TG Telegram Group & Channel
📚حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه📚 | United States America (US)
Create: Update:

يا استاذ بيها ؟
قال زين بارتباك :
م....مفيش يا بابا عادي .
نظر له والده بمكر ليتهرب زن من نظراته , إنتهي الحفل بسلام وخرج الجميع من القاعة تابعت فاتن أخاها خالد وهو يكاد يحمل زوجته جنات للسيارة خوفاً عليها وعلي الحمل وكأنها أول مرة لها فقد كان هذا هو المولود الثاني لهما , كانت السعادة ظاهرة عليه للغاية وتذكرت كيف وفر له زهير فرصة عمل بالشركة مما ساعد علي لتتحسن حالته المادية بشدة فأشتري سيارة وقام بتجديد البيت وأصبح هو المعيل الأوحد في البيت وتحمل مسؤولية البيت كاملاً كما كان والده يتمني وكلل هذا النجاح بالزواج من جنات والتي حولت حياته لجنة حقيقة , مالت علي أخاها وهمست قائلة :
بعت لعمك الفلوس يا خالد ؟
أجابها قائلا بإهتمام :
ايوة يا فاتم متقلقيش كل شهر تسأليني السؤال ده , وكمان بزوره انا وبابا علي طول .
ثم قال بإمتنان :
علي الرغم يا فاتن من كل اللي عمله عمك فيكي الا انك كنتي اول واحدة تقف جانبه في ازمته .
قالت فاتن علي الفور :
مهما حصل بيننا يا خالد مكنش ينفع اسيبه كفايه اللي حصله عقوبة سليم بالسجن بمدي الحياة ودخول سيد بمشاريع فاشلة ضيعت ثروتهم و سارة اللي عمليتها فشلت حرام ده عمنا برضه مينفعش .
تنبهت علي صوت اختها تقول بتأفف :
انا مش عارفة البتاع ده لبستيه ليه ما الطرحة كانت حلوة .
قالت لها فاتن :
سمر لو عايزة تشتري حلاوة لابنك واحدة متغلفة وواحدة لا هتشتري له انهي واحدة فيهم اللي عرضة للتراب والدبان ولا اللي محفوظة ومحدش يقدر يلمسها غير اللي يستحقها , هتختاري انهي فيهم ؟
تعجبت سمر لذلك السؤال وقالت بدهشة :
وده سؤال يعني يا فاتن طبعا هاخد المتغلفة .
فقالت فاتن متبسة :
وهكذا هي غيرة الرجل مش بيسمح لعرضه وشرفه ان ينال منهما ولا يترك الرجال تتطلع في اهل بيته , الحجاب والستر كلما إزددتِ سِتراً كلما حافظتِ علي نفسك أكتر وازددت جمالا اكتر .
قالت سمر بإستسلام :
مش هفوز ضدكِ ابداً انا عارفة .
تبسم زهير وإغتبط بشدة لحديث زوجته وأعجبته للغاية كلماتها وهم بالحديث معها ولكن صياح إبنته زمرد ذات الخمسة أعوام وهي تتجادل كالعادة مع إختها دنيا منعه وقال لها بحزم :
زمرد بطلي مجادلة انتي عارفة ان ده مكان دنيا .
اعتذرت لأختها ثم صعدت للسيارة متجهمة الوجه أما دنيا فقد تعلقت بعنق زهير بسعادة وقالت :
شكرا ليك يا أجمل أب في هذا العالم كله.
إحتضنها وهو يقول :
العفو يا أجمل ابنة في الدنيا كله , مقدرش انا علي زعل دنيتي ابدا

قالها وهو يرمق ابنه بخبث وتبسم حين رأي تجهم وجهه فتلك العادة لم تتغير به ابدا وها هو قد تجاوز العشرين بقليل ولم يتركها , قبلته دنيا ثم التفت وركبت خلفه مباشرة لتتمكن من اللعب معه كما اعتادت طوال سنواتها الماضية , ضحكت فاتن وقالت له وهو يعاونها علي الصعود للسيارة :
انته بتدلعها كتير علي فكرة هتفسدها كدة .
فقال باسما وهو يتحرك بالسيارة :
تدلع براحتها دي هي اللي جمعتنا مع بعض .
ثم مال عليها وقال وهو يغمز بعينيه :
كلها كام سنة وتبقي نسايب انا وانتي .
ضحكت علي قولته وقد فهمت مايرمي إليه فلم يغب عنها أفعال زين .

