TG Telegram Group Link
Channel: دولت بهار
Back to Bottom
🔴 قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می‌رسد

اقتصاددانان آکسفورد اکونومیکس در گزارش جدید خود اعلام کرده‌اند که انتظار دارند قیمت‌های جهانی مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ ۵٫۶ درصد بیشتر کاهش یاید.

نیروی محرکه اصلی کاهش قیمت کالاهای غذایی، «عرضه فراوان» برای بسیاری از محصولات مهم، به‌ویژه گندم و ذرت خواهد بود.

با وجود کاهش شدید قیمت گندم و ذرت ، قیمت برنج به‌طور پیوسته به دلیل برداشت ضعیف این محصول در سال گذشته و محدودیت‌های صادراتی اعمال‌شده توسط هند، که حدود ۴۰ درصد از تولید برنج جهان را تشکیل می‌دهد، در حال افزایش است.

به گفته این موسسه اگر شرایط بدآب‌وهوایی ادامه یابد، دورنمای برداشت ممکن است در سایر مناطق کلیدی رشد محصولات زراعی مختل شود. بااین‌همه قیمت‌ها در حال حاضر نزدیک به کف هستند و تا نیمه دوم سال جاری ۲۰۲۴ به‌تدریج شروع به افزایش خواهند کرد.

@dolatebahar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📽 رهبر انقلاب: امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است/ امنیت شغلی از وظایف مسئولین است/ در دوره‌ای مبتلا به تعطیلی کارخانه‌های بزرگ شدیم، به همت مسئولین در این یکی دوساله خیلی از کارگاههای تعطیل شده راه افتاد و این کار باید ادامه پیدا کند.

@dolatebahar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📽 خودروبرقی، گفتار درمانی جدید وزارت صمت است

سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران:

مسئولان وزارت نیرو در جلسات می‌گویند برقی برای خودروهای برقی ندارند.

۱۲ هزار مگاوات کسری برق دارند ولی وزارت صمت اصرار به خودروی برقی دارد.

دو سال در مجلس درباره قانون ساماندهی صنعت خودرو گفتار درمانی کردید ولی زیر ۱۰ هزار خودرو در نهایت وارد شد.

@dolatebahar
Doc2024042313283579-۱.pdf
730.5 KB
🔴 گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران درباره ابتکار کمربند و جاده چین و جایگاه آن در آینده مشترک جامعه جهانی

@dolatebahar
🔴 پارلمان اروپا در حمایت از اویغورها به حذف کالاهای چینی حاصل کار اجباری در بازار رای داد

قانونگذاران اتحادیه اروپا به ممنوعیت واردات و استفاده از محصولات برآمده از کار اجباری یا همان بیگاری رای دادند؛ اقدامی که حامیان آن امیدوارند در جهت مسدود کردن ورود کالاهای اینچنینی از کشور چین مورد استفاده قرار گیرد، حتی اگر به قیمت خطر افزایش تنش با پکن تمام شود.

هر چند که قانون جدید پارلمان اروپا به طور مستقیم به کشور چین اشاره نمی‌کند، اما بسیاری از قانونگذاران امیدوارند که از آن برای جلوگیری از واردات محصولات برآمده از کار اجباری در چین از جمله در منطقه‌ مسلمان‌نشین سین‌کیانگ استفاده شود.

@dolatebahar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📽 محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت: متاسفانه عرضه محصولات پتروشیمی کاهش پیدا کرده ولی سود تولیدکنندگان پتروشیمی در بورس کالا مهندسی می‌شود، کمتر عرضه می‌کنند ولی سود بیشتری می‌گیرند.

@dolatebahar
140302051112037302987569.pdf
69.6 KB
🔴 گمرک صد واردکننده بزرگ سال ۱۴۰۲ را معرفی کرد

@dolatebahar
🔴 عفو بین‌الملل: نظم جهانی در آستانه فروپاشی است

عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرد که «نظم جهانی پسا جنگ جهانی دوم در آستانه فروپاشی است» و درگیری‌های تلخ در جبهه‌های چندگانه و همچنین رشد لجام گسیخته هوش مصنوعی این نظم جهانی را تهدید می‌کنند.

