TG Telegram Group Link
Channel: دانستنی های کارگر
Back to Bottom
💥فوری

بخشنامه دستمزد 1403 کارگران

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
723240_orig (1).pdf
635.5 KB
💥فوری

فایل PDF بخشنامه دستمزد 1403 کارگران

✔️نشر دهید

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
درخواست استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

🔹آقای صولت مرتضوی، وزیر کار با سابقه دو سال تعیین حداقل دستمزد کارگران، بر خلاف معیارهای صریح قانون کار در ماده ۴۱، به کارگران کشور ثابت کرد کمترین دغدغه‌ای برای بهبود معیشت لگد مال شده‌ی آنان ندارد.

🔹️ بنابراین ما در قدم دوم پویش #حداقل_دستمزد_۱۵میلیونی از شما می‌خواهیم مهم‌ترین مانع تعیین مزد بر اساس سبد معیشت، یعنی آقای صولت مرتضوی را استیضاح کنید.

🔹️ کشوری که انقلاب و دفاع هشت ساله‌اش با خون و حماسه پابرهنگان و کوخ‌نشینان به ثمر نشسته، قطعا لیاقت وزیری را دارد که خود را مجری قانون بداند و به آن تمکین کند نه اینکه با آن مخالفت کند.

#استیضاح_وزیر_کار

لینک کارزار👇👇

www.karzar.net/vazirekar

🔴اطلاعات مفید از قانون کار و بیمه👇

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
حقوق کارگری ۱۴۰۳ و رویای خرید خودرو

بالاخره حداقل حقوق کارگران در ۱۴۰۳ مشخص و رقم پایه ۷.۱ میلیون تومان حقوق ماهانه اعلام شد. برای خرید خودرویی مثل پراید ۱۳۱ حداقل ۵۰ ماه نیاز است پس انداز کنید.

🔹️ آنطور که به نظر می‌رسد همچنان خرید خودرو حتی داخلی‌ها هم در ۱۴۰۳ با حقوق کارگری دور از دسترس است.

💢منبع: روزگار خودرو

🔴اطلاعات مفید از قانون کار و بیمه👇

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
میرغفاری: یک تهاجم بزرگ به سمت سرکوب مزدی داریم

علی‌رضا میرغفاری، نماینده کارگری شورای عالی کار، که پیش از این روی افزایش حقوق کارگران تا سطح ۱۵ میلیون تومان تاکید داشت درباره جلسه دیشب شورای عالی کار گفت: همه نمایندگان کارگری در اعتراض به شیوه تعیین دستمزد دیشب از جلسه شورای عالی کار بیرون آمدند.

🔹اصل سه‌جانبه‌گرایی باید رعایت شود که متاسفانه رعایت نشده است و شاهد این قضیه هم این است که هر چقدر دولت سعی می‌کند اصل بی‌طرفی خود را نشان دهد، ولی عملا در واقعیت بی‌طرف نیست و تصمیم‌گیر اصلی، خود نمایندگان دولت هستند.

🔹وقتی خواسته ما دیده نمی‌شود و هر سال سفره کارگران کوچک و کوچک‌تر می‌شود و یک تهاجم بزرگ به سمت سرکوب مزدی داریم، دلیل دیگری ندارد که بخواهیم در جلسه بمانیم و شریک تصمیمات نماینده دولت برای تطهیر خودش شویم. ما در این ننگ به هیچ عنوان شریک نیستیم.

💢منبع: خبرآنلاین

🔴اطلاعات مفید از قانون کار و بیمه👇

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
جدول تصاعدی مزد ۳۰ سال گذشته (با اعمال پایه سنواتی گروه یک)(از سال ۱۳۷۴ لغایت سال ۱۴۰۳)

✔️نشر دهید

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
جدول تصاعدی مزد ۳۰ سال گذشته (1).pdf
86 KB
جدول تصاعدی مزد ۳۰ سال گذشته

✔️نشر دهید

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
جدول پایه سنوات تجمیعی ۳۰ سال گذشته (با اعمال پایه سنواتی گروه یک)(از سال ۱۳۷۴ لغایت سال ۱۴۰۳)

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
جدول_پایه_سنوات_تجمیعی_۳۰_سال_گذشته_.pdf
86.9 KB
جدول پایه سنوات تجمیعی ۳۰ سال گذشته

✔️نشر دهید

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
آیا حق عائله مندی هم مانند حق اولاد از بیمه معاف است؟

آرمین خوشوقتی کارشناس منابع انسانی:

🔹️ کمک عائله‌مندی که هم‌اکنون مطابق ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی و تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار ( به مبلغ ۷.۱۶۶.۱۸۴ ریال ) به کارگران پرداخت می گردد از کسر حق بیمه معاف است. اما حق تاهل که مبلغ آن ماهانه ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال است و به کارگران متاهل تعلق می گیرد بر اساس بخشنامه های درآمدی فعلی سازمان تامین اجتماعی مشمول کسر حق بیمه خواهد بود مگر اینکه تامین اجتماعی آن را معاف کند.

💢منبع: حل اختلاف

🔴اطلاعات مفید از قانون کار و بیمه👇

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
آیا حق تاهل جزء مزد ثابت تلقی می‌شود؟

آرمین خوشوقتی کارشناس منابع انسانی:

🔹️ مزایای رفاهی و انگیزه‌ای ( من‌جمله حق تاهل ) جزء مزد ثابت و‌مزد مبنا محسوب نمی‌شوند.

