TG Telegram Group Link
Channel: دین و علم
Back to Bottom
برای کسانی که مدام گله میکنند پس خدا کجاست؟ چرا به فریادمان نمی‌رسد؟
در قرآن دو آیه هست که خیلی باید
بدان توجه نمائیم، یکی آنجا که آمده:

«و هر کسی از یاد من روی بگرداند برای او زندگی تنگ و سختی خواهد بود (۱۲۴ طه)»
و دیگری آنکه آمده:

پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم
و شکرم را به جا آورید(۱۵۲ بقره)

لُب کلام اینست:
تا با خدا انس نداشته باشیم
و همنشینی نکنیم هر انتظاری از او
نابجاست، فاذکرونی أذکرکم؛
والسلام

✔️کانال دین و علم :
🆔 @din_va_elm
از “رنج” بودا تا “اضطراب درونی” هایدگر

هایدگر فیلسوف آلمانی می گوید:

اگه بخوام باهات رو راست باشم باید بگم که زندگی یک جورایی سخته…
یعنی به شکل گریز ناپذیری سخته و این ربطی به جایی که هستی و جوری که زندگی می کنی نداره.
من بهش میگم اصل بقای سختی. یعنی سختی از شکلی به شکل دیگه تبدیل میشه ولی نابود نمیشه. برای همین هم توی یک زندگی خیلی خوب و عادی، جایی که هیچ کی به هیچ کی به خاطر عقایدش شلیک نمی کنه و همه چی آرومه؛ آدمهای زیادی مشت مشت قرص ضد افسردگی می‌خورن که بتونن خودشون رو هر روز صبح از توی رختخواب بکشن بیرون . آدمهای پف کرده، آدمهای بد حال؛ آدمهای روی لبه.
خیلی ‌ها معتقدن که پیشرفت تکنولوژی، اینترنت، نخودفرنگیِ غیر ارگانیک و گلوتن، ما‌ ها رو اینجوری کرده و قدیم‌ها مردم خوشبخت‌تر بودن. تو بشنو و باور نکن.
حتی هزار‌ها سال پیش شاهزاده‌ای هندی به نام
سیزارتا –یا همون بودا– گفت که زندگی رنجه. رنج، یا به زبون بودا «دوکا». هایدگر بهش می‌گه «اضطراب وجودی».
این ها رو نگفتم که نا امیدت کنم. چیزهای خوب و دلنشین هم توی دنیا کم نیست. می تونی ازشون توی راه کمک بگیری و هر وقت داشتی توی چاه غم فرو می رفتی مثل “رسن” بهشون چنگ بندازی و بیای بیرون.
اگه تونستی سازی بزن؛ اگه نتونستی بهش گوش کن.
اگر صدای خوبی داشتی یک کم هم آواز بخون، اما اگه نداشتی هم مهم نیست، همیشه توی حموم و زیر دوش می‌تونی برای خودت بخونی.
چیز دیگه‌ای که می‌تونی بخونی کتابه. خوندن بهت کمک می‌کنه زندگی‌های دیگه‌ای رو که هیچ وقت نمی‌تونستی تجربه کنی رو تجربه کنی. فیلم هم همین کار رو توی یک ابعاد دیگه‌ای می‌کنه اما کتاب همیشه یک سر و گردن بالا‌تر از فیلمه چون قوهٔ تخیلت رو به کار می‌گیره؛ و روند ذهنی‌تر و عمیق تریه.
تا می‌تونی بخون. وسط کتابهات حتما چند صفحه هم در مورد ستاره‌ها و کهکشان‌ها بگذار چون کمکت می‌کنه که ابعاد چیز‌ها رو بهتر درک کنی و یادت نره که توی کل هستی کجا وایسادی. برای همین قدیم‌ها بیشتر فیلسوف‌ها ستاره‌شناس هم بودن. شاید نخوای یا نتونی منجم بشی، ولی همیشه می‌تونی وقتهایی که غمگینی به آسمون نگاه کنی و ببینی که غم‌هات در برابر عظمت کهکشان چقدر کوچیکه.
طناب‌های دیگه‌ای هم هست؛ چیزهایی
مثل نقاشی کردن، کاشتن یک درخت؛ آشپزی با ادویه‌های جدید، سفر کردن، حرکت. ما برای نشستن خلق نشدیم. صندلی یکی از خطرناک‌ترین اختراعات بشریه. به جای نشستن قدم بزن؛ بدو؛ شنا کن…
اگر مجبور شدی بشینی؛ برای خودت همنشین‌هایی پیدا کن و از مصاحبتشون لذت ببر. پیدا کردن دوست خوب خیلی هم آسون نیست اما اگه دوست خوبی باشی؛ دیر یا زود چند تا آدم خوب دورت جمع خواهند شد. در ضمن، دایرهٔ دوستات رو به آدم‌ها محدود نکن. تو می‌تونی تقریباً با همهٔ موجودات زندهٔ دنیا دوست باشی؛ گل‌ها، علف‌ها، ماهی‌ها، پرنده‌ها، و بله حتی گربه‌ها. حیوون‌ها گاهی حتی از آدم‌ها هم دوستهای بهتری هستن.
توی زندگی چاه غم زیاده ولی طناب هم هست؛ سر رسن رو ول نکن. اما مراقب باش که به طناب های پوسیده مثل الکل، دود، پول و حتی موفقیت، آویزون نشی چون از توی چاه بیرونت نمیاره و بدتر ولت می کنه ته چاه.
بگرد و طنابهای خودت رو پیدا کن و اگه نتونستی پیداش کنی؛ «ببافش».
آدمهای انگشت شماری طناب بافی رو بلدن.
دانشمند ها، کاشفها، کمدین ها، و هنرمندها همه طناب باف هستن و طنابهایی رو بافتن که آدمهای دیگه هم می تونن سرش رو بگیرن و باهاش از توی چاه بیرون بیان. اگه ما امروز از سیاه سرفه نمی میریم برای اینه که طنابی رو گرفتیم که لویی پاستور سالها پیش بافته، سمفونی شماره پنج طنابیه که بتهوون با نتها به هم پیوند زده، صد سال تنهایی طنابیه که مارکز با کلمه و خیال به هم بافته.
بیشتر طنابها رو یک روزی کسی که شاید ته چاه زندونی بوده بافته، مولانا در دفتر پنجم میگه
آه کردم؛ چون رسن شد آه من
گشت آویزان رسن در چاه من
آن رسن بگرفتم و بیرون شدم
چاق و زفت و فربه و گلگون شدم.

