TG Telegram Group Link
Channel: مطالعات حقوق بشر
Back to Bottom
🔖 تاملی بر سخنان مقامات سازمان ملل متحد 

🎤 شلی چادا (مسئول WHO در زمینه پیشگیری از ناشنوایی و کم شنوایی) ( ۲ مارس ۲۰۲۴): “مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به سمعک نیاز دارند، اما تنها ۲۰٪ به دلیل کمبود منابع مالی و انسانی و همچنین خجالت استفاده از آن از این وسیله استفاده می‌کنند. 
از هر پنج نفر تنها یک نفر واقعاً به توانبخشی شنوایی که به آن نیاز دارند دسترسی دارند. 

بر اساس داده‌های اخیر پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، نزدیک به ۲.۵ میلیارد نفر درجاتی از کم شنوایی داشته باشند و حداقل ۷۰۰ میلیون نفر به توانبخشی شنوایی نیاز خواهند داشت. علاوه بر این، بیش از یک میلیارد جوان در معرض خطر کم‌شنوایی دائمی و قابل اجتناب ناشی از شیوه‌های گوش دادن ناامن هستند. 

برای رسیدگی به این مشکل، WHO به ویژه در مکان‌هایی که منابع محدود است، در حال بازنگری در شیوه‌های ارائه خدمات مرتبط است”. 

#سخنان_مقامات_سازمان_ملل
@ngoodvv
🌐 نگاهی به گزراش های ارائه شده در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر (هفته نخست):

♻️ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجاه و پنجمین نشست منظم خود را از ۲۶ فوریه تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در کاخ ملل ژنو برگزار خواهد کرد.

♻️ شرح گزار ش های ارائه شده در هفته نخست این نشست به شرح زیر است:

◀️ «گروه کارشناسان حقوق بشر در نیکاراگوئه»: تخلفات، سوء استفاده ها و جنایات نه تنها برای از بین بردن تلاش‌های فعال اپوزیسیون، بلکه برای از بین بردن همه صداهای انتقادی و منصرف کردن هر‌گونه سازمان و ابتکار جدید بسیج اجتماعی در دراز مدت، صورت گرفته است.

◀️ «کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در سودان جنوبی»: خشونت توده‌ای کنترل نشده و سرکوب ریشه‌دار در سودان جنوبی چشم‌انداز صلح پایدار و حمایت از حقوق بشر را تهدید می‌کند. این موضوع باید فوراً رسیدگی شود تا امیدهای مردم و تعهدات توافق صلح برآورده شود.

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان»: زنان و دختران از زندگی عمومی حذف می‌شوند، مخالفت‌های مسالمت‌آمیز تحمل نمی‌شود، خشونت و تهدید خشونت بدون مجازات برای کنترل و القای ترس در جمعیت استفاده می‌شود. این امر با یک بحران اقتصادی و انسانی که منجر به محرومیت از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود، ترکیب می‌شود.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
🌐 نگاهی به گزراش های ارائه شده در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر (هفته دوم):

♻️ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجاه و پنجمین نشست منظم خود را از ۲۶ فوریه تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در کاخ ملل ژنو برگزار خواهد کرد.

♻️ شرح گزار ش های ارائه شده در هفته نخست این نشست به شرح زیر است:

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه فروش و بهره کشی جنسی از کودکان»: آزار جنسی و استثمار کودکان در صنعت بازی به دلیل ساختارها، شیوه‌های غیراخلاقی یا سوء استفاده از قدرت و اقتدار، گسترده است.

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر آوارگان داخلی»: دستور تخلیه اسرائیل نه تنها باعث امنیت بیشتر مردم غزه نشده بلکه برای انتقال اجباری و محبوس کردن جمعیت غیرنظامی در شرایط غیرقابل زندگی استفاده شده است.

◀️ «کارشناس سازمان ملل متحد در مورد بهره‌مندی افراد مبتلا به آلبینیسم (زالی) از حقوق بشر»: علیرغم آنکه حق تحصیل به عنوان یک هنجار شناخته شده جهانی در حقوق بین‌الملل مطرح است، اما هنوز هم بسیاری از موانع مانع دسترسی افراد مبتلا به آلبینیسم به این حق می‌شود.

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و محیط زیست»: نیاز فوری به بازنگری در پارادایم‌های تجاری و اقتصادی وجود دارد که تأثیرات جمعی بشر را به فراتر از محدودیت‌های سیاره‌ای سوق داده است.

