TG Telegram Group Link
Channel: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
Back to Bottom
ضرورت اصلاح قانون کار بر اساس دو مولفه عدالت و تولید محوری
#محمدرضا_یوسفی


🔹 از زمان طرح و تصویب قانون کار تاکنون, اختلاف نظرهای اقتصادی و فقهی در باره آن وجود داشته و دارد.

🔹  اما از زاویه عدالت محوری و تولید گرایی نیز این قانون قابل بررسی است. این قانون فاقد نگاه عدالت خواهانه بوده و بر یک فرض غلط و در فضایی شعاری بنا نهاده شده است. فرض غلط نگاه استثمارگر به کارفرما و نگاه استثمار شده به نیروی کار است نگاهی که در پیش و اوایل انقلاب شایع بود. در حالی که 92 درصد بنگاه های کشور را بنگاه های کوچک تشکیل داده که فاقد ویژگی یادشده است.

🔹 توضیح اینکه پرداخت دستمزدها باید بر اساس بهره وری نیروی کار صورت گیرد تا عدالت مبادله ای شکل گیرد. در حالی که ماده 41 قانون کار صراحتا این رابطه را نفی می کند. بر اساس این ماده, بر مبنای تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و بدون توجه به مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محوله, مزد به گونه ای باید تعیین شود که زندگی کارگر را تامین کند.

🔹 در این ماده حداقل از دو جهت عدالت زیر پا گذارده شده است. اول اینکه روشن است که بخش مهمی از تورم تحمیل شده, به دلیل عوامل سیاسی و سباستی حاکمیت است. حال پرسش این است که چرا باید زیان وارده ناشی از عملکرد حاکمیت را کارفرما پرداخت کند؟ طبیعی است که دولت به عنوان نماد حاکمیت, مسئول کاهش قدرت خرید کارگران است و این استناد در نظر کارشناسان موجه است لذا دولت ضامن خواهد بود و باید جبران کند. در حالی که بر اساس قانون کار دولت تنها نقش میانجی و ناظر را بر عهده داشته, بار مالی را بر کارفرما تحمیل می کند. 

🔹 دومین جنبه بی عدالتی, عدم تناسب بهره وری نیروی کار و مزد است. هر مبادله باید عادلانه باشد. این نکته در بازار کار نیز جاری باید باشد. اگر در شرایط آزادی کامل قراردادها خطر استثمار نیروی کار جدی بوده و دولت باید ورود می کرد اما الان دولت در این قراردادها نیز معیارهای عادلانه را برای تعیین دستمزد تعیین نکرده است.

🔹نتیجه این وضعیت, تعدیل نیروی کار از سوی کارفرمایان  و حدود 8 تا 10 میلیون نیروی کار غیر رسمی در کشور است.

🔹 از نشانه های آشکار ضعف این قانون, شرایط رکود تورمی است که اکنون با آن درگیر هستیم. در شرایطی که بنگاه ها در حال ورشکستگی بوده و یا با ظرفیت پایین کار می کنند این قانون هزینه های آنان را بالا برده, شرایط را سخت تر می کند.

🔹از منظر تولید محوری, تدوین کنندگان  این قانون فاقد نگاه تولیدمحور و تشویق کننده اقتصاد مولد بوده اند. ساختار اقتصاد ایران, نفتی, رانتی و دلالی است. در این فضا قانون باید به گونه ای طراحی میشد که پس از گذشت چند دهه, بهبود اقتصاد تولید محور درک میشد اما الان اقتصاد ما بیش از گذشته رانتی و دلالی شده است و دولت نیز در این امر نقش مهمی داشته است.

🔹 این شرایط ادامه حیات بنگاه ها را سخت کرده است. به واقع فعالیت در عرصه تولید یک جهاد است. اما این جهادگران به اندازه کافی حمایت نمی شوند. مالیات ماخوذه از واحدهای تولیدی را با مالیات از فعالان دلالی مانند بورس با هم مقایسه کنید. سهم کارفرمایان در پرداخت بیمه های نیروی کار به همراه هزینه های تولید و... را با شرایط بورس بازان مقایسه شود تا معلوم شود تولید یک جهاد است و باید در قانون ملاحظات اقتصاد رانتی دلالی ما میشد.

🔹 از سوی دیگر بر اساس قوانین بین المللی کار, برخی از حقوق برای کارگران به رسمیت شناخته شده که در ایران نادیده گرفته شده است حقوقی مانند حق اعتصاب کارگری, حق نفع کارگران از ابتکارات و نوآوری هایی که منجر به افزایش بهره وری بنگاه میشوند. حق برگزاری آزاد انتخابات نمایندگان کارگری.

🔹نهایت اینکه این قانون نه عادلانه و نه تولیدمحور است. لذا باید این قانون. به دور از هر گونه فضاسازی ها و جو شعاری با توجه به دو مولفه عدالت و تولید محوری اصلاح گردد.

