TG Telegram Group Link
Channel: محمود صادقی
Back to Bottom
*قسمت دوم گفت‌وگوی محمود صادقی، نماینده سابق مجلس درباره انتخابات، شورای نگهبان، روزنه‌گشایان، عملکرد دولت و مجلس یازدهم و تصویر او از آینده ایران در سایت دیدارنیوز و یوتیوب این رسانه منتشر شد*

*تهیه‌کننده و مجری: اسفندیار عبداللهی، دبیر سیاسی و بین‌الملل دیدار*

https://www.didarnews.ir/fa/news/162010/
Forwarded from Hamid Reza Jalaeipour
♦️ نظرسنجی درباره مشارکت در انتخابات مجلس ایران

#تحلیل

✍️ احسان کیانی
🗓 ۱۰ اسفند ۱۴۰۲

🔹 آرش غفوری، مدیر «مؤسسه افکارسنجی استاسیس»، نتایج نظرسنجی این مجموعه از مردم ایران درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ را طی گزارشی در «اندیشکده خاورمیانه» منتشر کرده است. این نظرسنجی از ۱۶ تا ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ به صورت تلفنی با جامعه آماری ۱۲۶۴ نفر انجام شده و نتایجش ۹ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شد.

🔸 طبق این گزارش، ۳۴ درصد در انتخابات مشارکت خواهند جُست و ۶۶ درصد قصد مشارکت ندارند. میزان مشارکت به تفکیک رده سنی به این ترتیب بوده است.
📶 ۱۸ تا ۲۹ ساله؛ ۱۹ درصد مشارکت و ۸۱ درصد عدم مشارکت
📶 ۳۰ تا ۴۴ ساله؛ ۳۵ درصد مشارکت و ۶۵ درصد عدم مشارکت
📶 ۴۵ تا ۵۹ ساله؛ ۳۹ درصد مشارکت و ۶۱ درصد عدم مشارکت
📶 ۶۰ ساله به بالا؛ ۴۵ درصد مشارکت و ۵۵ درصد عدم مشارکت

🔹 هم‌چنین میزان مشارکت به تفکیک تحصیلات چنین بوده که غفوری دلیل آن را به غلبه حضور افراد با تحصیلات کمتر در ناآرامی‌های دی ۱۳۹۶، آبان ۱۳۹۸ و پاییز ۱۴۰۱ مرتبط می‌داند.
📶 دارای تحصیلات دانشگاهی؛ ۴۰ درصد مشارکت و ۶۰ درصد عدم مشارکت
📶 بدون تحصیلات دانشگاهی؛ ۳۱ درصد مشارکت و ۶۹ درصد عدم مشارکت

🔸 افرادی که قصد مشارکت ندارند، دلیل‌شان را چنین ذکر کرده‌اند.
📶 بی‌اعتمادی به نامزدها، ۲۰ درصد
📶 بی‌اعتمادی به حکومت، ۱۷ درصد
📶 مجلس و رأی ما کارکردی ندارد، ۱۷ درصد
📶 دلیلی برای مشارکت وجود ندارد، ۱۲ درصد
📶 نارضایتی از وضعیت اقتصادی، ۷ درصد
📶 بی‌اعتمادی به سلامت انتخابات، ۲ درصد
📶 تصمیم نگرفته‌ام، ۸ درصد
📶 دیگر موارد، ۸ درصد
📶 بی‌پاسخ، ۸ درصد

🔸 نظر پاسخ‌دهندگان درباره عملکرد مجلس یازدهم چنین بوده است.
📶 بسیار موافق، ۱۴ درصد
📶 اندکی موافق، ۱۶ درصد
📶 اندکی مخالف، ۱۱ درصد
📶 بسیار مخالف، ۵۰ درصد
📶 بی‌پاسخ، ۹ درصد

🔹 درباره این گزاره که «چشم‌انداز روشنی از آینده برای جوانان وجود ندارد»، چنین نظر داده‌اند؟
📶 بسیار موافق، ۶۴ درصد
📶 اندکی موافق، ۱۲ درصد
📶 اندکی مخالف، ۵ درصد
📶 بسیار مخالف، ۱۵ درصد
📶 بی‌پاسخ، ۴ درصد

ایراد روشی این نظرسنجی آن است که گزینه‌ها بسیار قطبی‌شده و دوگانه بوده و گزینه‌هایی مانند احتمالاً شرکت خواهم کرد یا احتمالاً شرکت نخواهم کرد، وجود نداشته است. علاوه بر اینکه در فاصله دو هفته بعد از این نظرسنجی، احتمالاً میزان مشارکت، افزایش محسوسی داشته است.