◀️ «گزارشگر ویژه حقوق فرهنگی سازمان ملل»: علیرغم آنکه حق هرکس برای سهیم شدن در پیشرفت علمی و مزایای آن برای دهه‌ها در اسناد بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است این حق به عنوان یک حقوق بشر در سراسر جهان اجرا نمی‌شود.

◀️ «هیأت حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران»: سرکوب خشونت آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز و تبعیض نهادی فراگیر علیه زنان و دختران منجر به نقض جدی حقوق بشر توسط دولت ایران شده است که می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شوند. 

◀️ «کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد»: شتاب شدید در شهرک‌سازی، الگوهای طولانی‌مدت ظلم، خشونت و تبعیض علیه فلسطینیان را تشدید می‌کند. گزارش‌ها مبنی بر آن است که اسرائیل قصد دارد ۳۴۷۶ خانه دیگر برای شهرک‌نشینان در معله ادومیم، عفرات و قیدار بسازد و این برخلاف قوانین بین‌المللی است.

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه»: ارتباط بین فقر و حبس در زندان روشن است. احتمال زندانی شدن افراد از جوامع محروم یا به حاشیه رانده شده بسیار بیشتر از سایر گروه‌های اجتماعی-اقتصادی است.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
🔖 تاملی بر سخنان مقامات سازمان ملل متحد

🎤 دنیس فرانسیس (رئیس هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی/ فوریه ۲۰۲۴): "با گذشت ۷۵ سال از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، عمیقاً نگرانیم که این حقوق در سراسر جهان در معرض تهدید شدید و فزاینده قرار دارد. 

 درگیری‌ها و تأثیرات آب و هوایی باعث شده است که ۳۰۰ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز مبرم داشته باشند که حدود ۱۱۴ میلیون نفر از آن‌ها پناهنده و سایر آوارگان هستند. 

 در نوار غزه، بیش از ۹۰٪ از جمعیت آواره شده، در آستانه قحطی قرار گرفته و در اعماق یک فاجعه بهداشت عمومی قریب‌الوقوع گرفتار شده‌اند. 

 جنگ در اوکراین که اکنون در سومین سال خود قرار دارد، تنها ریشه‌دارتر شده و هیچ نشانه‌ای از توقف قابل پیش‌بینی در کوتاه‌مدت وجود ندارد.

 جهان نباید قربانیان نقض حقوق بشر را ناکام بگذارد. سازمان ملل باید از سکوهای فرماندهی خود برای بیان درخواست برای آتش‌بس فوری بشردوستانه در نوار غزه و باز کردن راه‌ها برای ارائه کمک و مراقبت فوری به ۱.۵ میلیون فلسطینی آواره و بی‌خانمان استفاده کند".

#سخنان_مقامات_سازمان_ملل
@ngoodvv
SA.versus.ISR.ICJ.docx
29.5 KB
ده پرسش و پاسخ درباره پرونده طرح شده آفریقای جنوبی علیه رژیم اسراییل در دیوان دادگستری بین‌المللی

@ngoodvv
🔖 تاملی بر سخنان مقامات سازمان ملل متحد

🎤 کانی ویگناراجا  (مدیر دفتر منطقه‌ای برنامه توسعه سازمان ملل برای آسیا و اقیانوسیه) ( ۷ مارس ۲۰۲۴): "۶۹٪ از افغان‌ها در ناامنی معیشتی هستند و به منابع اولیه کافی دسترسی ندارند.

 چیزی که واقعاً ضربه زد... تأثیر شدید بلایای طبیعی مستمر بود. بسیاری از مناطق افغانستان با کمبود آب مواجه هستند که تلاش‌های توسعه را بیشتر به عقب می‌اندازد. 

 از زمان تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، اقتصاد افغانستان ۲۷٪ کاهش یافته که منجر به رکود اقتصادی شده است. بیکاری دو برابر شده و تنها ۴۰٪ مردم به برق دسترسی دارند.

 بخش‌هایی مانند امور مالی اساساً سقوط کرده‌اند و هیچ منبع عمده‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی مانند صادرات یا هزینه‌های عمومی وجود ندارد و این موضوع بنگاه‌های کوچک و متوسط چون کشاورزان را که به عنوان رگ حیاتی اقتصاد هستند متزلزل می‌کند".

#سخنان_مقامات_سازمان_ملل
@ngoodvv
🔰 شورا و کمیساریای عالی حقوق بشر در هفته اخیر

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در آستانه روز جهانی خلع سلاح و عدم اشاعه در ۴ مارس اظهار داشتند که یادآوری وقایع نقش مهمی در مقابله با میراث هسته ای ایفا می‌کند.

✳️ «کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد» در ۴ مارس یافته‌های خود را در مورد اندونزی، عراق، ایرلند، موریتانی، رومانی و سوئد منتشر کرد.

