TG Telegram Group Link
Channel: سایت خبری-تحلیلی کلمه
Back to Bottom
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
◾️محمد بحرینیان اقتصاددان:

قطعا تورم بالا تداوم خواهد داشت؛ چون دولت‌ها نه توان برنامه‌ریزی دارند و نه توان راهبرد دادن برای اقتصاد؛ در نتیجه وضعیت تغییری نخواهد کرد | تا در مسیر توسعه نیفتیم اقتصاد به سامان نمی‌رسد.

@kaleme
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 به نام دوست
برای عبدالله مؤمنی

✍️ مصطفی تاج‌زاده
زندان اوین

▫️این هفته می‌خواهم درباره‌ی یکی از نقش‌آفرینان جریان دانشجویی که بعدها یکی از فعالان سیاسی کشور شد بنویسم. عبدالله مومنی متولد سال ۱۳۵۶ تحصیلات خود را در رشته‌ی جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی گذراند و در مقطع دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علوم تحقیقات ادامه تحصیل داد. اما در بهمن ۱۴۰۲ به دستور وزارت اطلاعات از ادامه تحصیل وی ممانعت شد. مومنی عزیز در منطقه ۲ آموزش و پرورش دبیر هستند.

▫️او در دوران دانشجویی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و پس از آن ریاست شورای سیاست‌گذاری و سخنگوی ادوار تحکیم وحدت بوده و بارها به‌خاطر کنش‌های سیاسی و دانشجویی منتقدانه بازداشت شد و روانه زندان گردید.

▫️تجربه‌ی نخست بازداشت او در ارتباط با اعتراضات سراسری دانشجویان به صدور حکم اعدام دکتر هاشم آقاجری بود. پس از برگزاری اعتراضات گسترده‌ی دانشجویی و تعطیلی دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس عمده دانشگاه‌های کشور در آذرماه سال ۱۳۸۱، آقای مومنی به همراه برخی فعالان دانشجویی بازداشت و به بند دوالف اوین منتقل شد.

▫️دومین بازداشت وی به اعتراض دانشجویان به خصوصی‌سازی دانشگاه‌ها در خرداد و تیرماه سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد. در تابستان این سال در شرایطی که برخی از فعالین دانشجویی دانشگاه‌های تهران، اعتراضات صنفی را در مخالفت با خصوصی‌سازی در دانشگاه‌ها به راه انداخته بودند، مومنی به همراه اکثریت اعضای شورای تحکیم بازداشت و به بند دوالف منتقل شد. مومنی به مدت ۲ ماه به‌صورت انفرادی در زندان سپاه بازداشت بود. او پس از آزادی از اعمال فشار و برخوردهای فیزیکی و تحمیل انواع خشونت برای گرفتن اقرار و اعتراف سخن گفت.

▫️سومین بازداشت وی در سال‌روز حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر ۱۳۸۶ صورت گرفت. همه‌ی اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که در اقدامی نمادین به اعتصاب غذا در مقابل دانشگاه پلی‌تکنیک دست زده بودند، پس از حضور در مقابل دانشگاه بازداشت شدند. پس از آن عبدالله مومنی و حدود ۲۰ نفر از فعالان دانشجویی که برای حمایت و خبررسانی درخصوص اعضای بازداشت شده‌ی شورای مرکزی تحکیم در محل سازمان ادوار تحکیم حاضر شده بودند، پس از یکی-دو ساعت از حضورشان در همان روز ۱۸ تیر با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شدند و او و دیگر دانشجویان بیش از یک‌ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین به‌صورت انفرادی در حبس به سر بردند و با تودیع وثیقه به‌صورت موقت آزاد شدند.

▫️مومنی در نخستین روزها پس از برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ در محل ستاد شهروند آزاد بازداشت شد. او مسئول ستاد شهروند آزاد آقای کروبی و از حامیان انتخاباتی ایشان در سال ۱۳۸۸ بود. حضور انتخاباتی برای آقای مومنی و سایر فعالان دانشجویی و فعالان مطبوعاتی و سیاسی بسیار پرهزینه بود.

▫️آقای مومنی در هفتم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ برای پنجمین بار بازداشت شد که مرتبط با اعتراضات و جنبش زن، زندگی، آزادی بود. وی به علت سخنرانی در همایش مجازی «گفت‌وگو برای نجات ایران» به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام بازداشت و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. اما پس از چند روز با قرار وثیقه‌ی ۸۰۰میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد.
 
▫️پس از آزادی موقت با قرار وثیقه، دادگاه شعبه ۲۹ انقلاب به ریاست قاضی مظلوم، در چند جلسه به بررسی اتهام تبلیغ علیه نظام آقای مومنی پرداخت و در نهایت وی را به یک سال زندان تعزیری محکوم کرد. حکم محکومیت دادگاه بدوی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارسال و عیناً تایید شد و پس از چند روز به اجرای احکام زندان اوین ارسال شد. حکم یک‌سال زندان عبدالله مومنی عزیز در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ اجرا شد و هم‌اکنون ایشان در بند ۴ زندان اوین در حال سپری نمودن آن است.
 