انیِس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در مورد گزارش سالانه این نهاد که با عنوان «وضعیت حقوق بشر جهان» منتشر شده است، گفت: «تمامی شواهد و قرائن ۱۲ ماه گذشته حاکی از آن است که نظم جهانی بین‌المللی در آستانه فروپاشی است. به ویژه که در شش ماه گذشته آمریکا از مقامات اسرائیلی در برابر تعرض‌های متعددی که در غزه زیر نظر آن‌ها اتفاق می‌افتد، محافظت کرده و بر آن‌ها سرپوش گذاشته است. ایالات متحده با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش‌بس در غزه، این شورا را از معنای وجودی و وظیفه اصلی اش تهی ساخته است.»

بنابر آمار رسمی اسرائيل حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائيل هزار و ۱۷۰ کشته، اکثرا از میان غیر نظامیان برجای گذاشت. بنابر اعلام وزارت بهداشت حماس در نوار غزه، حملات انتقام جویانه اسرائیل به این منطقه تاکنون ۳۴ هزار و ۱۸۳ کشته برجای گذاشته است.

بر پایه گزارش این نهاد حقوق بشری، اگرچه حماس دست به «جنایات وحشتناکی» علیه جوامع اسرائیلی در مرز نوار غزه زده، اما اسرائيل با «کارزار مجازات جمعی» به این جنایات پاسخ داده است.

خانم کالامار در دیباچه این گزارش نوشت: «این کارزار شامل بمباران عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی و همچنین محرومیت آن‌ها از کمک‌های بشردوستانه و ایجاد قحطی مهندسی شده است.»

او گفت: «برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، غزه اکنون به نماد شکست مطلق اخلاقیات از سوی بسیاری از معماران نظم جهانی پسا جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.»

دبیر کل عفو بین‌الملل افزود که متحدان اسرائیل از جمله آن‌هایی که این کشور را تسلیح می‌کنند، شریک جرم هستند.

او همچنین ضمن انتقاد انفعال نهاد‌های بین‌المللی در قبال مساله غزه، این سوال را مطرح کرد که آیا آرمان‌های «دوباره هرگز» پسا جنگ اکنون نابود شده‌اند یا خیر؟

تهدید چین و روسیه و نیاز به تجدید ساختار شورای امنیت

انیس کالامار هشدار داد که دیگر «بازیگران قدرتمند» از جمله روسیه و چین هم «تمایل خود را در به خطر‌ انداختن کلیت نظام مبتنی بر قوانین ۱۹۴۸ نشان داده‌اند.»

این گزارش «قانون شکنی آشکار نیروهای روس طی تهاجم نظامی همه‌جانبه طولانی‌مدت آن‌ها به اوکراین و به‌کارگیری شکنجه و سوء رفتار علیه زندانیان جنگ» را مستند کرده است.

بنابر این گزارش چین نیز «با حمایت از ارتش میانمار» به رغم حمله این ارتش به غیرنظامیان این کشور، برخلاف حقوق بین‌الملل عمل کرده است.

به گفته خانم کالامار، «برای احیا و تجدید نهاد‌های بین‌المللی که وظیفه حفاظت از بشریت را برعهده دارند» به «اقدامات فوری» نیاز است.

او گفت: «ما خواهان بازسازی عاجل شورای امنیت سازمان ملل متحد و به ویژه اصلاح حق وتو هستیم به گونه‌ای که نتوان آن را در موقعیت‌های نقض شدید حقوق بشر به کار برد.»

هوش مصنوعی به مثابه تهدید بشریت

بنابر این گزارش ظهور و رشد هوش مصنوعی بر نگرانی‌هایی چون «امکان فرسایش فراگیر حقوق و به تبع آن تداوم سیاست‌های نژادپرستانه» و «امکان انتشار اطلاعات نادرست و ضد اطلاعات» دامن می‌زند.