کسی چه می دونه؛
شاید یک روز تو هم طناب خودت رو بافتی… یا حتی طنابی برای دیگران بافتی...

✔️کانال دین و علم
🆔 @din_va_elm
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
چی بودیم!!!
چی شدیم!!!

✔️کانال دین و علم
🆔 @din_va_elm
نام شناسنامه ای تو، نام حقیقی تو نیست.

القاب دکتر و مهندس و کاسب و رئیس و استاد و غیره، نام حقیقی نیستند.

اینها همه حجاب نام حقیقی اند.

نام حقیقی تو، ارتعاش وجودی توست بی غل و غش.

این نام، تنها با شکوفا شدن دانه ای بارز می شود که خداوند در فطرتت، نهاده است.

✔️کانال دین و علم
🆔 @din_va_elm
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔸🔹 استاد مطهری چه زیبا فلسفه مهدویت و ظهور را تشریح می کند:

🔹 کوشش کنیم تصور خود را از مهدویت با آنچه که در متن اسلام و قرآن آمده است تطبیق بدهیم. تصور ما از ظهور نباید کودکانه و بر اساس حس عقده گشایی و انتقام جویی باشد. نباید انتظار داشته باشیم که حضرت بیاید و فقط ایران و شیعه را غرق در سعادت بکند، بلکه دیدگاه ما باید جهانی باشد چون قرآن نیز در این خصوص دیدگاهی جهانی دارد.
🔸 انسان در زندگی سه دوره دارد. دوره نخست دوره کودکی و بازی‌های کودکانه است. دوره دوم، دوره جوانی یعنی دوره خشم و شهوت است و دوره سوم، دوره پیری و عقل گرایی و پختگی است. جهان نیز اکنون در دوران دوم یعنی دوران خشم و شهوت قرار دارد، دوران جنگ و بمب و موشک و شهوت رانی. فلسفه مهدویت این است که انسان از این دوران خشم و شهوت عبور می کند و خدا آینده ای امید بخش برای انسان‌ها در نظر گرفته است، که همان دوران عقل گرایی و عدالت گرایی است. منطقی نیست که خدا بدون اینکه جهان و بشر به دوران بلوغ برسد، به همه چیز پایان بدهد.