▫️من آقای مومنی عزیز را حدود ۲۷ سال است که می‌شناسم و همیشه برای شجاعت، صراحت و فداکاری‌های او احترام قائل بوده و هستم. اما اعتراف می‌کنم که تا زندان اخیر نمی‌دانستم که این فعال سیاسی و مدنی، چقدر دوست‌داشتنی است و چه شخصیت جذابی دارد. علاقه و محبت من به‌مراتب بیش از گذشته نسبت به او شد. آقای عبدالله مومنی از آن دسته عزیزانی است که هرچه به او نزدیک‌تر شوی، بیشتر او را دوست خواهید داشت، درست برعکس کسانی‌که از دور جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

📎متن کامل

@kaleme
🔴 رای ندادن در انتخابات ۱۴۰۲ مدنی‌ترین نوع اعتراض مردم بود

🎙آذر منصوری
رئیس جبهه اصلاحات ایران

▫️در چند انتخابات اخیر، مسیر به گونه‌ای طراحی شده بود که اصلاح طلبان به هیچ وجه امکان حضور در  ساختار قدرت را پیدا نکنند و مسیر دولت به سمت یک‌دستی کامل و برداشتن گام دوم انقلاب بود.

▫️ما به عنوان یک جریان سیاسی ریشه دار نباید بگوییم که وضعیت چه می‌شود، بلکه باید به این سوال پاسخ دهیم که چه می‌توان کرد، چه می‌شود هم به تحلیل از رفتار حاکمیت، شرایط ایران و وضعیت و توان خود مرتبط است.

▫️جامعه ما به سرعت در حال طی کردن مسیر تحولات است و با تحولات جهانی هم‌راستایی می‌کند، نمی‌توان جامعه را برای دسترسی به اطلاعات محدود کرد، فیلترینگ و طرح‌های صیانت نمی‌تواند این دسترسی را از جامعه ما بویژه نسل جوان که پرسشگر بوده و خود را با جوانان سایر جوامع مقایسه می‌کند، بگیرد.

▫️جامعه ما از تکلیف محوری و تکلیف مداری به حق محوری تغییر جهت داده است، یکی از نتایج آخرین پیمایشی هم که انجام شد و خود صدا و سیما مجری آن بود، نشان داد درصد بالایی از جامعه ایران از جامعه و حکومت دینی به جامعه سکولار تمایل پیدا کرده‌اند که دلایل رسیدن به این نقطه مفصل است.

▫️در این شرایط ما به عنوان اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای می‌توانیم داشته باشیم، باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که آیا با این تشکیلات توان تاثیرگذاری داریم یا خیر و چه برنامه و استراتژی می‌توانیم داشته باشیم.

▫️اینکه می‌شنویم تریبون‌داران ما سر از فسادهای کلان درمی‌آورند و آسیب‌هایی که تحت عنوان دین به حق مردم وارد می‌شود، باید بررسی شود | هشدارها و نکات درباره شنیدن صدای مردم و به رسمیت شناختن حقوق مردم، توسط هر انسان آزاده و کنشگر مدنی باید به طور مکرر گفته شود، معجزه‌ای در کار نیست، قرار نیست توسط افراد خارج از مرزها اتفاقی بیفتد، هر جریانی که قرار است رخ دهد باید به دست خود ما باشد.

▫️ما به عنوان جریانی که خود را مسلمان و نواندیش می‌دانیم باید به این نمادها، گفتارها و رفتارهایی که در جامعه مغفول مانده بپردازیم؛ نتیجه پیمایشی که به آن اشاره شد، آسیب جدی برای جامعه ایران است، جامعه‌ای که در بدترین موقعیت‌ها به سکولار تمایل نداشته، امروز به سمت سکولاریسم پیش می‌رود و ما باید این موارد را بررسی کنیم.

▫️در جریانات پسا جنبش مهسا و انتخابات ۱۴۰۲ چه نوع سیاست ورزی می‌کنیم، باید مورد توجه باشد، حتی مشارکت ۴۰ تا ۴۱ درصدی هم در شرایط موجود نتوانست به تغییر رویکرد در رفتار حکمرانی منجر شود.

▫️رای ندادن در انتخابات ۱۴۰۲ مدنی‌ترین اعتراض مردم بود
به گفته رئیس جبهه اصلاحات ایران، رای ندادن مردم مدنی‌ترین، خشونت پرهیزترین و روادارترین نوع اعتراضی بود که اتفاق افتاد و این صدا باید شنیده شود.

▫️۶۰ درصد مردم میل به مشارکت نداشتند، فضا به گونه‌ای نبود که احساس کنند از مسیر صندوق رای می‌توانند به حقوق خود دست پیدا کنند، انتخابات به خاطر این است که من شهروند بپذیرم قرار است با این مسیر تحولی در زندگی رخ دهد.

📎منبع و متن کامل گزارش

@kaleme
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
▪️معرفی کتاب: برگ‌هائی از کارنامۀ دولت جنگ توسط سردار حسین علائی (فرماندۀ نیروی دریائی سپاه در زمان جنگ)

《به مناسبت چاپ دوم کتاب》

کتاب کارنامۀ دولت جنگ، برگ‌هائی از کارنامۀ این دولت و عملکرد آخرین نخست‌وزیر ایران را در دوران جنگ تحمیلی به بحث می‌گذارد؛ دورانی که دولت مجبور بود همزمان با ادارۀ معیشت مردم، تدارک جبهه‌های جنگ را نیز بر عهده بگیرد. بر خلاف روایت‌های رسمی موجود از آن دوره که به خصوص برای نسل جوان آکنده از ابهام است، این کتاب بر مبنای داده‌های معتبر تاریخی، با سبکی انتقادی و به دست افراد متخصص و صاحب‌نظر به نگارش در آمده است. ضمناً نویسندگان این مقالات که بعضی از ایشان در آن زمان مسئولیت‌های اجرائی بر عهده داشتند، در انتخاب رویکرد و رهیافت‌شان آزاد بودند و همین امر تنوعی بی‌نظیر به این مجموعه بخشیده است.

