TG Telegram Group Link
Channel: aryentvnewsfarsi
Back to Bottom
🔻روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین(۱۶ آپریل)، اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل از جامعه جهانی خواست سپاه پاسداران را در زمره سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

کاتز همچنین گفت که "انتظار داریم جامعه جهانی برنامه موشکی ایران را تحریم کند."

@aryentvfarsi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔻افزایش سرکوب زنان در سایه "وضعیت جنگی" توسط رژیم ایران

براساس ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، در روزهای گذشته نیروهای سرکوبگر رژیم ایران تحت عنوان «آمران معروف» به بهانە رعایت نکردن "حجاب اجباری" در میدان شهرداری شهر رشت برای مردم ایجاد مزاحمت کرده‌اند.

طی روزهای اخیر و همزمان با تشدید تنش بین رژیم ایران و اسرائیل، شهروندان با انتشار ویدیوهایی در پلتفرم‌های مانند اینستاگرام و ایکس(توییتر سابق) از حضور خودروها و ماموران "گشت ارشاد" در مناطق چندین شهر و آغاز دوباره برخورد با زنان مخالف حجاب اجباری خبر دادند.

در همین حال گروهی از کنش‌گران حقوق زنان گفتەاند کە در اعتراض بە بازگشت گشت ارشاد بە خیابان‌ها و موج جدید فشارها بر زنان، روز سەشنببە ٢٨ فروردین، کارزاری توئیتری تحت عنوان #جنگ_علیە_زنان راه می‌اندازند.

در بیانیەای کە «بیدارزنی» رسانە گروهی از کنشگران حقوق زنان، در این زمینە منتشر کردە، آمدە است: "روز سه‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، ساعت ۲۱ به‌وقت ایران، از ‎#جنگ_علیه_زنان می‌گوییم. جنگی تمام‌قد از سوی حاکمیت که جان و تمامی حقوق اساسی ‎زنان را نشانه گرفته است."

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻علی خامنەای در روزهای گذشتە در دیدار با مقامات حکومتی بازهم زنان ایران را مورد عتاب و خطاب قرار داد کە "حجاب اسلامی هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی اجباری است". او با خط و نشان کشیدن علیە زنان، از نهادهای مخلتف حکومتی خواست تا فضا علیە زنان هرچە بیشتر امنیتی کند.

بە نظر می‌آید خامنەای در سال نو قصد دارد بر "انتقام سخت" از زنان متمرکز شود، تا حل بحران‌هایی کە کشور را در وضعیت اسفناک، خطرناک و ناپیدار قرار دادە است.

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻علی خامنەای هفتە گذشتە در دیدار با مقامات حکومتی مخالفت با حجاب اجباری را "برنامە بیگانگان" خواند و ادعا کرد کە حجاب هم از نظر شرعی و هم از نظر قانونی اجباری است. ارزیابی شما از این مواضع خامنەای چیست؟

ماه‌منیر رحیمی روزنامەنگار و نویسنده

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻در فراز و نشیب جنبش‌های مدنی ایران، بەویژە جنبش زنان، بە نظر می‌رسد کە ترس جامعە از سرکوب حکومت فروریختە است. فروریختن ترس از ذهنیت جامعە چە پیامدهایی برای سرکوبگران دارد و از سوی دیگر چرا حکومت می‌ترسد از اینکە بە شکست خود در زمینە تحمیل حجاب اجباری اذعان کند؟

هرمینە هورداد کارشناس فلسفە سیاسی و مطالعات جنسیت

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻اصولا چرا جمهوری اسلامی در این برهە زمانی کە تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بە شکل بی‌سابقەای افزایش یافتە است و در داخل نیز با بحران‌های فراوانی روبرو است، فشارها علیە زنان را افزایش می‌دهد؟

بهار زمانی دانش‌آموختە علوم سیاسی

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻آیا اصولا بازگرداندن حجاب اجباری بە سبک و سیاق اوائل حکومت جمهوری امکان پذیر است؟