✔️ کانال دین و علم
🆔 @din_va_elm
✔️ مهدی موعود در ادیان و مذاهب گوناگون

🔸 اعـتـقـاد به موعود، در همه ادیان مطرح بوده و عقیده مشترک همه آنهاست. در آیین بودایی موعود را (بودای پنجم ) و در آیین هندو، او را (آواتارا دهم ) گویند. در آیین زرتشت نیز از آمدن منجی و موعود خبر داده شده و او را (سوشیانت ) یا (سوشیانس ) می نامند. کـتـب دیـنی یهود نیز ظهور رهبری بزرگ به نام (ماشیح ) یا (مسیح ) در آخرالزمان را نـوید داده اند. آیین مسیحیت نیز آمدن دوباره حضرت عیسی به دنیا و برپایی حکومت جهانی به دست او را خبر داده است .
1️⃣ اعتقاد به موعود در آیین هندو
در آیین هندو از موعود به نام (آواتارای دهم) یـاد مـی شـود. در کتاب (پورانا  Purana)، شرح مفصّلی درباره دوران آخـر عـصـر کالی (Kali)، یعنی آخرین دوره پیش از ظهور دهمین آواتارای ویشنو، آمده است.
در کتاب (باسک ) کتاب مقدس هندیان آمده است :
دور دنـیـا تـمـام شـود به پادشاه عادلی در آخرالزمان که پیشوای فرشتگان، پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنچه در دریا و زمین و کوه ها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین آنچه باشد خبر دهد و از او بزرگ تر کسی به دنیا نیاید.
2️⃣ موعود در آیین بودایی
در دین بودایی نیز انتظار موعود و منجی مـطـرح شـده اسـت . گـفـتـه انـد کـه در این آیین، موعود مورد انتظار (بـودای پـنـجـم ) است و بوداییان منتظر ظهورش می باشند.
3️⃣ موعود در آیین زرتشت
منجی یا موعود آخرالزمان، در جهان بینی و معادشناسی زرتشتی جایگاهی ویژه دارد. او را (سـوشـیانت ) یا (سوشیانس ) می گویند که دین را در جهان رواج دهد، تنگدستی را ریشه کن سازد، ایزدان را از دسـت اهـریـمـن نـجـات داده و مـردم جـهـان را هـمـفـکـر، هـم گـفـتار و هم کردار گرداند.
4️⃣ موعود در آیین یهود
در اسـفـار تـورات، نـویـد ظهور رهبری بزرگ به نام (مسیح ) (یا ماشیح به زبان عبری و به مـعـنـای مـسـح شـده ) داده شده است. بر اساس اعتقاد یهود، در آخرالزّمان موعود خواهد آمد و با سـیـطـره بـر جـهـان، پـادشـاه جـهـان خـواهـد شـد و بـه عدل و داد حکمرانی خواهد کرد... گرگ بـا بـره سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید...
در فرازی از کتاب (فرامیر) ( زبور داود) نیز آمده است :
منتظران خداوند و صالحان وراث زمین خواهند بود. خـوشـا بـه حـال کـسـانـی کـه منتظر موعود باشند. 
5️⃣ موعود در دین مسیحت
آیین مسیحیت نیز به آینده جهان و انسان، نگاه خوشبینانه داشته، ظهور موعودی را که همان عـیـسـی (ع ) بـاشـد، نـوید داده است . ظهور دوم (coming Second) یا بازگشت دوبـاره حـضـرت عـیـسـی (ع ) برای نجات جهانیان و ایجاد یک دنیای پرشکوه، از اعتقادات جدّی مسیحیان است . عیسی (ع ) دوباره ظهور خواهد کرد و با حاکمان ستمکار خواهد جنگید و  بـشر را به ساحل نجات و رستگاری رسانیده و به زندگی آرمـانـی اش جـامـه عـمـل خـواهـد پـوشـانـیـد.
در انجیل لوقا در این زمینه چنین آمده است :
کـمـرهـای خود را بسته، چراغهای خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند. پس آماده باشید، زیرا در ساعتی که گمان نمی بـریـد پـسر انسان می آید.
6️⃣ موعود در اسلام
همه مسلمانان اتـفـاق نظر دارنـد که در آخرالزّمان حضرت مهدی (عج ) خروج می کند؛ علاوه بر آیات فراوانی که بر مسئله مهدویت در اسلام و ظهور حضرت مهدی (ع ) دلالت مـی کـنـد، روایات شیعه و سنّی در ایـن زمـینه بسیار زیاد و به حد تواتر رسیده است.
در کـتـابـهـای اهل سنّت آن قدر روایات درباره مهدی موعود (ع ) وجود دارد که عقیده به آن حضرت از ضروریات دینی مذهبی آنان به شمار آمده است. درباره اصل موضوع ظهور مصلح جهانی صدها حدیث در کـتـب آنـان از قـبـیـل : صحیح بخاری ، سنن ابن ماجه ، سنن ابن داود، سنن ترمذی ، منتخب کـنـز العـمـّال ، مـسـنـد احـمـد بـن حـنـبـل و غیر آن نـقـل شـده اسـت . بـه رغـم ایـن کـه اهـل سـنـّت بـه اصـل امامت ـ مانند شیعه ـ اعتقاد ندارند، ولی به خاطر زیادی روایات معتبر مـربـوط بـه ظـهـور حـضـرت مـهـدی (عـج ) و تـواتـر آنـها، اعتقاد به ظهور مهدی نامی از نـسـل فاطمه (س ) از اعتقادات ضروری اهل سنّت به شمار آمده است و لذا انکار مهدی موعود را موجب خروج از دین می دانند.
🔹ابن خلدون ، جامعه شناس معروف مسلمان می گوید:
بدان که در طول تاریخ میان تمامی اهل اسلام مشهور است که حـتـمـا در آخـرالزمـان مـردی از اهـل بـیـت پـیـامـبـر(ص ) ظـهـور خـواهـد کـرد و دین را تازه و عـدل را آشـکار خواهد ساخت . او ((مهدی )) نامیده می شود؛ و خروج ((دجّال )) آن زمان خواهد بود و سپس نشانه های قیامت آشکار خواهد شد. حضرت عیسی مسیح (ع ) نیز فرود خواهد آمد و دجّال کشته خواهد شد.

