TG Telegram Group Link
Channel: گشت و گذار در جهان
Back to Bottom
#کاشان
#مسجد_آقا_بزرگ
این مسجد (مدرسه) منسوب به ملا مهدی نراقی ملقب به آقابزرگ که به هزینه حاج محمدتقی خانبان و پسرش در نیمه قرن ۱۳ق، در دوره پادشاهی محمد شاه قاجار در شهر کاشان ساخته شده است.
@gashtogozardarjahan
#دروازه_قرآن_شیراز
دروازه قرآن یکی از آثار به‌جامانده از دورران قدیم در شیراز است که امروزه به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان فارس شناخته می‌شود. این بنا که در طول زمان یا بر اثر بلایای طبیعی و حوادث گوناگون، بارها تخریب و مجددا بازسازی شده، همواره به گردشگران خوش‌آمدگویی کرده است. دروازه قرآن در تاریخ ۱۳۷۵/۹/۱۹ با شماره ۱۸۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
@gashtogozardarjahan
#یمن_صنعا
صنعا قدیمی‌ترین پایتخت باستانی یمن است. این خانه ها بیش از ۳ هزار سال قدمت دارند و شهر شم نامیده می شوند. یمنی ها معتقدند که آن را سام پسر نوح پس از طوفان ساخته است .
@gashtogozardarjahan
#آذربایجان_شرقی
#مراغه_گنبد_سرخ
از بناهای دوره سلجوقی( سال ۵۴٢ هجری قمری) و اواخر دوره رازی و شروع دوره آذری در معماری ایران است.
بعضی از روایات حکایت از مقبره بودن این بنا است ام هیچ سندی مبنی بر مقبره بودن این بنا در دست نیست.
@gashtogozardarjahan
#غار_نمکی_گرمسار
غار نمکی گرمسار همان طور که از نامش مشخص است یکی از جاذبه‌ های دیدنی این منطقه محسوب می شود. شاید ندانید که این غار نمکی تنها پدیده‌ای است که با این حجم در ایران وجود دارد. البته در این منطقه چندین معدن نمک دیده شده که همگی آن ها در حال بهره‌برداری هستند، اما فقط اجازه ملاقات و دیدار از یکی از این معادن به شما داده می‌ شود. غاری نمکی و با ابهتی که در همان نگاه اول شما را مات و مبهوت خود خواهد کرد.
@gashtogozardarjahan
#ارمنستان
#کلیسای_تاتو Tatev Monastery
صومعه تاتِو یا مجموعه کلیسای تاتِو، صومعه‌ای است مرتبط به کلیسای حواری ارمنی، متعلق به سده نهم میلادی که در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان، واقع شده است.
@gashtogozardarjahan
#هرمزگان
#تنگه_چاهکوه
تنگه چاهکوه در جزیره زیبای قشم قرار دارد و به عنوان یکی از عجایب هفت گانه در ۷۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده است.
این تنگه دارای صخره‌ها و تندیس‌هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان و به طور شگفت انگیزی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه به وجود آمده اند. از لحاظ تاریخی نیز تنگه چاهکوه با عنوان دره مقدس چاهکوه مشهور است چون در گذشته بومیان این منطقه ، آب این دره را بسیار مقدس می‌دانستند.
@gashtogozardarjahan
#سوریه
#شهر_باستانی_پالمیرا
«پالمیرا» شهری در استان حمص سوریه است که در عربی «تدمر» نامیده می‌شود؛ شهری که قدمتش به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد.
@gashtogozardarjahan
#مسجد_جامع_یزد
ترکیبی است از سه مسجد که در دوره‌های تاریخی گوناگون شکل گرفته‌‌اند. بنای اولیه مسجد را نیز روی آتشکده‌ای ساسانی احداث کرده‌اند. این پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی در کنار معماری دیدنی و تزیینات باشکوه مسجد، آن را به یکی زیباترین مساجد تاریخی در ایران بدل کرده‌ است. این بنا قدیمی‌ترین نمونه معماری در قرن نهم هجری در معماری ناحیه مذهبی یزد است. بسیاری از اهالی یزد می‌گویند برای تهیه خاک کاشی‌ها و مصالح مسجد جامع از خاک کربلا و گلاب استفاده‌ شده است.
@gashtogozardarjahan
#کاشان
#خانه_بروجردیها
خانه بروجردیها از آثار تاریخی شهر کاشان است. این بنا در محلهٔ سلطان امیراحمد واقع است و در نیمهٔ دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار ساخته شده.
حاج‌آقا حسن بروجردی برای فرزندش سید مهدی از دختر حاج سید جعفر طباطبایی خواستگاری می‌کند. پدر دختر که از بزرگ‌ترین تاجران کاشان و صاحب عمارت معروف خانه طباطبایی‌ها  بود اعلام می‌کند درصورتی به این وصلت رضایت می‌دهد که داماد خانه‌ای هم‌تراز با خانه پدری عروس داشته باشد.
