TG Telegram Group Link
Channel: کافه هنر
Back to Bottom
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎬 صداهای خلسه‌آور سینمای مالیک

🔸شاید وقتی به صدا در سینمای ترنس مالیک فکر کنیم به یاد صدای راویان این فیلم‌ها بیفتیم. اما آن چیزی که ممکن است کمتر شنیده شود، صداهای اطراف است. صدای عناصر طبیعی که جهانی بزرگ‌تر از جهان کاراکترها را بازنمایی می‌کنند. صدای پرندگان، برگ درختان و عناصری دیگر که حتی گاهی خارج از قاب تصویر است.

🔹برای مثال، در فیلم «درخت زندگی»، وقتی کاراکتر برد پیت سر روی زمین می‌گذارد، مالیک صدای زنگ کلیسا را بلند می‌کند و در نمای بعد، جسیکا چستین هم آن صدا را می‌شنود. این صدا از کجا می‌آید؟ آیا آن دو نفر واقعاً می‌توانند صدا را بشنوند یا مالیک فقط برای ما آن را خلق کرده است؟
@hafdang

Join 👉 @honar7modiran
«قطعی‌ترین نشانه‌ی خِرَد، همیشه شادمان بودن است.»

#مونتنی
🎬 The Tree of Life2011

Join 👉 @honar7modiran
پسر همان انسان است که از آغاز از پدر (خدا) رنجی که بر او روا ساخته می‌پرسد، آیا او پدر را شناخته است؟ چه این فیلم را دوست داشته و چه نداشته باشیم جسارت مالیک را باید در پرداخت این تم ستود.
گام‌نهادن در جهانی اینچنینی و ساختن تصاویری ۱۳۸ دقیقه‌ای از موضوع هستی و انسان علاوه بر ذوق بصری نگاه فلسفی خاصی را می‌طلبد که تسلط بر ادبیات و الهیات مسیحی از پیش‌زمینه‌های آن است. مسلماً نگاه مالیک ملهم از اثر مشهور مارتین هایدگر / هستی و زمان از یک طرف و فرم اجرای بدیعش در استفاده از تصاویر مستند از طبیعت انسانی و جغرافیایی در خلق این اثر موثر بوده است.

پدر سخت‌گیر است و مهربان، مادر اما دست نیافتنی است پسر تا زمان بلوغش هم‌چنان جستجوگر و فقط این تکه خاطره هاست که همچون طبقه‌های پی در پی آسانسور آسمانخراش از ذهن پسر می گذرد. از اینرو می توان درخت زندگی ترنس مالیک را وام‌دار آینه آندره‌ی تارکوفسکی دانست چرا که فیلم تکه‌هایی است آنات زود گذر و لحظه‌هایی غبطه برانگیز که در آن خشم پدر و بوی مادر و نگاه برادر، (در الهیات مسیحی پدر و سه برادر نشانه‌هایی از «تربیعی مردانه» هستند)، فقدان، انزجار، نفرت و اعتماد، غم از دست‌دادن کودک به تصویر کشیده می شود.
گناه نخستین و تطهیر و از همه مهم‌تر دوراهی انتخاب انسان بین گرایش به فطرت (Nature) و مرحمت (Grace) گویی ترنس مالیک را در مقام راهبی مسیحی قرار می‌دهد که با بیان ویژگی‌های فیض الهی و طبیعت انسان ما را به گزینش یکی از این دو رهنمون می کند و در نهایت این فیض و رحمت است که پیروز است، آنجا که مادر می‌گوید: «راهبه به ما یاد داد که کسی نیست که به فیض الهی ایمان داشته باشد و به سرانجام بدی رسیده باشد.»
#مهدی_جمشیدی
@filmsandfeelings
🎬 درخت زندگی ٢٠١١

Join 👉 @honar7modiran
💢 پشت صحنه فیلم درخت زندگی


🎥 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
در فیلم درخت زندگی، ما با یک سمفونیِ زیبای تصاویر! مواجه هستیم با یک اُپرای در حالِ اجرا. فیلمی پر از استعاره و نماد که ما در آن با کاراکتر سر و کار نداریم و تیپ ها و شخصیت های تیپیک هستند که فیلم رو جلو میبرند. جنبه ی جالب فیلم اونجاست که انسانِ دین مدار، انسان فلسفی، انسان هنری، انسان روانشناس و انسانِ طبیعت گرا هر کدوم بعد از تماشای فیلم به نتیجه ی متفاوت می رسند.