✳️ «کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۴ مارس یکصد و چهلمین جلسه خود را افتتاح کرد تا طی آن گزارش‌های شیلی، گویان، اندونزی، نامیبیا، صربستان، سومالی و بریتانیا در مورد اجرای مفاد میثاق بین‌المللی مدنی و سیاسی بررسی کند.

✳️ «کمیته حقوق افراد دارای معلولیت» در ۴ مارس سی امین نشست خود را در ژنو افتتاح کرد تا طی آن گزارش‌های کشورهای آذربایجان، بحرین، کاستاریکا، قزاقستان، نیکاراگوئه، سوئد و زامبیا را بررسی کند.

✳️ «کمیته ناپدید شدن اجباری سازمان ملل متحد» در ۵ مارس یافته‌های خود را در مورد کامبوج، بورکینافاسو و هندوراس منتشر کرد.

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۵ مارس خشونت اعمال شده توسط نیروهای اسرائیلی در ۲۹ فوریه که منجر به کشته شدن حداقل ۱۱۲ نفر از مردم غزه که برای گفتن آرد جمع شده بودند را محکوم کردند.

✳️ «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۶ مارس از جامعه بین‌المللی خواست که برای جلوگیری از سقوط بیشتر هائیتی به سمت هرج و مرج، سریع و قاطعانه عمل کند.

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۷ مارس زنگ خطر را نسبت به گزارش‌های حمله به اقلیت‌ها، رسانه‌ها و جامعه مدنی در هند به صدا درآوردند.

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۷ مارس از جامعه بین‌المللی خواستند تا با گذشت پنج ماه از ۷ اکتبر فشار بر طرف‌های درگیر را افزایش دهند تا به جنایات سنگین پایان دهند. 

✳️ «کمیته حقوق زنان سازمان ملل متحد» در ۷ مارس اظهار داشت که نظارت مداوم بر دو زن زندانی در بلاروس از طریق دوربین‌های فیلمبرداری نصب شده در سلول‌های زندان آن‌ها تحت نظر نگهبانان مرد، رفتاری توهین‌آمیز و نقض حریم خصوصی، حیثیت و حقوق آن‌ها بوده است.

✳️ «سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۸ مارس اظهار داشت که امروز وارد ششمین ماه درگیری وحشیانه‌ای می‌شویم که در آن بسیاری از فلسطینی‌ها در حالی ماه مبارک رمضان را جشن می‌گیرند که در شرایط اسفناک غیر انسانی آواره شده‌اند.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
پاسخ مفصل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه به گزارش منتشره هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی درخصوص وقایع سال ۱۴۰۱


@ngoodvv

https://humanrights.eadl.ir/news/articleType/ArticleView/articleId/111924
🔖 تاملی بر سخنان مقامات سازمان ملل متحد 

🎤 نهاد زنان سازمان ملل متحد (۲مارس ۲۰۲۴): "
از زمان آغاز جنگ در غزه، ۹۰۰۰ زن توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. با این حال، این رقم به احتمال زیاد بیشتر خواهد بود و تعداد بیشتری هم زیر آوار کشته شده‌اند. 

در حالی که این جنگ به هیچ‌کس رحم نمی‌کند، داده‌ها نشان می‌دهد که زنان به طوربی‌سابقه‌ای کشته و مجروح می‌شوند. با آمار فعلی، در صورت ادامه جنگ، به طور متوسط در هر روز ۶۳ زن کشته خواهند شد. تقریباً ۳۷ مادر هر روز کشته می‌شوند و خانواده‌هایشان ویران می‌شود. 
 
ارزیابی ماه گذشته نشان داد که از ۱۲۰ زن، ۸۴٪، اظهار نمودند که خانواده آن‌ها نصف یا کمتر از آنچه که قبل از شروع جنگ می‌خوردند، می‌خورند.

اگرچه مادران و زنان بالغ وظیفه تامین غذا را بر عهده دارند، اما آن ها نفر آخر هستند و خودشان کمترین میزان غذا را می‌خورند." 

#سخنان_مقامات_سازمان_ملل
@ngoodvv
🔖 تاملی بر سخنان مقامات سازمان ملل متحد 

🎤 آنتونیو گوترش (۹ مارس ۲۰۲۴): “مارس، سیزدهمین سالگرد جنگ در سوریه است که با جنایات سیستمیک و درد و رنج غیرنظامیان همراه است. 