نام کتاب: کارنامه دولت جنگ
به کوشش: سید علیرضا حسینی بهشتی، عباس ملکی
قطع: رقعی
چاپ: دوم
تعداد صفحات: ۳۲۴

#انتشارات_روزنه #کتاب

🛒خرید اینترنتی کتاب با ۲۰٪ تخفیف
📖مطالعۀ ۲۰ صفحۀ نخست کتاب

کسی_تنهاست_که_کتاب_نمی‌خواند

▫️تلگرام نشر روزنه
▫️اینستاگرام نشر روزنه

☎️ 02188721514
🔴 برای ضیا و "راه باریک آزادی"

✍️ فرهاد میثمی

ضیا نبوی!
رفتیم به همراهش، ایستادیم، و تحویل شدنش به زندان را نظاره کردیم. از دور، پیش از ورودش به زندان برای هم دست تکان دادیم. ما این پایین سرازیری، زیر پل یادگار، و او بالای پله‌ها هنگام ورود به زندان، به همراه هستی و مأمورانی که همراهیشان می‌کردند. تا زمانی که نگاه‌مان می‌کرد طوری نشان می‌دادیم انگار هیچ بغضی نداریم، کو؟
این ایام به حدود ۹سال زندانی که تا به حال کشیدی، اضافه خواهد شد.‌ پسر، تو چند سال دیگر بناست زندان بکشی؟ به‌خاطر این‌که به مسمومیت دانش‌آموزان اعتراض کردی، به‌خاطر این‌که به یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی شمعی برافروختی، به‌خاطر این‌که حق تحصیل را پاس داشتی و ...؛ اهدافی و آرمان‌هایی، یکی از یکی انسانی‌تر.
از آن‌جا که برگشتم، دفتری آماده کردم. ابتدایش نوشته‌م: برای ضیا. هر روز در آن خواهم نوشت از آن‌چه در این "راه باریک آزادی" بپوییم و بپیماییم.
امروز در آن دفتر، درباره‌ی همان کتابچه‌ای می‌نویسم که دیروز نشانت دادم، همان که گفتم می‌خواهم بفرستمش برای زندانبانت: "قواعد حداقل استاندارد سازمان ملل متحد برای رفتار با زندانیان". زنگ که بزنی، برایت می‌خوانم، از همان جمله‌ی اولِ مقدمه‌اش:
"تا زمانی که داخل زندان‌های یک کشور نشده‌اید، آن کشور را واقعاً نمی‌شناسید. یک کشور را نه با رفتارش با عالی‌مقام‌ترین شهروندانش، که با زندانیانش باید قضاوت کرد. - نلسون ماندلا"

***

غیبتِ جسمانی‌ِ موقتت را به انگیزه‌ی تلاشِ بیش‌تر تبدیل می‌کنیم، و مطمئن هستیم خودِ تو هم از همان داخل اثرات ارزشمندی خواهی داشت، همچنان که پیش‌تر داشته‌ای.

منتظرت هستیم،
اگر زود آزاد شدی که چه خوب،
وگرنه،
منتظرمان باش!»

@kaleme
🔴 دیگری کسی است شبیه ما

✍️ هستی امیری
پیش از رفتن به زندان

▫️یکبار یکی از دوستان جانم گفت چرا در روایت زندانیان مواضع و گرایش سیاسی آنان را پنهان می‌کنم مخصوصا آنانی که مومنانه و بر سر موضع حبس می‌کشند. از نظر او کارم چیزی شبیه گول زدن مخاطب بود. راستش در خصوص مواضع سیاسی زندانیان اکثرا با جستجویی کوتاه بیانیه‌ها، نوشته‌ها و گرایش سیاسی و این مسائل یافت می‌شود. برای من اما مهم‌تر از آن جنبه سیاسی هر فرد، چگونگی زیست در زندان و زندگی روزمره اوست.

▫️فکر می‌کنم در این روزگار که هویت‌طلبی آفت فعالیت و سیاست‌ورزی ماست، نگاه کردن به جنبه‌های دیگر زندگی افراد شاید به ما یادآوری کند که ما راهی جز پذیرش "دیگری" نداریم که دیگری کسی است شبیه به ما. سیاست نیز همین‌جا آغاز می‌شود. آنجا که مخالف سیاسی‌ام تنها و تنها، رقیب و مخالف سیاسی من است و دیگر کافر، دشمن، تروریست، باطل، ناحق و هزاران ناسزای دیگر نیست.

