TG Telegram Group Link
Channel: 🌼 Ukhuwah Fillah 🌼
Back to Bottom
Kelebihan Surah Al-Insyirah, Wajib Baca Hari-Hari

1. Dipermudahkan Segala Urusannya
Sekiranya anda membaca Surah Al-Insyirah selepas solat fardhu, Insyaallah dipermudahkan urusan semua urusan. Selain itu, segala keperluan dan rezeki turut akan Allah permudahkannya, Dia memberi pertolongan kepada kita melalui amalan. Salah satunya membaca surah Al-Insyirah.

2. Diberi Kekayaan
Ramai yang ingin kaya dunia dan akhirat, oleh itu, sering-seringlah membaca Surah Al-Insyirah ini selepas waktu solat. Caranya adalah mengamalkan bacaan surah ini sebanyak 40 kali selepas setiap waktu solat. Insyaallah kita akan dipermudahkan oleh Allah S.W.T. untuk berjaya dan kaya dunia akhirat. Ia adalah salah satu kelebihan surah al-Insyirah.

3. Terhindar Dari Segala Masalah
Kelebihan surah Al-Insyirah ramai tak tahu adalah apabila mereka mengalami situasi yang penuh dengan masalah. Masalah serta kesukaran dalam setiap urusan pasti dapat dihindari dengan pertolongan oleh Allah S.W.T. Dada juga akan menjadi lapang bagi sesiapa yang membaca Surah Al-Insyirah.

4. Menjadi Lebih Positif
Fikiran akan menjadi lebih positif bagi sesiapa yang membaca Surah Al-Insyirah. Kelebihan surah Al-Insyirah adalah dapat menutup ruang-ruang negatif di dalam minda dan diri kita dalam kehidupan seharian.

5. Rajin Dalam Mengerjakan Ibadah
Bagi anda yang kurang sifat kerajinan tu bolehlah cuba amalkan baca Surah Al-Insyirah. Insyaallah hati akan terasa lebih suka untuk mengerjakan amal ibadah serta dihilangkan rasa sifat jemu beribadah. Sebab tu, penting untuk kita ajarkan surah ini kepada anak-anak sejak kecil lagi. Mereka akan lebih rajin dan mudah beristiqamah.

6. Menghilangkan Rasa Dukacita
Bacaan surah ini selepas solat fardhu, Allah S.W.T. akan menghilangkan segala dukacita dalam hatinya. Allah SWT juga akan kurniakan kegembiraan buat mereka.

Anda juga boleh menulis surah ini kepada bekas dan menghilangkannya dengan air mawar. Kemudiannya air tersebut diminum, insyaallah akan hilang rasa dukacita dan terpelihara daripada terkejut.

7. Menghindari Sifat Malas
Kelebihan Surah Al-Insyirah ini juga dapat memudahkan seseorang melakukan kerja seperti yang diimpikannya. Mereka dapat menghindari sifat malas malah akan lebih mudah untuk mendapat rezeki. Fikiran dan minda juga akan lebih lapang dan luas.

8. Terhindar Dari Kesempitan Hidup
Kesempitan hidup dari segi rezeki yang berkurangan, kesihatan yang lemah serta kesukaran yang sering terjadi dalam hidup memerlukan anda segera bertindak. Bacalah Surah Al-Insyirah selalu agar terhindar dari kesempitan hidup.

9. Dapat Melihat Perkara-perkara Yang Ajaib
Jika anda membaca (mengamalkan) Surah Al-Insyirah ini ketika waktu dhuha sebanyak 200 kali tiap-tiap hari, Insyaallah Allah S.W.T. akan memperlihatkan perkara-perkara yang ajaib kepada pengamalnya. Itulah kelebihan membaca surah Al-Insyirah yang ramai tak tahu.

10. Dapat Mengatasi Sakit Pinggang
Bagi anda yang sering melakukan kerja-kerja rumah seharian misalnya, bacalah Surah Al-Insyirah ayat ke 3 tersebut sebanyak 3 kali. Kemudiannya ditiupkan di tapak tangan dan ditepukkan pada bahagian pinggang dan punggung. Insyaallah Allah akan lindungi atau sembuhkan rasa sakit tersebut dengan izinNya.