نکته: یادداشت فوق، از مجموعه یادداشتهای اینجانب در مورد مکانیزم تعیین دستمزد در ایران است که دو سال قبل منتشر شده است و به دلیل اهمیت آن، مجدد بازنشر می شود.
@majmaqomh
@yousefimohamadreza
🌙🌙سی گام خودسازی
بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی
🌿🍃🌿🍃
@mahmoudsalavati

🔵گام دهم: توکّل (با خدا دل آرامی)‏

«اَللّهُمَّ اجْعَلْنی فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلینَ عَلَیْکَ»، «بار خدایا در این روز مرا از توکل کنندگان بر خود قرار ده».
توکل به دنبال کار رفتن با تکیه بر خداوند متعال است. توکل لازمه‌ی توحید افعالی است و ذکر آن «لا حول و لا قوة الا بالله» است و طبق برخی روایات کلید در بهشت است.
توکل در سه چیز حاصل می‌شود: توکل در بینش، توکل در پویش و توکل در کوشش. خداوند متعال فرماید: «انّه لیس له سلطان علی الذین آمنوا وعلی ربهم یتوکلون»، «برای شیطان بر ایمان‌باورانی که به خدا گرویده و بر پروردگارشان توکل کنند راهی نیست».
خواجه عبدالله انصاری در کتاب منازل ‌السائرین می-نویسد:
خدای عزوجل می‌فرماید: «وَعَلَی اللَّهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» (مائده:۲۳)، «بر خدا توکل کنید اگر ایمان دارید».
توکل سپردن همه کارهاست به دارنده‌ی آن و دل آرام داشتن است بر وکالت وی و این از دشوارترین کارهاست نزد عوام و از ابتدایی‌ترین کارهاست نزد خواص. چرا که خدای متعال همه‌ی امور را خود به دست گرفته و چیزی از آن را به مردم واگذار نکرده است.
توکل بر سه وجه است:
در درجه‌ی نخست در پی کار رفتن و از اسباب استفاده کردن است؛ با نیتی که انسان را به کار مشغول سازد، خلق را بهره دهد و درخواست‌های نابه‌جا را واگذارد.
درجه‌ی دوم توکل، کنار گذاردن طلب، چشم‌پوشی از سبب، و فارغ ساختن اوقات خود برای انجام واجبات است.
درجه سوم، درک حقیقت توکل است که انسان را از علت توکل رها سازد و آن این که بداند مالکیت حق تعالی بر اشیاء مالکیت عزت است؛ هیچ چیز را در مالکیت وی انبازی نیست تا وی را شریک خود سازد و کارهایش را به وی واگذارد. هر چه هست از اوست، به اوست و برای اوست».
الهی!
دانی چرا شادم، چون به خواست خود به دام تو افتادم!
الهی!
تو خواستی، نه اینکه من خواستم،
دوست بر بالین دیدم چو برخاستم!
[ذکر این روز «لاحول ولاقوة الا بالله» است.]

دعای روز دهم
🔵للّهُمَّ اجْعَلْنى فيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلينَ عَلَيْكَ، وَاجْعَلْنى فيهِ مِنَ الْفاَّئِزينَ لَدَيْكَ، وَاجْعَلْنى فيهِ مِنَ الْمُقَرَّبينَ اِلَيْك، بِاِحْسانِكَ يا غايَةَ الطّالِبينَ.
🔮بار خدایا! در این ماه از توکل‌کنندگان بر خودت
، از سعادتمندان پیشگاهت،
و از مقربان درگاهت قرارم ده،
به گشاده دستیت ای منتهای درخواستِ درخواست‌کنندگان.
🆔@majmaqomh
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه دهم: اصل نهم؛ معیار و ابزار سنجش درستی سخن منسوب به خدا
بخش اول: ارائه بحث توسط دکتر #عبدالرحیم_سلیمانی
دهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه دهم: اصل نهم؛ معیار و ابزار سنجش درستی سخن منسوب به خدا
بخش دوم: گفتگو
دهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
🌙🌙سی گام خودسازی
بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی
🌿🍃🌿🍃
@mahmoudsalavati

