TG Telegram Group Link
Channel: حقوق شهروندي
Back to Bottom
محکومیت یک ماه زندان برای هر یک از متهمان (مادر و دختر و پسر جوان) به اتهام تمرد نسبت به مامورین انتظامی در پی پوشش نا مناسب مادر و دختر در کنار ساحل (البته به ادعای پلیس).
@Social_Rights_Citizenship_rights
...نقض دادنامه توسط دادگاه تجدید نظر استان مازندران به استناد اسناد داخلی و بین المللی حقوق بشر در نتیجه صدور حکم برائت متهمان

این رای در سال ۱۳۹۴ صادر و در خصوص آزادی و حق انتخاب نوع پوشش و حجاب و حق داشتن امنیت شهروندان اشاره دارد.
در این دادنامه به ضرورت داشتن حکم قضایی از سوی پلیس و در صورت توقیف خودرو ارایه رسید (قبض) توسط پلیس به مالک ماشین یا دارنده فعلی آن نیز، اشاره شده است...

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
قاضي حشمت رستمي درونكلا
@Social_Rights_Citizenship_rights

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
اصل ۲۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و امور زیر را انجام دهد:
۱- ایجاد زمینه‏‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او.
۲- حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند، و حمایت از کودکان بی‌سرپرست.
۳- ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده.
۴- ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست.
۵- اعطای قیمومت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولیّ شرعی.

@Social_Rights_Citizenship_rights

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
همانگونه که می دانیم حقوق شهروندی آمیخته ای از وظایف و مسئولیت های افراد اجتماع در قبال یکدیگر و دولت و شهر و اجتماع می باشد و در حقیقت حقوق شهروندی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در توسعه و رفاه اجتماع به شمار مي آيد و دلالت بر مجموعه ای از حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی دارد که افراد به سبب عضویت در یک دولت و ملت از آن برخوردار می شوند و بايستي توسط قانون از آن حقوق پاسداری و حمایت شود.

در شرایط فعلی که متولیان امور بهداشتی بطور مداوم تاکید بر توصیه به رعایت بهداشت فردی می کنند قطعا وظیفه شهروندان در قبال یکدیگر سنگین تر و جدی تر می شود. براي مثال اگر فلان شهروند در مراودات خود از دستکش یکبار مصرف و یا ماسک استفاده می کند باید پس از استفاده از رها کردن این وسایل در محیط های باز خودداری کند و در واقع با حفظ حقوق دیگران در امحای آن احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد.
@Social_Rights_Citizenship_rights
به هر روي به نظر ميرسد تنها راه بیرون رفتن از مشکلات فعلی و يا هر مشكل ديگر ارتقای حقوق شهروندی است، چراكه حقوق شهروندی در آبی که می نوشیم، هوایی که تنفس می کنیم، نانی که به سفره می بریم، ماشینی که سوار می شیم، حساب بانکی مان، خانه مان، تلفن و موبایل مان و همه چیز زندگی مان دخالت دارد. پس با حقوق شهروندی باید چه کنیم؟
شايد اين پاسخ غير حقوقي اقناع كننده باشد:
بنی‌آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به‌درد آورَد روزگار / دگر عضوها را نمانَد قرار
تو کز محنت دیگران بی‌غمی / نشاید که نامت نهند آدمی


https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
@Social_Rights_Citizenship_rights

قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار

١٣٩٠/١٢/٢٧

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
و با توجه به قواعد و قوانین داخلی و بین المللی و اصول و قواعد حقوقی دولت به عنوان یک شخصیت حقوقی پذیرفته شده است و مسئولیت آن همچنان باقی است و بایستی دولتها در هنگام ورود خسارت و یا ضرر و زیان، ابتدا ضرر وارد را متوقف و در ادامه در صدد جبران خسارت باشند. چرا که دولت نه تنها نیرویی در راستای ایجاد نظم موجود میباشد بلکه مسئولیت او در قبال افراد حاضر و نسلهای آتی در تمامی زمینهها وجود دارد و جا دارد که عنوان کنیم حقوق و قواعد و قوانین ساری و جاری آن به عنوان میراثی از گذشتگان هستند که امانتی در دست افراد حال حاضر میباشد و بایستی از آن نگهداری و محافظت کنیم و با خلق ارزش های جدید به آیندگان انتقال دهیم.