11. Menyerikan Wajah
Surah Al-Insyirah bukan sahaja memberi kebaikan dalaman, tetapi juga dapat menyerikan wajah. Bagi para isteri yang nak kelihatan cantik di mata suami tu, amalkanlah membaca Surah Al-Insyirah ini. B

acakan Surah Al-Insyirah ayat ke 4 ini sebanyak 7 kali, kemudiannya ditiupkan ke tapak tangan dan disapukan ke muka. Mohon kepada Allah S.W.T. supaya suami pandang kita nampak cantik. Siapa tak nak cantik kan, betul tak?

12. Terhindar Dari Penyakit
Untuk mengelakkan daripada terkena wabak dan penyakit berjangkit, amalkan membaca Surah Al-Insyirah ini setiap waktu. Pelbagai penyakit yang ditakuti dalam dunia ini, atasinya dengan kelebihan Surah Al-Insyirah ini.
13. Mengubati Sengatan Serangga
Bagi mengubati pesakit terkena sengatan serangga, bacakan surah Al-Insyirah, kemudiannya tiupkan kepada pesakit. Insyaallah akan sembuh dengan izin Allah S.W.T. Kelebihan Surah Insyirah ini sering digunakan oleh pakar perubatan Islam juga.

14. Hajat Mudah Dikabulkan
Apabila anda mempunyai sesuatu hajat yang penting, anda bolehlah kerjakan solat sunat Hajat atau Tahajjud di tengah malam. Jangan lupa untuk baca Surah Al-Insyirah sebanyak 103 kali atau lebih banyak mengikut kemampuan. Insyaallah segala hajat anda akan tercapai dan dimakbulkan oleh Allah S.W.T.

#freegaza
#freerafah
#freepalestine
#tarbiahiman
WANITA, JANGAN TURUTKAN NAFSU MU

Tudung satu almari, jubah dan abaya satu almari, baju kurung satu almari, kasut, aksesori dan lain-lain lagi. Itulah trend kebanyakan wanita berjilbab dan sebagian wanita dakwah sekarang.

Bilik mereka dah macam butik. Itu kalau yang pembersih. Kalau yang jenis pengotor, pakai pakai humban, bilik pasti nya hapak dan berselirat macam gua hantu kak limah.

FB dan IG dah macam kitab fardhu ain. Dibelek belek setiap masa tanpa berkedip mata. Shoppe dan online shopping dah macam mak ayah kita punya. Maka Kredit kad lah yang akan menjadi mangsa meluluskan semua.

Abam pos laju dan rider pulak dah macam laki kita menghantar nafkah. Seminggu dua kali dah pasti menghantar order order kita dengan fesyen terbaru. Abam pos tak payah guna waze dah kerana dah hadam adress rumah kita.

Nafsu kita terus berbunga dan berbunga tidak luntur. Ia terus meminta dan meminta.

Tidak letihkah?

Tidak jemukah?

Tidak terasakah kerugian itu?

Tidak terasakah pembaziran itu?

Tidak terasa penatkan mencari rezeki siang dan malam kemudian kamu bazirkan begitu saja. Apalagi kalau ia pemberian nafakah suami kamu!

Tidak terasakah bahawa Allah akan persoalkan satu persatu timbunan pakaian yang kita beli itu?

Terkadang ada pakaian dan eksesori yang kita beli tidak kita pakai kerana terlupa dek terlampau banyak nya kita beli.

Cuba audit diri, berapa infaq kita untuk islam?

Berapa banyak sedekah kita untuk wakaf?

Dan untuk keselamatan kita di hari akhirat tak kan derma kita masih seringgit lagi?

Boleh kah seringgit membeli syurga dibanding dengan pakaian kita yang bagai busut anai anai tu!

Begitulah kikirnya kita untuk berinfaq tapi dalam bab pakaian, aduhai! Sebut saja berapa harga. Terus saja membayarnya.

Saudari ...

Jangan bertuhankan nafsu.

Cantiknya kamu bukan pada tudung dan pakaian tapi adalah pada wajah teduh kamu yang bercahaya dengan ilmu dan iman.

Pakailah secantik mana pun tapi andai nawaitu kamu selain Allah maka perawakan kamu akan menjadi kusam.

Bersederhanalah kerana ia akan melahirkan izzah dan kemapanan iman.

Indah sekali ucapan Amr bin Ash,

" Aku tidak bosan dengan pakaianku selagi mana boleh dipakai. Aku tidak hairan dengan kenderaanku selama mana boleh membawaku. Sesungguhnya mudah bosan itu termasuk akhlak yang buruk."

Moga menfaat buat kamu yang ingin mendapat redha Allah.

C/p β€’β€’muharrikdaie

#freepalestine
#freerafah
#freegaza
#tarbiahiman
APA ITU TARIM?