🔴اطلاعات مفید از قانون کار و بیمه👇

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
کارگران حتما بخوانند

مصوبه هیات وزیران در خصوص تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار با موضوع مدت زمان کار موقت، در ۲۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ صادر شد؛ این مصوبه، تایید آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار است که تاکید دارد مدت زمان قرارداد موقت در کارهای با ماهیت غیرمستمر، از ۲۰ بهمن ۹۸، چهار سال است و بنابراین تمام کارگرانِ قرارداد موقتِ مشاغل غیرمستمر که از ۲۰ بهمن ۹۸ تا چهارسال بعد یعنی ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ در شغل خود باقی مانده‌اند، باید قراردادشان از روز بعد (۲۱ بهمن ۱۴۰۲) تا زمان اتمام پروژه، «دائمی شود» به این معنا که کارفرما دیگر حق اخراج یا تعدیل این کارگر را ندارد البته بازهم باید تاکید کرد «تا زمانی که کارگاه فوق‌الذکر برقرار است».

🔹️ کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر دارد، عبارتند از:

🔹️ الف- تمامی کارها در کارگاه‌هایی که برای انجام مأموریتی خاص ایجاد شده و مأموریت آنها در تاریخ معینی به اتمام می‌رسد، نظیر کارگاه‌های سدسازی، راهسازی و ساخت کارخانه.

🔹️ ب- تمامی کارگاه در کارگاه‌هایی که فعالیت آنها مقید به زمان خاصی نیست و در طول زمان تداوم دارند ولی جزو فعالیت‌ها و وظایف اصلی کارگاه نیستند، نظی ساخت سوله، ساختمان یا خط تولید جدید.»

🔹بند ۲ این آیین‌نامه تاکید دارد « حداکثر مدت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر دارد، چهار سال است» و البته در تبصره‌ای توضیح می‌دهد: « حداکثر مدت موقت شامل سقف زمانی مجموع قراردادهای مدت موقت است که برای انجام کارهای موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه می‌توان با یک کارگر یا تعدادی از کارگران منعقد کرد».

🔹️ در تبصره ۲ این بند توضیح داده شده که زمان‌های توقف پروژه یا تعطیلی کارگاه از سقف زمانی این آیین‌نامه معاف است و بایستی این زمان‌های فترت را در محاسبه سقف ۴ سال در نظر گرفت.

🔹️ نکته اما اینجاست که این «دائمی شدن قراردادهای کار» که در صورت ابلاغ به مراجع تشخیص و حل اختلاف کار که تاریح اجرای آن از روزهای پایانی بهمن ماه ۱۴۰۲ است، فقط محدود به کارگران قرارداد موقت در کارهای غیرمستمر است و براساس بند ۵ این آیین‌نامه، « کارگران/ افرادی که در قالب قراردادهای مدت موقت، در کارهای جاری مستمر فعالیت می‌کنند، مشمول مفاد این آیین‌نامه نخواهند بود».

🔹️ بنابراین اگر کارگر قرارداد موقتی با سابقه‌ی پیوسته‌ی ۴ ساله در یک کار غیرمستمر بعد از ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ با حکم کارفرما بیکار شود در حالیکه پروژه همچنان برقرار است، علی‌القاعده باید در صورت مراجعه به مراجع تشخیص و حل اختلاف، حکم بازگشت به کار بگیرد؛ برای چنین کارگری، انعقاد قرارداد موقت یا اخراج قبل از پایان زمان پروژه، کاملاً غیرقانونی‌ست.

💢منبع: ایلنا

🔴اطلاعات مفید از قانون کار و بیمه👇

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
شوک بزرگ به دستمزد ۱۴۰۳ کارگران

شوک تصویب بدون امضای طرف کارگری حداقل دستمزد سال آینده هنوز واکنش‌ها و نظراتی را در پی دارد.

🔹️ آیت اسدی، عضو شورای عالی کار، در این زمینه به اعلام افزایش حداقل مزد ۳۵ درصدی برای سال ۱۴۰۳ و خروج بدون امضای نمایندگان کارگری از جلسه شورای عالی کار در آخرین جلسه سال ۱۴۰۲ این شورا اشاره کرد و گفت: یکی از واقعیات مزد مصوب شورای عالی کار که بدون امضای کارگران به تصویب رسید، این است که در عمل این میزان افزایش نه ۳۵ درصد که زیر ۳۰ درصد خواهد بود؛ زیرا بحث کسورات، بیمه و مالیات بر حقوق عملا افزایش حداقل بگیران را زیر ۳۰ درصد و برای سایر سطوح زیر ۲۰ درصد افزایش را رقم می‌زند.

🔹️ قرار بود موضوع محاسبه مزدهای بالای ۱۰ میلیون تومان در زمره پرداخت کنندگان مالیات ۱۰ درصدی طی لایحه‌ای که وزیر کار ارسال می‌کند، مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، اما هنوز خبری از این لایحه نیامده و هنوز از مزدهای بالای ۱۰ میلیون تومان مالیات کسر می‌شود.

💢منبع: ایلنا

🔴اطلاعات مفید از قانون کار و بیمه👇

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
ساعت کار موظفی کارگران در سال ۱۴۰۳

✔️نشر دهید

🌐 Kargar24.com

@kargar_24
HTML Embed Code:
2024/05/09 09:29:14
Back to Top