TG Telegram Group Link
Channel: رادیو فرهنگ گوتنبرگ
Back to Bottom
اسلم صدیقی با تودیع وثیقه آزاد شد
روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، اسلم صدیقی، اهل شهرستان ایرانشهر از توایع استان سیستان و بلوچستان، محبوس و بلاتکلیف در زندان بندرعباس، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.
حقوق بشر در ايران
رسول بداقی، معلم زندانی، در نامه‌ای که از زندان اوین به توماج صالحی نوشته، آورده است که «دیر نیست روزی که ابرهای سیاه خودکامگی، از آسمان ایران زدوده شود».

این فعال صنفی که در آبان سال ۱۴۰۱ بابت «اجتماع و تبانی» به چهار سال و شش ماه، همچنین «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم شده، رو به توماج صالحی، نوشته است:«توماجِ دلاور، سال‌هاست دریچه‌ای روی اندیشه من باز شده، اندیشه‌ای که هیچ میز و نیمکت و تخته سیاهی ندارد، و آن آموزگاری اراده‌هاست.»

آقای بداغی، با بیان این‌که « بسیار دیده‌ام، دانش آموزانی که معلم معلمان خود بوده‌اند»، آورده است:«تو بدون تخته سیاه، بدون مدرسه و میز و نیمکت، آموزگار اراده بوده‌ای، برای من و برای هزاران آدم با انصاف».
وکیل توماج صالحی، روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه شرق خبر داد که بابت اتهامات وارد شده در پرونده سال ۱۴۰۱ موکلش، برای او حکم اعدام صادر شده است.
حمید حاجی عبدل پور موقتا آزاد شد!

#حمید_حاجی‌عبدل‌پور دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از تحمل دویست و هشت روز حبس، با نقض رای در دیوان عالی کشور و ارجاع پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، موقتا به قید وثیقه از زندان مرکزی مشهد آزاد شد.

وی در سوم مرداد سال ۱۴۰۱ توسط نیروهای حفاظت اطلاعات ارشد سپاه استان خراسان رضوی بازداشت و تا ۱۷ شهریور همان سال در سلول انفرادی تحمل حبس کرد و نهایتا روز شنبه ۱۹ شهریور به قید وثیقه ۲ میلیاردی از زندان آزاد شد.

او در ۲۷ آبان ۱۴۰۲ با معرفی خود وارد زندان شد و نهایتا عصر پنجشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ تا بررسی مجدد پرونده به‌طور موقت از زندان آزاد شد.

اتهامات این فعال سابق دانشجویی در دادگاه، تشکیل گروه تلگرامی فریاد پلی‌ تکنیک به قصد بر هم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی عنوان شده بود. حاجی عبدل‌پور توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی مجموعاً به تحمل شش سال و هشت ماه حبس  محکوم شده است.
خبر نامه امير كبير
نیروهای امنیتی از «ورود خانواده‌‌های دادخواه» به خاوران جلوگیری کردند

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی جمعه هشتم اردیبهشت از ورود اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام‌شده دهه ۱۳۶۰ به محوطه آرامستان خاوران جلوگیری کردند.

منصوره بهکیش، از خانواده‌های دادخواه زندانیان سیاسی اعدام‌شده در تابستان ۶۷، در شبکهاجتماعی ایکس نوشت:

امروز هم ورود به خاوران ممنوع بود و با کارت ملی اجازه ورود می‌دادند که با مقاومت خانواده‌های خاوران روبرو شدند.
خانم بهکیش اضافه كرد: خانواده‌ها عکس عزیزان خود را پشت در بسته گذاشتند و گل‌باران کردند. چهار دهه مقاومت یادشان گرامی و عشق‌شان ماندگار است..
🔴 انتقاد ۱۵ «گروگان» سابق جمهوری‌ اسلامی از «کم‌کاری» سوئد برای آزادی احمدرضا جلالی

شماری از «گروگان‌»های سابق جمهوری اسلامی در نامه‌‌ای به اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد نسبت به «ادامه بی‌تفاوتی» دولت سوئد و «اقدامات ناکافی» برای آزادی احمدرضا جلالی پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی زندانی در اوین ابراز نگرانی کردند.

