TG Telegram Group Link
Channel: ON TIME
Back to Bottom
۲۰۰میلیون دلار به واردات مجدد خودروهای نو اختصاص یافت

🔹عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان این خبر که بانک مرکزی برای واردات مجدد خودروهای نو ۲۰۰میلیون دلار تخصیص داده است، گفت: واردات خودروهای کارکرده با وجود تدوین آیین‌نامه در هیئت دولت همچنان در انتظار موافقت بانک مرکزی برای تأمین ارز است.
@Mazene
بررسی مهم‌ترین محصول صادراتی کشور‌های حوزه خاورمیانه

🔹ارزش صادرات منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۱ به ۱.۲۷ تریلیون دلار رسید، هرچند این منطقه از منظر صادرات جهانی نسبت به اروپا، آسیا، آمریکای شمالی جایگاه بسیار پایین‌تری دارد بااین‌حال در مقایسه با کشور‌های حوزه آفریقا و آمریکای جنوبی پیشی گرفته است.

🔹خاورمیانه با تولید روزانه بیش از ۳۰ میلیون بشکه نفت، یک‌سوم از سهم تولید نفت جهانی را به خود اختصاص داده است و نیمی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده بزرگ نفت جهان در این منطقه قرار گرفته‌اند.
 
🔹هفده کشور حوزه خاورمیانه بر اساس ۶ حوزه دسته‌بندی‌شده است. این موارد شامل سوخت‌های فسیلی، فلزات، مواد شیمیایی، ماشین‌آلات، غذا و مواد می‌شود.

 🔹 ایران به روشی متفاوت از ذخایر نفت و گاز طبیعی خود بهره برده و به یک تولیدکننده قابل‌توجه پلاستیک تبدیل شده است. در حال حاضر پلاستیک و لاستیک یک‌چهارم صادرات ایران را تشکیل می‌دهند.

🔹 ترکیه ترکیبی از صنایع ماشین‌آلات، مواد معدنی را در اقتصاد خود عرضه می‌کند و خودرو اصلی‌ترین محصول صادراتی آن به شمار می‌رود .

 🔹اسرائیل یکی دیگر از متنوع‌ترین اقتصاد‌های خاورمیانه است الکترونیک، نرم‌افزار و نفت تصفیه؛ صادرات عمده این کشور شامل می‌شود؛ اما الماس‌تراش خورده به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرات کشور از نظر ارزش رتبه‌بندی می‌شود.
 
 🔹طلا از منظر ارزش، بالاترین سطح صادرات افغانستان را شامل می‌شود؛ اما در حالت کلی؛ محصولات کشاورزی مهم‌ترین صادرات این کشور است.

 تأثیر خاورمیانه بر اقتصاد جهانی
 
 🔹باتوجه‌به اینکه بخش نفت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در اقتصاد جهانی است، بسیاری از کشور‌های خاورمیانه بازیگران اصلی سیاست بین‌الملل به شمار می‌روند. کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و امارات تأثیر مستقیمی بر بازار نفت دارند و نقش اساسی در تعیین قیمت این کالا دارند. شایان‌ذکر است که طلا، الماس و جواهرات بزرگ‌ترین صادرات امارات هستند.
 همچنین به دلیل صادرات و واردات کالا انبوه منطقه و اهمیت نفت و گاز در تولید کالا در سرتاسر جهان، درگیری‌های منطقه‌ای کشور‌های خاورمیانه نیز بر بازار‌های جهانی تأثیر مستقیم دارند /visualcapitalist

@Mazene
آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی در عراق در مرحله نهایی

حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایبنا:
🔹 طی هفته‌های گذشته مذاکراتی درخصوص دسترسی ایران به منابع بلوکه شده در عراق انجام شده که خوشبختانه در مراحل پایانی قرار دارد و هماهنگی‌های لازم بین دو کشور همچنان در جریان است.
🔹 عراق بار‌ها در بحث مبادلات مالی با ما همکاری داشته و این بار هم آمادگی خود را درخصوص آزادسازی منابع بلوکه شده رسما اعلام کرده، اما آن‌ها همچنان منتظر ارائه اسناد و مدارک این مبادلات بین دولت و بانک‌های مرکزی ایران و عراق هستند تا این منابع در اختیار کشورمان قرار گیرد.
🔹 عراقی‌ها اصرار و تمایل بیشتری برای پرداخت این مبلغ در کشور خودشان دارند و معتقدند به جای واریز این منابع به بانکی در عمان، ایران می‌تواند مستقیما این مبلغ را با ارائه اسناد و مدارک برای خرید کالا‌های اساسی و غیر تحریمی از عراق دریافت کند.