براساس برآوردهای سازمان ملل، ۱۶.۷ میلیون نفر، معادل ۷۰٪ از کل جمعیت در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت. تقریباً نیمی از جمعیت قبل از جنگ در داخل یا خارج از سوریه آواره هستند. 

با تشدید بحران، مجموعه‌ای از زمین لرزه‌ها شمال کشور را در فوریه سال گذشته لرزاند که جان نزدیک به ۵۹۰۰ نفر را گرفت، به زیرساخت‌ها به شدت آسیب رساند و آسیب‌پذیری میلیون‌ها نفر را تشدید کرد که در حال حاضر برای تامین نیازهای اولیه خود تلاش می‌کنند. 
همه در حال مبارزه برای بقا هستند، زیرا بودجه بشردوستانه به پایین‌ترین حد خود رسیده است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۳، تنها ۲.۰۲ میلیارد دلار یا (۳۷.۴٪) در مقابل ۵.۴۱ میلیارد دلار مورد نیاز برای تلاش‌های بشردوستانه سازمان ملل دریافت شد”.

#سخنان_مقامات_سازمان_ملل
@ngoodvv
🌐 نگاهی به گزراش های ارائه شده در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر (هفته سوم):

♻️ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجاه و پنجمین نشست منظم خود را از ۲۶ فوریه تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در کاخ ملل ژنو برگزار خواهد کرد.

♻️ شرح گزارش‌های ارائه شده در هفته سوم این نشست به شرح زیر است:

◀️ «کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد در سوریه»: سوریه موجی از خشونت را تجربه می کند که از سال ۲۰۲۰ مشاهده نشده است. در حالی که یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه مردم سوریه را در ناامیدی عمیق‌تر فرو می‌برد در سراسر خطوط مقدم، طرف‌های درگیر به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها به شیوه‌هایی که احتمالاً به جنایات جنگی تبدیل می‌شود حمله کرده‌اند.

◀️ «کارشناس مستقل سازمان ملل در مورد بدهی خارجی و حقوق بشر»: دهه های اخیر استدلال غلط مدل خطی ارتباط پیشرفت مالی با کاهش فقر، توسعه و رشد را آشکار کرده است و چالش‌های متعددی مانند نابرابری، بی‌ثباتی آب و هوا، شکاف‌ها در معماری مالی جهانی، تغییرات تکنولوژیک، درگیری‌ها و جنگ‌ها را نمایان ساخته است. 

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق بر حریم خصوصی»: در عصر دیجیتال، کشورها نه تنها باید به حق بر حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها احترام بگذارند و از نقض آن خودداری کنند، بلکه تعهدات آن‌ها شامل اقدامات مثبت برای ترویج بهره‌مندی مؤثر از این حقوق هم می‌شود.

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر در مقابله با تروریسم»: چشم‌انداز ضد تروریسم مملو از نقض حقوق بشر از جمله قتل‌های غیرقانونی، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، محاکمه‌های ناعادلانه، نقض حریم خصوصی ناشی از نظارت جمعی و جرم انگاری آزادی بیان را ترسیم می‌کند.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
🔖 تاملی بر سخنان مقامات سازمان ملل متحد

🎤 کاترین راسل (۱۵ مارس ۲۰۲۴): "از هر سه کودک زیر دو سال در شمال نوار غزه، یک کودک از سوء تغذیه حاد رنج می‌برد و این میزان دو برابر آمار ۱۵.۶٪ در ژانویه است.

 سوء تغذیه در میان کودکان به سرعت در حال گسترش است و به سطوح ویرانگر و بی‌سابقه‌ای می‌رسد.

حداقل ۲۳ کودک در شمال نوار غزه در هفته‌های اخیر بر اثر سوءتغذیه و کم آبی جان خود را از دست داده‌اند.

غربالگری‌های تغذیه‌ای که توسط یونیسف و شرکای آن در ماه فوریه انجام شد، نشان داد که ۴.۵٪ از کودکان در پناهگاه‌ها و مراکز بهداشتی از سوتعذیه تحلیل برنده‌ای رنج می‌برند که تهدیدکننده‌ترین نوع سوءتغذیه است.

 غربالگری‌هایی که برای اولین بار در خان یونس در منطقه میانی نوار غزه انجام شد، نشان داد که ۲۸٪ از کودکان زیر دو سال دچار سوءتغذیه حاد هستند.

 سرعت وقوع این بحران فاجعه‌بار در غزه تکان‌دهنده است. تلاش‌های ما در ارائه کمک‌های حیاتی به دلیل محدودیت‌های غیرضروری با مشکل مواجه شده است و این محدودیت‌ها به قیمت جان کودکان تمام می‌شود".