@Social_Rights_Citizenship_rights


https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
حقوق شهروندي pinned «گر در همه شهر یک سر نیشترست/ در پای کسی رود که درویش ترست با این همه راستی که میزان دارد/ میلش طرفی بود که آن بیشترست به کرات در زمینه های مختلف نقد و انتقاد از کنشگران را نسبت به نحوه مدیریت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... را در سطح شهری و کشوری، خرد و کلان…»
از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر نسبت به زنان سوگیری دارند

«صندوق توسعه سازمان ملل متحد» می‌گوید داده‌ها و یافته‌های آن‌ها واقعیت تلخی را نشان می‌دهد: از هر ۱۰ نفر آدمی‌زاد این جهان، ۹ نفر آن‌ها دچار سوگیری شناختی (Bias) و پیش‌داوری علیه زنان‌اند. سازمان ملل با جمع‌آوری داده‌ها از میان ۷۵ کشور جهان، بررسی کرده که چطور باورها و عرف رایج جوامع در حوزه‌های مختلف از اقتصاد و اشتغال گرفته تا تحصیلات، سنگ سر راه برابری جنسیتی‌اند.

▪️بعضی از یافته‌های این تحقیق دردناک است. برای مثال کماکان بیش از نیمی از مردم در جوامع مختلف معتقدند که مردان رهبران بهتری در مقایسه با زنان‌اند، ۴۰ درصد معتقدند مردان در کاسبی و تجارت بهتر از زنان‌اند و حق آن‌هاست که شغلی را در موقعیت برابر بگیرند! تقریبا ۳۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های تحقیق - زن و مرد- معتقدند مردان حق دارند زن خود را کتک بزنند!

▪️صندوق توسعه‌ی سازمان ملل متحد می‌گوید ۹۱ درصد مردان درگیر دست‌کم یک پیش‌داوری و سوگیری علیه زنان‌اند، اما وضعیت زنان هم مطلقا بهتر نیست. هشتاد و شش درصد زنان نیز دست‌کم یک پیش‌داوری و سویه‌گیری علیه خود زنان دارند. روند اجتماعی شدن زنان نیز مشابه همان روند مردان است و نظام فکری مردسالاری به طور خودآگاه و ناخودآگاه در ذهن زنان هم این را جا می‌اندازد که برای مثال، مردان رهبران بهتری‌اند و محق‌تر از زنان‌اند که شغلی را داشته باشند.

▪️یک نکته‌ی نگران‌کننده این گزارش آن‌جاست که به‌رغم سال‌ها تلاش متمرکز، در بعضی کشورها پیش‌داوری علیه زنان بدتر هم شده است. در دست‌کم ۱۵ کشور جهان، سوگیری و پیش‌داوری علیه زنان گسترش ملموس داشته و به طور کلی، سوگیری علیه زنان افزایش یافته است. پیش از این ۵۷ درصد زنان جهان علیه زنان سوگیری داشتند و این رقم حالا به ۶۰ درصد رسیده است. قبل از این ۷۰ درصد مردان جهان علیه زنان سوگیری داشتند که این رقم نیز یک درصد افزایش را نشان می‌دهد. بررسی نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج، احتمالا مردان جوان به نسبت مردان مسن‌تر، پایبندی کمتری نسبت به برابری زن و مرد دارند.

▪️این بررسی نشان می‌دهد بیشترین میزان پیشرفت در تغییر نگاه مردان به زنان در کشورهای شیلی، استرالیا، هلند و ایالات متحده آمریکا رخ داده است و میزان پیش‌داوری‌های مردان نسبت به نقش و توانایی زنان در این کشورها به شکل ملموسی کاهش داشته است. با این‌حال هم‌زمان وضعیت در کشورهایی مثل آلمان، سوئد و مکزیک هشداردهنده شده و مردان در این کشورها بیشتر از گذشته دست‌کم یک سوگیری و پیش‌داوری درباره‌ی توانایی و نقش زنان دارند.

▪️گزارش تاکید می‌کند که اهمیت و تاثیر سیاست‌گذاری‌ها، تغییر قوانین و نحوه‌ی آموزش در مدارس به‌ویژه در دوران نوجوانی است که تاثیر واقعی و ملموس در تغییر نگاه مردان و زنان به نقش و قابلیت زنان را موجب می‌شود. در تمام کشورهایی که وضعیت بهتر شده، از دست‌کم یک دهه‌ی قبل سیاست‌گذاری و آموزش‌های پایه شروع شده است. برای مثال در یک نمونه در شیلی که بیشتر از هر کشور دیگر تغییر نگاه مثبت به زنان رخ داده، برنامه‌ی زیرساختی برای گسترش حضور و تربیت نیروی متخصص زن در رشته‌های علوم پایه، فناوری، مهندسی و ریاضیات (موسوم به STEM) از چندین سال قبل شروع و فرصت‌های شغلی بیشتری برای زنان در این حوزه‌ها پیش‌بینی شد.