🆔@EshraghKiani
Forwarded from نورنیوز
انتخابات در ترازو

🔹انتخابات اخیر از آن جهت که میزبان مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مردم بود در نوع خود ودر مقایسه با متوسط نرخ جهانی قابل توجه و احترام برانگیز است اما باید در این سئوال غامض و خطیر تأمل کرد که چرا این دوره از انتخابات در جدول مشارکت تمام ادوار انتخابات مجلس،‌ در رده آخر نشست و حتی به نصاب دوره قبل هم دست نیافت؟

🔹از جهت اقتصادی، مردم وقتی وضعیت رهاشده ی بازارها را مشاهده می کنند و اقتصاد کشور را – درست یا غلط – در وضعیت "بی سامانی " می یابند، طبعا دچار فرسایش اعتماد می شوند و به این ترتیب سرمایه اجتماعی تخریب می شود. این احساس،‌ اولین جایی را که به مخاطره می اندازد حضور و مشارکت پرشور در انتخابات است.

🔹از جهت سیاسی، در روزگاری که شهروندان خوش دارند با علم و آگاهی شخصی،‌ نامزدهای دلخواه را برگزینند، برخی سخت گیریها در عرصه صلاحیت ها، فضای رقابت را دچار نارسایی می کند. ای کاش نهادهای نظارتی، به ‌نهیب های مکرر رهبری در موضوع بررسی ها التفات بیشتری می داشتند.

🔹باید این سئوال را هم از صداوسیما پرسید که چرا برنامه هایش نتوانست "مارپیچ سکوت" را شکل دهد و شهروندان را متناسب با این حجم هنگفت تبلیغات راهی صندوق ها کند؟ آیا بازاندیشی در سیاست های اقناعی و تبلیغی "جام جم" ضرورت ندارد؟

🔹علاوه بر اینها،‌زیست جهان ایرانیان هم تغییر کرده است. مواجهه با چنین شهروندانی،‌ محتاج مردمداری از نوع دیگر است. اگر مردم احساس کنند که میان آنها و حاکمیت،‌ اشتراکات قابل اتکایی نیست طبعا به بازی های برد-برد یا به پذیرش متقابل یکدیگر روی خوش نشان نمی دهند.

🔹در فردای انتخابات،‌ وظیفه ی نهادهای حاکمیت،‌ این است که به احیای وجه جمهوریت در ساختار سیاسی اجتماعی همت بیشتری کنند. با چنین راهکاری،‌احتمالا سرمایه اجتماعی نظام ترمیم؛‌ انتخاب معنادارتر؛‌ اثربخشی صندوق ملموس تر؛ و نهایتا دلبستگی تمام جریانات جوشیده از درون ایران اسلامی تقویت خواهد شد.

https://NourNews.ir/n/166486
🌐 nournews.ir
🆔 @Nournews_IR
در مبنای فکری آیت‌الله مصباح، انتخابات حتی جنبه تزئینی هم ندارد/

انتخابات در دو تراز می‌تواند برگزار شود؛ یکی از آن ترازی که متفکرینی مانند شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی داشتند و دیگری در ترازی که امثال آیت‌الله مصباح گفتند و الآن به عنوان یک نظریه حاکم وجود دارد/

امروز اندیشه و فکر آیت‌الله مصباح پشتوانه‌ای برای تغذیه فکری انتخابات است/

اینها منتظر هستند آرام آرام اساسا انتخابات با این وضع که عموم مردم در آن شرکت و رئیس جمهور یا نماینده مجلس انتخاب می‌کنند را از اصل و بیخ حل کنند/

تعبیر آیت‌الله مصباح این است که «اعتبار انتخابات رئیس جمهوری به رضایت او است»؛

در مراحل هشت‌گانه‌ نظریه ایشان که بنده اینجا فهرست کردم، هیچ کجا بالاصاله حق مردم برای انتخاب کردن وجود ندارد/

بر اساس این مقدمات می‌تواند انتخابات را محدود کند و حتی می‌تواند اگر مصلحت نداند، انتخابات را تعطیل کند.

از نظر شهید بهشتی ضرورت اتکاء بر آراء عمومی در مراحل مختلف ناشی از این است که بهترین نوع حکومت و اداره حکومتی است که قدرتش را از حمایت مردم بگیرد/

متن کامل سخنان آیت‌الله سروش محلاتی در جلسه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امروز اندیشه و فکر آیت‌الله مصباح پشتوانه‌ای برای تغذیه فکری انتخابات است، گفت: ماهیت برگه رأی و انتخابات در این سیستم این است که هر جا هر رأیی نوشتید، ذیلش این است که است الامر الیکم؛ یعنی شما صاحب اختیار هستید. اگر این مبنای فکری درست باشد، انتخابات حتی جنبه تزئینی هم ندارد؛ کسی که انتخابات را اینگونه ببیند، انگیزه‌ای برای فعال بودن ندارد؛ مگر اینکه عنوان دیگری باشد.