🔴🔵🔴گام یازدهم: تبتّل (پلیدی گریزی)‏

«اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَکَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الفسوق الْعِصْیَانَ»، «بار خدایا در این روز نیکی‌ها را نزدم محبوب گردان و گناه و نافرمانی را برایم ناپسند دان».
از گام‌های دیگر برای رسیدن به تکامل و خودسازی انسان، دوری از گناهان و به طور کلی پلیدی گریزی است. گناهان به دو دسته تقسیم می‌شوند: گناهان بدنی و گناهان قلبی. گناه بدنی گناهی است که با اعضاء و جوارح انجام می‌شود مانند دزدی، غیبت و دروغ‌گویی. گناه قلبی، گناهی است که در دل انجام می‌شود و اثرات آن در ظاهر بروز می‌کند؛ مانند حسد، ریا، تکبّر، دشمنی با نیکی‌ها و دوست‌داشتن بدی‌ها. در دعای امروز، رهایی از این گناهان را از خدا می‌طلبیم، چرا که خداوند متعال فرمود: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا»، «بی‌گمان گوش و چشم و دل‌ها در پیشگاه خدای متعال مسئولند».
در روایتی از امیر مؤمنان علی(ع) آمده است که فرمود:
«مَنْ أَرَادَ مِنْکُمْ أَنْ یَعْلَمَ کَیْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ
اللَّهِ مِنْهُ عِنْدَ الذُّنُوبِ»، «اگر کسی می‌خواهد بداند جایگاهش در پیشگاه خدا چگونه است، باید ببیند جایگاه خدا نزد وی به هنگام گناه چگونه است».
و در جای دیگر فرماید:
«مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَی الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِقِ»، «هیچ گناهی بزرگ‌تر از این نیست که بنده‌ای رضایت آفریدگان را با خشم آفریدگاربه دست آرد».
در فرهنگ قرآن به گناه‌گریزی و پلیدی‌ستیزی «تبتّل» گفته می‌شود. تبتّل بریدن از بهره‌ها و چشم‌داشت‌های جهان است؛ در قرآن کریم آمده است: «واذکر اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا»، «خدای خویش را یاد کن و از کارهای بازگسستنی به سوی او باز گسل». (مزمل:۸)
تبتّل ـ از همه چیز جز یاد دوست بریدن‏-از مقامات روندگان است که در سلوک الی‌الله به آن می‌رسند و تا آن‌جا پیش می‌روند که بهشت با همه‌ی نهرها و درختان، در جمال خیال آنان نیاید. دوزخ با همه‌ی غل‌ها و زنجیرها از سوز سینه‌ی آنان بلرزد و افعی حرص دنیا، هرگز زیان به روزگار خوش آنان نرساند و خاری از بیشه‌ی حسد و کبر، دامن آنان را نگیرد. گردی از بیابان نفس اماره بر گوشه‌ی ردای آنان ننشیند و دودی از هاویه‌ی هوا به دیده‌ی دل آنان نرسد. به چشم عبرت به مردم نگرند، به زبان شفقت با دیگران سخن گویند و از سر الفت مهر آنان را به دل گیرند.
در کتاب صد میدان درباره «تبتّل» آمده است:
«میدان بیست و ششم تبتّل است؛ از میدان اخلاص میدان تبتّل زاید؛ قوله تعالی: «وتبتل الیه تبتیلاً». تبتّل [بریدن و] بازگشتن است و آن از سه چیز است به سه چیز: از دوزخ به بهشت، از دنیا به آخرت و از خود به حق.
از دوزخ به بهشت رسیدن سه چیز است: از حرام به حلال پیوستن، از کینه و عداوت به نصیحت بازگشتن و از دلیری به پرهیزگاری گشتن.
از دنیا به آخرت آمدن سه چیز است: از حرص به قناعت آمدن، از علایق به فراغت آمدن و از اشتغال به انابت آمدن.
از خود به حق گشتن سه چیز است: از ادّعا به نیاز آمدن، از لجاج به تسلیم آمدن و از اختیار به تفویض آمدن».

[ذکر این روز «اَللهُمَّ کره الی الفسوق والععصیان "است .]

دعای روز یازدهم
🔵اللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فيهِ الاِْحْسانَ، وَكَرِّهْ اِلَىَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ، وَحَرِّمْ عَلَىَّ فيهِ السَّخَطَ وَالنّيرانَ، بِعَوْنِكَ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ.
🔮بارخدایا! در این ماه به گشاده‌دستی علاقمندم ساز،
و تبهکاری و نافرمانی را از نظرم انداز،
و خشم و آتشت را بر من چیره مساز،
به یاریت ای فریادرسِ فریادرس خواهان.
🆔@majmaqomh
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه یازدهم: اصل دهم؛ ظهور و بروز اخلاق خداوندی در تعالیم دین
بخش اول: ارائه بحث توسط دکتر #عبدالرحیم_سلیمانی
یازدهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه یازدهم: اصل دهم؛ ظهور و بروز اخلاق خداوندی در تعالیم دین
بخش دوم: گفتگو
یازدهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
🌙🌙سی گام خودسازی
بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی
🌿🍃🌿🍃
@mahmoudsalavati

