TG Telegram Group Link
Channel: Kayhan.London.Channel کیهان لندن
Back to Bottom
بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور

محمد جوان‌بخت مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام کرد: «حدود ۳۵۹ دشت کشور دچار فرونشست شده و ۲۸ درصد چاه‌های کشاورزی معادل ۱۱۷ هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست بیش از ۱۰ سانتی متر حفر شده است.»

او افزوده «ایران با داشتن نزدیک به یک میلیون چاه، حدود ۳ دهه اُفت مستمر منابع زیرزمینی را تجربه کرده است؛ نزدیک به ۵۰ درصد منابع آب مصرفی از آب‌های زیرزمینی و بقیه از آب‌های سطحی تأمین می‌شود.»

@KayhanLondonChannel
گزارش سازمان عفو بین‌الملل؛ تشدید سرکوب شهروندان ایران از سوی جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی

- در این گزارش آمده که پس از قیام «زن زندگی آزادی» در سال ۲۰۲۲، مقامات جمهوری اسلامی حق آزادی بیان، حق برخورداری از تشکل و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را بیش از پیش سرکوب کردند.

- هزاران نفر به دلیل استفاده مسالمت‌آمیز بطور سیستماتیک و گسترده در معرض بازجویی، بازداشت خودسرانه، پیگرد ناعادلانه و حبس قرار گرفتند؛ ناپدیدسازی و شکنجه شدند.

- مجازات‌های ظالمانه و غیرانسانی از جمله شلاق علیه معترضان وضع و اجرا شد. استفاده از مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب سیاسی شدت گرفت و اعدام‌ها افزایش یافت.

https://kayhan.london/1403/02/05/347509/
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
وضعیت فاجعه‌بار خیابان‌های زرند استان کرمان پس از بارندگی شدید

بارش شدید باران در روزهای اخیر در استان کرمان، به‌خصوص در شهرستان زرند، منجر به وقوع سیل و آبگرفتگی معابر عمومی شده است.

تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان‌دهنده وضعیت فاجعه‌بار خیابان‌های زرند بعد از بارش این باران‌ها است.

ستاد مدیریت بحران شهرستان زرند در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل شرایط نامناسب جوّی و احتمال بارندگی شدید، تمام مدارس شهرستان در روزهای آینده تعطیل خواهند بود.

@KayhanLondonChannel
دولت اعتبار «کالابرگ» نیروهای مسلح را تأمین نکرد؛ «اولویت نظام جیب حسن نصرالله و اسماعیل هنیه است»

-در نامه‌ای که تصویری از رونوشت آن به دست کیهان لندن رسید، اواسط فروردین‌ماه ۱۴۰۳ که از سوی «معاونت اداری و مالی» فراجا به «پلیس پیشگیری و عملیات» ارسال شده اعلام شده است که «یارانه کالابرگ» دولت در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۲ به علت «عدم تأمین اعتبار» و «عدم تخصیص بودجه» پرداخت نشده و تنها «کالابرگ» (کوپن) مربوط به فروردین ۱۴۰۳ در قالب «شارژ کارت حکمت» (اتکا) قابل استفاده است.

-این کالابرگ شامل سبد خرید ۱۱گانه (شیر، پنیر، ماست دبه‌ای، تخم مرغ، مرغ، روغن مایع، برنج، قند و شکر، حبوبات و گوشت قرمز) است.

-بر اساس این ابلاغیه، قیمت روز سبد یادشده فقط ۷۴۷ هزار تومان است که ۵۲۳ هزار تومان را پرسنل از جیب خود پرداخت می‌کنند و ۲۲۰ هزار تومان توسط دولت تأمین می‌شود!

- یک «منبع آگاه» به کیهان لندن می‌گوید، «برای نظام اولویت پُر شدن جیب نصرالله و هنیه است نه پرسنل… حداقل کارکنان چشم خود را باز کنند و ببینند نوکری چه کسانی را می‌کنند».

https://kayhan.london/1403/02/05/347510/
چارلی وایمرز نماینده سوئد در پارلمان اروپا خطاب به جوزپ بورل: شما بی‌شرمانه برای حفاظت از سپاه دروغ می‌گویید

-یکی از مسائل مورد بحث در این جلسه موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اتحادیه اروپا بود. جوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نظر می‌رسد از مخالفان تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران است به شدت از سوی برخی نمایندگان از جمله چارلی وایمرز نماینده سوئد در پارلمان اروپا مورد انتقاد قرار گرفت.