#سخنان_مقامات_سازمان_ملل
@ngoodvv
📑 سازمان ملل با صدور قطعنامه ای خواستار اقدام متحد برای مبارزه با اسلام‌هراسی در حال افزایش است 

🔷 براساس اخبار منتشر شده در سایت سازمان ملل متحد در ۱۵ مارس ۲۰۲۴ مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه اقدام برای مبارزه با اسلام‌هراسی را  با ۱۱۳ رای موافق، ۴۴ رای ممتنع و بدون رای مخالف تصویب کرد. 

🔷 مهم ترین نکات این خبر به شرح زیر است:

قطعنامه جدید که توسط پاکستان ارائه شده است، از جمله، خواستار اقدام هماهنگ برای مبارزه با خشونت مداوم علیه مسلمانان است و از دبیرکل سازمان ملل درخواست می‌کند تا یک نماینده ویژه برای مبارزه با اسلام هراسی تعیین کند.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اظهار داشت که لفاظی‌های تفرقه‌افکنانه و ارائه‌ نادرست باعث انگ زدن به جوامع می‌شود و همه باید برای مبارزه با نابردباری، کلیشه‌ها و تعصب متحد شوند.

وی با تاکید بر اینکه پلتفرم‌های دیجیتال باید محتوای نفرت‌انگیز را تعدیل کنند و از کاربران در برابر آزار و اذیت محافظت کنند، افزود: «سخنان نفرت‌انگیز آنلاین به خشونت واقعی دامن می‌زند. ما باید با تعصب در همه اشکال آن مقابله کرده و آن را ریشه کن کنیم. رهبران باید گفتمان التهابی را محکوم کنند و از آزادی مذهبی محافظت کنند». 


 کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای طیف وسیعی از نگرانی‌ها را مطرح کردند و تأکید کردند که دولت‌ها و بازیگران مبتنی بر دین مسئولیت‌های حقوق بشری دارند و باید برای مقابله با چنین نقض‌هایی وارد عمل شوند.

این مقامات اظهار داشتند که هیچ کس نباید از داشتن یا تجلی دین یا اعتقاد خود ترس داشته باشد و همه باید احساس امنیت کنند.


📝 نکته:
▪️ در ۱۵ ماه مارس ۲۰۱۹ در حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ نیوزلند ۵۱ نفر کشته‌شدند. سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای ۱۵ مارس را به عنوان روز جهانی مقابله با اسلام‌هراسی اعلام کرد.

#از_حقوق‌بشر_بیشتر_بدانیم
@ngoodvv
🔰 شورا و کمیساریای عالی حقوق بشر در هفته اخیر

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۱۲ مارس اظهار داشتند که تایلند باید سرنوشت و محل نگهداری یک وکیل حقوق بشر را که ۲۰ سال پیش به زور ناپدید شد، فاش کند.

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۱۳ مارس از رئیس جمهور تازه منتخب گواتمالا و دولت او خواستند تا برای حفاظت از فضای مدنی در این کشور اقدام ملموسی انجام دهند.

✳️ یک دهه پس از مرگ یک مدافع حقوق بشر در بازداشت، «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۱۴ مارس تداوم شکست مقامات چینی در تحقیق در مورد شرایط مربوط به مرگ وی و تحویل افراد مسئول به عدالت را محکوم کردند.

✳️ در پی بازدید اخیر حقیقت یاب از نروژ، «کارگروه کارشناسان مردمان آفریقایی تبار» در ۱۵ مارس از دولت نروژ خواستند تا اقدامات لازم را برای مشارکت دادن افراد آفریقایی‌تبار در جامعه نروژ، انجام دهد.

✳️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ترویج حقیقت» پس از بازدید از فنلاند در بیانیه ۱۵ مارس اظهار داشت که این کشور باید اقدامات عدالت انتقالی بیشتری را برای رسیدگی به میراث نقض حقوق بشر که بر مردم سامی متحمل شده است انجام دهد.

✳️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق مردمان بومی» در بیانیه ۱۵ مارس اظهار داشت که مردمان بومی کلمبیا در مقطع حساسی قرار دارند زیرا این کشور با دهه‌ها درگیری مسلحانه دست و پنجه نرم می‌کند.

✳️ «رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۱۵ مارس  Akua Kuenyehia از غنا را به عنوان رئیس مکانیزسم تخصصی مستقل بین‌المللی برای پیشبرد عدالت نژادی و برابری در زمینه اجرای قانون منصوب کرد.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
برگزاری نشست جانبی سازمان دفاع از قربانیان خشونت در مقر اروپایی سازمان ملل درخصوص نقض حقوق بشر مردم مظلوم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی

این نشست که ظهر روز چهارشنبه بیستم مارس (اول فروردین ۱۴۰۳) به ابتکار و مدیریت سازمان دفاع از قربانیان خشونت و با حضور چهار سخنران و کارشناس بین‌المللی برگزار شد، حاوی نکات مهم حقوقی و حقوق بشری است که اطلاع از آن برای کارشناسان این حوزه لازم به نظر میرسد.