ماه‌منیر رحیمی روزنامەنگار و نویسندە

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻با وجود مقاومت مدنی زنان و حمایت قابل ملاحظە مردم از آنان، تا چە حد طرح‌های حکومت برای تحمیل حجاب اجباری عملی است؟

هرمینە هورداد کارشناس فلسفە سیاسی و مطالعات جنسیت

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻صدیقە وسمقی فقیە و دین پژوه در نامەای بە خامنەای، او را مسئول تمام پیامد‌های تحیل حجاب اجباری دانستە است. تحلیل شما از واکنش دینداران مداراگرا بە فشار‌های حکومت جمهوری اسلامی بر زنان چیست؟

بهار زمانی دانش‌آموختە علوم سیاسی

@aryentvfarsi
🔻برپایە گزارش‌ها دوشنبە شب ٢٧ فروردین یک زن در شهر میاندوآب از سوی همسر خود با سلاح گرم به قتل رسید.

بنا بە گزارش رسانەهای داخلی ایران، شب گذشتە در یکی از محلات میاندوآب مردی ۵۰ ساله پس از مشاجره با همسرش در خیابان، وی را با شلیک گلوله به قتل رساند و سپس اقدام به خودکشی کرد.

در کمتر از یکماهی که از سال ۱۴۰۳ می گذرد دستکم ده زن در شهرهای مختلف ایران به قتل رسیده اند.

@aryentvfarsi
🔻همزمان با آغاز موج جدید فشارهای حکومت جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری بر زنان، ماموران حکومتی یک کتاب فروشی و تعدادی از واحدهای صنفی در شهر سنە بە بهانە عدم رعایت حجاب پلمپ کردند.

بە گزارش شبکە حقوق بشر کوردستان، روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین، اداره اماکن شهر سنه کتاب‌فروسی "ژیرا" بە مدیریت ژینا مدرس گرجی زندانی سیاسی سابق و فعال حقوق زنان را به بهانه «عدم رعایت حجاب » را پلمپ کرد.

اداره اماکن سنندج یک روز قبل، با ابلاغ اخطاریه‌ای به ژینا مدرس گرجی، مدیر این کتابفروشی از پلمپ این محل طی ۲۴ ساعت خبر داده بود و امروز سه‌شنبه ماموران اداره اماکن با حضور در این کتابفروشی اقدام به پلمپ آن کردند.

شبکە حقوق بشر کوردستان همچنین گزارش دادە است کە از روز دوشنبە بیش از ۲۰ واحد صنفی در شهر سنە با دستور اداره اماکن این شهر به بهانه «عدم رعایت حجاب اسلامی» پلمپ شده‌اند.

ژینا مدرس گرجی، مدیر کتابفروشی «ژیرا» از فعالان شناخته شده است که در جریان خیزش انقلابی ژن ژیان آزادی دو بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است.

@aryentvfarsi
🔻روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین(۱۶ آپریل)، دینا قالیباف، روزنامه‌نگار و دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بهشتی تهران توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

او روز گذشته روایتش از بازداشت توسط «گشت ارشاد» را منتشر کرده و از خشونت نیروهای امنیتی و تعرض جنسی آنها به خود خبر داده بود.

دینا قالیباف در صفحە ایکس خود نوشته بود کە ماموران گشت ارشاد او را با خشونت وارد اتاق پلیس ایستگاه مترو صادقیه کردند و به او شوکر زدند و همچنین اقدام به تعرض جنسی به وی کردند.

این خبرنگار و فعال دانشجویی، سال گذشته پس از شرکت در تجمع دانشجویان دانشگاه بهشتی در اعتراض به اعدام متهمان خانه اصفهان، به کمیته انضباطی احضار شده بود.

از نهاد بازداشت کننده و وضعیت او اطلاعاتی در دست نیست.

@aryentvfarsi
🔻در این عکس کە بە تلویزیون آرین رسیدە، تعدادی کامیون‌پارک شدە در منطقەای در حد فاصل نقدە پیرانشار دیدە می‌شود.