بعد عناء يوم طويل وقفت فاتن بشرفتها تتطلع الي غروب الشمس المنعكس علي صفحة البحر فاعطاه مظهرا خلاب يذهب العقل وبينما هي كذلك شعرت بيد حاوطت كتفيها فنظرت له بامتنان وقالت :
زهير انا مهما عملت مش هقدملك ولو جزء بسيط من السعادة اللي منحتتها ليا , انته اعظم هدية ربنا حباني بيها .
قبلها علي جبينها وقال بحنان :
انتي يا فاتن اللي نعمة ربنا منحها ليا واللي بحاول علي قد ما اقدر احافظ عليها انتي قوية وقوي كمان يا فاتن , فاكرة لما حكتلي علي قصتك مع المصمم اليوناني و انا بقه بشبهك بسفينة الارغو دي .
ضحكت قائلة :
طيب كنت شبهني بربانها هو اللي كان قوي وذكي كمان .
هز رأسه نافيا وقال :
لا طبعا عمره ماكان هيصول لو كانت سفينته ضعيفة ساعتها لا قوته ولا ذكائه كان هيفيد في شيئ .
ابتسمت برقة لتشبيه وقالت :
والسفينة اخيرا لقت شط امانها ورست بسلام

النهاية

خلاص انتهت الارغو واخذت معها جزء من قلبي احببتها للغاية وعشت معكم احداثها ضحكت معها ونزلت دموعي معها فاتن هي واقع عايش بينا وده نتيجة تخلي الراعي عن رعيته زي ما شفنا فرجاء تكون الارغو دي غيرت جوانا حاجة واني ازرع في اولادي المعاني اللي اندثرت واختفت من اخلاقنا للأسف كع كلمة النهاية دمعت عياني واتمني انها تكون عجبتكم واني اكون اسعدتكم ولو بشيئ يسير دمتم في امان الله

#الارغو
#هيام_عرفة
#ورست_سفينتي
*اعداد/ايمى*
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
*🖋اداره/فاطمه احمد*
*🖋تحت اشراف/آيات باسم*
*للاشتراك📚حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه📚*
*📚وتس:00201026328523*
*📚فيس https://www.facebook.com/estsharyah.ayat.bassem2/*
*📚تليجرام: https://hottg.com/ayatBassem1*
*🌷شاركي القصه 🍃غاليتي بين احبابك🌷*

يا استاذ بيها ؟
قال زين بارتباك :
م....مفيش يا بابا عادي .
نظر له والده بمكر ليتهرب زن من نظراته , إنتهي الحفل بسلام وخرج الجميع من القاعة تابعت فاتن أخاها خالد وهو يكاد يحمل زوجته جنات للسيارة خوفاً عليها وعلي الحمل وكأنها أول مرة لها فقد كان هذا هو المولود الثاني لهما , كانت السعادة ظاهرة عليه للغاية وتذكرت كيف وفر له زهير فرصة عمل بالشركة مما ساعد علي لتتحسن حالته المادية بشدة فأشتري سيارة وقام بتجديد البيت وأصبح هو المعيل الأوحد في البيت وتحمل مسؤولية البيت كاملاً كما كان والده يتمني وكلل هذا النجاح بالزواج من جنات والتي حولت حياته لجنة حقيقة , مالت علي أخاها وهمست قائلة :
بعت لعمك الفلوس يا خالد ؟
أجابها قائلا بإهتمام :
ايوة يا فاتم متقلقيش كل شهر تسأليني السؤال ده , وكمان بزوره انا وبابا علي طول .
ثم قال بإمتنان :
علي الرغم يا فاتن من كل اللي عمله عمك فيكي الا انك كنتي اول واحدة تقف جانبه في ازمته .
قالت فاتن علي الفور :
مهما حصل بيننا يا خالد مكنش ينفع اسيبه كفايه اللي حصله عقوبة سليم بالسجن بمدي الحياة ودخول سيد بمشاريع فاشلة ضيعت ثروتهم و سارة اللي عمليتها فشلت حرام ده عمنا برضه مينفعش .
تنبهت علي صوت اختها تقول بتأفف :
انا مش عارفة البتاع ده لبستيه ليه ما الطرحة كانت حلوة .
قالت لها فاتن :
سمر لو عايزة تشتري حلاوة لابنك واحدة متغلفة وواحدة لا هتشتري له انهي واحدة فيهم اللي عرضة للتراب والدبان ولا اللي محفوظة ومحدش يقدر يلمسها غير اللي يستحقها , هتختاري انهي فيهم ؟
تعجبت سمر لذلك السؤال وقالت بدهشة :
وده سؤال يعني يا فاتن طبعا هاخد المتغلفة .
فقالت فاتن متبسة :
وهكذا هي غيرة الرجل مش بيسمح لعرضه وشرفه ان ينال منهما ولا يترك الرجال تتطلع في اهل بيته , الحجاب والستر كلما إزددتِ سِتراً كلما حافظتِ علي نفسك أكتر وازددت جمالا اكتر .
قالت سمر بإستسلام :
مش هفوز ضدكِ ابداً انا عارفة .
تبسم زهير وإغتبط بشدة لحديث زوجته وأعجبته للغاية كلماتها وهم بالحديث معها ولكن صياح إبنته زمرد ذات الخمسة أعوام وهي تتجادل كالعادة مع إختها دنيا منعه وقال لها بحزم :
زمرد بطلي مجادلة انتي عارفة ان ده مكان دنيا .
اعتذرت لأختها ثم صعدت للسيارة متجهمة الوجه أما دنيا فقد تعلقت بعنق زهير بسعادة وقالت :
شكرا ليك يا أجمل أب في هذا العالم كله.
إحتضنها وهو يقول :
العفو يا أجمل ابنة في الدنيا كله , مقدرش انا علي زعل دنيتي ابدا