برخی محورهای سخنان مدعوین و لینک کامل این نشست به شرح زیر است:


دکتر انیس قاسم، حقوق دان بین‌المللی و عضو هیات مدیره سازمان غیردولتی «حقوق برای فلسطین»: رنج کودکان به مثابه شکنجه است. مردم همگی گرسنگی می کشند. اسرائیل در این منطقه از چندین مدل نسل کشی استفاده کرده است. انتقال اجباری مردم تحت بند ج ماده 2 کنوانسیون نسل کشی ممنوع بوده و جنایت جنگی محسوب می شود. کنوانسیون چهارم ژنو نیز انتقال اجباری مردم را غیرقانونی می داند.

مایکل لینک گزارشگر اسبق وضعیت حقوق بشر در سرزمین های اشغالی و استاد حقوق بین‌الملل: دستور موقت دیوان، مطلوب بوده است اما نبود درخواست آتش بس در غزه، این امکان را به اسرائیل داده تا دستور موقت را به نفع خود تفسیر کند. طبیعتاً، دیوان ارتشی در اختیار ندارد که به کمک آن حکم خود را اجرا کند و مشروعیت این دستور موقت به اراده سیاسی دولتها برای پیروی از حکم دیوان بستگی دارد.

دکتر مهمت شکرو گوزل، استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات صلح و آشتی: دلیل مشکلی که اکنون درباره فلسطین وجود دارد عبارت اشتباهی است که در قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت مصوب سال ۱۹۶۷ به کار رفته و برای اسرائیل این ذهنیت را ایجاد کرده که راه حل صلح دو دولت مشروط به تایید اسرائیل است...غزه سرزمینی است که به سازمان ملل تعلق دارد و می توان مانند مردم آلاسکا به همه مردم غزه حقوق ماهیانه پرداخت کرد.

لیدیا کنعان هنرمند و فعال حقوق بشر لبنانی: این بحران بشردوستانه انسان ساخته غزه نباید از نظر دور بماند و نقض سیستمیک حقوق فلسطینیان نباید دست کم گرفته شود. همانطور که نلسون ماندلا تاکید کرده است «ما همه به خوبی می‌دانیم که آزادی ما بدون آزادی فلسطین کامل نیست».

https://www.youtube.com/watch?v=hJfRbGHXWa8
مطالعات حقوق بشر pinned «برگزاری نشست جانبی سازمان دفاع از قربانیان خشونت در مقر اروپایی سازمان ملل درخصوص نقض حقوق بشر مردم مظلوم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی این نشست که ظهر روز چهارشنبه بیستم مارس (اول فروردین ۱۴۰۳) به ابتکار و مدیریت سازمان دفاع از قربانیان خشونت و با حضور چهار…»
📑 نگاهی به گزارش دفتر کمیسرعالی حقوق بشر از وضعیت اوکراین در اشغال

♦️ دفتر کمیسر عالی حقوق بشر گزارش خود را با موضوع وضعیت حقوق بشر در طول اشغال سرزمین اوکراین توسط روسیه و عواقب پس از آن ارائه داد. 

♦️ برخی از مهم ترین نکات مطرح شده در این گزارش به شرح زیر است:


✔️ اگرچه فدراسیون روسیه الحاق سرزمین اوکراین به کریمه را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد، اما این گزارش بر پیامدهای این تهاجم گسترده از ۲۴ فوریه  تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ متمرکز است.

✔️ روسیه فضای ترسی فراگیر را در مناطق اشغالی اوکراین ایجاد کرده و با نقض فاحش قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر در تلاش برای تحکیم کنترل خود است.

✔️ بر اساس شهادت بیش از ۲۳۰۰ قربانیان و شاهد، جزییاتی از اقدامات فدراسیون روسیه برای تحمیل زبان، شهروندی، قوانین، سیستم قضایی و برنامه‌های آموزشی روسی در مناطق اشغالی به همراه تلاش برای سرکوب فرهنگ و هویت اوکراینی ثبت شده است.

✔️ نیروهای مسلح روسیه، مرتکب موارد نقض گسترده‌ای از حقوق بشر شده‌اند که بازداشت‌های خودسرانه همراه با شکنجه و بدرفتاری که گاهی منجر به ناپدید شدن اجباری می‌شد از آن جمله می‌باشد.

