت زندگی


🔘 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
«درخت زندگی» تجدید عهدی است با رویدادهای کائوسیِ خلقت زمین و می‌کوشد میان این رویدادها با داستان خانواده ارتباطی برقرار سازد. در ابتدای فیلم، مالیک از ایوب یاد می‌کند تا سازشی میان این داستان‌های ظاهراً منفصل در بستری یهودی-مسیحی برقرار سازد. او اعلام می‌دارد که معنای متعالی و امیدبخش داستان انسان را می‌توان تنها در صعب‌ترین بسترها و فضاها - که همانا جهان پهناور، پیچیده و ظاهراً سرد و لاقید کائوس و زمانِ دیرینه است - برساخت. فیلمْ داستان این خانواده را حد فاصل داستان‌های ابراهیم و ایوب قرار می‌دهد و نقش قربانی‌کردن را به‌عنوان تمهیدی برجسته می‌سازد که بدان نظم کیهانی حاکم می‌گردد. آن‌چه می‌باید آیین‌مندانه قربانی شود، انتظار پاداشی زمینی و ممنوعه است. همان‌طور که ابراهیم می‌باید فرزندش را قربانی کند، انسان نیز می‌باید جملگی تجلیات رحمت خداوند را به خود او بازگرداند، چراکه نمی‌باید به این نعمات چشم‌ داشت، کسب‌شان کرد و یا در نهایت به تملک خود درآوردشان.
سعیده طاهری _بابک کریمی
@filmsandfeelings

🎬 درخت زندگی٢٠١١
Join 👉 @honar7modiran
و این همان نکته‌ای‌ست که ترنس مالیک، فیلمساز کم‌کار و وسواسی سینما، ساختار روایی اثرش را برپایه آن چیده است.درخت زندگی همزمان شعری‌ست فیلسوفانه در باب جهان هستی، مکاشفه‌ای عارفانه در وادی ایمان و رابطه‌ی بنده و خالق و همینطور بررسی روانشناسانه‌ی زندگی مهندس میانسالی افسرده و سرگردان.
مالیک شاخه های متعدد و مجزای داستانش را در ریشه‌ به هم پیوند می‌زند و سعی دارد پاسخ تمام پرسش های بنیادین داستان را در نقطه آغاز خلقت،سرگذشت زمین و تکامل موجودات جست و جو کند‌‌.
تقابل میان طبیعت بی‌رحم، و  رحمت و مهربانی، تقریبا در تمام اجزای فیلم نهفته شده است.
از مونولوگ ابتدایی فیلم گرفته تا ایماژهای تصویری، نظیر دایناسوری که با نگاه به چشمان همنوع ضعیف و بیمار، از بلعیدنش منصرف می‌شود.از کارکرد پدر خانواده به عنوان نمادی از طبیعت و مادر، در جایگاه مهربانی گرفته تا عناصر هستی همچون حضور مداوم نور خورشید به نشانه رحمت، رودخانه خروشان و طغیانگر در هیبت نامهربانی طبیعت و سنگلاخ های لم یزرع به نشانه ی برزخی که انسان امروز گرفتارش است.
🎬 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
دو نما از فیلم درخت زندگی
ویا مقایسه ای با فیلم ادیسه فضایی 2001

از حیث هنری شاید بتوان درخت زندگی را با شاهکار استنلی کوبریک یعنی " 2001 : یک اودیسه فضایی"  مقایسه کرد. در اودیسه فضایی، استنلی کوربریک سعی کرده بود تا با استفاده از یک داستان تخیلی انسان را به یاد اصل خویش بیندازد و سکانس پایانی آن یعنی خیره شدن کودک به کره زمین و لبخند به زیبایی آن، اوج این هنرنمایی بود. حالا ترنس مالیک در درخت زندگی با استفاده از تمام عناصر حیات و موجودات پیشین جهان (از دایناسور! گرفته تا غروب خورشید) سعی کرده تا به تماشاگر یادآوری کند که بهتر است دنیای خود را بار دیگر مرور کند و گرد و غبار زشتی را از آن پاک کند.
🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
.
درخت زندگی؛ فیلمی با دغدغه‌ی سکوت خدا.



🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
سکانس طولانی از پدیده بیگ بنگ (Big Bang) و شکل گیری کهکشان ها و پیدایش حیات برگرفته از منشاء انواع چارلز داروین، سیر تکامل را به روش اولسیون نمایش می دهد؛ پدید آمدن آتش فشان ها، باران های شدید، تبدیل زمین از کره ای گداخته به سیاره ای سراسر آب و پیدایش تک سلولی ها و سپس ماهی ها و پرندگان و پستانداران و نخستین دایناسورها و در ادامه همین صحنه است که کره زمین به شکم برآمده خانم اوبراین دیزالو آرامی می شود که پسر اول خود یعنی جک را باردار است.
از این صحنه است که زندگی خانواده اوبراین قدم به قدم با تولد جک و سپس سایر بچه ها و پس از آن، نوع تربیت و رشد آنها، در مقابل دوربین قرار می گیرد و از قبل یک روایت ملودرام ساده، اندیشه ای فلسفی، در تصویر و شعر و موسیقی نمایش داده می شود. فلسفه ای که در نما به نما و هر سکانس فیلم “درخت زندگی” جاری می شود. فلسفه ای که علاوه بر وجه شرک آمیزش، امروزه دستاویز تخریب اذهان و دین زدایی و تبدیل فرهنگ واقتصاد و هنر و سیاست به ابزار سلطه و نژادپرستی و سرمایه سالاری شده است.
تنیده شدن چنین فلسفه و اندیشه ای در سراسر رگ و پی فیلم “درخت زندگی” در وهله اول ناشی از تسلط فیلمساز به هر دو مقوله سینما و فلسفه است.
مالیک پیش از پرداختن به دهه 1950، نگاه تماشاگران را به نوعی نمایش کاملاً انتزاعی صدا  و  نور جلب می کند که بشکلی زیبا و شکوهمندانه چکیده تاریخ جهان را در ٢٠ دقیقه تصویرمی کند.
ستارگان فرو می پاشند، موجودات زنده تقسیم می شوند و زاد و ولد می کنند، شقایق های دریایی و مارماهی ها در دریا شنا می کنند، سپس کوسه ها و در ساحل کنار دریا چند دایناسور ظاهر می شوند. هر چند در این سکانس از آن انسانهای غارنشین استخوان بدست نشانی نیست اما همان عناصر مبالغه آمیزتر در فیلم «2001: ادیسه فضایی» را در ذهن تداعی می کند. (داگلاس ترومبل که در طراحی جلوه های ویژه فیلم «2001» با استنلی کوبریک همکاری کرده بود، در اینجا نیز هنر خود را به نمایش می گذارد.) اما مالیک جسورانه تر عمل می کند، چرا که این سکانس در امتداد یک خط داستانی نیرومند و حتی متحیرکننده در یک اثر علمی – تخیلی نیست بلکه در امتداد نوعی فیلم هنری افلاک نما و نمایشی است که پیش از شروع یک حکایت مینیاتور گونه خانوادگی به فیلم افزوده شده است. این همان عکس العمل مهم کارگردان نسبت به بزدلی فیلمسازان مدرن است.
در این بخش کیهانی، شاید چند تصویر معدود به داستان اصلی ربط داشته باشند. شکل یک صخره صحرایی، تصویر ضد نور و متمایز چاستین را القاء می کند. یک دایناسور یکی ازهمنوعان خود را در ساحل می بیند و پای خود را روی سر آن موجود کوچکتر می گذارد، نوعی حرکت حاکی از تسلط که شاید آقای اُبرایان می توانست در برخورد با پسران سرکش خود در پیش بگیرد. (همسر او نماد گرما و شادی طبیعت است، اما او همان پرنده گوشتخواراست.) اما مالیک، به این نظریه دانشمندان قرن نوزدهم اشاره می کند که «آفرینش جهان در زایش یک گونه تقلید می شود» - رشد یک موجود مشخص (به عنوان نمونه، نطفه انسان در رحم مادرش) تقلیدی از کل تاریخ تکامل است، میلیاردها سال در ٩ ماه فشرده می شود.
🎬 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
#Gif

«تنها راه شاد بودن؛ عشق ورزیدنه. اگر عشق نباشه، زندگی در چشم برهم زدنی تموم می‌شه…»



🎬 The Tree Of Life (2011)

Join 👉 @honar7modiran
خانه ای خیالی که استنلی کوبریک، خالق درخشش، طراح آنست.

"فدریکو بابینا" که یک آرشیتکت است، با توجه به مولفه ها و موتیف های سینمایی فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما، خانه ای خیالی که آن کارگردانان اگر آرشیتکت بودند، میساختند را به تصویر کشیده است.
Join 👉 @honar7modiran
HTML Embed Code:
2024/04/28 02:45:55
Back to Top