TG Telegram Group Link
Channel: فرهنگ سیاسی
Back to Bottom
زودباش لعنتی! سندروم خشم پیاده‌رو!( sidewalk rage)

شما در خودرویتان در صف پمپ بنزین هستید، اما یک واکنش درونی مدام به شما نهیب می‌زند که خودروی جلویی شما تعلل می‌کند. این در حالی است که اتفاقا همین واکنش درونی روی سرنشین خودروی پشت سر شما هم صدق می‌کند و او هم احتمالا مدام به این فکر است که شما چقدر کند حرکت می‌کنید!

صف خودپرداز، صف‌های فروشگاه، انتظار برای باجه‌ی یک بانک، همه و همه مکان‌هایی‌اند که چنین ذهنیتی غالب بر ذهن ما می‌شود. چیزی که روان‌شناسان از آن با عنوان «سندرم خشم پیاده‌رو» یاد می‌کنند.

ویتمن می‌گوید: «ما در مغزمان ساعت خاصی که بی‌وقفه کار کند نداریم، بنابراین وقتی می‌ترسیم -همچنین وقتی مضطرب یا غمگینیم- بدن ما تعداد بیشتری از این سیگنال‌ها را به مغزمان می‌فرستد، بنابراین مغز ما ثانیه‌های بیشتری را شمارش می‌کند. ده ثانیه طوری سپری می‌شود که انگار ۱۵ ثانیه گذشته است و یک ساعت مثل سه ساعت می‌گذرد.

این سندرم که به دلیل شتاب تکنولوژی بروز بیشتری در جوامع پیدا کرده است، اتفاقا ارتباط مستقیمی با فناوری دارد. برخی از روان‌شناسان معتقدند کار‌های کند به این دلیل اعصابمان را خرد می‌کنند که سرعت بالای جامعه، حس زمان‌بندی ما را دچار اختلال کرده است. آن‌ها بر این باورند که وقتی کار‌ها کندتر از حد انتظار ما پیش می‌روند، ممکن است ساعت درونی ما، با طولانی‌تر کردن زمان انتظار و برانگیختن خشم که با میزان تأخیر به‌وجودآمده تناسبی ندارد، فریبمان دهد. 

الکساندرا روساتی، عضو هیئت علمی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «افراد انتظار دارند نتیجه با سرعت معینی حاصل شود و اگر حاصل نشد، آزردگی پدید می‌آید».

پژوهش‌گرانی هم در این میان با تحقیقاتشان نشان داده‌اند شتاب رو به افزایش یک جامعه مردمان آن جامعه را بی‌تاب‌تر می‌کند. آن‌ها با یک پرسش معمولی چنین نظامی را استنباط کرده‌اند. سوالی ساده مبنی بر این که آیا حاضرید امروز ۱۰۰ هزار تومان بگیرید یا سال آینده دویست هزارتومان؟ جالب این‌که بسیاری از پاسخ‌دهندگان به این سوال گزینه‌ی اولی را انتخاب کرده‌اند. نظام برگرفته از این سوال در نگاه این پژوهش‌گران یک جمله است و آن این‌که مردمان یک جامعه پاداش‌های کوچک کنونی را بر جوایز بزرگ بعدی ترجیح می‌دهند.....

https://hottg.com/politicalculture
ثروتمندان
جز خدا
چیزی برای فقرا باقی نمی‌گذارند.

فردریش نیچه

@politicalculture
بگذارید دین را در رفتار شما ببینند،
دینداری خود را به خدا نشان دهید نه به یکدیگر

لئو تولستوی

@politicalculture
گزارش تازه موسسه مطالعات استراتژیک در مورد «دهه خوفناکِ» قرن۲۱: "عصر بی‌ثباتی فزاینده در جهان آغاز شد."


اندیشکده بریتانیاییِ موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در نتیجه‌گیری تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرد که جهان وارد عصر بی‌ثباتی فزاینده‌ای شده است.