▪️بنا به این گزارش در جمهوری اسلامی ایران، آخرین داده‌هایی که در دسترس است در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ میلادی جمع آوری شده که در این دوره‌ی زمانی، ۹۸.۵ درصد مردم ایران دست‌کم یک پیش‌داوری و سوگیری علیه زنان داشتند و در این میان بیش از ۸۴ درصد مردم سوگیری و پیش‌داوری درباره‌ی توانایی‌های سیاسی زنان داشتند. نزدیک به ۸۹ درصد ایرانیان درباره‌ی حق و توان‌مندی اقتصادی زنان سوگیری داشتند و نزدیک به ۷۹ درصد مردم درباره‌ی توانایی‌های فیزیکی زنان. کمترین میزان سوگیری نسبت به حق تحصیلات زنان بود که در این‌جا هم بیش از ۵۵ درصد از مردم همچنان پیش‌داوری داشتند.


@successfulwomen1
انسان موجودی اجتماعی است و این حکمی است که همگان بر آن اتفاق و اجماع نظر دارند. اجتماعی بودن انسان، مقتضی این است که روابط و حقوق خود را با دیگری بشناسد و به درستی سامان دهد. روابط و ارتباطات اجتماعی سالم، بنیاد جامعه را میسازد.
پرسش اصلی این است که هدف از ارتباط و یا زندگی اجتماعی چیست؟
برای این پرسش میتوان پاسخهای متفاوت و بسیاری در نظر گرفت اما بهتر این است که پرسشها را در دسته بندی و در گروههای بزرگتری نشان دهیم:
1- یکسان سازی اطلاعات و خواسته ها
2- یکسان سازی افکار و منافع
3- دگرگونی و همپوشانی خواسته ها و منافع
4- انتخاب روشهای مناسب جهت تأمین منافع از منابع
با همه این تقسیمبندی ها و تقسیم بندی های مشابه به این مهم میرسیم که تمام رفتارها و روابط اجتماعی بر پایه قرارداد اجتماعی بنا نهاده شده و این قراردادها برداشتی از حقوق  فردی و اجتماعی است. اگر قراردادهای اجتماعی دارای ضمانت اجرا گردد به تعریف حقوق و قانون نزدیکتر است. وفاداری و التزام عملی به تعهدات و پیمان‌ها و وعده‌ها یکی از شاخص‌های رشد و بالندگی جوامع انسانی به حساب می‎آید. لذا یکی از مؤلفه های موفقیت فردی و اجتماعی قانونمداری و رعایت شاخصه های حقوقی و اجتماعی است.


https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
نظم و قانون باعث ایجاد روابط مشخص افراد در سطح اجتماع است. قانون در دانش حقوقی بر اساس هر مبانی که باشد آورده آن نظم فردی و اجتماعی است. حقوق تنظیم کننده و شکل دهنده روابط افراد است. بدون در نظر گرفتن حقوق هیچ یک از مفاهیم ساختار، نهاد و رابطه در اجتماع و جامعه مستقر نمیشود و استمرار نخواهد داشت. اگر فردی چرایی و مبانی حقوق را بداند روح روابط و ساختار را بدست آورده و اگر در جايي قانون مکتوب و یا غیر مکتوب وجود نداشته باشد از طريق آشنايي با روح قانون و حقوق، حق، وظيفه، روابط و خواسته های خود را تنظیم و بدست مي‌آورد.

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
یکی از مهمترین نهادهای بنیادین جامعه بشر امروزی، نهاد سیاسی دولت است. تاسیس دولت براساس تأمین نیازها و خدمات عمومی، برقراری نظم و امنیت بنا شده است و از ضروری‌ترین نیازهای مردم می‌باشد.

@Social_Rights_Citizenship_rights

دولت دارای یک تشکل سیاسی است و قدرت برتر در داخل مرزها را تعریف می‌نماید و از طریق مجموعه‌های دائمی و نهاد‌های تعریف شده اعمال اقتدار می‌نماید. در واقع دولت یک جامعه سیاسی نهادین شده متشکل از اجتماعی از انسان‌ها در یک قلمرو محدود و تعریف شده با قدرت عالی است.
نهاد سیاسی دولت: تامین ضروری‌ترین نیاز مردم با هدف کارکرد‌های: 1- تامین نیازها و خدمات عمومی، 2- برقراری نظم و امنیت، 3- تضمین حقوق و آزادی‌های شهروندان را بر عهده دارد.
منشا حاکمیت: منظور از این اصطلاح سرچشمه اقتدار فرمانروایان می‌باشد که به دو دسته حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی تقسیم می‌شود.