-جوزپ بورل بیش از یک سال است که ادعا کرده برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، به یک حکم قانونی از داخل کشورهای عضو این اتحادیه نیاز است اما وایمرز در نطق خود خطاب به وی گفت، «آقای بورل شما دروغ می‌گویید؛ یک سال است که ادعا کردید برای اینکه اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد یک نهاد حقوقی در اتحادیه اروپا باید مجاب شده باشد که سپاه در فعالیت‌های تروریستی دست داشته… این حرف مزخرف است. در اینجا من ارزیابی محرمانه حقوقی شورا را دارم، در هیچ کجای این سند گفته نشده که باید این مرجع در اتحادیه اروپا باشد... مرجع صالح شامل مقامات کشورهای ثالث نیز می‌شود؛ شما این حقیقت را می‌دانستید؛ دل ما برای شما تنگ نخواهد شد آقای بورل، ولی مطمئنم دل ملاها برای شما تنگ می‌شود».

https://kayhan.london/1403/02/05/347529/
حسین انصاریان: نماز جماعت ورشکسته شده و دارد به آخر کار می‌رسد!

شیخ حسین انصاریان در مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی گفت: «نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است و دارد به آخر کار می‌رسد.»

وی با بیان اینکه «به چهارتا مسجد اطراف حرم‌ها نگاه نکنید، در بسیاری از شهر‌ها درب مساجد بسته است»، افزود: «امروزه متأسفانه شاهد بی‌توجهی به نماز جماعت هستیم و این موضوع زنگ خطری برای ما است!»

@KayhanLondonChannel
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
سیل درشهر زواره و تخریب خانه‌های قدیمی و تاریخی

بارش شدید باران در روزهای اخیر در استان اصفهان و شهرستان زواره موجب آبگرفتگی معابر و بافت تاریخی این شهر و همچنین تخریب برخی از خانه‌های قدیمی شد.

تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان‌دهنده جاری شدن سیل در خیابان‌های زواره و محاصره شدن خانه‌ها و مغازه‌ها در آب است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در اثر این سیل، به تعدادی از خانه‌های قدیمی و تاریخی زواره نیز آسیب وارد شده و برخی از آنها بطور کامل تخریب شده‌اند.

@KayhanLondonChannel
سیل به استان‌های مرکز ایران رسید؛ آبگرفتگی گسترده در بناهای تاریخی اصفهان، یزد و کرمان

- در شهرستان زواره سیل سبب آبگرفتگی بافت تاریخی این شهر و تخریب شماری از خانه‌های قدیمی شده است. شرایط مشابه برای بافت تاریخی شهرهای دیگر در استان‌های یزد و کرمان نیز گزارش شده است.

- در پی باران‌های شدید در شهر یزد دو فرونشست بزرگ در محدوده زیرگذر میدان «امام حسین» و چهارراه «ایرانشهر» در مرکز این شهر ایجاد شده است.

- به دلیل بارندگی‌های شدیدی که طی هفته‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان رخ داد ۶۰ اثر و بنای تاریخی این استان تا ۹۰ درصد آسیب دیده‌اند.

https://kayhan.london/1403/02/05/347535/
‏«دانه انجیر مقدس» در جشنواره کن:
بازگشت رسول‌اف به عرصه جهانی

فیلم «دانه انجیر مقدس» ساخته محمد رسول‌اف به بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ راه یافت.
«دانه انجیر مقدس» دومین فیلم بلند رسول‌اف پس از آزادی از زندان در سال ۱۴۰۱ است.
رسول‌اف که با فیلم‌هایی مانند «لِرد» به شهرت جهانی رسید، به دلیل پرداختن به مضامین سیاسی و اجتماعی در آثارش که موفق به دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های بین‌المللی نیز شده‌‌اند، هنرمندی شناخته شده در عرصه سینماست.

@KayhanLondonChannel
قیمت کتا‌ب‌های درسی مدارس ۵۰ درصد گران شد
ثبت سفارش از امروز

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از امروز، چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، آغاز شده است.

دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم و همچنین پایه‌های تحصیلی استثنایی می‌توانند از طریق سامانه‌های اعلام شده نسبت به ثبت سفارش کتاب‌های درسی خود اقدام کنند.

این در حالیست که قیمت کتاب‌های درسی بطور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته. به عنوان مثال، قیمت کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی از ۴۷ هزار تومان به ۷۱ هزار تومان و قیمت کتاب‌های پایه ششم از ۶۸ هزار تومان به ۱۰۲ هزار تومان رسیده است.
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که افزایش قیمت کتاب‌های درسی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مانند کاغذ و جوهر چاپ، افزایش دستمزد کارگران چاپخانه‌ها و تورم و افزایش هزینه‌های حمل و نقل است.