این اندیشکده مستقر در لندن در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر کرد با بررسی روند تحولات نظامی در ۶۵ سال گذشته در سراسر جهان تصریح کرد که «وضعیت نظامی-امنیتی کنونی خبر از در پیش بودن دهه خوفناکی می‌دهد، که مشخصه آن اقدام‌های گستاخانه برخی از قدرت‌های نظامی برای پیگیری ادعاهایشان از یک سو و تقویت روابط دفاعی دوجانبه و چندجانبه دموکراسی‌های همسو از سوی دیگر است.»

@politicalculture
قدیمی ترین تندیس بوسه در جهان که بوسه لب را به تصویر می‌کشد!

این تندیس برنزی متعلق به تمدن املش (شمال ایران) است که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد.

@politicalculture
اظهارات محقق کمبریج: «اگر شایسته‌سالاری در کار بود، هیچ سیاه‌پوستی استاد هاروارد نمی‌شد»

به گزارش نشریه تایمز لندن، ناتان کافناس محقق فلسفه زیست‌شناسی در دانشکده فلسفه دانشگاه کمبریج با انتشار متنی خواهان «واقع‌گرایی نژادی» شده و گفته است: «در یک سیستم واقعا شایسته‌سالارانه اعضای هیئت علمی دانشگاه هاروارد از بهترین دانشجویان انتخاب می‌شوند، این به این معنی است که تعداد اساتید سیاه‌پوست به صفر درصد خواهد رسید.»

@politicalculture
کل ثروت ایران چقدر است؟

در تازه‌ترین گزارشی که از توزیع جهانی ثروت منتشر شده، سهم ایران از ثروت جهانی دو تریلیون دلار عنوان شده که این رقم حدود 44 صدم درصد کل ثروت جهان را شامل می‌شود.

با نگاهی به آمار توزیع ثروت جهانی می‌توان دریافت که کل ثروت ایران با ثروت کشور عربستان سعودی برابری می‌کند و این دو کشور ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه هستند. همچنین ثروت کشور ایران دقیقا دو برابر ثروت کشورهای امارات و ترکیه است.

ثروت سایر کشورهای خاورمیانه کمتر از یک تریلیون دلار است. ثروت قطر 445 بیلیون دلار، ثروت کویت 545 بیلیون دلار، ثروت سوریه 18 بیلیون دلار، ثروت بحرین 132 بیلیون دلار، ثروت لبنان 345 بیلیون دلار، ثروت اردن 184 بیلیون دلار، ثروت افغانستان 41 بیلیون دلار، ثروت تاجیکستان 25 بیلیون دلار و ثروت پاکستان 640 بیلیون دلار است./ اقتصادآنلاین

@politicalculture
تقدیم به مدیران با تجربه

سال ها پیش یکی از مدیران ارشد یک شرکت نفتی تصمیم اشتباهی گرفت و به همین سبب بالغ بر دو میلیون دلار خسارت بر آن شرکت وارد شد. جان دی راکفلر مدیر عامل وقت شرکت بود.

روزی که خبر خسارت در شرکت پیچید بیشتر مدیران شرکت به بهانه های مختلف می کوشیدند تا از مدیر عامل دوری کنند تا مورد خشم و غضب  او واقع نشوند. تنها کسی که آن روز جرأت کرد به دیدار مدیر عامل برود شخصی به نام ادوارد تی بدفورد بود. او یکی از شرکای شرکت بود و خوب میدانست که باید خود را برای شنیدن سخنرانی طولانی علیه مدیری که مرتکب اشتباه شده بود آماده کند.

زمانی که بدفورد وارد دفتر کار راکفلر شد کله قدرتمند امپراتور شرکت عظیم نفتی روی میز کارش خم شده و روی کاغذی سخت مشغول نوشتن بود. بدفورد ساکت و آرام بدون اینکه مزاحم کار او شود ایستاد. راکفلر پس از چند دقیقه سرش را بلند کرد و به آرامی گفت آه بدفورد تویی.