احمدرضا جلالی، پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد، اردیبهشت‌ سال ۹۵ وقتی برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او پس از ۹ ماه زندان، از جمله سه ماه انفرادی، در ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی با اتهام‌های ادعایی چون «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

امضا کنندگان نامه، با یادآوری هشتمین سال بازداشت ناعادله آقای جلالی، به شرایط طاقت‌فرسایی که خود در دوران بازداشت غیرقانونی در زندان‌های ایران تحمل کردند، اشاره و درباره اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی هشدار داده‌اند.
چهارده زندانی سیاسی حکم اعدام توماج صالحی را محکوم کردند

ادامه خبر👇👇👇
@raadiofarhang
رادیو فرهنگ گوتنبرگ
چهارده زندانی سیاسی حکم اعدام توماج صالحی را محکوم کردند ادامه خبر👇👇👇 @raadiofarhang
چهارده زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، با انتشار بیانیه‌ای صدور حکم اعدام برای توماج صالحی از سوی دستگاه فاسد قضایی جمهوری اسلامی را محکوم کرده و آن را بی‌شرمانه خواندند.

متن کامل بیانیه این زندانیان چنین است:

صدور حکم بی‌شرمانه‌ی اعدام برای توماج صالحی، هنرمند متعهد و مبارز، آنهم با رویه‌ای رسوا در بیدادگاههای نظام یکبار دیگر ماهیت ضد بشری و عمق تباهی این حکومت را افشا کرد.

حکومت اسلامی اینروزها غره از توهم اقتدار خارجی، در تمنای اقتدار داخلی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. از سویی با لشگرکشی، خیابان‌ها را به میدان جنگ تن به تن با زنان آزادی‌خواه ایران تبدیل کرده و از سوی دیگر در تقلای انتقام‌کشی از معترضین و مخالفین، امیدهای جامعه را به کمین نشسته و در مقابله با مدنی‌ترین نوع مبارزه و حتی اعتراض به زبان هنر هم با نهایت بی‌رحمی واکنش نشان می‌دهد تا با احکام غیر انسانی، حبس‌های طولانی و تبعید و "طناب‌های آماده برای گردن" برابر مردم بی‌دفاع قدرت‌نمایی کند و به جامعه هشدار دهد که هر اعتراضی حتی بی‌خشونت و مدنی را هم با پنجه‌ی استبداد انتظار میکشد. گویی برای کین‌جویی از جامعه‌ای که "النصر بالرعب" را بی‌اثر کرده، کمر به حذف تمام منتقدین و مخالفین وضع موجود بسته و قصد دارد هر شهروند دغدغه‌مندی را در خوف سرکوب و قتل سازمان یافته‌ی حکومتی نگاه دارد.

پیام آمران و حاکمان حکم توماج دقیق به ما رسیده! زنهار که سزای سکوت امروز ما، حکم فردای تک‌ تک ماست که هر صدایی را خفه خواهند کرد. غافل از آنکه پایان این تباهی مطلقه با قدرت بی‌انتهای مقاومت مردم در همین خیابان‌های اشغال شده‌ خواهد بود.


@raadiofarhang
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
برگزاری زادروز جاوید نام متین نادرخانی
در کنار مزارش
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

«متین نادرخانی»، از جان‌باختگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است.
متولد ۸اردیبهشت۱۳۸۲، عاشق فوتبال و موسیقی که به‌عنوان دروازه‌بان، در تیم فوتبال داماش گیلان فعالیت می‌کرد.
پیکر ‌بی‌جان متین، بامداد ۲۷اردیبهشت۱۴۰۲ در بهشت زهرا توسط پدر و مادرش شناسایی شد و براساس گواهی فوت، علت مرگ او «خونریزی مغزی و له‌شدگی بافت مغز»، براثر «شلیک دو گلوله به سر» عنوان شد.
@raadiofarhang
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
آکو معروفی زاده از آسیب دیدگان چشمی در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ، زادروز جاوید نام شهریار محمدی جانباخته راه آزادی در بوکان را به خانواده و همه آزادیخواهان تبریک گفت.