فیلمی که اکثر دقایق خبری از دیالوگهای دهن پر کن و زیبا نیست اما واگویه های تنهایی اش در عمقِ روح آدمی جا خوش کرده. نکته اینجاست که این فیلم برای طرفدارانِ فیلم های اکشن، ترسناک و هیجانی خسته کننده و بیهوده است. فیلمی ملال آور اما همانقدر باشکوه و دلپذیر که مخاطب با تماشایش از دلِ اُدیسه ی فضاییِ کوبریک گذشته و آثار برگمن برایش تداعی می شود.
🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
.
ای انسان ها کجا بودید زمانی که اساس دنیا را بنا نهادم؟


🎬 درخت زندگی ٢٠١١

Join 👉 @honar7modiran
گویی جک در یک آخرالزمان طی طریق می کند ، که تنها او مانده و بس. صحنه های حضور جک آرشیتکت در میان ساختمان های سر به فلک کشیده و پیوند آن با سکانس های بیابان نوردی به نوعی نشانه های آخرالزمان را از یک فضای سوررئالیستی به دنیای کلان شهرهای امروزی می کشاند که گویی همین اکنون و در میان آن اسمانخراش ها، جک در یک فضای آخرالزمانی سیر می کند.
سکانس پایانی فیلم، همه انسان ها را در یک ساحل بی انتها تصویر می کند که گویی تا آخر دنیا امتداد دارد و در یک فضای قیامت گونه سرگشته به هر سو می روند. ( همانند نمایی مشابه در فیلم “قربانی” یا ” ایثار ” آندری تارکوفسکی که در تصویری از بالا آدم هایی را نشان می دهد که در آخرالزمان به هر سو می گریزند) و در این میان تنها جک بزرگسال و ارشیتکت است که هدفمند و آگاه در میان آن انسان ها گم گشته، حرکت می کند و از بین آنها برادر از دست رفته اش را یافته و به پدر و مادرش می رساند.
اما تمامی فصل هایی که ذکر کردیم با ریتمی بسیار کند همراه با عمیق تر شدن رابطه انسان و طبیعت در سیر آثار ترنس مالیک، صحنه ها و سکانس های طویل تری را به مخاطب ارائه می کند.
فیلم درخت زندگی، در ساحل دریا تمام می‌شود و کاراکتر راوی را در بزرگسالی نشان می‌دهد که در کنار مادر و پدر جوانش، برادر خردسال خودش را در آغوش می‌کشد و پا به پای افراد حاضر در زندگی گذشته‌اش در همان ساحل در فضایی شاعرانه و ویژه بدون هدف پرسه می‌زند و به نوعی این مفهوم را در ذهن تماشاگر بوجود می‌آورد که مردگان در ذهن و رویای زنده‌ها حضور دارند.
🎥 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
فیلم که با مرگ آغاز شده، با نوعی رستاخیز به پایان می رسد که زندگان و مردگان بار دیگر دور هم گرد می آیند.


🎬 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
📽️قلمرو نقد، کانال «رضا درستکار»

📽️تفکر انتقادی، زیر بنای «انسان» شدن و جزیی از زیبایی‌شناسی است.

عضو شوید:
👇👇👇
@r_dorost
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🎥 🎼
موزیک ویدئوی زیبا گوشه‌ای از هنر ناب ترنس مالیک و امانوئل لوبزیکی دو هنرمند بزرگ سینما در همکاری با یکدیگر به تصویر کشیده شده است.

@Motion_Picture_Love

Join 👉 @honar7modiran
Forwarded from پژمانوشته
🛎 آموزشگاه سینمایی مجازی واریاسیون ورتوف تقدیم می‌کند:

برای اولین‌بار

🎬 کارگاه آموزشی و ورکشاپ آکادمیکِِ مجازی:

✍️ کارگاه تحلیل و بررسی سینمای پیرپائولو پازولینی

📣 تعداد جلسات؛ ۵ عدد
دوشنبه‌ها: ۲۰:۳۰

شهریه: ۳۵۰ هزار تومان

📽 کلاس آنلاین
در پلتفرم گوگل میت

شروع جلسه: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳


🎥 برای ثبت‌نام به آیدی پیام دهید
@pezhmankhalilzadeh

نکته مهم: تعداد ظرفیت بسیار محدود است
آنسوی درها...