به گمانم خبر خسارت وارد شده به شرکت را شنیده ای. بدفورد بلافاصله خبر خسارت را تایید کرد.
راکفلر گفت: چند روز است که روی مساله فکر میکنم و قبل از اینکه مدیر مربوطه را برای باز خواست بخواهیم داشتم موارد مهمی را یادداشت میکردم. بدفورد بعدها اینطور تعریف کرد.

بالای کاغذ نوشته شده بود نقاط قوت آقای...
سپس فهرست طولانی از فضایل مدیر که شامل شرح حال مختصری از کمکهای او به شرکت، تصمیمات درست در موارد مختلف، تصمیم هایی که مبالغی بیش از خسارت اخیر که عاید شرکت کرده بود و ... را روی کاغذ نوشته بود.

بدفورد میگوید من هرگز این درس را فراموش نمیکنم. در سالهای بعد هر وقت که در صدد برخورد و تنبیه کسی بودم قبل از هر چیز خودم را وادار میکردم پشت میزی بنشینم و با تعمق فهرستی طولانی از نقاط قوت همان شخص تهیه کنم و تنها پس از تهیه یک چنین فهرستی متوجه میشدم که قادرم مساله را از بعد واقعی آن مورد بررسی قرار دهم و این امر باعث شد تا از پر هزینه ترین اشتباهاتی که هر مدیر امکان مرتکب شدن به آن را دارد و آن چیزی جز خشم و عصبانیت نیست دور باشم. من به هر کسی که با مردم سر و کار دارد توصیه میکنم که از این روش استفاده کند...

https://hottg.com/politicalculture
صبحتان بخیر و شادی🌹

@politicalculture
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
درخواست حسین مرعشی از رهبری در شبکه ۴:
بخشی از قدرت خود را به مجلس و ریاست جمهوری تفویض کنید، در غیر این صورت مردم انتخابات را جدی نمی‌گیرند.

کانال فرهنگ سیاسی:
طرح نظرات الزاماً به معنای تایید نظرات نیست.

@politicalculture
اختلال روانی ایرانیان دو برابر میانگین جهانی است

طبق تازه‌ترین آمارهای که سازمان نظام روان‌شناسی منتشر کرده است ، حدود یک‌ سوم افراد جامعه دچار اختلال روان‌شناختی‌اند.
تجارت نیوز در گزارشی از قول حمید پیروی، نایب‌رئیس انجمن پیشگیری از خودکشی ایران ، نوشت که اختلال روان‌شناختی ایرانی‌ها بیش از دو برابر میانگین جهانی است.

بنا بر آمارهای دانشگاه علوم پزشکی ایران، ۹۷۰ میلیون نفر در جهان دچار اختلال روانی‌اند، آماری که از اختلال روانی یک نفر از هر هشت نفر حکایت دارد. در ایران نیز از هر چهار نفر یک نفر مشکل اختلال روانی دارد.
اختلال‌های اضطرابی و افسردگی شایع‌ترین نوع اختلال‌های روانی‌اند.


@politicalculture
حذف دریاچه ارومیه از نقشه ایران در پوستر بزرگداشت روز ملی آب!

@politicalculture
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ابراهیم متقی: وقتی برای دانشگاه بیشتر «نیروی حراست» می گیرید تا «هیئت علمی»، مردم به انتخابات واکنش منفی نشان می دهند!

ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشستی در دانشگاه تهران گفت: اگر جامعه احساس کند که بعد از انتخابات شرایط اقتصادی بهتر می شود مشارکت انتخاباتی بالای 65 درصد خواهد بود.

اگر جامعه احساس کند که فضای آرامش وجود خواهد داشت که میزان رقابت افزایش پیدا می کند.