منابع:
☑️ مجله علمی پژوهشی الهیات تطبیقی دانشگاه اصفهان
☑️ سایت حوزه.
☑️ صحیح بخاری.

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
Forwarded from عکس نگار
🔶کم کم رفت و آمد من با مرحوم دهخدا بسیار شد. در آن زمان شروع کرده بود به تألیف و تدوین امثال و حکم معروف خود. هر هفته روزهای پنجشنبه، اول شب چند‌تن از ما در خانه آن مرحوم جمع می‌شدیم. در آن زمان خانه‌ای در خیابان خانقاه در زاويه کوچه ظهيرالاسلام کرایه کرده بود. در خانه در هشتی کوچکی باز می‌شد و در دست راست هشتی در اطاق نشیمن او بود که سه پله بالا می‌رفت و سه در رو به حیاط داشت. مرحوم عباس اقبال آشتیانی و مرحوم رشید یاسمی و مرحوم عبدالحسین هژیر و آقایان نصراله فلسفی و مجتبی مینوی و من مدت‌های مدید در همان خانه گرد می‌آمدیم و سه چهار ساعت اول شب را با او بودیم.

در همان زمان آقای مسعود فرزاد و بزرگ علوی و دکتر پرویز ناتل خانلری و مرحوم صادق هدایت نیز مرتبا با یکدیگر محشور بودند و حلقه‌ای داشتند. نام ما را گذاشته بودند «ادبای سبعه، و چون ایشان چهار تن بودند به شوخی نام حلقه خود را گذاشته بودند «ادبای ربعه» یعنی کلمه جعلی از «ربع» ساخته بودند.
پیداست که هر هفته نقل مجلس ما در خانه دهخدا مسائل ادبی بود. همین که مجلس گرم می‌شد پیر‌مردی که سال‌ها خدمت او را می‌کرد یک سینی از تنقل که در این مورد به آن به اصطلاح خاص «مزه» می‌گویند با آنچه با آن می‌آشامند می‌آورد و روی فرش جلو ما می‌گذاشت و برخی با مرحوم دهخدا هم پیاله می‌شدند.