عفو بین‌الملل شرکت‌های بزرگ فناوری را به نادیده گرفتن این تهدید‌ها حتی در «درگیری‌های مسلحانه» متهم می‌کند.

در این گزارش آمده است که «شرکت‌های یاغی فناوری و فناوری‌های سرکش آن‌ها» به حال خود رها شده‌اند و در «غرب وحشی دیجیتال آزادانه پرسه می‌زنند.» بنابر این گزارش این امر احتمالا به تسریع نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۴ خواهد انجامید، سالی که مملو از انتخابات کلیدی از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا است.

کالامار گفت: «در دنیایی که درگیر بی‌ثباتی فزاینده است، گسترش و به‌کارگیری بی‌قاعده از فناوری‌هایی چون هوش‌ مصنوعی مولد، تشخیص چهره و بدافزارهای جاسوسی از طریق تعمیم و گسترش نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به سطحی خاق‌العاده، به دشمنی خطرناک تبدیل می‌شوند.»

او افزود: «در این سال به خصوص انتخابات و در سایه لابی‌های قدرتمند مخالف با مقیدسازی که توسط غول‌های فناوری تامین مالی می‌شوند، این پیشرفت سرکش و بی‌قاعده فناوری برای همه ما تهدیدی عظیم به شمار می‌رود.»

خانم کالامار از دولت‌ها خواسته است تا «اقدامات قانون و نظارتی خود را برای مقابله با خطرات و آسیب‌های ناشی از هوش مصنوعی قوت بخشند.»

@dolatebahar
🔴 آقای اژه‌ای، این جوان را دریابید!

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی از محکومیت وی به اعدام در مرحله بدوی دادگاه انقلاب اصفهان خبر داد.

@dolatebahar
🔴 دولت رئیسی کارنامه مقبولی ندارد/ این دولت معتقد است بدون اینکه احتیاجی به مردم داشته باشد، رأی خواهد آورد!

دکتر احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها:

تا زمانی که دولت واقعیات اقتصادی کشور را قبول نمی‌کند، نمی‌گذارد و نگرش صحیحی به حوزه اقتصاد ندارد، ما همچنان این ناکامی ها را در کارنامه دولت می توانیم مشاهده کنیم. آقای فرزین با هدف ثبات بخشیدن به بازار ارز وارد بانک مرکزی شد و تحصیل کرده حوزه اقتصاد است اما وقتی اعلام می کند که «نسبت به بازار، مسوولیتی ندارد و فقط ارز مورد نیاز مصارف کشور را تامین می کند» یعنی نگرش صحیحی به حوزه اقتصاد وجود ندارد.

این نگرش ناصحیح به حوزه اقتصاد، تنها برای دولت هم نیست بلکه مجلس هم همین خطا را مرتکب می شود که حاضر نیست قواعد پذیرفته شده اقتصاد را بپذیرد؛ بنابراین مدام با ناکامی مواجه می شود. لذا تن به این موضوع می دهند که کسری های خودشان را در قالب افزایش نرخ ارز جبران کنند و اینکه بر سر مردم و دخل و خرج آنها چه می‌آید، اهمیتی برایشان ندارد.

این دولت برنامه‌ای برای استمرار حیاتش ندارد چراکه باید در خانه همین مردم برود تا به او رأی بدهند اما معتقد است بدون اینکه احتیاجی به مردم داشته باشد، رأی خواهد آورد.