✔️ روسیه کودکان را به گروه‌های جوانان دعوت کرده تا ابراز میهن پرستی روسی را القا کنند.

✔️ ساکنان مناطق اشغالی مجبور به گرفتن پاسپورت روسی شدند. آن‌هایی که امتناع کردند، مشخص شده و با محدودیت‌های شدیدتری برای جابه‌جایی‌ مواجه شدند و به تدریج از استخدام در بخش دولتی، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و مزایای تامین اجتماعی محروم شدند.

✔️ این گزارش همچنین وضعیت مناطقی از جمله میکولایف و بخش‌هایی از مناطق خارکف و خرسون را که در اواخر سال ۲۰۲۲ توسط نیروهای اوکراینی بازپس گرفته شد را تشریح کرده است.

✔️ تهاجم، اشغال و پس از آن بازپس گیری این مناطق توسط اوکراین، خانه‌ها و زیرساخت‌های آسیب‌دیده، زمین‌های آلوده به مین‌ها و بقایای مواد منفجره جنگ، منابع غارت شده، اقتصاد محلی فروپاشیده و جامعه آسیب‌دیده و بی‌اعتماد را بر جای گذاشت.

✔️ دولت اوکراین در حالی که باید با میراث نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و قوانین بین‌المللی حقوق بشر در دوران اشغال مقابله کند، با چالش بازسازی و ارائه خدمات در این مناطق نیز روبرو است.

✔️ این گزارش ابراز نگرانی می‌کند که یک ماده با دامنه تعریف موسع و غیر دقیق در قانون کیفری اوکراین آمده  که منجر به پیگرد قانونی افراد به اتهام همکاری با مقامات اشغالگر به دلیل اقداماتی شده است که می‌تواند به طور قانونی توسط مقامات اشغالگر و تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه انجام شود.

✔️ پیگردهای دیگری نیز علیه افرادی که تحت اجبار با مقامات اشغالگر همکاری می‌کردند، صورت گرفته است.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
🔰 شورا و کمیساریای عالی حقوق بشر در هفته اخیر

✳️ به مناسبت سالگرد خشونت علیه کودکان سودانی، «کمیته حقوق کودک سازمان ملل» در بیانیه ۱۸ مارس اظهار داشت که دوازده ماه پس از درگیری مسلحانه در سودان، ۲۴ میلیون کودک در معرض خطر یک فاجعه نسلی قرار دارند و حقوق آن‌ها برای زندگی، بقا، حفاظت، آموزش، بهداشت و توسعه به شدت نقض شده است.

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۱۹ مارس از مقامات سنگال خواستند تا اطمینان حاصل کنند که احزاب سیاسی، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر می‌توانند از حقوق خود برای آزادی تشکل و بیان در طول دوره انتخابات استفاده کنند. 

✳️ «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۱۹ مارس از بررسی و تصویب سریع لایحه امنیت ملی در منطقه اداری ویژه هنگ کنگ چین، ابراز تاسف کرد.

✳️ «کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۱۹ مارس وارد شهر اوگادوگو (پایتخت بورکینافاسو) شد تا با رئیس جمهور انتقالی بورکینافاسو دیدار کند.

✳️ در شرایطی که کودکان در شمال غزه با قحطی قریب الوقوع روبرو هستند و سایرین در سراسر نوار غزه در خطر ناامنی غذایی فاجعه بار هستند، کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در  بیانیه ۲۱ مارس درخواست خود را برای آتش بس فوری تکرار کرد.

✳️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در مورد آب آشامیدنی سالم و بهداشت» در ۲۱ مارس اظهار داشت که آب‌های فرامرزی که بین دو یا چند کشور مشترک هستند، باید به عنوان اکوسیستم‌های زنده مدیریت شوند و نه صرفاً منابع اقتصادی.

✳️ «کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۲۲ مارس سیزدهمین نشست غیررسمی خود را با کشورهای عضو برگزار کرد و در مورد موضوعات مؤثر بر کار خود مانند بحران نقدینگی فعلی سازمان ملل، عقب ماندگی ارتباطات فردی و اقداماتی برای بهبود روش‌های کاری اظهار نظر کردند.

✳️ «جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد» در ۲۲ مارس نسبت به افزایش گزارش‌های قاچاق انسان به ویژه زنان و دختران، ازدواج کودکان و استخدام پسران برای شرکت در درگیری‌های سودان ابراز نگرانی کردند. 