آیت‌الله محمد سروش محلاتی در نشست انجن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با عنوان «انتخابات، امری دینی یا عرفی؟»، گفت: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات قرار داریم، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها پیشنهاد کردند تا بحثی درباره انتخابات به لحاظ مبانی شرعی و فقهی ارائه شود و بحث امشب ما مربوط به همین موضوع هست. البته نیاز به توضیح نیست که این بحث اختصاصا با انتخاباتی که پایان این هفته برگزار می‌شود، ارتباطی ندارد؛ و جنبه کلی و بر مبنای فقه اسلامی موضوع انتخابات مطرح می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: قهرا نمی‌توان این بحث کلی را ناظر به جریان و حادثه خاصی در این شرایط موجود دانست. ولی به هر حال هر دوره‌ای که در جمهوری اسلامی انتخابات داریم، با برخی از مسائل فکری و فقهی مواجه می‌شویم. پرسش‌هایی مطرح می‌شود و قهرا در این مناسبت خوب است که درباره این پرسش‌ها تأملی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: بحثی که بنده در این زمینه ارائه می‌کنم، با توجه به موضوعی که مطرح شده، «انتخابات، امری دینی یا عرفی؟»، نگاه به انتخابات بر اساس مبانی فقهی است. به طور کلی موضوعاتی که فقه درباره آنها ورود پیدا می‌کند و سخن از حکم شرعی درباره آنها می‌رود، چند قسم است. قسم اول موضوعاتی است که خود شرع این موضوعات را پدید می‌آورد؛ موضوعاتی که در محیط شریعت اتفاق می‌افتد و اگر از این محیط خارج شویم، در میان عرف و عقلا چنین موضوعاتی شناخته شده نیست. عناوینی که درباره عبادات وجود دارد، از این قسم اول است.
ادامه در:
https://modaresinpress.ir/political/4247/
@anjomanemodaresin
چگونه «امید» به ناامیدی رسید؟

دنیای اقتصاد: محمود صادقی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی که در فراکسیون امید مجلس دهم عضویت داشت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» که به سبک تاریخ شفاهی انجام شده، اتفاقاتی را که فراکسیون امید در مجلس دهم رقم زد و موجب ناکامی‌های این فراکسیون شد، تشریح کرد. در این گفت‌و‌گو محمود صادقی به اتفاقات پیش آمده بعد از شکست محمدرضا عارف در انتخابات ریاست مجلس اشاره می‌کند. آن‌طور که این نماینده عضو مجلس دهم می‌گوید در آن زمان و بعد از شکست عارف او قصد کناره‌گیری از ریاست فراکسیون را هم داشت و از سوی دیگر در اجلاسیه اول در انتخابات ریاست فراکسیون برخی افراد قصد رقابت با عارف را داشتند که بعدا منصرف می‌شوند.
قرار بود در انتخابات مجلس دهم شرکت نکنیم

کارنامه مجلس دهم در حوزه تقنینی و نظارتی منتشر شده است و مجموع آنها باید دیده شود و سپس با مجالس قبل و بعد مقایسه شود تا قضاوت واقع‌بینانه‌ای به‌طور کلی از عملکرد مجلس دهم و به‌طور خاص از فراکسیون امید به دست بیاید. در مجموع فراکسیون امید اقدامات خوب هم داشت. البته سعی کردیم در قالب شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کمیته پایش عملکرد فراکسیون و اعضای فراکسیون را به نوعی استخراج و ارزیابی کنیم و کار تا نیمه انجام شد، اما به سرانجام نرسید؛ به دلیل اینکه انتخابات ۹۸ انتخابات سردی بود، کار این کمیته و شورا تداوم پیدا نکرد. ولی نیاز است که به‌طور دقیق و تفصیلی موضوع بررسی شود. اما باید به چند نکته توجه داشت یک اینکه راهبرد اصلاح‌طلبان در سال ۹۴ در انتخابات مجلس دهم گویای خیلی از مسائل است.