🔴🔵🔴گام دوازدهم: تزیّن (آراستگی)‏

«اللّهمّ زَیّنّی فیه بالسَّترِ والعَفافِ»، « خدایا در این روز مرا به زیور پیرایش از گناه و پاک‌دامنی بیارای».
پس از آن‌که انسان خود را از زنگار گناه پاک کرد و دامن از آلودگی‌ها و پلیدی‌ها شست، نوبت آراسته شدن به زیور و زینت‌های رفتار و کردار پسندیده است. به گفته مولانا:
اول ای جان دفع شرّ موش کن
وانگهی در جمع گندم کوش کن
اکنون که موش‌های دزد و ویران‌گر را از انبار غلّه‌ی خود دور کرده‌ایم، باید در فضایی سالم، به جمع‌آوری دانه‌های پاکدامنی و پرهیزگاری، و کردار و رفتار شایسته و پسندیده بپردازیم. پس از استحمام و دور کردن کثیفی‌ها، خود را به انواع آرایش‌ها بیاراییم؛ آراسته شدن به پوشش عفاف و پاک‌دامنی.
خواجه نصیرالدین طوسی در معنای عفت گوید: «عفت آن است که قوت شهوت، مطیع نفس ناطقه باشد، تا نصرت او به اقتضای رأی او بود و اثر خیریّت در او ظاهر شود و از تعبّد هوای
نفس و استخدام لذّات فارغ گردد».
از امام باقر(ع) نیز روایت است که فرمود: «مَا عُبِدَ اللَّهُ بشَیْ‌ءٌ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّة بَطْنٍ وَفَرْجٍ»، «خداوند به چیزی بهتر از پاکداشت شکم و فرج عبادت نشده است».
و این همه فرع بر این است که انسان خود بخواهد و بر پیشرفت خویش استقامت ورزد و تسلیم دستورات خداوند باشد.
پیر هرات گوید:
هر که از در تسلیم در آید بدو سه چیز دهند:
1. شربتی که دل وی از معرفت زنده گردد.
2. شرنگی که نفس اماره را بکشد.
3. شرابی که جانش سرمست شود.
با یکی حلاوت طاعت یابد.
با دیگری از معصیت بگریزد.
با سومی به روح مناجات رسد.
آنگاه در گرفتاری‌ای افتد که از آن رهایی نتوان،
و همه زندگی را نهد بر سر آن!

[ذکر این روز «اللهمّ زيّنی بالستر والعفاف» است.]

دعای روز دوازدهم
🔵اللّهُمَّ زَيِّنّى فيهِ بِالسَّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْتُرْنى فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكِفافِ، وَاحْمِلْنى فيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالاِْنْصافِ، وَامِنّى فيهِ مِنْ كُلِّ ما اَخافُ، بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخاَّئِفينَ.
🔮بارخدایا! در این ماه به حیا و پاکدامنی بیارایم،
و به لباس قناعت و کفاف بپوشانم،
و به دادگری و انصاف بکشانم،
و از آنچه می‌ترسم ایمن سازم،
به نگهداریت ای نگهدارِ خدا ترسان.
🆔 @majmaqomh
Forwarded from نسیم تاریخ
☘️ تاج بخش ها قربانی می شوند.