مرحوم دهخدا پی در پی سیگار می‌کشید و خاکستر سیگار و چوب سوخته کبریت را هرجا می رسید می‌انداخت. از عجایب این بود که قلم و دوات مرتبی نداشت و بارها شد که با سر سوخته کبریت چیزی نوشت و یادداشت کرد. خدا می داند چند بار دیدم که در پی مداد خود می گردد و هرگز به یاد نمی‌آورد آن را کجا گذاشته است. روی هر کاغذ پاره ای که می‌یافت یادداشت می‌کرد. مکرر روی پاکت شیرینی یا میوه و روی کاغذ پاره ای که سیگار در آن پیچیده بودند در حضور من چیزی می نوشت. گاهی قوطی خالی کبریت را پاره  و روی چوب سفید آن یادداشتی میکرد.

✔️تهران، ۹ مهرماه 1338
سعید نفیسی، خاطرات ادبی و سیاسی و جوانی

🔸وصیت‌نامه  علامه دهخدا روی قوطی سیگار : فیش های لغت دردست آقای دکتر معین خواهد بود. از الف تا یاء نوشته شده است.هیچ چیز از آن نباید افزود و کاست. موزه دهخدا شمیران
✔️امروز سالگرد درگذشت دهخداست
@sahandiranmehr

کانال دین و علم
🆔 @din_va_elm
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
☑️ سر تا پایم را خلاصه کنند می شوم مشتی خاک که ممکن بود خشتی باشد بر یک دیوار، یا سنگی در دامن کوه یا ....
✔️ اما مرا از این میان برگزیدند برای نهایت، برای شرافت، برای انسانیت و پروردگارم اجازه داد برای نفس کشیدن، برای دیدن، برای شنیدن...
👈 من منتخب گشته ام برای قرب، برای رجعت، برای سعادت...
👈 من مشتی خاکم که خدایم اجازه داد برای انتخاب، برای تغییر، برای شوریدن، برای عشق و محبت...
👈 پس وای بر من اگر قدر ندانم ...

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
زمان خط است نه دایره!
دایره نیست که دوباره برگردد...
چه ایده بدی بود گرد ساختن ساعت!
احساس می کنی همیشه فرصت تکرار هست :
قرار بوده ۸ صبح بیدار بشی و می بینی شده ۸ و ربع .میگی : اشکال نداره تا ۹ میخوابم بعد بیدار میشم!!
قرار بوده امشب ساعت ۹ یک ساعتی رو صرف مطالعه کتاب کنی، می بینی کتاب نخونده ۱۰ شده میگی : اشکال نداره فردا شب ساعت ۹ می خونم.
ساعت دروغ می گوید .
دروغ!!!!!
زمان بَر گِرد دایره نمی چرخد!
ایده ساختن ساعت به شکل دایره، ایده خوبی نبوده است!
ساعت خوب، ساعت شنی است!
هر لحظه به تو یادآوری می کند که دانه ای که افتاد دیگر باز نمی گردد.
اگر روزی خانه بزرگی داشته باشم، به جای همه دکورها و مجسمه ها و ستون ها، ساعت شنی بزرگی برای آن خواهم ساخت و می گویم در آن آنقدر شن بریزند که تخلیه اش به اندازه متوسط عمر یک انسان طول بکشد. تا هر لحظه که روبرویش می ایستم به یاد بیاورم که زمان «خط» است نه «دایره».

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
متأسفانه بسیاری از مردم اجاره‌نشین اندیشه‌های دیگران هستند. در اندیشه نباید اجاره‌نشین بود.

خودت بیاندیش،
و با اندیشه دیگران نیاندیش.
با فکر دیگران فکر نکن.
به فکر دیگران احترام بگذار،
اما اندیشه دیگران را،
با اندیشه خود بیاندیش.

اگر کسی بتواند اندیشه‌های خود و دیگران را مجدداً بیاندیشد،
همیشه نو و آغازگر است...

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
﷽ 

آموزه‌ای از حضرت مولانا :

تا در طلب گوهر کانی کانی
تا در هوس لقمهٔ نانی، نانی
این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی
هر چیز که در جستن آنی، آنی


هر چيزی درين عالم به سمت جنس خود در حركت و تكاپوست ..
و جنس‌های گوناگون هستی فقط آنهايی نيست كه به چشم سر قابل رويت باشد ...

ميل خوبی و پاكی و عشق و ايمان را در دلت زياد كن تا به همان سمت در حركت باشی كه درنهايت در آن ذوب و از همان جنس خواهی شد .
در جستجوی نام نيك ماندگار باش و دست‌هايی كه بعد از تو به دعا بر آسمان خواهد رفت ونه در جستجوی خاك و آبی فانی و شقاوت وتقابل و نازيبايی‌ها .

