TG Telegram Group Link
Channel: کانون مدافعان حقوق بشر
Back to Bottom
⬛️انتقال احمدرضا حائری، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر به سلول انفرادی

◾️‏عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، #احمدرضا_حائری، زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر به صورت غیرقانونی به سلول انفرادی در بند امن واحد سه زندان قزلحصار منتقل شد.

◾️این انتقال احتمالا به دلیل اعتراض او به نقض حقوق بشر در زندان قزلحصار و افشاگری‌‌هایش در خصوص اقدامات غیرقانونی علیه زندانیان و نیز به صرف حضور فعال در کارزار سه‌شنبه‌های #نه_به_اعدام صورت گرفته است.

◽️ زندانیان سیاسی را فراموش نکنیم.
@DhrcIran
⬛️ شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل در واکنش به خبر کشته شدن #ابراهیم_رئیسی، به همراه #محمدعلی_آل‌هاشم امام جمعه تبریز، ‎#حسین_امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و #مالک_رحمتی استاندار ‎آذربایجان شرقی در سانحه سقوط بالگرد در روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، در اینستاگرام خود نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برآمده از انتخاباتی نمایشی، با مرگش اگر چه از محاکمه‌ی عادلانه جست، اما خوشحالی فراوانی را برای مردم به وجود آورد!

◽️متن کامل این نوشته را در پست بعد بخوانید👇
@DhrcIran
◾️پرونده‌ی یکی دیگر از جنایتکاران علیه بشریت در جمهوری اسلامی روز گذشته، بار دیگر بدون محاکمه در دادگاه و پاسخگویی بابت جنایت‌ها بسته شد. #ابراهیم_رئیسی، رئیس جمهور برآمده از انتخاباتی نمایشی، با مرگش اگر چه از محاکمه‌ی عادلانه جست، اما خوشحالی فراوانی را برای مردم به وجود آورد!

◾️تحلیل دقیق آنچه امروز در فضای واقعی و مجازی ایران اتفاق می‌افتد، وظیفه‌ جامعه‌شناسان و پژوهشگران است؛ جامعه بین‌الملل نیز باید بداند مردمی که با مرگ یک رئیس‌جمهور این‌گونه به طبل شادانه می‌کوبند، با سقوط نظام چگونه دست به جشن و سرور خواهند زد!

◾️ابراهیم رئیسی که در سن ۶۰ سالگی هم از تکلم، انشا و املای درست چند جمله ناتوان بود، در ۱۸ سالگی بر مسند قضاوت نشست. جنایات او در دهه۶۰ و نقش او در هیئت مرگ در تابستان ۶۷ هرگز فراموش نخواهد شد.

◾️از روز گذشته واکنش‌های بسیاری از خانواده‌های دادخواه را در رابطه با مرگ این جنایت‌کار دیدم؛ از مادران خاوران تا خانواده‌های پرواز اوکراینی، تا دادخواهان آبان ۹۸ و جنبش زن زندگی آزادی؛ ترکیبی از افسوس و خوشحالی، آرامش و خشم، و عین حال امیدواری دوباره به تحقق عدالت.

◾️فارغ از تحلیل‌های کلی درباره‌ی چگونگی این سانحه، آنچه برای ما روشن است سرنوشت مشترک تمام ناقضان حقوق بشر در سراسر دنیاست. نام ابراهیم رئیسی پیش از انتصاب به مقام ریاست جمهوری، با جنایت در دهه شصت گره خورده بود، او بار دیگر به صحنه آمد تا به عنوان یکی از عاملان و آمران جنایت در جریان جنبش زن زندگی آزادی شناخته شود.

◾️در کنار تمام خانواده‌های دادخواهی هستم که با هر اتفاقی، بی‌شک زخم‌هایشان سر باز می‌کند، در کنار خانواده‌های ناپدیدشدگان قهری هستم و به‌ویژه دستان مادر #سعید_زینالی را می‌فشارم؛ به همه‌ی شما می‌گویم راه شما و آرمان ارزشمند شما ادامه دارد در حالی که جنایت‌کاران، یکی بعد از دیگری در میان شادی مردم از صحنه‌ی روزگار حذف می‌شوند.