آدرس کانال تلگرامی نسیم 👇👇👇👇
https://hottg.com/Nasim_Tarikh
آدرس کانال واتساپ نسیم تاریخ 👇👇👇👇👇👇👇👇
https://chat.whatsapp.com/IcaiaEPDT76EBieB4a1zZc
آدرس کانال ایتا نسیم تاریخ https://eitaa.com/Nasim_Tarikh
✍️رضا احمدی
به گواه تاریخ اکثر کسانی که تلاش کرده اند که دیگری را به قدرت برسانند، شخصی را که به تاج و تخت رسانده اند، پس از قدرت گیری، تاجبخش را منزوی و یا متهم به خیانت یا به قتل میرسانند.
دختر قدرتمند شاه تهماسب اول، پری خان خانم، که در اواخر سلطنت شاه، امور کشور را زیر نظر داشت پس از فوت پدرش در سال 981 ق، .برادر خود شاه اسماعیل دوم را در برابر مدعیان سلطنت و گروهی از قزلباش، به سلطنت رساند.
🟣 ریسمان قدیمی
اساماعیل میرزا پسر شاه تهماسب اول، به ظنّ تلاش برای کودتا علیه پدر، بیست سال زندانی شد. او با برنامه پری خان خانم، به قئرت رسید. شاه اسماعیل دوم نامیده شد. شاه جدید پس از به سلطنت رسیدن در قزوین، اعلام کرد،« خیمه شاهی را نتوان به ریسمان قدیمی بر پا داشت.» با این شعار همه شاهزادگان صفوی را به غیر از محمد میرزا، نابینا و پسرانش را از میان برد. محمد میرزای نابینا، تحت نظر در شیراز بود.
🔵 قتل شاه اسماعیل دوم
شاه اسماعیل گذشته از کشتار شاهزادگان، می خواست خط مشی مذهبی دولت صفوی را نیز تغییر دهد. شاه اسماعیل، پریخان خانم تاجخش، را هم در حصر خانگی قرار داد. ولی با تدبیر پریخان خانم، شاه اسماعیل دوم در بستر به قتل رسید.سپس پرخان خانم اداره امور دولت را بدست گرفت. پس از کشته شدن شاه اسماعیل، سلطنت صفوی دچار بحران جانشینی شده بود.
🟢 تعیین شاه
پریخان خان خانم، در دار السلطنه قزوین مستقر و با همکاری قزلباش امور را تثبیت کرد. جلسه ای از اهل حل و عقد و ریش سفیدان و سرداران قزلباش تشکیل داد تا تکلیف سلطنت تعیین شود. دراین جلسه سه نظر وجود داشت. عده ای سلطنت پرخان خانم را مطرح کردند. نظر دوم، تعیین پسر چند ماهه شاه مقتول بود و نظر سوم، محمد میرزا پسر بزرگ شاه تهماسب اول را به سلطنت بگذارند. نظر سوم پذیرفته شد. در هر صورت قدرت در دست پریخان خانم، باقی ماند. اگر پسر خرد سال شاه اسماعیل تعیین می شد، پری خانم نائب السلطنه می گردید. و اگر محمد میرزا شاه شود، چون او نابینا بود، قدرت در دست پری خانم می ماند.
🟣 توطئه علیه پرخان خانم
وقتی که شاه اسماعیل کشته، و محمد میرزا برای سلطنت برگزیده شد، کارگزاران با تجربه که شاخک های تیزی داشتند، دریافتند که خورشید شاهزاده خانم در حال غروب است، بدین خاطر سعی داشتند تا از شاهزاده خانم فاصله بگیرند. بعضی دیگر هم در تلاش بودند تا خود را به نیروی جدید و اطرافیان محمد میرزا نزدیک نمایند.
اسکندربیگ قورچی از قزوین راهی شیراز شد تا خبر فوت شاه اسماعیل و انتخاب محمد میرزا را به دریافت پادشاهی به او بدهد و مژدگانی دریافت نماید. اسکندربیگ چنان شتابان به طرف شیراز تاخت که شش روزه خود را به شیراز رساند، ولی محمد میرزا از ترس اینکه مبادا برادرش حلیه کرده تا او را امتحان کند و مثل دیگر شاهزادگان به قتل برساند. اسکندر بیگ را به زندان انداختند تا درباره وی تحقیق کنند.
چند روز بعد علی بیگ ذوالقدر، سفیر پری خان خانم از پایتخت به شیراز رسید و خبر پادشاهی محمد میرزا را ابلاغ کرد. اسکندر بیگ لقب خانی گرفت و به حکومت شیراز سرافراز شد. شاه جدید نابینا، درویش مسلک و شوخ طبع بود. امورسلطنت بدست مهدعلیا همسر شاه قرار گرفت.
سلیمان میرزا جابری اصفهانی، وزیر اعظم شاه اسماعیل که شخصی هوا شناس و موقعیت شناس بود راهی شیراز شد. او گزارش مفصلی از اوضاع دربار قزوین به شاه و مهد علیا داد و توانست موقعیت خود را نزد مهد علیا که قدرت اصلی را در دست داشت، محکم کند.
🟣 پایان تاج بخش
سلیمان میرزای جابری وزیر، با پری خان خانم مخالف بود، مهد علیا نیز از پری خان خانم بیزار بود. مهد علیا و سلیمان میرزای جابری وزیر، علیه شاهزاده خانم باهم متحد شدند تا او را از میان بردارند. زیرا او مهمترین سد راه بلند پروازی های ملک جدید بود. سلطان محمد خدا بنده در ذی الحجه 985 به قزوین رسید، پری خان خانم با هودج زرنگار و غلامان خود به استقبال شاه و ملکه آمد، آن دو زن رقیب چشم در چشم شدند. پرخان خانم در این اندیشه بود. چون شاه نابیناست مهدعلیا امور کشور را در اختیار خواهد گرفت و از شاه نامی بیش نخواهد بود.
محمد میرزا در قزوین به نام سلطان محمد خدابنده تاجگذاری کرد و سپس به خلیل خان افشار فرمان داد تا شاهزاده خانم را به اتهام قتل شاه اسماعیل دوم به قتل برسانند. شاه به پاس این خدمت ده هزار تومان از اموال شاهزاده خانم را به قاتل او بخشید. با کشته شدن پریخان خانم تاجبخش، مهمترین سد راه مهد علیا از میان رفت.
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه داوزدهم:اصل یازدهم؛ رعایت عدالت همه‌جا، همه‌وقت و نسبت به همه‌کس
بخش اول: ارائه بحث توسط دکتر #عبدالرحیم_سلیمانی
دوازدهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه داوزدهم:اصل یازدهم؛ رعایت عدالت همه‌جا، همه‌وقت و نسبت به همه‌کس
بخش دوم: گفتگو
دوازدهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
🌙🌙سی گام خودسازی
بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی
🌿🍃🌿🍃
@mahmoudsalavati