✳️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ترویج حقیقت و عدالت» در ۲۲ مارس از سوئد خواست تا روند عدالت انتقالی خود را برای رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر نسبت به اقلیت‌ها که در چارچوب سیاست‌های همسان‌سازی متحمل شده‌اند، تقویت کند.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
🌐 نگاهی به گزراش‌های ارائه شده در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر (هفته چهارم):

♻️ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پنجاه و پنجمین نشست منظم خود را از ۲۶ فوریه تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ در کاخ ملل ژنو برگزار خواهد کرد.

♻️ شرح گزارش‌های ارائه شده در هفته چهارم این نشست به شرح زیر است:

◀️ «گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار»:کاهش مداوم قدرت حکومت نظامی میانمار که ناشی از تلفات قابل توجه در میدان و مخالفت گسترده شهروندان است، منجر به تشدید حملات علیه غیرنظامیان شده است. 

◀️ «گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد»: فدراسیون روسیه جو خفه‌کننده‌ای از ترس را در مناطق اشغالی اوکراین ایجاد کرده و نقض گسترده قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشری را مرتکب شده است.

#شوراوکمیساریا
@ngoodvv
📚بازدیدهای حقوق بشری از کشورها در ماهی که گذشت (فوریه ۲۰۲۴)

 گزارشگران ویژه حقوق بشر و کارگروه‌های تخصصی به عنوان بخشی از رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از طریق انجام ماموریت‌های حقیقت‌یاب مستقل و راهکارهای نظارتی به بررسی وضعیت‌های خاص حقوق بشر در سراسر جهان می‌پردازند. 

 این کارشناسان که به صورت داوطلبانه کار می‌کنند، کارمندان سازمان ملل متحد نیستند و برای کارشان حقوق دریافت نمی‌کنند. آن‌ها از هر دولت یا سازمان دیگری مستقل هستند و براساس توانایی‌های فردی به انجام ماموریت خود می‌پردازند.

 براساس اطلاعات منتشر شده در سایت شورای حقوق بشر، در ماه گذشته کشورهای زیر مورد بازدید گزارشگران و کارشناسان کشوری و موضوعی قرار گرفتند. توضیحات تکمیلی این بازدیدها به شرح زیر است:

📙ونزوئلا

🕘 زمان: ۱ تا ۱۴ فوریه

🔎 مقام بازدید کننده: گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق بر غذا

هدف: بررسی مسائل مربوط به تحقق حق بر غذا از جمله انعطاف پذیری سیستم غذایی، دسترسی به غذا در مراکز بازداشت و امنیت غذایی کودکان و نیز تاثیر تحریم‌ها بر امنیت غذایی در کشور

🗞 ارائه گزارش در: شورای حقوق بشر سازمان ملل در مارس ۲۰۲۵.

📗بریتانیا و ایرلند شمالی

🕜 زمان: ۱۲ تا ۲۱ فوریه

🔎 مقام بازدید کننده: گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد خشونت علیه زنان و دختران

هدف: بررسی علل خشونت علیه زنان و دختران در بریتانیا از جمله اتباع، مهاجران و زنان پناهنده

🗞 ارائه گزارش در: کنفرانس مطبوعاتی در ساعت ۱۳:۰۰ روز چهارشنبه ۲۱ فوریه در Novotel London Waterloo Hotel، با دسترسی محدود خبرنگاران

📘سودان جنوبی

🕐 زمان: ۱۲ تا ۱۶ فوریه

🔎 مقام بازدید کننده: کارشناسان مستقل کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در سودان جنوبی

هدف: پایان یافتن دوره گذار این کشور تحت توافقنامه صلح احیا شده ۲۰۱۸ و دیدار با مقامات دولتی، بازماندگان نقض حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، حقوقدانان و نهادهای سازمان ملل متحد 

🗞 ارائه گزارش در: شورای حقوق بشر سازمان ملل در مارس ۲۰۲۴

 📗جمهوری آفریقای مرکزی

🕓 زمان: ۱۱ تا ۲۳ فوریه

🔎 مقام بازدید کننده: کارشناس مستقل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری آفریقای مرکزی

هدف: عمل در راستای قطعنامه A/HRC/RES/54/31 شورای حقوق بشر که این کارشناس را موظف به ارزیابی، نظارت و ارائه توصیه‌هایی در رابطه با کمک‌های فنی و ظرفیت‌سازی در زمینه حقوق بشر می‌کند.

🗞 ارائه گزارش در: پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر و هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۴.


#از_حقوق‌بشر_بیشتر_بدانیم
@ngoodvv
HTML Embed Code:
2024/04/29 20:15:56
Back to Top