تو همانی می‌شوی كه در جستجويش هستی! اين قانون آفرينش است
..

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🍃💌
هله نومید نباشی
         که تو را یار براند
گرت امروز براند
   نه که فردات بخواند؟

در اگر بر تو ببندد
    مرو و صبر کن آن جا
ز پس صبر، تو را او
        به سر صدر نشاند


و اگر بر تو ببندد
       همه ره‌ها و گذرها
ره پنهان بنماید
   که کس آن راه نداند


مولانا

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm


باید بدانید که نزدیک شدن افکار پلید ربطی به ما ندارد، اما اگر چنین اندیشه ای بتواند بخشی از ذهنمان را اشغال کند،آنگاه مرتکب خطا شده ایم.

در پس هر فکر پلیدی، نیرویی اهریمنی وجود دارد.با اجازه دادن به جایگیری فکری شیطانی در ذهـن،گویی خود را با نیروهای سیاه پیوند می دهیم و پیش از آن که هشیار شویم، دنیایی جهنمی برای خویش می آفرینیم.

با فکر کردن به پدیده های خوب، مانند عشـق، دلسوزی، زیبایی، لذت، ایمان، آزادی، سلامت، شادی، همدلی، یکرنگی، صلح، پایداری و خرد، خویشتن را با نیروهای پاک همراه کرده و به همان اندازه بهشت را در پیرامونمان می آفرینیم.

با داشتن افکار الهی، در تماس مستقیم با نیروهای آسمانی قرار گرفته و نور عشق، آرامش و لذت را با خودمان به همه جا می بریم. بنا بر این باید مراقب افکارمان باشیم و آنها را اصلاح کنیم.

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
📗 روش مطالعه قرآن
چگونه قرآن را بخوانیم و از آن بهره ببریم.
بسیار بسیار زیبا 👌👌👌