شهریار محمدی در روز ۲۵ آبان رفیقش محمد حسن‌زاده را از دست داد. محمد در اعتراض‌ها کشته شده بود. شهریار تا صبح در کنار پیکر محمد نشست تا جنازه را ندزدند. بعد از خاکسپاری، شهریار خشمگین از کشته شدن رفیقش، در اعتراض‌های بوکان شرکت کرد و خیلی زود، او هم کشته شد.
@raadiofarhang
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ثمین راعی، مادر فرهام نیک‌پور، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، با انتشار ویدیویی در اینستاگرام از برگزاری جشن تولد فرزندش بر مزار او خبر داد: «آرزو کردم که به خوابم بیایی، به یاد تمام سال‌های که کنارم بودی و من عاشقانه برایت تولد می‌گرفتم».
مادر فرهام نیک‌پور نوشت: «من به جای تو شمع فوت کردم‌ و باهاش آرزوهایی که برات داشتم هم فوت کردم، چشم‌هایم را بستم و برایت آرزو کردم. همان آرزویی که در سرت بود و برایش رفتی».

@raadiofarhang
وکیل توماج صالحی: موکلم از فسادفی‌‌الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد

مصطفی نیلی، وکیل توماج صالحی:

کلیت پرونده توماج مبتنی بر رخدادهای اعتراضی سال ۱۴۰۱ است. البته پرونده‌ای هم علیه ایشان باز شده که مربوط به مصاحبه توماج پس از آزادی با وثیقه است. به‌خاطر این مصاحبه یک حکم یکساله علیه توماج صادر شده و موضوع دیگری هم در این میان وجود ندارد.

در رسیدگی‌های سال گذشته، توماج از فسادفی‌الارض تبرئه شده بود و شامل عفو رهبری می‌شد./ اعتماد

@raadiofarhang
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
حمایت زهرا زارع سراجی زندانی سیاسی پیشین از رضا رسایی زندانی محکوم به اعدام
@raadiofarhang
اعتصاب غذای سلمان الفتی در بازداشت اطلاعات سپاه کرمانشاه

ادامه خبر👇👇👇👇

@raadiofarhang
رادیو فرهنگ گوتنبرگ
اعتصاب غذای سلمان الفتی در بازداشت اطلاعات سپاه کرمانشاه ادامه خبر👇👇👇👇 @raadiofarhang
سلمان الفتی از فعالان مدنی و چهره‌های شناخته شده گیلانغرب در بازداشتگاه اداره تروریستی اطلاعات سپاه کرمانشاه در اعتراض به بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است.

این معلم بازنشستە برای دومین بار از ابتدای جریان انقلاب «زن، زندگی، آزادی» در روز جمعه بیست‌وچهارم  فروردین ماه  توسط مزدوران اداره تروریستی اطلاعات سپاە بازداشت شد.

او همچنان در بازداشت این نهاد تروریستی به سر می‌برد و از وضعیت فعلی او اطلاعی در دست نیست.

آقای الفتی در روزهای نخست سال جاری و بە دنبال فشار و تهدید نهادهای امنیتی خامنه‌ای برای جلوگیری از برگزاری مراسم نوروز کُردی در گیلانغرب، نامەای سرگشادە علیە مقامات سپاە تروریستی پاسداران منتشر و در آن بە شدت از عملکرد این نهاد انتقاد کرد.

پس از بازداشت وی، گروە تلگرامی سلمان الفتی با عنوان «مطالبەگران زاگرس»  توسط نهادهای اطلاعاتی حذف شد. نهادهای اطلاعاتی خامنه‌ای خائن، آزادی وی را به اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم انجام هرگونه فعالیتی مشروط کرده‌اند.

آقای الفتی تاکنون حاضر به پذیرش این شرط نشده و از روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت نیز به نشانه اعتراض به بازداشت غیرقانونی و بلاتکلیفی خود دربازداشتگاه اداره تروریستی اطلاعات سپاه کرمانشاه دست به اعتصاب غذا زده است.