@Social_Rights_Citizenship_rights

نظریه حاکمیت الهی (تئوکراتیک یا حاكميت دینی یا مذهبی) بر این نظر استوار هستند که حاکمیت خارج از اراده بشر می‌باشد و منشاء آن ماورایی است.
نظریه حاکمیت مردمی- ملی (دموکراتیک یا حاکمیت مردم یا حاکمیت ملی یا خود حاکم یا خود‌آیین یا اراده عموم یا کل مردم یا حاکمیت تقسیم شده) بر این نظر استوار است که حق فرمانروایی متعلق به مردم است و منشاء آن به بنیان های فکری و فلسفی یونان باستان و عصر پس از اصلاحات مذهبی در غرب برمی‌گردد. در عصر مذکور حاکمیت از سیر خدامحورانه به انسان محورانه انتقال یافت و منجر به شکل‌گیری پدیده لیبرالیسم یا آزادی خواهی و اومانیسم یا انسان‌گرایی شد.
تفاوت منشا حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی:
در حکومت دینی: دین، مذهب، خدا، ماوراء حاكم است و خدامحورى مركز حاكميت است.
دموکراسی: اومانیسم، انسان، انسان‌گرایی، خودآیین، اراده عموم حاكميت را از آن مردم ميداند و منشأ مردمي و شهروندي دارد.

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
جمهوری به معنای مردم کثیر یا افراد یا توده‌ای از اشخاص معنا می‌شود. در گفتمان حقوق عمومی و سیاسی، جمهوریت نوعی حکومت است که در آن جانشین رئیس کشور موروثی نیست و مدت ریاست غالباً محدود و از طریق رای (مستقیم و غیر مستقیم) انتخاب میشود. در نتیجه وقتی عنوان رژیمی را به کار میبریم منظور همان نحوه گزینش مقام ریاست کشور است.
-تفاوت دموکراسی با جمهوری:
منظور از دموکراسی، مشروعیت هرگونه اقتدار سیاسی و یا مشروعیت قانون، اصل و یا هر ارزش والای اجتماعی است که مورد پذیرش و قبول عموم است. کلیه هنجارهای اجتماعی (بایدها و نبایدها) نشأت گرفته از عقاید و افکار عمومی است. تعبیر دموکراسی بیان کننده ماهیت نظام سیاسی و ارزشی اجتماع است و نظام سیاسی مشروعیت خود را از این طریق کسب می‌نماید.
جمهوریت نوعی از ساختار نظام سیاسی است و شیوه اداره حکومت است. نظامی که عموم مردم در ساختار آن نقش تعیین کننده‌ای دارند. اداره امور کشور با مشارکت و نظارت مردم توسط کارگزاران منتخب صورت می‌گیرد. جمهوریت به شکل یک ساختار سیاسی و ماهیت نظام و شیوه اداره عمومی است. مشخصه اصلی: توانایی در تصمیم‌گیری دسته‌جمعی و توان اجرای این تصمیم‌هاست. لازمه تحقق نظام جمهوری: کنترل و و محدودیت قدرت در چارچوب معقول و منطقی.


https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights

@Social_Rights_Citizenship_rights
شاخصه‌های جمهوریت
1- پذیرش حاکمیت ملی: فرآیند مشارکت در شکل‌گیری قدرت، زمامداری در ید اختیار ملت، اعمال اراده همگانی
2- انتخابی بودن حکومت: انتخاب آزاد و منصفانه در گزینش حاکمان، رقابت سالم و مشارکت فعال، ساخت الگو و نظام سیاسی،
3- تحدید قدرت سیاسی: کنترل و محدودیت معقول قدرت
4- پاسخگویی حاکمان: اطلاع رسانی در تصمیمات و پاسخگویی،
پاسخگویی حاکمان موجب: شفافیت، تحقق حکومت قانون، صیانت از حقوق ملت (افراد).
5- نظام شفاف: دسترسی به اطلاعات آزاد، اطلاعات قابل فهم و کاربردی.
6- نظارت همگانی: کنترل قدرت با شیوه‌های مختلف، همه مردم طبق اصل برابری بایستی امکان نظارت و کنترل و ارزیابی نسبت به عملکرد حاکمان داشته باشند.
7- حاکمیت قانون: دولت قانون‌مند در برابر دولت مستبد و دیکتاتور قرار می‌گیرد. در نظام جمهوری این قانون است حکومت می‌نماید. تضمین حقوق و آزادی‌های بنیادین شهروندان.
8- اصل نمایندگی: پذیرش حاکمیت مردم به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم، نمایندگی بر مبنای مشارکت غیر مستقیم است، اعمال ارائه مردم به واسطه است نه با مباشرت.
9- اصل تفکیک قوا: نهاد سازی، توزیع و تقسیم قدرت و وظایف


https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights


@Social_Rights_Citizenship_rights
اعلاميه جهاني حقوق بشر

ماده 1- همه افراد بشر آزاد و با حیثیت و حقوق یکسان زاییده می شوند و دارای موهبت خرد و وجدان هستند و با یکدیگر با روحیه برادری رفتار کنند.