در همان انتخابات هم رد صلاحیت گسترده‌ای صورت گرفت و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان تقریبا همه به استثنای چند نفری رد صلاحیت شدند. تصمیم ابتدایی تقریبا بر این بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند و فهرست ندهند، چون کاندیداهایشان رد صلاحیت شده بودند. اما این ایده مطرح شد که با توجه به همزمانی این انتخابات و این مجلس با دولت آقای روحانی و فشارهایی که مجلس نهم به دولت آقای روحانی می‌آورد؛ تلاش شود با استفاده از حداقل ظرفیت‌ها ترکیب مجلس تغییر کند و مجلسی روی کار بیاید که تعامل بهتری با دولت داشته باشد. بنابراین تصمیم گرفته شد و فراخوانی را منتشر کردند بر این مبنا که هر کسی که نزدیک به اصلاح‌طلبان هستند در آن فراخوان شرکت کنند. من جزو رد صلاحیت‌شدگان بودم که با اعتراض و پیگیری در دقیقه نود صلاحیتم تایید شد.

۲۰۰ نفر در تهران در آن فراخوان شرکت کردند که با یک فرآیندی که اما و اگر دارد، ۳۰ نفر برای حضور در فهرست امید انتخاب شدند و آن ۳۰ نفر با رای بالا برگزیده شدند. این فهرست شامل اصولگرایان میانه‌رو هم می‌شد و مجموعا حدود ۱۸۰ نفر با لیست امید رای آوردند. اصلاح‌طلبان با راهبردی در انتخابات شرکت کردند به عنوان انتظارات حداقلی و مشارکت حداکثری. یعنی با این حال که واقف بودند رد صلاحیت گسترده‌ای صورت گرفته، انتظارات را به حداقل و مشارکت را به حداکثر رساندند؛ آن هم با افرادی که اکثرا جزو نیروهای ذخیره و بعضا افراد ناشناخته و تعدادی اصولگرایان میانه‌رو بودند. به عنوان مثال در فهرست تهران افراد نزدیک به آقای لاریجانی یعنی آقای نعمتی و جلالی در فهرست امید قرار گرفتند و در قم آقای لاریجانی مورد حمایت قرار گرفت و در سطح شهرستان‌ها هم همین روال ادامه پیدا کرد.
تعداد زیادی از لیست امید خیلی زود راهشان را جدا کردند
ادامه در:
https://modaresinpress.ir/political/4243/
Forwarded from KhatamiMedia
🎙راه نجات کشور استقرار مردم سالاری توسعه گراست

سید محمد خاتمی روز گذشته در جمع مشاوران خود به تبیین وضعیت کشور، انتخابات و راه برون شد از بحران های پیش رو و بازگشت امید به جامعه پرداخت. وی در این نشست اظهار داشت: علاوه بر ناخشنودی و اعتراض نخبگان و بخصوص جوانان که به انحاء مختلف ابراز می شود، با توجه به آمار و اطلاعات رسمی باید گفت اکثریت ملت از وضع موجود و سامان و سازمان راهبردن جامعه نارضایتی دارند و همین امید به آینده را کمتر می کند.
رئیس جمهوری اسبق ایران مطلوب ترین راه برای رهایی از این وضع را مصالحه ملی و استقرار مردم‌سالاری توسعه‌گرا دانست و گفت در یک نظام مردم سالار انتخابات بسیار مهم است، در صورتی که "حدّ نصاب ضابطه و معیارهایی که انتخابات را انتخابات می کند“ رعایت شود. این بار تصمیم گرفتم که اگر نمی توانم کاری برای مردم بکنم همراه و همنوا با خیل ناراضیانی باشم که در عمق وجودشان بر این باورند که اگر راه نجاتی باشد راه اصلاح امور است.

🔘 در انتخابات آخر دیدیم که درصد کسانی که رأی ندادند و نیز آراء باطله از انتخابات قبلی بیشتر بود

🔘 امر مشترک میان اکثریت بالای ملت نارضایتی از وضع موجود و سامان و سازمان راهبردن جامعه است

🔘 با کمال تاسف مردم طبیعی‌ترین خواستهای طبیعی خود را برآورده نمی بینند

🔘 گفته ام و باز هم می گویم که راه نجات، استقرار مردم سالاری توسعه گراست

🔘 این بار تصمیم گرفتم که اگر نمی توانم کاری برای مردم بکنم همراه و همنوا با خیل ناراضیانی باشم که در عمق وجودشان بر این باورند که اگر راه نجاتی باشد راه اصلاح امور است

🔘 آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم


متن کامل اظهارات سیدمحمد خاتمی را بخوانید.

🌐 با بازنشر این پست رسانه رسمی سیدمحمد خاتمی را به دیگران معرفی کنید‌‌‌
رسانه شمایید 📱‌‌‌

🇮🇷 @khatamimedia
HTML Embed Code:
2024/05/15 19:54:46
Back to Top