▫️آنجا که ما رقیب می‌شویم دیگر به اعدام و حذف فیزیکی یک‌دیگر نمی‌توانیم بلند شویم چرا که با حذف کامل دیگری صحنه را در واقع از سیاست خالی کرده‌ایم. یک روز او می‌برد و روز دیگر ما. یک روز او شکست میخورد و روز دیگر ما. او همان حقوقی را دارد که من و من دقیقا همان حقوقی را دارم که او. من خیلی از آن حرف‌های قلمبه و سلمبه سیاسی بلد نیستم. اندکی فعالیت دانشجویی کرده‌ام اما حالا همانی هستم که به درستی در کیفرخواستم گفته شده بود "مخالفت با مجازات اراذل اوباش قاتل" و "در اقدامی دیگر از حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی الاهوازیه و جمشید شارمهد سرکرده گروهک جنایتکار تندر حمایت نموده و با اعدام این قاتلان مخالفت نموده."

▫️راستش دقیقا همان بود، اعدام برای هیچ کس و هرگز که البته آن واژگان و ناسزاها ادبیاتم نیست. حالا اما مطمئنم صبح فردا همه ایستاده‌ایم به رقص و زندگی که حقی است برای همه.»

@kaleme
🔴 و همچنان مجازات معلمی و کنشگری

▫️در تازه‌ترین نمونه از فشار بر معلمان و کنشگران صنفی و‌ سیاسی، سلمان موسوی دبیر آموزش و پرورش، نویسنده و کنشگر صنفی سیاسی از سوی وزارت آموزش و پرورش به انفصال از خدمت محکوم شد. به گزارش رسانه تحکیم ملت، در حکمی که هئیت بدوی آموزش وپرورش صادر کرد سلمان موسوی به تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی، توهین به رهبری و شایعه پراکنی علیه نظام، به انفصال از خدمت و قطع حقوق و مزایای شغلی محکوم، و امروز ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ با ابلاغ اداره کارگزینی آموزش و پرورش از ورود به کلاس منع شد.

▫️در روزهای اخیر، سکینه ملکی از کنشگران صنفی معلمان استان گیلان در بندرانزلی نیز پس از ۲۸ سال خدمت در آموزش و پرورش، حکم اخراج را دریافت کرد. به گزارش کانال صنفی معلمان ایران، خانم ملکی پس از آنکه در آبان ۱۴۰۱ بازداشت شد با رای هیات رسیدگی به تخلفات اداری به بازنشستگی پیش از موعد محکوم شده بود اما رای تجدید نظر هیات تخلفات به کمتر از اخراج این کنشگر صنفی رضایت نداد.

@kaleme
🔴 کامیاب نخواهید شد!

✍️ رضا بهشتی‌معز

▫️آنچه امروز از زبان شیخ مست بیسوادی با عنوان “تقدم ولایت بر عدالت” در رسانه ملی صادر شده حرف تازه‌ای نیست. او بخشی از فرقه منحرفی‌ست که در سه دهه اخیر خط خیانت را با امنیت و حمایت کامل و به قیمت جان و ناموس و مال و آبروی ایرانیان پیش برده است.

▫️این فرقه خائن منحرف که امروز غاصبانه از امکانات عمومی برخوردار و زیر چتر اراده عالی نظام به ثروت انبوه و فساد و مستی آشکار رسیده است امروز در میدانی امن و خاموش به بزرگان تاریخ و دین درس عدالت و تدبیر ملک و دولت می‌دهد.

▫️امروز که رهبری با سیاست سفیانی حتی صدای مدعیان دین را در قم خاموش کرده و میدان را با فساد و انحطاط در دین و دنیای مردم برای چاپلوسان بیسوادی چون پناهیان گشوده است، نخواهد توانست خط خیانت و بدعت را در ایران کامل کند.

▫️اگر نقشه او تاکنون برای بزدلی و معاش‌اندیشی و لاجرم خاموشی بسیاری افاقه کرده است، بداند که با مشتی نوکر پرواری در تعریف عدالت فرمایشی و تحریف مبانی کامیاب نخواهد شد.

*فیسبوک نویسنده
@kaleme
Forwarded from کافه نون
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
«تصمیم گرفتیم شهرداران زن برای مناطق انتخاب کنیم؛ از دفتر رهبری اخطار آمد که نباید! جمهوری اسلامی همه جا جلوی پای زنان سنگ‌اندازی کرده و اگر تا حدی موانعی از سر راه زنان برداشته شده همه‌اش با تلاش خود زنان بوده، مردان کمک زیادی نکرده‌اند.»
•صدیقه وسمقی | تاریخ شفاهی حجاب اجباری
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🔴 قربانی کردن پیامبر و علی در پای دیکتاتوری خامنه‌ای

✍️ اکبر گنجی

🔺کاملاً روشن است که پناهیان فقط و فقط برای توجیه مخالفت گسترده‌ای که در جامعه علیه خامنه‌ای وجود دارد، از پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی مایه گذاشته و این دو مرد الهی را «گوشت تلخ» می‌سازد تا «گوشت تلخی» خامنه‌ای را موجه سازد.

🔺حتی ادعاهایش را نتوانسته درست بیان کند. چون معلوم نیست که دلیل مخالفت با پیامبر و علی حسادت بود یا تقاضای سهم‌بری از پیامبری، امامت الهی، خلافت زمینی و تقاضاهای مالی بیش از سهم‌شان از بیت‌المال داشتن؟ سهم‌خواهی بیشتر اگرچه تبعیض و فساد است، اما حسادت نیست. مخالفان خامنه‌ای هم فضیلتی در او نمی‌بینند که نسبت به آن فضائل اخلاقی حسادت برند. آری پیامبر و علی در تقسیم بیت‌المال سخت‌گیر و قاطع بودند. همچنین در برخورد با فسادهای مالی حاکمان. ولی این ربطی به حسادت ندارد.