@raadiofarhang
اعتصاب غذای خشایار سفیدی در اعتراض به صدور حکم اعدام توماج صالحی

خشایار سفیدی، دانشجوی اخراجی مقطع کارشناسی ارشد موسیقی، اعلام کرد که در اعتراض به صدور حکم اعدام توماج صالحی، به مدت سه شبانه‌روز در خانه موسیقی اعتصاب غذا خواهد کرد.

وی در اینستاگرام خود نوشت: "برای جان توماج نگرانم. نگرانم و کاری از دستم بر نمی‌آید. تنها می‌توانم با هر آنچه که دارم، بدنم و اراده‌ام، نسبت خودم را با ستم آشکاری که نسبت به توماج و توماج‌ها روا داشته می‌شود نشان دهم."

خشایار سفیدی، دانشجوی اخراج‌شده پیشتر قطعاتی موسقی را در سوگ جاویدنام کیان پیرفلک و گرامیداشت زنده‌یاد آرمیتا گراوند نواخته بود.
امروز شنبه ۸ اردیبهشت  ماه ۱۴۰۳، زهرا صیاد دلشاد پور، معلم و فعال صنفی فرهنگیان استان گیلان به اتهام شرکت در تجمعات صنفی و حمایت از دانش آموزان در جریان اعتراضات  ۱۴۰۱، با رای هیات بدوی استان گیلان به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل گروه محکوم شد.
براساس حکم صادر شده، توسط هیات تجدید نظر استان گیلان علت اخراج این فعال صنفی فرهنگیان ( شرکت در تجمعات صنفی و حمایت از دانش آموزان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱) عنوان شده است./ شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور
حقوق بشر در ایران
#خبر_فوری

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد
جعفر عزیز آزادیت مبارک

#جعفر_ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ساعتی پیش از زندان قزالحصار آزاد شدند.

📌شورای هماهنگی تشکل‎های صنفی معلمان ایران، ضمن استقبال از آزادی #جعفر_ابراهیمی، تبریک به ایشان، خانوادەی ایشان و تک تک جامعەی فرهنگی ایران، آزادی بی‌قید و شرط سایر همکاران بازداشتی را خواستار است. شورای هماهنگی همچنان با تاکید خواهان پایان دادن پرونده‎سازی علیه فعالین صنفی و روند وثیقه‎های سنگین و غیرمعقول، در قبال آزادی فعالین صنفی دربند است.
شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران
اسماعیل عبدی، زندانی سیاسی سابق که بیش از هشت سال از عمر خود را پشت میله‌های زندان سپری کرده است در یادداشتی درباره توماج نوشته است:

«توماج صالحی تندیس شجاعت و شرف اهل هنر است، صدای ما بود صدایش باشیم...

توماج صالحی قدرت ایجاد حرکت اعتراضی اجتماعی و فضیلت اخلاقی و انسانی هنر را در زمانه ی ما متجلی کرد. در بیشتر آثار او آرزوی برساختن تصویری عادلانه و آزادانه از جهان پیرامونش موج میزند از همین رو توماج دغدغه اصلیش را فرزندان محروم ایران و کودکان کار میداند و آرزویش این است که اگر روزی کنسرتی برگزار کرد ردیف اول و دوم سالن کنسرت را نه چهره های مشهور جامعه که دردمندان و محرومان بنشینند.

در روزگاری که هنر برای بسیاری از اهالی هنر امری تفننی و تنقلی به حساب می آمد، توماج صالحی در رگ هنر غیرت را تزریق کرد. او به جای درآمدزایی از هنر موتور و وسایل خانه اش را می فروشد تا بتواند کلیپ اعتراضیش را بسازد و جایزه ۲۵۰۰ پوندی «آزادی بیان» را برای «سیل بلوچستان» می بخشد.

توماج صالحی درد و رنج مردم از معلم، کارگر، پرستار و محرومان بلوچ، کرد، ترک، فارس، عرب و همه اقوام را در آثار خود فریاد کرد.

توماج صالحی تندیس شجاعت و شرف اهل هنر است، صدای ما بود صدایش باشیم...»
HTML Embed Code:
2024/05/13 21:08:35
Back to Top