@Mazene
آمریکا معافیت تحریمی عراق را برای پرداخت بدهی ایران تمدید کرد

🔹یک مقام آمریکایی اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا معافیت تحریمی عراق را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است که به دولت عراق اجازه می دهد بخشی از بدهی خود را به ایران پرداخت کند.
🔹ایران فقط می‌تواند از این منابع مالی برای تجارت بشردوستانه استفاده کند.
@Mazene
توضیح آمریکا درباره تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران

🔹سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:
🔹تاکنون، ۲۰ معافیت برای پرداخت هزینه واردات برق از سوی عراق به ایران صادر شده است.
🔹در تمامی این معافیت‌ها قرار بوده است که هیچ بخشی از این پول‌ها به ایران نرسد.
🔹پول‌ها در حساب‌های بانکی محدود شده باقی می‌مانند تا تنها برای مصارفی مانند غذا، دارو و اهداف بشردوستانه مورد استفاده قرار بگیرند.
🔹این موضوع با چند سیاست‌ ما منطبق بوده است، یکی کاهش اهرم فشار عراق بر ایران و دیگری کاهش وابستگی عراق به ایران در زمینه انرژی.
@Mazene
تهدید بانک‌ها بورس را به هم ریخت/ شاخص کل ۷ هزار واحد کاهش یافت

🔹امروز از ابتدای معاملات عرضه‌ها نسبت به روز گذشته افزایش یافته بود و این عرضه‌ها در گروه بانکی پر قدرت‌تر بود.

🔹شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۰.۳۵ درصدی مواجه شد و به سطح ۲ میلیون و ۴۸ هزار واحدی رسید.
@Mazene
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه

🔹به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان
🔹وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ژنو حضور دارد امروز با مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیدار و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت.
@Mazene
🔹موسسه جی پی مورگان: اوپک پلاس ممکن است با کاهش بیشتر عرضه نفت، منجر به غافلگیری در بازار شود

@Mazene
صادرات نفت خام عربستان سعودی در ماه سپتامبر ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۵.۷۵ میلیون بشکه در روز رسید

🔹تولید نفت خام عربستان در ماه سپتامبر 57 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به 8.98 میلیون بشکه در روز رسید

@Mazene
وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر می‌دهد

🔹۲ نفر به اتهام آن‌چه تلاش برای فروش نفت تحریم‌شده ایران خوانده شده، محکوم شدند.

@Mazene
آغاز ثبت‌ درخواست برای ۸ مدل خودروی وارداتی/ متقاضیان ۳ روز فرصت دارند

🔹متقاضیان خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت‌نام این خودروها در اسفند ماه سال گذشته با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود، اقدام کرده و نوبت‌دهی شده‌اند، از امروز (شنبه) تا پایان روز دوشنبه (۲۹ آبان ماه) مهلت دارند، از میان هشت مدل خودروی عرضه شده در چهارمین دوره عرضه خودروهای وارداتیِ دارای مجوز، سه اولویت خود را انتخاب کنند.

@Mazene
ادعای کاخ سفید: ایران از پول فروش برق به عراق فقط می‌تواند برای اقلام غیرتحریمی استفاده کند

🔹سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی تمدید معافیت تحریمی عراق برای پرداخت بدهی پول برق خود به جمهوری اسلامی ایران و مخالفت ها با این اقدام دولت بایدن در داخل آمریکا از سوی مخالفان، ادعا کرد که تهران فقط می تواند برای خرید "اقلام غیرتحریمی مانند غذا و دارو" از آن استفاده کند.

@Mazene
دلارهای ایران درقطر مسدود شد

استیو اسکارلت ، نماینده کنگره امریکا با فاکس نیوز :
🔹ما آن پول را در حال حاضر مسدود کرده ایم.
🔹ما لایحه‌ای داریم که بلافاصله پس از عید شکرگزاری به صحن مجلس می‌آوریم تا مطمئن شویم که ایران این پول را دریافت نمی‌کند

@Mazene
بلومبرگ: بازار سهام ایران بزرگ‌ترین بازار سهام ناشناخته جهان است!