🔺از آن مهمتر، قاطعیت و عدالت‌ورزی در تقسیم بیت‌المال را «گوشت تلخی» قلمداد کردن، دستکم اوج بی‌هنری و فقدان ذوق است، اگر اهانت به پیامبر اسلام و علی‌بن‌ابی‌طالب نباشد که هست. آن هم برای اینکه شیوه حکمرانیِ فاسد و ظالمانه‌ی خامنه‌ای و «گوشت تلخی» او را با بزرگانی چون آیت‌الله منتظری، مهندس موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی، محمد خاتمی، مصطفی تاجزاده، سعید مدنی و کلیه زندانیان سیاسی بی‌گناه ایران زمین- در طی دوران بلند مدت زمامداری خامنه‌ای- به اصطلاح توجیه کند.

📎منبع و متن کامل
@kaleme
🔴 با رهبر حامی “جهل مقدس”

✍️ کلمه - عبدالله ناصری

▫️شیخی جاهل که می‌توان او را یکی از سخنگویان “عقیدتی” رهبر حکومت دینیِ مبتذل قلمداد کرد، توهین آشکاری به نبی اکرم(ص) و ولی عادل اسلام (ع) کرده است. روی سخن بنده با آنهایی است که هنوز حکم ارتداد “سلمان رشدی” توسط آیت‌الله خمینی را حکم‌الله می‌دانند، که صد البته حکم خدا نبود.

▫️این شیخ “جاهل مقدس” که پای ثابت روضه‌خوانی‌های ولی فقیه است، پیامبر خلیق رحمت را به “تلخ گوشتی” تشبیه می‌کند تا خشونت را دینی کند و این همان دکترین “آتش به اختیار”ی است که سر حکومت آن را ترویج و تثبیت کرد. اسلام حکومتی ایران، اسلام خشونت است که با هر مخالف آزاداندیشی خشن رفتار کرده و او را مقتول یا محبوس می‌کند.

▫️این شیوخ روضه‌خوان متوهمی که اغلب فاسق‌اند و آلوده به پول و خون مردم ایران، رسالتی جز ترویج “جهل مقدس” ندارند. از آن‌ها انتظاری نیست. بلکه باید منتظر واکنش رهبر آن‌ها بود که احتمالا انتظار مفیدی نیست.

اللهم نحن نعوذ بك من كل كذاب
جاهل و من كل شر جبار عنيد

@kaleme
🔴 کدام مستند قانونی؟

🎙محمدهادی جعفرپور

▫️در نظام کیفری ایران سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی به عنوان متولی اجرای این مجازات در راستای اصول و ضوابط تعریف شده برای اجرای مجازات زندان دارای نهادی به نام طبقه بندی زندانهاست که فصل سوم آیین‌نامه‌ی اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب اردیبهشت۱۴۰۰
وظایف و اختیارات این شورا را تعریف می‌کند.

▫️ماده۲۲آیین نامه‌ی اجرایی سازمان زندان ها مصوب۲۸اردیبهشت۱۴۰۰ مقرر می‌کند به منظور ایجاد رویه واحد در تفکیک و تخصیص زندان‌های هر استان برنامه ریزی و نظارت در امر طبقه بندی زندانیان در چارجوب این آیین‌نامه، شورای مرکزی طبقه بندی با حضور دادستان کل کشور یا نماینده‌ی وی،رئیس سازمان زندان‌ها،معاون قضایی،معاون اصلاح و تربیت،معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان ها تشکیل می‌گردد،این شورا به پیشنهاد معاون اصلاح و تربیت سازمان به عنوان دبیر شورا هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می‌دهد.
ترکیب و مسئولیت هریک از اعضاء این شورا و ضرورت تشکیل جلسه هر سه ماه یکبار، مبین اهمیت اقدامات این شورا و ضرورت توجه به مصوبات این شورا بنا بر آیین‌نامه‌ی مورد اشاره است.

▫️بند الف ماده۲۴ آیین نامه، ذیل عنوان اختیارات شورا،اتخاذ تصمیم راجع به تفکیک و طبقه‌بندی متهمان و زندانیان را وظیفه‌ی اعضاء این شورا دانسته و ماده۳۳ به صراحت به ضرورت تفکیک زندانیان سیاسی از سایر زندانیان اشاره داشته،تبصره۲این ماده  هرگونه اعمال سلیقه شخصی و یا نقض ضوابط مقرر در این ماده را ممنوع می‌داند.