@KayhanLondonChannel
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
تجمع همبستگی با مردم ایران روبروی پارلمان بریتانیا

طبق روال اعتراضات هفتگی که گروه «صحنه‌ی آزادی» از اوایل امسال در روزهای چهارشنبه برگزار می‌کند، امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز این تجمع برای همبستگی با مردم ایران و همچنین در دفاع از توماج صالحی که از دیروز خبرهایی درباره حکم دادگاه علیه وی منتشر شده برگزار شد.

@KayhanLondonChannel
مادران پارک لاله: حتی با وجود سرکوب‌، دستاوردهای «زن، زندگی، آزادی» بازگشت‌ناپذیر است

مادران پارک لاله در بیانیه‌ای که روز سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شد، بر «بازگشت‌ناپذیری» دستاوردهای اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تأکید کرده‌اند.

آنها در این بیانیه سرکوب‌ها را نشانه‌ی «ضعف و ترس» حکومت دانسته‌ و گفته‌اند که «این اقدامات وحشیانه نه تنها نمی‌تواند اراده مردم ایران برای آزادی و عدالت را سرکوب کند، بلکه عزم آنها را برای ادامه مبارزه راسخ‌تر می‌کند.»

آنها همچنین خواستار«آزادی فوری زندانیان عقیدتی و سیاسی، به ویژه زنان و جوانان و برخورداری از آزادی پوشش و آزادی بیان، اندیشه، قلم بدون قید و شرط شده‌اند » و تأکید کرده‌اند که «خواهان محاکمه عادلانه عاملان سرکوب و جنایات علیه مردم ایران» هستند.

مادران پارک لاله با مردم ایران «از هر قشر و گرایش» اعلام همبستگی کرده‌ و از آنها خواسته‌اند که «با اتحاد و همبستگی»به مبارزه برای «آزادی، عدالت و دموکراسی» ادامه دهند.

@KayhanLondonChannel
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بارش شدید باران در اصفهان:
خیابان‌ها مملو از آب و بافت تاریخی در معرض خطر

بارش شدید باران در روزهای اخیر، معابر و خیابان‌های شهر اصفهان را به رودخانه‌ای خروشان تبدیل کرده و به بافت تاریخی این شهر نیز آسیب زده است.
فرماندار شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان با هشدار نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی، از مردم خواست که اکیداً از تردد در مناطق سیل‌خیز و مسیر سیلاب‌ها خودداری کنند.

@KayhanLondonChannel
جو بایدن بسته امنیتی شامل «قانون مهسا» برای تحریم‌ رهبر و مقامات ارشد جمهوری اسلامی و «قانون کشتیرانی» را امضاء کرد

-رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ آوریل (پنجم اردبیهشت) طرحی را که شامل «قانون مهسا» برای اعمال تحریم‌ها علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای می‌شود امضاء کرد.

-جو بایدن در پی تصویب این بسته کمکی امنیتی در مجلس سنا در پیامی این اقدام کنگره را «نقطه عطف حساس برای تقویت امنیت ملی آمریکا» خواند.

- بنابر اطلاعات وبسایت کنگره آمریکا، این قانون رئیس جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند تا تحریم‌هایی شامل منع ویزا و مسدود ساختن دارایی‌ها را برای «برخی افراد و نهاد‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران» اعمال کند. این لایحه در روز سوم نوامبر ۲۰۲۳ در مجلس نمایندگان تصویب شده بود و حالا پس از تبدیل شدن به قانون می‌توان با استناد به آن «افرادی را که به صورت آگاهانه در انتقال، فرآوری، پالایش و یا در داد و ستد نفت و فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران از جمله فرآورده‌های پتروشیمی سهیم هستند» تحت تحریم قرار داد.

https://kayhan.london/1403/02/05/347552/
حکم دادگاه بدوی توماج صالحی بطور رسمی به وکلای او ابلاغ شد: «اعدام» با درخواست «یک درجه تخفیف»!

- امیر رئیسیان یکی از دو وکیل توماج صالحی از صدور حکم «اعدام» علیه موکل‌اش در دادگاه بدوی خبر داده است. همزمان مصطفی نیلی دیگر وکیل توماج صالحی گفته بود حکم صادر اما هنوز ابلاغ نشده است. این در حالیست که عصر چهارشنبه ۵ اردیبهشت اکانت منتسب به این هنرمند معترض ابلاغ رسمی حکم «اعدام» به وکلای وی را تأیید کرده است.

- وکیل توماج صالحی با اشاره به صدور حکم علیه موکل‌اش در دادگاه بدوی، گفته حتما به این حکم اعتراض خواهیم کرد.