قالها وهو يرمق ابنه بخبث وتبسم حين رأي تجهم وجهه فتلك العادة لم تتغير به ابدا وها هو قد تجاوز العشرين بقليل ولم يتركها , قبلته دنيا ثم التفت وركبت خلفه مباشرة لتتمكن من اللعب معه كما اعتادت طوال سنواتها الماضية , ضحكت فاتن وقالت له وهو يعاونها علي الصعود للسيارة :
انته بتدلعها كتير علي فكرة هتفسدها كدة .
فقال باسما وهو يتحرك بالسيارة :
تدلع براحتها دي هي اللي جمعتنا مع بعض .
ثم مال عليها وقال وهو يغمز بعينيه :
كلها كام سنة وتبقي نسايب انا وانتي .
ضحكت علي قولته وقد فهمت مايرمي إليه فلم يغب عنها أفعال زين .

بعد عناء يوم طويل وقفت فاتن بشرفتها تتطلع الي غروب الشمس المنعكس علي صفحة البحر فاعطاه مظهرا خلاب يذهب العقل وبينما هي كذلك شعرت بيد حاوطت كتفيها فنظرت له بامتنان وقالت :
زهير انا مهما عملت مش هقدملك ولو جزء بسيط من السعادة اللي منحتتها ليا , انته اعظم هدية ربنا حباني بيها .
قبلها علي جبينها وقال بحنان :
انتي يا فاتن اللي نعمة ربنا منحها ليا واللي بحاول علي قد ما اقدر احافظ عليها انتي قوية وقوي كمان يا فاتن , فاكرة لما حكتلي علي قصتك مع المصمم اليوناني و انا بقه بشبهك بسفينة الارغو دي .
ضحكت قائلة :
طيب كنت شبهني بربانها هو اللي كان قوي وذكي كمان .
هز رأسه نافيا وقال :
لا طبعا عمره ماكان هيصول لو كانت سفينته ضعيفة ساعتها لا قوته ولا ذكائه كان هيفيد في شيئ .
ابتسمت برقة لتشبيه وقالت :
والسفينة اخيرا لقت شط امانها ورست بسلام

النهاية

خلاص انتهت الارغو واخذت معها جزء من قلبي احببتها للغاية وعشت معكم احداثها ضحكت معها ونزلت دموعي معها فاتن هي واقع عايش بينا وده نتيجة تخلي الراعي عن رعيته زي ما شفنا فرجاء تكون الارغو دي غيرت جوانا حاجة واني ازرع في اولادي المعاني اللي اندثرت واختفت من اخلاقنا للأسف كع كلمة النهاية دمعت عياني واتمني انها تكون عجبتكم واني اكون اسعدتكم ولو بشيئ يسير دمتم في امان الله

#الارغو
#هيام_عرفة
#ورست_سفينتي
*اعداد/ايمى*
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
*🖋اداره/فاطمه احمد*
*🖋تحت اشراف/آيات باسم*
*للاشتراك📚حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه📚*
*📚وتس:00201026328523*
*📚فيس https://www.facebook.com/estsharyah.ayat.bassem2/*
*📚تليجرام: https://hottg.com/ayatBassem1*
*🌷شاركي القصه 🍃غاليتي بين احبابك🌷*


>>Click here to continue<<

📚حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه📚




Share with your best friend
VIEW MORE

United States America Popular Telegram Group (US)