▫️مستند به تبصر۲و۳ماده۲۷ هرگونه تصمیم‌گیری راجع به تغییر طبقه‌بندی و تفکیک زندانی می‌بایست ضمن ابلاغ به زندانی، طی صورت جلسه‌ای تنظیم و ضمیمه پرونده‌ی اجرای احکام زندانی شده،شخص زندانی حق دارد ظرف یک هفته به این دستور معترض شود و شورای طبقه‌بندی مکلف است حداکثر ظرف یک‌هفته به اعتراض زندانی رسیدگی و تعیین تکلیف کند
و ماده۳۷آیین نامه در تعریف ضمانت اجرای رعایت ضوابط حاکم بر طبقه‌بندی زندانیان مقرر می‌کند:تخطی از مقررات و ضوابط مربوط به طبقه‌بندی زندانیان تخلف محسوب و مرتکب اعم از رئیس زندان و دیگر مدیرانی که مسئولیت نظارت بر این امور را دارند مشمول تنبیهات اداری مذکور در ماده۹ رسیدگی به تخلفات اداری می‌شود.

▫️ضوابط تعریف شده در این آیین نامه و مفاد ماده۵۱۳قانون آیین دادرسی کیفری خاصه تبصره‌ی‌ ۳ این ماده که مقرر می‌کند: در صورتی که محل اقامت محکوم به حبس،خارج از حوزه دادگاه صادرکننده حکم باشد نامبرده برای تحمل ادامه حبس به زندان محل اقامت خویش منتقل می‌شود،سبب طرح این پرسش است که انتقال استاد سعید مدنی به زندان دماوند مستند به کدامیک از این ضوابط صورت گرفته؟آیا در این اقدام ضوابط تعریف شده در بندب ماده ۳۲راجع به لزوم تفکیک زندانیان سیاسی از سایر زندانیان و یا  مقررات مندرج در تبصره۲و۳ ماده ۲۷ راجع به حق اعتراض زندانی به تصمیم شورای طبقه بندی لحاظ شده و در خاتمه اینکه مبنای قانونی چنین تصمیمی چه بوده؟شورای طبقه‌بندی زندان‌ها در اتخاذ چنین تصمیم چه نقشی داشته؟

*تحکیم ملت
@kaleme
🔴 ۷۴ ضربه شلاق برای حسین رزاق

حسین رزاق، کنشگر سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند با اتهام «غیبت» و «عدم مراجعه به زندان» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
این حکم از سوی دادگاه انقلاب تهران که به صورت «غیابی» برگزار شده، صادر و دلیل آن «عدم دسترسی به متهم» عنوان شده است. این در حالی است که پرونده مربوطه با وجود حضور رزاق در زندان و در بهمن ۱۴۰۱ برای او تشکیل شده است.

بنابر خبر کانال تلگرام حسین رزاق، او از زمان بازداشت  در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در شهر آمل و انتقالش به زندان اوین در حبس به‌سر می‌برد و فقط فروردین پارسال و در پی وخامت وضع جسمانی برای چند روز به مرخصی درمانی اعزام و بر خلاف نظر پزشک قانونی دوباره به زندان بازگردانده شد.

@kaleme
🔴 در تمجید از پهلوانی

✍️ مجتبی نجفی

▫️چقدر ما به این عرق ریختن‌ها نیاز داریم. عرق ریختن اینجا استعاره‌ای است بر برداشتن بار اضافی در بستر دیکتاتوری که اگر چه زمینه را برای کشتن استعدادها فراهم می کند اما از سویی هم صحنه رویت‌پذیری استعدادهای مدنی می‌شود. رسول خادم اینجا برای کمک به سیل زده‌های سیستان و بلوچستان عرق می‌ریزد آن هم زمانی که بسیاری از سلبریتی‌های ورزشی برای دریافت میلیاردی به خاطر حضور در شوهای صداو سیمای دیکتاتوری، با آن وضعیت مالی غیر شفاف به صف شده بودند.

▫️قهرمانی اگر با منش پهلوانی پیوند نخورد، زود فراموش می‌شود. چرا نام پهلوان تختی ماندگار شده؟ تعداد مدال‌های طلای او بیشتر از رقبا نبود، تختی موجودی عاری از خطا و خصلت‌های غلط هم نبود، اما تختی مسیر کمک به مردم و همراهی با آنها را انتخاب کرد. از قهرمانی تا پهلوانی، مسیر، طولانی است و سرمایه ها، اندک اندک جمع می شوند.

▫️رسول خادم هم در المپیک و در مسابقات جهانی طلا آورده. اما این تصویر عرق ریختن او و پایداری‌اش در دستگیری از شهروندانی که در فقر اقتصادی و نادیده شدن و در رنج زیست می‌کنند مهم‌تر از طلاهای اوست. و الا رضازاده قهرمان سنگین وزن وزنه برداری هم‌ طلاهای مهمی آورد اما بر سرمایه منش پهلوانی در ایران نیفزود چون حرکت در این مسیر پایداری، دانش و بینش می خواهد.

▫️پیوند قهرمانی به پهلوانی در بستر دیکتاتوری کار آسانی نیست؛ چشم‌پوشی از نوازش‌های گاه و بیگاه نهاد دولت می‌خواهد که مع الاسف نهاد دولت در ایران نه در امتداد اراده و خواست شهروندان که علیه شهروندان است.

▫️واقعیت این است که این کلمات ماست که در معناسازی از کار رسول خادم در دستگیری از سیل زدگان مشارکت می‌کنند و شاید فراخوانی باشند بر امتداد یک مسیر، مسیری که نه در بندگی قدرت که از همراهی با مردم می‌گذرد؛ چرا که ما در فقدان یک جامعه مدنی نهادینه شده به تداوم منش پهلوانی شخصیتهای مطرح نیاز داریم. در همین فقدان است که بار بیشتر برداشتن، عرق شهروند مسئول را در می آورد.