◾️به امید تحقق عدالت و دادخواهی

◽️ شیرین عبادی
@DhrcIran
⬛️وحید بنی‌عامریان به بغی متهم شد

◾️طبق گزارش منابع حقوق بشری، #وحید_بنی‌عامریان، اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. او با مصداق عضویت و همکاری با یکی از گروه‌های اپوزیسیون به بغی متهم شده است.

◾️وحید بنی‌عامریان پیش‌تر در تاریخ یکم دی‌ماه ۱۴۰۲ در تهران بازداشت شده بود.

◾️این زندانی سیاسی که در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس است، از زمان بازداشت تاکنون از دسترسی به وکیل انتخابی محروم مانده است.

◾️بنی‌عامریان که پیش از این بیش از دو سال در زندان‌های اوین و گوهردشت محبوس بوده، به بیماری‌های سندروم روده تحریک‌پذیر، ضعف در سیستم ایمنی و عفونت شدید در مجاری تنفسی مبتلا است.

◽️ بغی یکی از سنگین‌ترین اتهامات در قوانین جمهوری اسلامی است که خطر صدور محکومیت قضایی غیرانسانی چون قطع دست راست و پای چپ و حتی اعدام را در پی دارد. متهم شدن وحید بنی‌عامریان به بغی یعنی جان این زندانی سیاسی به شدت در خطر است.
@DhrcIran
⬛️ پویا قبادی، بابک علیپور، ابوالحسن منتظر و محمد تقوی به بغی متهم شدند

◾️طبق گزارش منابع حقوق بشری، اواخر اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، #محمد_تقوی (۵۷ ساله)، #پویا_قبادی، بابک_علیپور و #ابوالحسن_منتظر (۶۵ ساله) توسط شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران از بابت اتهاماتی از جمله «بغی» تفهیم شدند.

◾️این چهار نفر روز گذشته از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شدند.

◾️منتظر و علیپور یکم دی‌ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بودند.

◾️قبادی و تقوی نیز در اواخر سال ۱۴۰۲ بازداشت شده بودند.

▫️ از زمان اضافه شدن جرم بغی به قانون مجازات اسلامی در سال ۱۳۹۲، تاکنون تعداد قابل ملاحظه‌ای از افراد به همین اتهام با احکام غیرانسانی اعدام مواجه شده‌اند. این امر نشان می‌دهد که این متهمان جدید نیز به احتمال فراوان با خطر مرگ روبرو بوده و جانشان در خطر است.
@DhrcIran
⬛️ عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از نقض گستردهٔ حقوق بشر توسط ابراهیم رئیسی، به عنوان «میراث شوم» او نام برد

◾️سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه دوم خرداد ۱۴۰۳، در بیانیه‌ای با اشاره به اقدامات #ابراهیم_رئیسی در طول دوران فعالیت در حکومت ایران و نقض حقوق بشر از سوی او در دهه ۱۳۶۰، تاکید کرد که مرگ او نباید مردم ایران را از «عدالت، حقیقت و تاوان گرفتن» به خاطر جنایات متعددی که او بر اساس قوانین بین‌الملل مرتکب شده، محروم کند.

◾️ابراهیم رئيسی و همراهانش در پی سقوط بالگرد حامل او در مناطق کوهستانی استان آذربایجان شرقی کشته شدند.

◾️این بیانیه همچنین ضمن اشاره به سابقهٔ حضور رئیسی در حکومت جمهوری اسلامی از ۲۰ سالگی، می‌گوید او «با سرعت» مراحل مختلف قضایی و اجرایی‌ را طی کرد و در سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور ایران شد.