🔵🔴گام سیزدهم: صبر (شکیبایی)‏

«وَصَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ»، «و شکیبایم کن بر مقدراتی که خواهد شد».
صبر؛ شکیبایی در اقامه‌ی فرمان خداوند است. صبر دارای انواعی است: صبر بر مصیبت، صبر در طاعت و صبر بر معصیت.
پیر هرات [خواجه عبدالله انصاری] در تفسیر آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصابِرُوا وَرابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (آل‌عمران: ۲۰۰)، گوید:
«ای کسانی که گرویدید، شکیبایی کنید در راه انجام احکام شرع و شکیبایی کنید در راه جنگ با مشرکان. لشکر سواره مسلمانان را آماده در مرزها نگهدارید، تا آزار کافران را بازدارید و از خشم خداوند بپرهیزید، تا رستگاری یابید».
وی در بیان عرفانی آیه می‌نویسد:
«یا ایها الذین آمنوا اصبروا ....» یکی خطاب به نفس است، دیگری خطاب به دل و سومی خطاب به جان.
نفس را گوید: به طاعت و خدمت صبر کن.
دل را گوید: بر بلا و سختی شکیبا باش.
سومی را گوید: با سوز و شوق درد بساز.
گفته‌اند: صبر عابدان در مقام خدمت بر امید ثواب است.
صبر عارفان در مقام حرمت بر آرزوی وصال است.
صبر دوستداران و عاشقان در حال مشاهدت در وقت تجلی است».
و در کتاب صد میدان گوید:
«میدان هفتم صبر است قوله تعالی «وان تصبروا خیر لکم».
صبر را سه رکن است:
یکی بر بلا که «اصبروا» آن است.
دیگری از معصیت که «صابروا» آن است. سیم بر طاعت که «ورابطوا» آن است.
صبر بر بلا، با «دوست‌داری» توان و از آن سه چیز زاید:
یکتایی دل، باریکی علم و نور فراست.
صبر بر معصیت به «ترس» توان و از آن سه چیز زاید:
الهام دل‌، قبولی دعا و نور عصمت.
و صبر بر طاعت با «امید» توان
و از آن سه چیز زاید: بازداشت بلا، روزی ناپیدا و گراییدن به نیکی‌ها».

[ذکر این روز «ربنا افرغ علينا صبرا» است.] 

دعای روز سیزدهم
🔵اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ، وَصَبِّرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ، وَوَفِّقْنِي فِيهِ عَلَى الْتُّقَى وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ، بِعِزَّتِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ.
🔮بار خدایا! در این ماه از پلیدی و آلودگی‌پاکیزه‌ام دار،
و برای آنچه برایم مقدر فرموده‌ای بر من شکیبایی فروبار،
و به پرهیزگاری و همنشینی با نیکان مرا وادار،
به یاریت ای روشنی دیده بینوایان.
🆔@majmaqomh
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه سیزدهم: اصل دوازدهم؛ برخورد و معاشرت نیکو و پسندیده با همه انسان‌ها
بخش اول: ارائه بحث توسط دکتر #عبدالرحیم_سلیمانی
سیزدهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه سیزدهم: اصل دوازدهم؛ برخورد و معاشرت نیکو و پسندیده با همه انسان‌ها
بخش دوم: گفتگو
سیزدهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
🔸آموزه‌های اخلاقی از امام حسن مجتبی(ع)
#محمدجعفر_سعیدیان‌فر
الف) اخلاق گفتاری
۱. قالَ عليه السلام: إنَّ مَنْ خَوَفَّکَ حَتّي تَبْلُغَ الاْ مْنَ، خَيْرٌ مِمَّنْ يُؤْمِنْکَ حَتّي تَلْتَقِیی اَلخُوف(احقاق الحق، ج11 ص242)؛ امام حسن مجتبی (ع) فرمود: همانا کسي تو را - در برابر عيب ها و کم بودها - هشدار دهد تا آگاه و بيدار شوي، بهتر است از آن کسي که فقط تو را تعريف و تمجيد کند تا بر عيب هايت افزوده گردد.
۲. قالَ(ع): حُسْنُ السُّؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ (کلمة الامام حسن، ج7ص129)؛ امام حسن مجتبی(ع) فرمود: کسي که [به هنگام پرسشگری] زیبا سئوال می‌کند مثل آن است که نصف علم‌ها را فرا گرفته باشد
ب) پرهیز از تملق وچاپلوسی
۳. وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ یَعِظَهُ قَالَ ع إِيَّاكَ أَنْ تَمْدَحَنِي فَأَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْكَ أَوْ تَكْذِبَنِي فَإِنَّهُ لَا رَأْيَ لِمَكْذُوبٍ أَوْ تَغْتَابَ عِنْدِي أَحَداً فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ ائْذَنْ لِي فِي الِانْصِرَافِ فَقَالَ ع نَعَمْ إِذَا شِئْتَ. (تحف العقول ؛ ص236)
مردى ازامام حسن (ع) تقاضاى نصيحت كرد، امام فرمود: مبادا مرا بستائى كه من خود را بهتر مى‏شناسم، يا تكذيبم كنى كه متهم به دروغ، رأيى ندارد (و اظهار نظر نبايد بكند) يا در حضور من از كسى غيبت كنى. ‏گفت: مرخصم؟ فرمود: آرى اگر خواهى برو
ج) شیوه رفتار با مردم
۴. قَالَ( ع) صاحِبِ النّاسَ مِثلَ ما تُحِبُّ أن یُصاحِبوکَ بِه (أعلام الدّین، ص297 حسن ابن ابی الحسن دیلمی)؛ امام حسن (ع) مجتبی فرمود: با مردم به گونه اى رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند
د) تجربه صبر و بردباری
۵. قالَ عليه السلام: جَرَّبْنا وَ جَرَّبَ الْمُجَرِّبُونَ فَلَمْ نَرَ شَیئا اَنْفَعُ وِجْدانا وَ لا اَضَرُّ ففِقْدانا مِنَ الصَّبْرِ تُداوی بِهِا ا لامُور(تنبیه الخواطر و نزهة النواظر، ج 1، ص48 شرح نهج البلاغه،ابی الحدید ج1، ص320)؛ امام حسن مجتبی(ع) می فرماید: تجربه ما و دیگران نشان می دهد که چیزی نافع‌تر از داشتن صبر و زیان بارتر از نداشتن بردباری دیده نشده است، صبری که به‌وسیله آن تمام امور درمان می‌شود
#آموزه‌های_اخلاقی
🆔@majmaqomh
🌙🌙سی گام خودسازی
بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی
🌿🍃🌿🍃
@mahmoudsalavati