اگر جامعه احساس کند که به طور مثال در دانشگاه تهران میزان جذبی که انجام شده در سال گذشته حراست بیشتر از اعضای هیئت علمی بوده این یک نماد بیرونی دارد، نماد بیرونی را افراد می بینند.

خیلی وقت ها ما ذهنیت ها را جذی نمی گیریم، افراد در درون خودشان واکنش منفی نشان می دهند. کی واکنش منفی نشان می دهند؟ در فضای انتخابات./ جماران


@politicalculture
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
مارک زاکربرگ: عینک هوشمند جایگزین گوشی میشه

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، شرکتی که علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، روی هدست‌ها و عینک‌های هوشمند هم کار می‌کند، در مصاحبه‌ای با Morning Brew Daily پیش‌بینی کرده که عینک هوشمند در آینده جایگزین گوشی‌ها خواهد شد.

@politicalculture
۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری است. هدف این‌ روز حفظ و گسترش زبان مادری و آموزش چند زبانی است.
شعار امسال «آموزش چند زبانه - اساس یادگیری بین نسلی» است

@politicalculture
مسعود نیلی، اقتصاددان برجسته: ایران که مادر عزیز همه ماست، در مسیر مرگ تدریجی ست.

🔸یک گروه به غارت منابع باقی‌مانده مشغول هستند، گروه دیگری با جهل و تعصب، مسیر رو به مرگ را تسریع می‌کنند
🔸یک‌یک ما، مورد سوال آیندگان قرار خواهیم گرفت
🔸آخر چطور ممکن است کشوری تا این اندازه ثروتمند، این‌گونه فقیر باشد؟
🔸کشوری که در گاز رتبه دوم جهانی را دارد، حتما می‌توانسته اقلاً به اندازه نصف همسایه‌اش قطر، گاز صادر کند
🔸کشوری که دارای رتبه چهارم در برخورداری از ذخایر نفتی است، یقیناً می‌توانسته به اندازه ۴ میلیون بشکه نفت در روز صادر کند
🔸توسعه‌یافتگی ایران را در گاز با قطر، در نفت با عربستان، در توریسم و صنعت با ترکیه و در موقعیت ممتاز جغرافیایی با امارات به عنوان کشور‌هایی که هرکدام به‌طور منفرد فقط یکی از مواهب ما را دارند، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهم
🔸چطور می‌توان پذیرفت برای کشوری با این حجم عظیم از منابع، دولتی با کسری بودجه مزمن و رو به افزایش، ارایه‌دهنده خدماتی با کیفیت نازل باشد؟

@politicalculture
تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

«هتل و رستوران» و «پوشاک و کفش» در صدر گرانی‌ها قرار گرفتند/ استقبال نوروز از تورم!

هتل، رستوران، پوشاک و کفش ازجمله کالاها و خدماتی هستند که در ایام نوروز با تقاضای بالایی مواجه می‌شوند؛ با توجه به داده‌های جدید مرکز آمار درباره تورم بهمن ماه، به نظر می‌رسد نوروز امسال پیش از موعد به استقبال تورم این محصولات رفته است.

در بین 12 بخش اصلی مورد مطالعه مرکز آمار، بخش «هتل و رستوران» با ثبت تورم سالانه 62.5 درصدی نسبت به 11 بخش اصلی دیگر تورم بیشتری داشته است. در بین تمام گروه‌های اصلی و فرعی نیز فقط زیرگروه‌های گوشت قرمز و گوشت ماهی تورم بیشتری نسبت به هتل و رستوران داشته‌اند.

این گروه همچنین در بخش تورم نقطه‌ای رکورددار تورم بخش‌های اصلی در بهمن ماه به حساب می‌آید و هیچ گروه دیگری نتوانسته به تورم 55.3 درصدی هتل و رستوران برسد.| تجارت‌نیوز


@politicalculture
HTML Embed Code:
2024/05/09 03:35:16
Back to Top