ما ظاهرا معتقدیم دولتی داریم که بر اساس خواست و اراده مردم بر مسند قدرت قرار گرفته است اما امسال سال پایانی است و باید کارنامه‌ای به مردم ارائه دهد و حیات و ممات دولت در گرو توفیقاتی است که به دست آورده و یا به دست خواهد آورد. حتما دولت بیش از هر کسی دیگری به حیات بعدی خودش نیازمند است و لزوما باید اقداماتی انجام دهد که وقتی به درب خانه مردم مراجعه کرد رو سفید باشد اما دولت آقای رئیسی کارنامه مقبولی ندارد./ شفقنا

@dolatebahar
🔴 دکتر علیرضابیگی: دولت مشکلات خود را به زندگی مردم منتقل کرده است

دولت با هزینه‌هایی که خودش به زندگی مردم تحمیل می‌کند نمی تواند انتظار داشته باشد تورم، شرایط کاهشی داشته باشد. کدام یک از اقلام که در اختیار دولت است سیر نزولی پیدا کرده است؟ در واقع آنها از یک سری شاخص های مربوط به رشد صحبت می‌کنند اما عملا آنچه در زندگی مردم مشاهده می شود متفاوت است.‌

دولت برای اینکه مصارف و منابع خود را تراز کند قیمت ارز ترجیحی را کاهش می‌دهد طبیعتا آن گرانی به زندگی مردم تحمیل می‌شود. ممکن است در بودجه، تراز منابع و مصارف برقرار شده باشد اما در زندگی مردم، درآمدها و هزینه با یکدیگر همخوانی ندارد به بیان دیگر ما مشکلات را به زندگی مردم منتقل کردیم و در مقابل مردم هم امکان تأمین این کسری را نخواهند داشت.

🔻متن گفتگوی اقتصاد۱۰۰ با دکتر علیرضابیگی را در دولت بهار بخوانید:

https://dolatebahar.ir/news/88725

🆔 @dolatebahar
🔴 استوری هادی چوپان و درخواست عفو توماج صالحی به احترام مردم ایران

@dolatebahar
🔴 قهرمانی ایران در انتخابی جام جهانی ووشو

رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ از صبح دیروز (چهارشنبه - ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یین در چین آغاز شد و امروز (پنجشنبه - ۶ اردیبهشت) با قهرمانی تیم ملی ایران به پایان رسید.

@dolatebahar
🔴 پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

پاپ فرانسیس با پیشنهاد مذاکرات صلح، خواستار توقف جنگ اوکراین و غزه شد.

«پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیک‌های جهان طی مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌بی‌اس نیوز بیان کرد: «لطفا. کشورهایی که در جنگ هستند جنگ را متوقف کنند. مذاکرات را شروع کنید و به دنبال صلح باشید.»

وی افزود: یک مذاکره صلح بهتر از جنگی بدون پایان است.

پاپ فرانسیس هم‌چنین خواستار شنیده شدن تجربیات «بسیار سخت» مردم غزه شد و گفت: «غذا تمام می‌شود و آنها باید برای آن بجنگند. کودکان نمی‌دانند چگونه لبخند بزنند. آنها فراموش کرده‌اند چگونه لبخند بزنند و هنگامی که کودکی فراموش کند چگونه لبخند بزند، خیلی سخت است. این مسئله واقعا جدیست؛ بسیار جدی.»

پاپ گفت که هر روز با کلیسای کاتولیک رومی در غزه تماس می‌گیرد تا در جریان وضعیت مردم در این منطقه باشد.

او گفت که صدها فلسطینی در این کلیسا پناه گرفته‌اند و باید برای تامین غذا با یکدیگر بجنگند.

@dolatebahar
🔴 تروریستهای طالبان ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود به مرز افغانستان بازداشت کردند!

مرزبانان ایرانی آزاد شدند.

@dolatebahar
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
📽 خلیل الحیه، نایب‌ رئیس دفتر سیاسی حماس گفت در صورت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی حاضرند سلاح‌های خود را روی زمین بگذارند.

@dolatebahar
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
🎞 کنسرت آکاردئون مهرداد مهدی در اصفهان

@dolatebahar
🔴 درصد تغییرات قیمت برخی اقلام خوراکی از سال ۹۶ تاکنون/ بامداد

@dolatebahar
HTML Embed Code:
2024/05/08 12:43:03
Back to Top