▫️حالا درست است که نهاد قدرت با توزیع رانت، شهروند را از مقام شهروندی نازل و او را عبد خود می‌کند اما در همین زمین دیکتاتوری هم ما شاهد ارتقای چهره‌‌هایی هستیم که قهرمانی را به پهلوانی پیوند زده‌اند. واقعیت این است این شیفت، در بین ورزشکاران از تحسین ویژه‌ای برخوردار می‌شود چرا که دنیای آنها به واسطه شهرت، دنیای پر زرق و برقی است و میدان برای شنا در دریای فساد مهیاتر است. برای همین باید این عرق‌ریزان را در قلب ناتوانی نهاد قدرت در حل مسایل عمومی تحسین گفت، تحسینی برای تداوم.

@kaleme
Forwarded from پارَند - Paarand
مقاومت مدنی علیه قانون و بی قانونی


وقتی با خشونت ساختاری مواجه هستیم یعنی نظام سیاسی از حداقل های معیارهای لازم حکمرانی مطلوب دور شده.
خشونت ساختاری، تعریفی وسیع تر از خشونت اعمال شده هنگام اعتراض ها دارد چرا که ساحت های متفاوت زیست آدمی را در معرض خطر قرار می دهد، ظرفیت های علمی، ژنتیکی و نسلی یک ملّت را در معرض زوال قرار می دهد.
برای همین، نظام استبدادی در ماهیت خود خشن است نه صرفا به خاطر برافراشتن طناب های دار و شلیک گلوله به معترضان، عمیق تر از این، به خاطر نابودی زمینه های بروز آزادی انسان و در نتیجه به خاطر نابودی ظرفیت های توسعه یک کشور.
نظام استبدادی یک قتل آشکار دارد و یک قتل پنهان. اولی ظاهر است و دومی باطن.
به عنوان نمونه، قتل آشکار جمهوری اسلامی، شلیک گلوله به معترض در خیابان است یا دار زدن مخالف در زندان اما قتل پنهان، سیاست های مختلف در حوزه های مختلف است که باعث کشتار بی صدای شهروندان می شود. به عنوان نمونه، ناتوانی در کاهش معنادار کشته شده ها در جاده ها، قتل پنهان است.
قتلهای پنهان و خاموش، کمتر مورد بحث قرار می گیرند.
از این منظر، مبارزه با استبداد، مبارزه با خشونت هم است و مقاومت مدنی در راستای مقابله با خشونت ساختاری است چرا که مقاومت مدنی علیه سازکارهایی است که به نام قانون یا بی قانونی علیه شهروند اتخّاذ شده اند؛
در نتیجه، مقاومت مدنی هم علیه قانون است و هم علیه بی قانونی.
چرا که نظام استبدادی در شکل پیچیده اش تا جایی که ممکن است به نام قانون و اگر قانون پاسخ نداد، با تخطی از قانون فعلی به سرکوب تداوم می دهد.
پس مقاومت مدنی اگر قرار است علیه خشونت ساختاری ایستادگی کند، هم قانون های ظالمانه را هدف قرار می دهد و هم تخطی های ضدشهروندی از قانون حاکم را؛
قانونی پذیرفتنی است که در خدمت شهروند باشد نه علیه شهروند.

*تصویر جلد از مونا هوبه فکر

@paarandiran

https://instagram.com/paarandiran

https://hottg.com/paarandiran/90
🔴 '۱۲۰۰ ساعت اعتراف‌گیری سپاه با شکنجه و تهدید جنسی' از زندانی محیط زیستی

✍️ حسین باستانی

🔺نیلوفر بیانی، متهم ردیف دوم پرونده زندانیان محیط زیستی، در شرح حالی از وضعیت خود که برای اولین بار منتشر می شود نوشته که بازجویان اطلاعات سپاه، برای گرفتن اعترافات ساختگی، او را طی "دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی" در معرض "شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی" قرار داده اند.

🔺این کارشناس محیط زیست، در شرح حال خود، که در اواسط بهمن ماه جاری تنظیم شده، آورده که ماموران در جریان بازجویی، ازجمله وی را تحت فشار به "تقلید صدای حیوانات وحشی" وادار ساخته و به "تزریق آمپول فلج کننده و آمپول هوا" تهدید کرده اند. او تاکید کرده که بازجویان، با نشان دادن عکس جسد کاووس سیدامامی هشدار داده اند: "عاقبت خودت و تمام همکاران و اعضای خانواده ات نیز همین است مگر آنکه هر آنچه ما می‌خواهیم بنویسی."

🔺خانم بیانی همچنین در نامه ای به آیت الله خامنه ای در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷، به توضیح رفتار بازجویان سپاه پرداخته و در بخشی از آن نوشته که وی "به همراه ۷ مرد مسلح به ویلایی خصوصی در لواسان منتقل شده تا با وجود امتناع، مجبور به نظاره رفتار غیراخلاقی و غیراسلامی آنها در استخر خصوصی بشود." این نامه، بخشی از مجموعه مکاتبات بی حاصل متهم بامسئولان مختلف در مورد وضعیت خود است.