🔹بررسی بازار سهام ایران از نگاه کارشناسان بلومبرگ نشان می‌دهد این بازار با داشتن بیش از ۶۰۰شرکت در ۵۰صنعت مختلف، بزرگ‌ترین بازار سهام ناشناخته در دنیا است.

🔹مچ وجتال (Maciej Wojtal)، مدیر شرکت آمتلون (Amtelon)، تنها شرکت سرمایه‌گذاری خارجی بورس ایران معتقد است: یکی از دلایل ناشناخته بودن این بازار در دنیا، عدم دسترسی به سایت بازار سهام ایران با آی‏پی کشورهای غربی به‌دلیل تحریم‌ها است.
@Mazene
یکشنبه 28 آبان ماه؛ حدود 68 درصد نماد ها سرخ پوش بودند!

🔹شاخص کل با افت 2 هزار و 316 واحدی به ارتفاع 2,026,262 واحد رسید.

🔹شاخص‌ هم وزن نیز با 0.29 درصد رشد به سطح 703 هزار و 951 واحدی رسید.

🔹شاخص فرابورس با افزایش 140 واحدی به 25 هزار و 84 واحد رسید.

🔹ارزش معاملات بازار بورس در پایان امروز به حدود 4 هزار و 751 میلیارد تومان رسید.
@Mazene
دادوستد ۹۵۸ هزار گواهی سپرده شمش طلا به ارزش ۳۰۹ میلیارد تومان در بورس کالا

🔹بازار مالی بورس کالا هفته گذشته شاهد دادوستد ۹۵۸ هزار گواهی سپرده معادل ۹۵.۸ کیلوگرم شمش طلا به ارزش ۳۰۹ میلیارد تومان بود و این میزان نقدینگی جذب این بازار شد.
 
🔹بررسی‌ها آماری نشان می‌دهد در ۶ روز کاری هفته گذشته (۲۰ تا ۲۵ آبان) ۹۵۸ هزار گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس کالا معامله شد و با توجه به اینکه هر گواهی معادل ۱۰۰ سوت یا ۰.۱ گرم شمش طلا است در مجموع ۹۵ هزار و ۸۰۰ گرم (۹۵.۸ کیلوگرم) شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است./بورس نیوز
@Mazene
فرزین: ارز مفت به کسی نمی‌دهیم

رییس کل بانک مرکزی:
🔹تیمی در خارج کشور با عملیات روانی درحال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند.

🔹تا بازار به آرامش می رشد، فورا مصاحبه هایی به نقل از مقامات امریکا و قطر و ... علیه ایران منتشر می کنند.

🔹فنر مجازی درست کردند و مدام انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می دارند و مدام میگویند فنر ارز فشرده شده و تا اخر سال رها می شود.

🔹هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته، البته ارز را مفتی خرج نمی کنیم و ارز را مفت به کسی نمی دهیم.
@Mazene
مذاکرات بریکسی ایران و روسیه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز گفت:
🔹 با توجه به عضویت ایران در گروه بریکس و آغاز ریاست دوره‌ای فدراسیون روسیه بر گروه بریکس از ابتدای سال 2024، آقای ریابکوف، معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه روسیه در بریکس به تهران سفر کرد.
🔷در این چارچوب، رایزنی‌ها و مشورت‌هایی از جمله درباره ‌همکاری‌های در گروه بریکس صورت گرفت.
🔷برخی دیگر از موضوعات مورد علاقه هم مورد تبادل نظر قرار گرفت که شامل موضوعات دوجانبه و بین‌المللی به ویژه مسأله غزه می‌شد./ جماران
@Mazene
برنامه تولید ۴ میلیون بشکه نفت در ۱۴۰۳

وزیر نفت:
🔹تولید نفت در این دولت از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و تاپایان امسال هم قول دادیم به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و سال آینده به ۴ میلیون بشکه برسد.

🔹دولت قبل اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشت اما در دولت سیزدهم علاوه بر افزایش ظرفیت ۱۰ پالایشگاه نفتی موجود، احداث پالایشگاه‌های جدید در دستور کار قرار گرفت.

🔹امروز ۹۸ درصد خانوار شهری و ۸۹ درصد خانوار روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند، تنها به میزان ۲ درصد خانوار شهری و نزدیک به ۱۱ درصد خانوار روستایی باقی مانده است.

@Mazene
HTML Embed Code:
2024/05/04 12:12:57
Back to Top