🎬 The Tree of Life (2011)

Join 👉 @honar7modiran
چرا اسم فیلم «درخت زندگی» است؟
«درخت زندگی» یکی از مفاهیم علمی است که طبق آن تمام جانداران به هم مرتبط هستند و در زمان های دور (دایناسور ها) یا نزدیک (انسان ها) اجدادشان به هم می رسد. بر اساس این مفهوم تمام میلیون ها گونه های جانوری روی کره ی خاکی از یک ریشه هستند تا در کنار هم رشد کرده اند و هر کدام از آنها تکامل یافته و یک شاخه از درخت زندگی را تشکیل داده اند. در فیلم یک درخت تنومند در حیاط خانواده ی اوبرین است است که بچه ها از آن بالا می روند نماد همین است.
درخت زندگی فیلمی حماسی به معنای واقعی کلمه است و فیلمی جاه طلبانه در ستایش زندگی است. فیلم دلایل بقای این دنیا را در عمق خود پنهان کرده است. در زیر لایه های فیلم  چشمه ی زندگی جریان دارد تا درخت زندگی شکوفا شود. جایی از فیلم هست که وقتی می خواهد خدا را نشان دهد به سمت خورشید می رود.
در تمامی سکانس های فیلم نور خورشید نمادی از خداست. فقط شما به کارکرد خورشید در این فیلم دقت کنید تا متوجه شوید با چه فیلم درست و حسابی مواجه هستید. پایان فیلم یک مزرعه ی آفتابگردان که استعاره ای از انسان ها هستند را نشان می دهد که همه آنها به سوی نور خورشید  رشد می کنند و خورشید هر سمت که باشد آن ها هم به همان سمت می وند. همچنین در انتهای اثر برزخ را می بینیم که تعدادی از افراد در کنار ساحل در حال قدم زنان هستند و ما آنها را با همان چهره ای می بینیم که در فیلم می بینم. خوشحال هستند و با خانواده خودشان ملاقات می کنند. خانواده ی اوبرین را هم می بینیم که شاد و خوش، همچون گذشته ها در کنار یکدیگر هستند. ناگهان جک در بزرگسالی می بنیم که با آسانسور از بالا به سمت سطح زمین می آید و فیلم تمام می شود ولی زندگی ادامه دارد....
ترنس مالیک به ما می گوید از ابتدای دنیا تا برزخ (سکانس های پایانی کنار دریا) غم و شادی همیشه کنار انسان هستند و این خوبی و مرحمت است که باعث زنده نگه داشتن دنیا شده است. از اول خلقت دنیا که از رحمت خدا بوده تا دوران دایناسور ها و حتی در این دنیای ما که شاید حتی افراد کلاه بردار شاید موفق تر به نظر بیایند، همیشه برد با افراد مهربان و خوب است. دنیا روی پاشنه ی این جور افراد می چرخد.
در پایان فیلم پدر خشن و سختگیر به این امر اعتراف می کند. این پیام یکی از هزاران پیام های آموزنده ی ترنس مالیک در این فیلم است. دیالوگ های فیلم درخت زندگی اکثراً فلسفی و شاعرانه هستند و با موسیقی اپرا گونه ی همراه می شوند که شما را به سفر خلقت بشر و کائنات می برد.
فیلمبردار فیلم امانوئل لوبسکی است. او به قدری قاب های خارق العاده ای گرفته که از تک تک نماهای آنها می توانید به عنوان کارت پستال استفاده کنید و به دیوار اتاقتان بزنید. سبک فیلمبرداری امانوئل هماهنگی کامل با محتوای فیلم، حالتی روان و رها و آزاد دارد.
#موحد_منتقم
🎬 The Tree of Life 2011
Join 👉 @honar7modiran
.
چونان آفتابگردان دنبال نور بگرد و با نور زندگی کن



🎬 درخت زندگی ٢٠١١

Join 👉 @honar7modiran
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🎬 تقابل جبر و مهر در فیلم #درخت_زندگی (۲۰۱۱) به کارگردانی ترنس مالیک
📝ترجمه: الهه بادآور
🎙راوی: الهه بادآور
زمان: ۸ دقیقه
@ketabe_parsi



Join 👉 @honar7modiran
رابطه پدر و فرزندی یک رابطه زیبا و پیچیده‌تر از رابطه مادر و فرزند است. در طول زمان رابطه پدر و فرزند دچار تغییر می‌شود. گاهی اوقات پدر مانند یک آموزگار و گاهی همانند یک همبازی است. پس از بزرگ شدن رابطه‌تان کم و کم‌تر می‌شود تا به خودتان می‌آیید و متوجه چروک‌های روی پوست و موهای سفیدش می‌شوید. سپس فرزند پدر می‌شود و پدر فرزند...
🎥 The Tree of Life 2011

Join 👉 @honar7modiran
HTML Embed Code:
2024/05/13 19:02:10
Back to Top