🔺او در نامه ای جداگانه به "حسینی" رئیس بند ۲-الف بازداشتگاه سپاه در اوین به تاریخ ۲۶ دی ۱۳۹۷، بخشی دیگر از رفتارهای ماموران را چنین توصیف کرده است: "تکرار مکرر کثیف‌ترین توهین های جنسی که در بازجویی های طولانی با حضور تیم بزرگی از بازجو ها با جزییات چندش آور تخیلی مطرح می‌کردند، و درخواست (مجبور کردن) از من که تصورات جنسی آنها را تکمیل کنم." در همین نامه، همچنین با اشاره به بی اثر ماندن تظلم هایِ صورت گرفته به مقامات گوناگون تاکید شده: "در کمال ناباوری هر بار پس از افشاگری و درخواست کمک از مسئولین مربوطه با مضاعف شدن فشارها روبه‌رو شده و تهدیدها و شکنجه ها فزونی یافت و مکررا به من یادآور می‌شدند... کاری نکن که لج سیستم را درآوری."

🔺زندانی، در متن "آخرین دفاع" خود در شهریور ۱۳۹۸ نیز، که پیشتر منتشر نشده، از هراس دائمی از امکان عملی شدن تهدیدهای جنسی سربازجوی پرونده خبر داده: "ویدیوها گواهند که بازجوی اصلی با اسم مستعار حمید رضایی، که هنوز نام او رعشه بر تن من می‌آورد، چه رفتاری با من داشته است. به دلیل رفتارهای بی شرمانه اش هربار که بازجویی‌ها به درازا می‌کشید و تا بعد از تاریکی ادامه داشت وحشت از تعرض جدی وجودم را می‌لرزاند." نویسنده ادامه داده: "ترس من در مورد اینکه اگر هرآنچه می‌خواست ننویسم دست به تعرض و خشونت جنسی بزند را تشدید می‌کرد. حضور توجیه‌‌ نشده و غیرمنتظره او در مکان‌هایی مثل راهرو تاریک و حیاط بازداشتگاه و رفتار چندش‌آورش باعث می‌شد در هیچ جا احساس امنیت نکنم و اضطراب غیرقابل تحمل من به این دلیل هیچ وقت قطع نمی شد."

🔺نیلوفر بیانی، در نامه جداگانه ای به تاریخ ۴ بهمن ۱۳۹۷ به رئیس وقت قوه قضاییه آملی لاریجانی آورده ماموران اطلاعات سپاه به صراحت به او می گفته اند: "بر دهان قاضی‌ای خواهند کوبید که حکمی غیر از حکم از پیش نوشته شده سپاه را در دادگاه قوه قضاییه قرائت کند." به گفته یک مقام مطلع، نیلوفر بیانی در ملاقاتی در اواسط شهریور ۱۳۹۷ با دادستان وقت تهران، عباس جعفری دولت آبادی نیز به او گفته بود که اعترافاتش زیر فشار شکنجه و تهدید بوده و کلا دروغ است، ولی آقای دولت آبادی تاکید کرده اجازه پس گرفتن اعترافاتش را ندارد.

🔺مراد طاهباز، نیلوفر بیانی، هومن جوکار، طاهر قدیریان، حمیده کاشانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه، متهمان پرونده فعالان محیط زیستی هستند که سازمان اطلاعات سپاه، در بهمن و اسفند ۱۳۹۶ آنها را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد. وزارت اطلاعات دیگر دستگاه اطلاعاتی ایران، که خود را تنها مرجع تشخیص جرم جاسوسی می داند، اتهام جاسوسی علیه متهمان این پرونده را بی‌مبنا دانسته بود.

بازنشر به مناسبت آزادی فعالان محیط زیست از زندان، زیر عنوان «عفو رهبری»

📎متن کامل
@kaleme
🟢 از عید به عید؛
درسِ گسست و نوزایی


✍️ احسان شریعتی

🔺اسطوره‌هایِ ملی و آیین‌هایِ دینی ما همواره ‌آموخته‌اند که از طبیعت بیآموزیم: درسِ نوآفرینی و ازسرگیریِ مستمر را، تغییر-و- تحول‌خواهی و توسعه‌ و رشدِ موزون و پایدار را. این آموزه‌ها را ما اما، بدل به فسانه‌هایِ موهوم و خرافه‌ها‌یِ مجزوم می‌سازیم

🔺این ناکامی‌ها نمی‌بایست مردمِ مبارزِ ما را از پیگیریِ تلاش در راهِ آزادی و عدالت و توسعه نومید سازند؟ نه! جشنِ جهان (نو-روز) و عیدِ گسست (فطر) به ما می‌آموزند که از طبیعت بیآموزیم که «آفتاب هر روز از نو برمی‌خیزد» (و به تعبیرِ هراکلیت «تازه است»)، و «پای را نتوان دو بار در یک رودخانه نهاد»، پس (به‌تعبیرِ قرآنی) «از جریانِ رودخانه، آبِ زیرین که به‌نفع مردم است خواهد ‌ماند و کف رویِ آب به بیرون پرتاب خواهد شد». زمان آبستنِ آینده است، و سرانجام، نور بر تیرگی و زندگی بر مرگ پیروز خواهند گشت. 

📎منبع و متن کامل

@kaleme
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
HTML Embed Code:
2024/05/01 06:19:56
Back to Top