Tarim itu nama sebuah tempat di Hadramaut, Yaman. Kota sejuta para wali. Medan ilmu tempat lahirnya ulama-ulama hebat berketurunan Rasulullah SAW.

Di sana semua wanita yg sudah baligh pasti memakai 'cadar di muka' iaitu niqab atau burqa. Sangat sukar utk bertemu dgn wanita di sana. Sangat berbeza dgn wanita di Malaysia asyik berswafoto sahaja

Di pasar-pasar Tarim pun khusus buat lelaki sahaja utk membeli keperluan dapur. Pasarnya sangat menarik. Lain drp yg lain. Di sana, sambil menunggu pelanggan, mereka mengkhatamkan Al-Quran beberapa kali. Jika tiada pelanggan mereka mempelajari kitab sesama mereka sambil menyampaikan ilmu di pasar. Mereka juga selalu mendengdangkan selawat dan qasidah.

_Seorang ulama Tarim berkata, "Di pasar Tarim, aku dapati ada 200 lebih orang Wali Allah (Kekasih Allah SWT)

_Jika di pasar tempat yg sebegitu sudah ada 200 lebih orang wali apatah lagi jika yg berada di masjid-masjid?

_Ketahuilah hanya Wali Allah sahaja dapat mengetahui siapa wali-wali-Nya

Di pasar, apabila mendengar azan, mereka terus menutup kedai dan berlari ke masjid. Jika mereka tidak sempat utk menutup kedai apabila azan selesai dikumandangkan, mereka akan biarkan dan terus ke masjid tanpa menghiraukannya

Apabila ditanya, "Kenapa?

Mereka mengatakan, "Adakah dunia lebih penting drp Allah SWT?

Tiada perempuan di pasar Tarim. Mereka terpelihara suci di rumah mereka atau di madrasahnya

Lelaki pula kebanyakannya duduk di masjid-masjid. Sungguh banyak masjid di Tarim. Selang beberapa kilometer sudah ada masjid. Masjid mereka penuh dgn jemaah bahkan bilangan jemaah yg bertahajud di tengah malam adalah seperti bilangan jemaah solat Jumaat

Siapa yg datang ke Tarim pasti dan pasti tidak mahu pulang ke tanah air. Tarim Kota Akhirat, yg mengingatkan kita kpd akhirat

Di Tarim kamu harus menjaga hati. Kenapa?

Pernah suatu ketika seorang sahabat saya melihat seorang pakcik tua sedang membersihkan haiwannya di pagi hari

Lalu hatinya terdetik, "Tak pergi ke masjid ke pakcik ni, kan dah nak Subuh

Apabila kami lalu di hadapannya tiba-tiba dia menegur sahabat saya, "Jaga hati kamu

Sahabat saya menangis dlm hatinya dan beristigfar kerana pakcik tua itu mengetahui apa yg dikatakan dlm hatinya

Kebanyakan penduduk di Tarim mengetahui isi hati, perbuatan dan segalanya tentang kita. Kerana kebanyakan mereka ialah Wali Allah. Namanya pun Kota Sejuta Wali_

Banyak lagi kisah yg menarik di sana. Semoga suatu hari nanti kita dapat menjejakkan kaki di sana. Amin Allahumma Amin.

Kredit to: Teratak Alam II Auzaie

#freegaza
#freerafah
#tarbiahiman
PETUA UNTUK JADI KELUARGA BAHAGIA

1 πŸ”΄ SOLAT awal waktu, PASTI keluarga akan bahagia. Beza orang yang sekadar solat dengan orang yang solat di awal waktu, ibarat langit dan bumi. Jauh bezanya. Dan Allah akan hujani rezeki pada rumah orang-orang yang jaga solat di awal waktu.

2 πŸ”΄ Wujudkan ta'lim dalam rumah sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Ta'lim adalah sesi berkumpul sekeluarga dan bercerita tentang Allah, kisah nabi, tafsir quran, atau hadis-hadis. Jadikan rumah kita sebahagian dari taman syurga.

3 πŸ”΄ Wujudkan tiga waktu ini dalam keluarga, sekurang-kurangnya sekali sehari: Solat berjemaah, Makan berjemaah, dan Bercerita/berbual. Dan dalam ketiga-tiga waktu ini, haramkan handphone dan TV.

4 πŸ”΄ Menguap atau melihat handphone ketika pasangan atau anak-anak sedang bercerita, adalah akhlak yang sangat buruk.