حاج‌آقا حسن بروجردی و پسرش هم شرط ازدواج را قبول می‌کنند و تنها بعد از چند روز، در محله سلطان امیراحمد و در نزدیکی خانه پدری عروس فرایند ساخت‌و‌ساز خانه‌ای به زیبایی خانه طباطبایی‌ها را آغاز می‌کنند.
@gashtogozardarjahan
#کرمان
#بازار_گنجعلی_خان
بازار گنجعلی خان یکی از بناهای مجموعه گنجعلی خان در شهر کرمان است. گنجعلی بیک ملقب به گنجعلی خان از حاکمان کرمان در زمان شاه عباس بود که کارهای عمرانی مهمی در کرمان انجام داده‌است. بازار گنجعلی خان، به عنوان زیرمجموعه‌ای از مجموعه گنجعلی خان، نمونه ای عالی از آثار معماری عصر صفوی در کرمان است.
@gashtogozardarjahan
#یزد
#تکیه_امیر_چخماق
این تکیه قسمتی از مجموعه میدان امیر چخماق است.
این مجموعه از دوره تیموریان قدمت دارد.
@gashtogozardarjahan
#چین
#مغازه‌ای_در_بلندای_صخره‌
این مغازه‌ روی صخره‌ای در چین است که وسایل و آب به صخره‌نوردها می‌فروشد. معمولا ٩٠ دقیقه طول می‌کشد تا صخره‌نوردها به این مغازه برسند.
@gashtogozardarjahan
#کرمان
#کویر_لوت_تنگه_مار
دره یا تنگه زبان مار در استان کرمان، شرق منطقه کلوت‌ها و غرب چاله مرکزی لوت است. این دره حدود ٩ کیلومتر است و دیواره‌هایی دارد که ارتفاعشان به ٣٠ متر هم می‌رسد. البته هر چقدر که به سمت غرب دره بیشتر پیش بروید، این ارتفاع کمتر می‌شود.
@gashtogozardarjahan
#لیبی
#بازار_لپتیس_مگنا
این شهر در قرن هفتم پیش از میلاد توسط بربرها و پونیک‌ها ساخته و توسط سپتیموس سوروس گسترش پیدا کرده‌است.
ویرانه‌های لپتیس مگنا هم‌اکنون در شهر الخمس، لیبی قرار دارد و در سال ۱۹۸۲ میلادی فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.
@gashtogozardarjahan
#خراسان_جنوبی
خرابه‌های روستای کُریت پس از زلزله سال ١٣۵٧
این روستای ویرانه در شهرستان طبس، استان خراسان جنوبی قرار دارد  و امروزه، مقصد مناسبی برای گردشگری سیاه به حساب می‌آید.
@gashtogozardarjahan
#تایلند
#جزیره_جیمز_باند
جزیره جیمز باند در پوکت الماس درخشان منطقه فانگ نگا بی (Phang Nga Bay) است که علیرغم زیباییش، برای اولین بار در فیلم معروف جیمز باند به نام «مردی با اسلحه طلایی»، دیده شد و امروزه مورد توجه بسیاری از گردشگران است.
@gashtogozardarjahan
#تهران_بلوار_کشاورز
نمایی از بلوار کشاورز (الیزابت وقت) در سال‌های میانی دهه پنجاه خورشیدی. نما از چهارراه امیرآباد.
بلواری شرقی - غربی در منطقه ۶ شهرداری تهران است. علت نام‌گذاری این خیابان به بلوار کشاورز، مجاورت ساختمان پیشین وزارت کشاورزی ایران با آن است.
@gashtogozardarjahan
#مصر
قصر ملکه کلئوپاترا مصر در زیر آب
این قصر پس از آبگیری یک سد بزرگ در مصر در زمان جمال عبدالناصر به زیر آب رفت که وسعتی به اندازه یک روستای کوچک دارد
@gashtogozardarjahan
#هرمزگان
#آبگرم_نمکی_سیاهکش
آبگرم نمکی/درمانی سیاهکُش در بندر خمیر یکی از صدها جاذبه‌ی هرمزگان زیباست. مردم محلی معتقدند که این آبگرم خواص درمانی زیادی دارد، مخصوصا برای بیماری‌هایی مثل آرتروز، روماتیسم و گرفتگی عضلات.
همچنین ماهی‌های ریزی داخل این چشمه وجود دارد که میتوانید به‌صورت رایگان از ماهی‌درمانی طبیعت بهره‌مند شوید.
@gashtogozardarjahan
HTML Embed Code:
2024/05/21 23:19:50
Back to Top