🔵🔴گام چهاردهم: مراقبه (خود نگهبانی)‏

«وَاَقِلْنی فیهِ مِنَ الْخَطایا وَالْهَفَواتِ»، «بار خدایا در این روز در مورد خطاها و لغزش‌هایم عذرم را پذیرا باش».
یکی دیگر از گام‌های خودسازی، مراقبت از خویش در مورد خطاها و گناهان است؛ مراقبت از خویش برای آلوده نشدن به گناه و مراقبت برای استغفار و پوزش‌خواهی از خداوند در صورت آلوده شدن بدان.
نفس انسان سرکش و خودسر است و اگر به حال خویش رها شود، همانند حیوان تربیت نایافته به هر سو می‌رود و از هر علوفه‌ای که سر راه اوست می‌خورد. این آدمی است که باید با مراقبه، همواره عنان نفس را در اختیار داشته باشد و به آن راهی که می‌خواهد برود، هدایتش کند و آن‌چه را می‌تواند و مجاز است مصرف کند، در اختیار او بگذارد. مراقبه عمل همیشگی مؤمن است که نمی‌تواند در هیچ مرحله از زندگی و در هر مقامی، از آن غفلت کند:
نفس، اژدرهاست او کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است
مراقبت از نفس این است که اگر حیوان سرکش نفس به راه خطا رفت و یا ناخواسته خطایی از او سر زد، با استغفار و پوزش‌خواهی وی را به راه راست و صراط مستقیم بازگرداند؛ «رَبَّنا لاتُؤاخِذْنا إِنْ نَسینا أَوْ أَخْطَأْنا»، «پروردگارا، اگر از روی خطا یا به اشتباه خطایی مرتکب شدیم مگیر بر ما».
پیر هرات گوید:
مراقبه دوام ملاحظه است مقصود را و آن بر سه درجه است:
درجه نخستین، مراقبه‌ی حق است در راه نوردیدنی پیوسته به سویش؛ میان بزرگداشتی که دلبسته‌ات کند، نزدیکی‌ای که بر گیردت، و شادمانی‌ای که برانگیزدت.
درجه دوم، توجه به این نکته است که حق مراقب توست، با فروگذاشتن معارضه و دوری جستن از اعتراض و شکستن حریم گناه.
درجه سوم، مراقبه ازل است، با مطالعه پیشگامی در برافراشتن پرچم یکتایی؛ مراقبه ظهور اشارات تنهائی و نفخه‌های جاودانی، و مراقبه رهایی از بندهای دیده‌بانی.
و در کتاب صد میدان گوید:
«میدان پنجاه و سیم مراقبت است. از میدان طمأنینه میدان مراقبت زاید. مراقبت به کوشیدن است و آن سه چیز است:
مراقبت خدمت، مراقبت زمان و مراقبت سِرّ.
مراقبت خدمت به سه چیز توان یافت: بزرگ آمدن فرمان، آگاهی از سنتِ [پروردگار جهانیان] و شناختن ریا [عمل کردن برای این و آن].
مراقبت زبان به سه چیز توان: بر فنای شهوات، صفای خطرات و غلبه محبت.
مراقبت سِرّ به سه چیز توان: به گم شدن از گیتی، رها شدن از خودپرستی و دل بریدن از وابستگی».