5 πŸ”΄ Sebut nama pasangan dan anak-anak dalam doa selepas solat, setiap hari.

6 πŸ”΄ Banyakkan menyebut "ya arhamar rahimin" (Yang Maha Pengasih dan Penyayang). Supaya setiap anggota keluarga kita juga sentiasa ada dua sifat itu - penyayang dan pengasih.

7 πŸ”΄ Hindari sikap MALAS. Buang perkataan MALAS dalam kamus hidup. Allah benci orang yang malas, Allah menyempitkan rezeki orang yang malas. Kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan social media, kurangkan berhibur. Kerana itu punca malas.

8 πŸ”΄ Tanda Allah sayang keluarga kita ialah bila setiap ahli keluarga mampu berlembut dan bertoleransi sesama sendiri. Kalau kita masih berkasar, kerap bertelingkah, kuat merajuk, pentingkan diri sendiri, maksudnya keluarga kita masih jauh dari Allah.

9 πŸ”΄ Orang yang paling kaya dan bahagia adalah orang yang kenal Allah, percaya Allah, RASA Allah sentiasa melihat, dan yakin setiap musibah dan nikmat itu adalah kerana kasih sayang Allah.

10 πŸ”΄ Apa ciri-ciri rumah yang Allah suka? Rumah yang sentiasa bersedia menyambut Rasulullah SAW sebagai tetamu. Bayangkan Rasulullah nak datang rumah kita petang ni. Adakah kita akan malu atau mengelak? Adakah kita akan sorokkan mana2 majalah, DVD, frame gambar? Adakah kita akan hulurkan Quran yang berhabuk (dah lama tak baca) kepada Rasulullah? Atau adakah kita dalam keadaan yang sentiasa bersedia untuk menyambut Rasulullah, dan yakin baginda akan suka berkunjung ke rumah kita? Tepuk dada.

11 πŸ”΄ Nafkah wajib seorang suami kepada isterinya ada tiga: Tempat tinggal, Makanan dan Pakaian. Suami isteri yang tinggal di rumah mak atau mak mertua atas sebarang sebab, bermaksud suami belum menyempurnakan nafkah tempat tinggal. Tapi kalau tiada pilihan, suami tetap perlu beri bayaran sewa (atau sumbangan setimpal) kepada tuan rumah, bagi menyempurnakan nafkah tersebut. Ini kewajipan. Dan kalau tak ditunaikan, suami akan menanggung dosanya, dan boleh jadi asbab rezeki keluarga sempit dan rumahtangga tak bahagia.

12 πŸ”΄ Rasulullah SAW tak pernah merungut apabila makanan yang disediakan isterinya tak sedap, kekurangan pada sikap/layanan isterinya, kenakalan anak-anak, sikap ego orang tua, rajuk/cemburu isterinya, atau sebarang kesusahan dalam rumahtangga. Rasulullah tak pernah merungut. Kerana merungut adalah salah satu tanda hati telah hitam.

13 πŸ”΄ Macam mana nak bersihkan hati yang hitam? Rajin basuh toilet, bersihkan rumah. Kerja-kerja "kotor" sebegini akan membersihkan hati dan menundukkan jiwa. Sambil bersihkan tandas, repeat dalam hati -
"Rajiah, kau bukan siapa-siapa, kau takde apa-apa, kau tak pernah buat apa-apa. Semua kebaikan yang ada pada kau, adalah kuasa dan pertolongan Allah semata-mata." 😭

14 πŸ”΄ Setiap kali kita nampak keburukan atau kekurangan pada pasangan dan anak-anak, kene SABAR. Betulkan diri sendiri dulu. Kadang-kadang kekurangan itu bukan pada pasangan atau anak-anak, tapi pada diri sendiri yang gagal bersyukur, gagal mendidik dan gagal menjadi contoh yang baik. Orang yang betul-betul yakin dengan Allah, tak pernah pandang rendah pada orang lain, termasuk dirinya sendiri.

15 πŸ”΄ Setiap kali buat kebaikan, jangan harapkan pujian daripada pasangan, tapi harapkan Allah pandang dan Allah sayang. Sebab bila Allah sayang, automatik seluruh makhlukNya sayang pada kita.
16 πŸ”΄ Kekalkan mawaddah (romantik) dalam rumahtangga. Jalan pegang tangan, baring atas riba pasangan, peluk pasangan, pandang wajah pasangan dengan rasa cinta. Biarpun di hadapan anak-anak.