- شب گذشته اکانت منتسب به توماج صالحی در شبکه «ایکس» با انتشار متنی از قول این زندانی نوشت: «امروز حکم به من ابلاغ شد ولی نمیگم حکم رو، چون ممکنه تاثیر روانی بذاره رو هوادارام بخصوص هوادارای کم سن و سالم.» اما همین اکانت پیش از ظهر امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در متن دیگری نوشت: «هنوز هیچ حکمی به صورت رسمی برای توماج صالحی منتشر نشده.»

- «معاونت در بغی»، «اجتماع و تبانی»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت به آشوب» از جمله اتهامات این خواننده رپ اعتراضی است.

https://kayhan.london/1403/02/05/347543/
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اعتصاب کامیونداران جکیگور به دلیل کاهش سهمیه سوخت

از روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه کامیونداران جکیگور در استان سیستان و بلوچستان به دلیل کاهش سهمیه سوخت مقابل کارخانه سیمان اعتصاب کردند.
کامیونداران می‌گویند «صاحب کارخانه سیمان اصلاً جوابگو نیست و می‌گوید هر کاری می‌خواهید انجام دهید.»
آنها همچنین عنوان کردند «رانندگان ۱۰ سرویس بار می‌برند که پول دو سرویس را صاحب کارخانه می‌خورد.»

@KayhanLondonChannel
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
۴ اردیبهشت ۱۳۰۵ تاجگذاری رضاشاه بزرگ:
رضاشاه روحت شاد!

این کلیپ از رویداد تاریخی تاجگذاری رضاشاه این روزها در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌چرخد.
رضاشاه در حالی تاج پادشاهی بر سر نهاد که تمامیت ارضی ایران به کوشش وی تأمین شده و کشور آماده بود تا پایه‌های ایران نوین با تأسیس و گسترش نهادهای مدرن در آن بنا شود.
نزدیک به یک قرن باید می‌گذشت تا نسل‌هایی که از همه نظر فاصله‌ی تصورناپذیر با شرایط آن دوران دارند، خدمات وی را قدر بنهند و در هر فرصتی فریاد بزنند:
رضاشاه روحت شاد!

@KayhanLondonChannel
تلاش برای لغو حکم شرم‌آور علیه توماج صالحی

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به خبر صدور حکم اعدام از سوی دادگاه انقلاب اسلامی علیه توماج صالحی هنرمند موسیقی و رپر معترض طی پیامی نوشت:
«جمهوری اسلامی، توماج صالحی، خواننده رپ مخالف خود را به اعدام محکوم کرده است. این رژیم از همان آغازش، با هنرمندان، به‌ ویژه با هنرمندانی که از استعداد خود برای دفاع از آزادی ایران استفاده کرده‌اند، در ستیز بوده است.

من از جامعه جهانی به‌ویژه از هنرمندان در سراسر جهان می‌خواهم که صدای توماج باشند و برای لغو فوری این حکم شرم‌آور و آزادی بدون محدودیت او از زندان تلاش کنند.»

@KayhanLondonChannel
سولماز نراقی: تولید محتوا برای کودکان مسئولیت بزرگی است

سولماز نراقی شاعر، نویسنده، خوشنویس و خنیاگر یک هنرمند میان‌رشته‌ای است که اخیرا به خارج کشور مهاجرت کرده و هم اکنون در سات‌همپتون بریتانیا زندگی می‌کند. وی فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه «علامه طباطبایی» و عضو انجمن بین‌المللی ایران‌پژوهی است.

سولماز نراقی در زمینه تولید محتوای ادبی و موزیکال برای کودکان بسیار فعال است و ترانه‌ها و قصه‌های خود را با سه‌تار همراهی می‌کند. این هنرمند میان‌رشته‌ای پس از تولید سریال‌های موزیکال و انیمیشن و همکاری با یکی از رسانه‌های بین‌المللی، مورد تهدید و فشار قرار گرفت و برای ادامه فعالیت‌هایش مجبور به ترک کشور شد و به گرجستان رفت.

سولماز نراقی تا کنون چند کتاب نیز منتشر ساخته است. تحقیقی در رابطه با شخصیت و کارهای میرزاده عشقی یکی از آنهاست. این هنرمند همراه با حسین حدیثی ۴ ماه مه آینده (۱۵ اردیبهشت) یکی از کارهای میرزاده عشقی با عنوان «رستاخیز شهریاران ایران» را در دانشگاه سواس روی صحنه خواهد برد.

وی دو کتاب موزیکال برای کودکان نیز در کارنامه خود دارد: «کودک تاتی تاتی» و «شکارچی و اردک‌ها». سولماز نراقی با عباس کیارستمی نیز در ترانه‌سرائی تیتراژ پایانی فیلم «شیرین» همکاری داشته است.

احمد رأفت گفتگوئی با این هنرمند انجام داده است.

https://youtu.be/2bwuJQDfaEc
HTML Embed Code:
2024/05/05 11:06:36
Back to Top