🔸حجم: ۵۵ مگابایت

✔️ کانال دین و علم :
🆔 @din_va_elm
🍃'ماريان ديويد غير مسلماني كه روزه می‌ گيرد'🍃

🔸ماریان دیوید، روزنامه‌نگار ساکن کلمبو پایتخت سریلانکا می گوید:‌ "من کاتولیک هستم، اما در ماه رمضان روزه می‌گیرم. این کار در من شفافیت، آگاهی، همدلی و نظم زیادی ایجاد می‌کند.!"
ماریان دیوید، روزنامه‌نگار کاتولیک ۱۵ سال است که در ماه رمضان روزه می‌گیرد. او می‌گوید از این فرصت برای تمرکز روی خود و فکر کردن به مسائل واقعا مهم استفاده می‌کند: " روزه‌داری، فرایند بی‌وقفه فکر کردن به این که چه بخوریم را تا حد زیادی متوقف می‌کند و نمی‌گذارد حواس‌مان به غذا پرت شود و گاه و بی‌گاه و بدون هدف صرفا از روی تن‌پروری یا وسوسه‌، چیزی بخوریم. این کار نظم و انضباط بیشتری به روزهایمان می‌دهد. "
🔹 ماریان معتقد است روزه‌داری تمرکزش را قوی‌تر می‌کند و به او حس سالم بودن می‌دهد. از نظر او مهم‌ترین جنبه ماه رمضان فکر کردن به آن دسته از مردم است که به سختی از پس تامین یک وعده غذای خود برمی‌آیند. به عقیده او بخشش به دیگران اهمیت بسیار زیادی دارد: "به نظر من چیزی که به اندازه خودداری از غذا خوردن ضرورت دارد، بخشش هر چه بیشتر به دیگران است، این که شکم افراد محروم را سیر کنیم و با برآوردن نیازهایشان امکان روزه گرفتن را به آن‌ها بدهیم."
☑️ اما آن طرف دنیا در آمریکا، نادین پار غیر‌مسلمان دیگری است که در ماه رمضان روزه می‌گیرد. او یک مسیحی معتقد است و از طریق یکی از دوستان نزدیک خود که زنی مسلمان است با روزه‌داری آشنا شده است: "انتخاب روزه‌داری در ماه رمضان نشانه همبستگی من و دوستان عزیز مسلمانم است و علاوه بر آن تمرینی منظم برای بیان ایمان خودم به عنوان یکی از پیروان حضرت عیسی هم به حساب می‌آید."
نادین نویسنده، مدرس کسب و کار و معلم مدرسه از شهر گرند رپیدز در ایالت میشیگان است. او می‌گوید: "به مدت هفت سال به غیر از محدودیت‌های مربوط به نوشیدن آب، با دقت از دستورالعمل‌های سنتی رمضان پیروی کرده‌ام … این که پیش از طلوع آفتاب غذا بخورم و تا غروب خورشید از خوردن هر‌گونه غذایی خودداری کنم.همبستگی و ایجاد روابط بهتر با دوستانی که فرهنگ‌ها و باورهای مذهبی گوناگون دارند، بخش مورد علاقه من در این سفر مشترک است. خودداری از غذا خوردن برای یک مدت مشخص، این که یک عمل فیزیکی خودخواسته می‌تواند نمایانگر واقعیتی معنوی باشد، به همه ما یادآوری می‌کند که تا چه حد به هم مرتبط هستیم. این چیزی است که برایش ارزش زیادی قائلم. "
ماریان دیوید در سریلانکا معتقد است که روزه داری " فقط تمرین ازخود‌گذشتگی و نظم نیست . بلکه فرصتی برای بودن در کنار عزیزان و جشن‌گرفتن با آن‌ها فراهم می‌کند. "
او می‌گوید:‌ "وقتی برای افطار به خانه دوستان یا بستگان‌مان می‌رویم یا آن‌ها را دعوت می‌کنیم، شبیه به این است که مهمانی شام ترتیب داده‌ایم البته بدون نوشیدنی‌های الکلی. با این که با گذشت چند روز اشتهایمان به شدت کم می‌شود اما غذاهای جدید را امتحان می‌کنیم و واقعا بهمان خوش می‌گذرد."
🔸" چیزی که نبودش را واقعا حس می‌کنی، آب است. به خصوص در هوای اینجا. اما روزه‌ فوایدی دارد که خیلی بیشتر از این فداکاری ارزش دارند. از همان روز اولی که روزه گرفتم فقط آب نخوردن برایم سخت بود. انجام کارهای دیگر وقتی ذهنت را برایشان آماده کنی و هدف داشته باشی، آسان‌تر است. "
👈 برای نادین روزه‌داری به بخش مهمی از زندگی معنوی‌اش تبدیل شده است.
او می‌گوید:‌ "دوست دارم همه آن‌هایی که خسته و به دنبال پاسخ سوال‌هایشان هستند هم چنین چیزی را تجربه کنند. وقتی تمام مدت به دنبال رفع گرسنگی‌مان هستیم، ممکن است لحظات و فضاهای مقدس را از دست بدهیم. در چنین شرایطی عمل کردن از روی غریزه و به فراموشی سپردن وابستگی کامل و بی‌چون و چرای‌مان به خداوند را هم راحت‌تر به دست فراموشی می‌سپاریم."
نادین معتقد است امتناع از خوردن آب و غذا بعد تازه‌ای به ایمان او بخشیده است: "با این کار چیزی فراتر از نیازهایمان را خواهیم دید. نیازهایمان تعریفی دوباره پیدا می‌کنند و خدا را تجربه می‌کنیم."

✔️کانال دین و علم :
🆔@din_va_elm

https://www.bbc.com/persian/world-features-56915202

BBC News فارسی
✍️ درماه رمضان چند نفر
پیر‌مردی را دیدند که
دور از چشم مردم غذا می خورد..
به او گفتند:
ای پیرمرد مگر روزه نیستی؟

پیرمرد گفت: چرا روزه‌ام،
فقط آب‌ و غذا می خورم.

آنها خندیدند و گفتند: واقعا؟

پیرمرد گفت: بله،
دروغ نمی‌گویم...
به کسی بد نگاه نمی‌کنم...
کسی را مسخره نمی‌کنم...
با کسی با دشنام سخن نمی گویم
کسی را آزرده نمی‌کنم...
چشم به مال کسی ندارم
غیبت و سخن چینی نمی‌کنم و...
ولی‌ چون بیماری خاصی دارم،
متأسفانه نمی‌توانم معده را هم،
روزه دارش کنم!