17 πŸ”΄ Ringankan mulut untuk ucapkan kata cinta, kata penghargaan, pujian dan dorongan kepada pasangan dan anak-anak setiap hari. Itu akan melembutkan hati dan mengeratkan hubungan.

18 πŸ”΄ Rasulullah SAW tak pernah pukul/rotan/kurung/ikat/meninggikan suara kepada pasangan dan anak-anak. Baginda bijak menggunakan kemahiran komunikasi dan tutur kata yang berhemah untuk selesaikan sebarang konflik dan stress. Kekerasan dan kekasaran fizikal hanya akan mengeraskan hati dan menjarakkan hubungan.

19 πŸ”΄ Cara hidup kita menentukan cara mati kita. Dan cara mati kita menentukan cara kita dibangkitkan semula nanti. So kalau nak kesudahan yang baik, betulkan cara hidup bermula sekarang!

20 πŸ”΄ Sentiasa buat kebaikan, walaupun kepada pasangan yang tak pandai menghargai, pasangan yang ego, pasangan yang jahil, pasangan yang tak membalas kebaikan tersebut. Kerana setiap kebaikan yang kita buat, pasti akan dibalas oleh Allah. Buat baik, sebab nak Allah sayang, bukan sebab nak pasangan sayang. Ingat, tiada satu pun kebaikan yang sia-sia!

21 πŸ”΄ Rumahtangga yang sejahtera adalah salah satu syurga dunia. Sesiapa yang tak berusaha untuk capai syurga dunia, tak akan mampu beroleh syurga di akhirat nanti. Maka penting untuk kita berusaha capai keluarga sejahtera, sebelum mati.

22 πŸ”΄ Suami yang rajin tolong basuh pinggan, bukan suami dayus. Suami yang rajin tolong sidai baju, bukan suami dayus. Suami yang tolong mandikan anak-anak, bukan suami dayus. Suami yang patuh cakap isterinya, bukan suami dayus. Tapi suami dayus, adalah suami yang tak mampu membimbing isterinya ke jalan Allah, tak mampu menjaga aurat isterinya, tak mampu membentengi isterinya dari azab api neraka.

23 πŸ”΄ Rumahtangga yang sentiasa ada solat dan zikir di dalamnya, pasti akan tenang dan bahagia.

24 πŸ”΄ Jarak sesuatu masalah dengan penyelesaiannya, ibarat jarak dahi dengan tempat sujud. Apa pun konflik dalam rumahtangga, kembali pada Allah.

25 πŸ”΄ Kualiti sesebuah keluarga terletak pada kualiti solat anggotanya.

26 πŸ”΄ Sentiasa bersedekah sesama anggota keluarga. Kerana sedekah itu lebih tajam daripada doa.

27 πŸ”΄ Keluarga adalah asas hidup. Kalau keluarga sejahtera, seluruh perjalanan hidup akan mudah.

28 πŸ”΄ Seorang suami perlu ada sifat "ghirrah". (Bukan ghairah. Itu memang dah confirm ada πŸ˜‚) Ghirrah bermaksud cemburu. Cemburu yang bertujuan untuk memelihara kehormatan isteri dan menghindar isteri daripada maksiat dan dosa. Contoh, kalau isteri nak keluar dengan kawan2, suami boleh izinkan. Dengan syarat, auratnya terpelihara, pergaulannya terjaga.

29 πŸ”΄ Doa bila rumahtangga dilanda badai atau musibah:
Surah At-Taubah, ayat 128-129.
Ini doa favourite Rasulullah SAW.

30 πŸ”΄ Doa supaya satu keluarga sentiasa jaga solat:
Surah Ibrahim, ayat 40.

31 πŸ”΄ Doa supaya Allah sentiasa pelihara ibu bapa kita, dan jadikan anak-anak kita taat:
Surah Al-Ahqaf, ayat 15.

32 πŸ”΄ Doa memohon zuriat, dan agar Allah sentiasa beri kesabaran ketika belum ada zuriat:
Surah Maryam, ayat 1-10.

#tarbiahiman
#freegaza
#freerafah
Selamat menyambut bulan ramadhan 😍
Jgn lupa niat sahur sebelom tidur..
Bismillah..

Kata Imam Syafi'i,
"Aku mencintai orang-orang soleh walau aku bukan daripada mereka, semoga dengan kecintaan ku kepada mereka, aku akan mendapat syafaat"

#freerafah
#freegaza
#tarbiahiman
HTML Embed Code:
2024/04/27 23:06:00
Back to Top