TG Telegram Group Link
Channel: هلوسه عاشق
Back to Bottom
يطاردني تسائل فان چوخ عِندما قال :
"من أنا في عيون الكثير من الناس."
كلما مرني هذا النص تملكني الرعب أخاف أن أكون قد أودعت كل مشاعري في الإتجاه الخطأ، ماذا لو أن كل شخص أحببتهُ رغم دائرتي الصغيرة جدًا وحرصي المُبالغ فيه علي انتقاء الأشخاص حولي ، ماذا ولو بعد كل هذا كُنت ثقيلًا عليهم وأنا لا أعلم!
I hate texting ... I wanna see you.♥️
‏لازم تتعلم انك كشخص ناضج إنك متديش كل طاقتك وحبك لشخص، مهما كان بيحبك ومهما أثبتلك، لازم كفه الميزان تكون متساويه بل في الحاله دي، لازم تحب نفسك أكثر من انك بتحب الشخص الفلاني، ولازم برضو كشخص ناضج تعرف إن الحياه مُستمره، وان مش لازم الشخص يتقبلك، وانك متعرفش اي حد من بعيد.
متكملش فـ اي وضع فـ حياتك مش عاجبك بغض النظر عن النتايج اللي هتترتب علي القرار ده ، عشان حضرتك هتعيش مره واحده في انت مش مجبر تعمل حاجه مش حاببها مهما كانت وفـ النهايه هقول جملتي المعتاده :
" هتموت اجلاً أو عاجلاً فـ خلي المتبقي من حياتك سعيد " 🤍
_
الناس فوازير وسطور وحكايات ، وساعات براويز وساعات متاهات ، ودموع بتدوب وسط ابتسامات .. تِضحك دمعاتك لو حنيت ، مكتوب للغايب يوم هيعود ، مكتوب للغصن يضم ورود .
إنما الناس بحار .. فلا تحكم على أعماقهم، وأنت لا تري إلا شواطئهم

- شمس التبريزي
مَنْ تَرَكَ شَيْئًا للهِ عَوَّضَهُ اللهُ خَيْرًا مِنْه.🤍
"وعسى القادم كله خير، وعسى أن يَهبنا الله أعظم مما حَلِمنا به."
_
"عُمري ما عرفت اكون قاسي علي حد كُل مره حاولت اكون قاسي فيها كان بيفضل جوايا صوت بيقول لا انت مش كدا ولا قلبك كدا ، في عِز قسوتي بيفضل فيه حتة حنَيه للشخص اللي قُدامي ، وعُمري ما عرفت اكره حد بس بتقفل لما بتأذي ومبكملش وبرجع اتعامل تاني وانا مبسوط بس خايف"
كان نفسي أكون شخص مش فارق معاه حاجه بس للأسف مشكلتي إني باخد بالي من أدق التفاصيل وأصغر حاجه بتتعبني
دماغي مبتبطلش تفكير يمكن علشان كده بتساب مش بسيب علشان عارف قسوة شعور إنك صحيت من النوم فاقد جزء منك .
‌‏لو قابلت نصك التاني و طلع safe Person و بيسمعك من غير ما يزهق و ينبهر بأبسط حاجه تقدمهاله و يشاركك اي حاجه و بيحبك من غير تكليف و فاهمك و تعرف تلجأله و تشكيله وقت ما العالم يخذلك و مش مضطر تشرح نفسك و تبرر افعالك و ميهونش عليه زعلك و يكون معاك في ال downs قبل ال ups فا يا بختك يعم .
كُل صباح لا أستطيع الهروب من خيبات الأمل التي تُلاحِقُني.
‏لا حضرِتك أنا ماعنديش الشَخص اللي يخاف انه يخسرني ، او يقلب عليّا الدُنيا لما أغيب مافيش الكلام ده .
أنا معنديش أي مانع نكون صُحاب ..
بس أنتَ هتعرف تتعايش مع حُزني المستمر؟ هتعرف تتعامل معايا في الوقت اللي بحس فيه إني مكروه من العالم وتقيل حتي ع نفسي؟ هتعرف تسمعني في الوقت اللي هحتاج فيه احكي عن حاجة مضيقاني؟ هتعرف طيب ترد الرد المناسب؟ هتعرف تتعامل مع رخامتي؟ هتعرف تتعامل مع إني في أغلب الاوقات معنديش حاجة اقولها؟ هتعرف تشيل عني إحساسي بالوحدة أو العجز أو قلة الحيلة؟
للأسف مش هتعرف، بس أنا معنديش أي مانع نكون صُحاب.
-يافث نوح
مِن شدة ما دعا يعقوب أن يعود له يوسٌف اتهموه بالجُنون فهُم على يقين بأن يوسف قد مات ، ومن المحال أن يعود ، حتى جاءه منُاد من خالقه يقول " يا يعقوب وعزتي وجلالي وارتفاعي عن خلقي لو كان يوسف ميتاً لأحييته لدعائك "
فهذه قيمة الدعاء في تغيير القدر ..
لعل أبواب السماء تفتح لدعوةٍ ما ، لروحٍ عَطِشة ، فيقال :
" فاستجبنا له ".. ألحّوا بالدعاء📻🤍
تاج الإستغفار :
اللهم أنت ربي ﻻ إله إﻻ أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لي فإنه ﻻ يغفر الذنوب إﻻ أنت .
‏" ما كنت أؤمن بالسحر حتى رأيت عيناكي "
انا مبسوط عشان نضيف من جوة، مبسوط عشان بدي من قلبي ومن غير مقابل، مبسوط عشان مش حقودي ، مبسوط عشان قلبي ابيض، مبسوط عشان عمري مأذيت حد، مبسوط عشان عمري ما كنت بوشين ولا بعرف اكون بوشين، مبسوط من اقل حاجة والحمدلله🤍
‏"هناك خيرٌ في كل شرّ، لا أحدَ يعرفُ إلا الله”🤍
HTML Embed Code:
2024/05/09 02:25:10
Back to Top