@Social_Rights_Citizenship_rights

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
منظور از رفتار اجتماعی هر نوع رفتاری است که متضمن کنش متقابل دو یا چند انسان باشد. فرد رفتارهای اجتماعی خود را بر اساس مؤلفه های متعددی از قبیل فرهنگ و هنجارهای اعتقادی، ارزشی و قانونی مورد قبول خود یا جامعه و همچنین نقش خود در اجتماع و هویتی که بدست آورده تنظیم می‌کند و حقوق و قانون ضمانت اجرای هنجارهای ساخته شده است.  
اکثر رفتارهای اجتماعی در تمامی جوامع و فرهنگ ها معنی دار هستند و به آنها به عنوان رفتارهای جامعه پسند یا جامعه ستیز توجه خاصی میشود.
انواع رفتارها مثل ازدواج ، روابطه والد–فرزندی، عضویت در گروهها و دستجات، مشارکتهای مدنی و تجاری، رفتار با همسایگان، تجارت، تعهدات، خرید و فروش و…، در جوامع متفاوت درجات متفاوتی از توجه را شامل خود میسازند. بخش بزرگی از احکام، قواعد و قوانین، عقلانی و عقلایی هستند، اما دانسته های عقلانی دلیل خوبی جهت عدم استفاده از دانش حقوق نیست.
شکل گیری و پیشرفت جوامع و لزوم به کارگیری حداکثری از توان جامعه، افراد حقوقی را بر آن داشته تا نسبت به هر نوع تغییر در زندگی، قواعد و قوانین آن را از حقوق فردی و اجتماعی برداشت و با تعریفی مجدد و کاربردی جهت اداره بهتر اجتماع در اختیار جامعه قرار دهند.
نیاز به همزیستی و رابطه میان افراد، منفعت متقابل، ارتقاء سطح رفاه افراد، تسهیل مسیر، رفع نزاع بر سر منافع بیشتر، دوام حیات اجتماعی، پیشگیری از ناهنجاری، ضرورت نیاز به حقوق و قانون را دوچندان مینماید.

@Social_Rights_Citizenship_rights

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
 @Social_Rights_Citizenship_rights
- شاخصه‌های جمهوریت
1- پذیرش حاکمیت ملی: فرآیند مشارکت در شکل‌گیری قدرت، زمامداری در ید اختیار ملت، اعمال اراده همگانی
2- انتخابی بودن حکومت: انتخاب آزاد و منصفانه در گزینش حاکمان، رقابت سالم و مشارکت فعال، ساخت الگو و نظام سیاسی،
3- تحدید قدرت سیاسی: کنترل و محدودیت معقول قدرت
4- پاسخگویی حاکمان: اطلاع رسانی در تصمیمات و پاسخگویی،
پاسخگویی حاکمان موجب: شفافیت، تحقق حکومت قانون، صیانت از حقوق ملت (افراد).
5- نظام شفاف: دسترسی به اطلاعات آزاد، اطلاعات قابل فهم و کاربردی.
6- نظارت همگانی: کنترل قدرت با شیوه‌های مختلف، همه مردم طبق اصل برابری بایستی امکان نظارت و کنترل و ارزیابی نسبت به عملکرد حاکمان داشته باشند.
7- حاکمیت قانون: دولت قانون‌مند در برابر دولت مستبد و دیکتاتور قرار می‌گیرد. در نظام جمهوری این قانون است كه حکومت می‌نماید. تضمین حقوق و آزادی‌های بنیادین شهروندان.
8- اصل نمایندگی: پذیرش حاکمیت مردم به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم، نمایندگی بر مبنای مشارکت غیر مستقیم است، اعمال ارائه مردم به واسطه است نه با مباشرت.
9- اصل تفکیک قوا: نهاد سازی، توزیع و تقسیم قدرت و وظایف

https://hottg.com/Social_Rights_Citizenship_rights
HTML Embed Code:
2024/04/30 12:07:34
Back to Top