[ذکر این روز «اللهمّ لا تجعلنا غرضا للبلايا والافات» است.]


دعای روز چهاردهم
🔵اَللّهُمَّ لا تُؤ اخِذْنى فيهِ بِالْعَثَراتِ، وَاَقِلْنى فيهِ مِنَ الْخَطايا وَالْهَفَواتِ، وَلا تَجْعَلْنى فيهِ غَرَضاً لِلْبَلايا وَالاْفاتِ، بِعِزَّتِكَ يا عِزَّ الْمُسْلِمينَ.
🔮بارخدایا! مرا به لغزشهایم مگیر
، و از خطاها و گناهانم دیده برگیر، و مرا به تیر بلاها و آفت‌ها نشانه مگیر،
به عزتت ای عزت‌بخش مسلمانان.
🆔@majmaqomh
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه چهاردهم: اصل سیزدهم؛ خودفرمانروایی کامل انسان در اداره اجتماع
بخش اول: ارائه بحث توسط دکتر #عبدالرحیم_سلیمانی
چهاردهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
Audio
🔸#اصول_دیانت_قرآنی_برهانی
جلسه چهاردهم: اصل سیزدهم؛ خودفرمانروایی کامل انسان در اداره اجتماع
بخش دوم: گفتگو
چهاردهم رمضان ۴۰۲- ۴۰۳
مجمع مدرسین حوزه علمیه قم
🆔@majmaqomh
🆔@soleimanisaa
🌙🌙سی گام خودسازی
بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان -محمودصلواتی
🌿🍃🌿🍃
@mahmoudsalavati

🔵گام پانزدهم: شرح صدر (سینه گشودگی)‏

«وَاشْرَحْ فیهِ صَدْری بِاِنابَةِ الْمُخْبِتینَ»، «بار خدایا سینه‌ام را به توبه‌ی فروتنان فراخی بخش».
راندن تیرگی‌ها از دل و گشودگی سینه به انوار الهی، رها شدن از تنگ نظری‌ها، سطحی‌نگری‌ها، خودخواهی‌ها، دنیا بینی‌ها و دنیاطلبی‌ها، از آثار گشودگی سینه است؛ تا انسان در بند خود و اسیر دل است، به جایی نخواهد رسید.
حضرت موسی از خدا گشودگی سینه می‌خواهد: «ربّ اشرح لی صدری ویسرّلی امری»، «پروردگارا سینه‌ام را گشایش بخش و کارم را برایم آسان فرما».
خواجه عبدالله انصاری گوید:
«موسی شرح صدر خواست نه شرح قلب، از آن جهت که حرج و تنگی به سینه رسد نه به دل؛ صدر دیگر است و قلب دیگر. صدر در خبر است و قلب در نظر.
در کریمه شریفه نیز به پیامبر اسلام شرح صدر نوید داده شده است: «الم نشرح لک صدرک ووضعنا عنک وزرک». «آیا به سینه‌ات گشودگی عطا نکردیم و بار سنگینت را از تو باز ننهادیم؟».
و این گشودگی سینه بود که پیامبر را دریادل کرد و رحمةللعالمین و صاحب اخلاق پسندیده شد که فرمود: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ».
پیر طریقت را از انفاس نیک بختان و بدبختان پرسیدند، گفت:
نَفس بدبخت، دود چراغی است کشته،
در خانه‌ای تنگ و در بسته،
و نفس نیک بخت، چشمه‌ای است روان
آراسته به گلهایی الوان.
الهی!
به بهشت و حور چه نیازم؟
اگر مرا سینه‌ای گشوده دهی، از آن سینه بهشتی سازم.

[ذکر این روز «رب ‌اشرح لی صدری» است.]

دعای روز پانزدهم
🔵اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فيهِ طاعَةَ الْخاشِعينَ، وَاشْرَحْ فيهِ صَدْرى بِاِنابَةِ الْمُخْبِتينَ، بِاَمانِكَ يا اَمانَ الْخاَّئِفينَ.
🔮بارخدایا! در این ماه طاعت بندگان فروتنت را بهره‌ام فرما،
و سینه‌ام را به بازگشت توبه‌کنندگان گشودگی عطا نما،
به امان بخشیت ای امان‌بخش دلهای ترسناکان.
🆔@majmaqomh
HTML Embed Code:
2024/04/28 20:38:08
Back to Top