یک منبع محلی بە تلویزیون آرین گفتە است کە کامیون‌های پارک شدە متعلق بە نهادهای نظامی رژیم ایران هستند و آنچە بر روی آنها قرار گرفتە است، پهپاد است.

@aryentvfarsi
🔻نازیلا معروفیان، روزنامهنگار و از بازداشت شدگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی، در حساب کاربری اینستاگرام خود، اعلام کرده است کە سحر مختاری، زندانی سیاسی ۳۰ ساله و محبوس در زندان اوین در زمان بازداشت یکی از همبندیهای او بوده است.

او همچنین نوشتە است کە این زندانی سیاسی از حق اعزام به مرخصی محروم بوده و بارها در زندان شمارههای متعلق به خانوادهاش توسط نهادهای امنیتی مسدود و او از حق تماس با خانواده منع شده است.

سحر مختاری در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در حال شعارنویسی و نصب بنر در تهران بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شده بود.

این زندانی سیاسی مجموعاً به دو سال حبس و پرداخت ۳ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است.

@aryentvfarsi
🔻بوسه خواهر کومار بر سنگ مزار برادرش

این تصاویر کە در فضای مجازی منتشر شدە، دخواهر شهید کومار درافتاده از جانباختگان خیزش انقلابی ژن، ژیان، ئازادی را در حال زیارت از مزار برادرش نشان می‌دهد.

این خواهر داغدار و دادخواه دیدە می‌شود کە با حضور برسر مزار برادرش، بر سنگ قبر او بوسه می‌زند و نماد پیروزی رابا انگشتانش نشان می‌دهد.

کومار درافتاده ۸ آبان ۱۴۰۱ در جریان قیام پیرانشهر از سوی نیروهای حکومتی ایران هدف تیراندازی قرار گرفت و جانش را از دست داد.

کومار وقتی به شهادت رسید، نوجوانی ١٦ ساله بود. روی سنگ قبر او نوشته شده که بیش از هر چیزی، آزادی را دوست داشته باشید. پدر کومار پس از جانباختن پسرش گفته بود خوشحال است که کومار برای آزادی و خاکش شهید شده است و نه برای چیز دیگری.

@aryentvfarsi
🔻یک زوج پناهجوی اهل شرق کوردستان که به دلیل مشکلات سیاسی ناچار به ترک زادگاه خود شدند و برای رفتن به اروپا در ترکیه به سر میبرند، در خطر دیپورت به ایران قرار گرفته‌اند.

شوگار محمدی و آمانج منبری، زوج پناهجوی سیاسی که چند روز پیش برای چندمین بار توسط پلیس ترکیه بازداشت شدند، در معرض خطر دیپورت قریب‌الوقوع به ایران قرار دارند.

بر اساس گزارشی که بە آرین تی وی رسیده، حدود ٨ روز پیش، این زوج کورد در مرز بلغارستان توسط پلیس ترکیه بازداشت و به کمپ دیپورتیها در ادرنه منتقل شدند.

منابع خبری به آرین تی وی گفته‌اند که پلیس ترکیه اعلام کرده این دو شهروند کورد چە برگهی دیپورتی را امضا بکنند و چە نکنند، چە وکیل داشتە باشند چە نداشته باشند، هر دو را دیپورت خواهند کرد.

در صورت استرداد این زوج پناهجوی سیاسی به ایران، آنها از سوی نهادهای قضایی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی تحت تعقیب، بازداشت، شکنجه و حبس قرار خواهند گرفت.

@aryentvfarsi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🔻تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی در اهواز

امروز سەشنبە ٢٨ فروردین، بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی اهواز در مقابل استانداری خوزستان، در اعتراض بە وضعیت بد معیشتی و پایین بودن حقوق بازنشستگی، تجمع کردند.

@aryentvfarsi
HTML Embed Code:
2024/04/30 19:39:21
Back to Top