بعد پیرمرد از آن افراد پرسید:
آیا شما هم روزه هستید؟

یکی از آنان در حالی که سرش
را از خجالت پایین انداخته بود،
به آرامی گفت:
خیر ما فقط آب و غذا نمی خوریم !!!😔

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
اتفاقات اخیر در عکسبرداری از بانوان بی حجاب به شدت محل بحث و‌ مناقشه بوده و جای تامل دارد. در اینجا مناسبت دارد تا حکایتی را از احوالات عارف بالله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی نقل نمائیم.
شیخ علی مقدادی فرزند شیخ
حسنعلی نخودکی در کتاب «نشان از بی نشان ها » می نویسد:
روزی که برای عیادت پدر به بیمارستان می رفتم در راه، چشمم به درشکه‌ای افتاد که در آن مردی و زنی بی‌حجاب نشسته بودند. چون به خدمت پدر رفتم، فرمود: دیگر رفتن ما نزدیک است، اما تو چرا چشم خود را حفظ نکردی؟ عرض کردم: به عمد خطایی مرتکب نشدم. فرمود:‌ می‌دانم ولی تو که در خیابان جویای کسی نبودی، پس چرا چشم به داخل درشکه انداختی که نگاهت به نامحرمی تصادف کند.؟ امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است: النظرة سهم مسموم من سهام الشیطان.

آری!
اسلام شیخ حسنعلی نخودکی کجا و اسلام ما کجا!!

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
﷽   

" سعدی و حقیقت روزه‌داری"

در بیان حقیقت روزه،
شعری شریف‌تر و درخشان‌تر از،
این بیت‌های سعدی، نمی‌شناسم:

🌱 مسلّم کسی را بود روزه‌داشت
🌱 که درمانده‌ای را دهد نانِ چاشت

🌱وگرنه چه لازم که سعیی بری
🌱ز خود بازگیری و هم خود خوری؟!

سعدی در این بیت می‌گوید:
ثمرۀ روزه باید ایثار و کرَم باشد.
کسی روزه‌دار است که دست‌کم
آن مقدار خوراکی را
که وقت روزه امساک کرده؛
نانِ چاشتِ خود را، به درماندگان می‌دهد.
روزه‌ای که با دستگیری از مستمندان
همراه نباشد عملی لغو و بی‌فایده است
و از آنجا که ممکن است موجب
خودخواهی و خودپسندی روزه‌دار شود،
شاید مضر هم باشد:

  به تلبیس ابلیس در چاه رفت
که نتوان ازین خوب‌تر راه رفت 

  به احسانی آسوده‌کردن دلی
   به از الْف رکعت به هر منزلی

خورنده که خیرش برآید ز دست
   به از صائم‌الدهر دنیاپرست

   به بانگ بلند می‌گوید:
روزه‌خواری که خیرش به مردم می‌رسد،
بر عابد زاهد روزه‌داری که،
بی‌خیر و بخیل است، ترجیح دارد...

✔️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
🍃
🍃🍃
✔️روزه عملکرد مغز شما را بهبود می بخشد.
☑️ Fasting improves your brain function🌾

🆔
@din_va_elm
🍃🍃دکتر «الکسیس کارل» زیست شناس فرانسوی:
◀️ روزه تمام بافت های بدنی را شستشو می دهد (خانه تکانی می‌کند) و آنها را پاکیزه می‌ نماید.»

✍️دکتر «الکسیس کارل» زیست شناس فرانسوی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در کتاب «انسان موجود ناشناخته» ( Man, the unknown ) درباره روزه می‌نویسد:
👈«با روزه داری، قند خون در کبد می ریزد و چربی هایی که در زیر پوست ذخیره شده اند و پروتئین های عضلات و غدد و سلول های کبدی آزاد می شوند و به مصرف تغذیه می رسند.»
✔️ دکتر کارل در این کتاب اضافه می نماید: «لزوم روزه داری در همه ادیان تأکید شده است. در روزه، ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می‌شود، ولی در عین حال، برخی پدیده های پنهان که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می‌افتند و بالاخره تمام اعضا، مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب، قربانی می کنند و به این ترتیب روزه تمام بافت های بدنی را شستشو می دهد (خانه تکانی می‌کند) و آنها را پاکیزه می‌ نماید.»
❇️ کانال دین و علم:
🆔 @din_va_elm
🍃
🍃🍃
منبع :📗 کتاب انسان موجود ناشناخته ( زبان انگلیسی ) 👇👇

https://nige.files.wordpress.com/2011/02/alexis-carrel-man-the-unknown-1935.pdf
HTML Embed Code:
2024/04/27 15:32:42
Back to Top