◾️طبق گفته دیانا الطحاوی، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، «ابراهیم رئیسی تا زمانی که زنده بود، باید به دلیل جنایت علیه بشریت مورد بازجویی کیفری قرار می‌گرفت.»
@DhrcIran
⬛️ ضیا نبوی به دلیل اطلاع‌رسانی از وجود ساس به انفرادی منتقل شد

◾️ #ضیا_نبوی را از ۳۰اردیبهشت‌، به‌صورت تنبیهی به انفرادی زندان اوین منتقل کرده‌اند.

◾️طبق اطلاع امیر رئیسیان، وکیل، این اقدام در پی اطلاع‌رسانی ضیا نبوی درخصوص وجود ساس در بند هشتم زندان اوین صورت گرفته است.

◾️امیر رئیسیان همچنین افزود که این اقدام با تصمیم شورای انضباطی زندان صورت گرفته است و از زمان انتقال، ضیا نبوی موفق به برقراری تماس تلفنی و هیچگونه ارتباطی با خانواده‌اش نشده است.

◾️نبوی در مردادماه ۱۴۰۲، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر بعدا این حکم دا عینا تایید کرد.

◾️پرونده این زندانی سیاسی در وهله اول در پی اعتراضش به مسمومیت سریالی دانش‌‌آموزان مدارس گشوده شد.

◽️ضیا نبوی را به دلیل نوشتن حقیقت پیرامون مسمویت سریالی دانش‌آموزان دختر زندانی و بار دیگر نیز به دلیل روشنگری از وجود ساس در زندان‌ به انفرادی منتقل کردند. جمهوری اسلامی به وضوح از «فاش‌گویی حقیقت» واهمه دارد.
@DhrcIran
⬛️ شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق‌بشر و برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، ضمن اشاره به «برگزاری یادبود برای ابراهیم رئیسی در سازمان ملل» نوشت: «پروندهٔ جمهوری اسلامی سیاه‌تر و ننگین‌تر از آن است که بتوان از آن در جایی که ردی از وجدان وجود داشته باشد، برای مسئولانش یادبود برپا کرد»

▫️متن کامل نوشتهٔ شیرین عبادی را در پست بعد بخوانید👇
@DhrcIran
⬛️ برگزاری یادبود برای قصاب تهران در سازمان ملل متحد؟!!

◾️بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، این نهاد هفته آینده مراسمی در یادبود «رئیس جمهور سابق» جمهوری اسلامی، #ابراهیم_رئیسی برگزار خواهد کرد. این در حالی است که کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد اخیرا خشونت‌های اعمال شده توسط جمهوری اسلامی را در سطح «جنایت علیه بشریت» برشمرده است. همچنین گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز سال‌هاست در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ایران اطلاع‌رسانی می‌کند.

◾️وقتی می‌بینم که سازمان ملل متحد برای یک «جنایتکار علیه بشریت» مراسم یادبود برگزار می‌‌کند، ناخودآگاه از خود می‌پرسم چگونه سازمانی که پس از جنگ دوم جهانی و از پس کشتار میلیون‌ها انسان، در پی خونخواری یک «دیوانه» که می‌خواست تمام جهان را به آتش بکشد عبور کرد، در این ایام اینگونه به سادگی بر مبانی خود پای می‌‌گذارد و نسبت به اصول خود بی‌اعتقاد است؟

◾️ادعای احتمالی سازمان ملل متحد مبنی بر برگزاری این مراسم براساس پروتکل نیز نادرست است. یکی از این پروتکل‌ها برگزاری مراسم یادبود برای عالی‌ترین مقام هر کشور است. ابراهیم رئیسی، عالی‌ترین مقام سیاسی در ایران نیست. علی خامنه‌ای عالی‌ترین مقام سیاسی و نظامی در جمهوری اسلامی است. هر وقت ایشان مردند، سازمان ملل متحد می‌تواند به برگزاری مراسم یادبود چهارگانه همراه با صدام حسین، معمر قذافی و هیتلر برای ایشان اقدام کند.

◾️پروندهٔ جمهوری اسلامی بسیار سیاه‌تر و ننگین‌تر از آن است که بتوان از آن در جایی که ردی از عدل و انصاف و وجدان وجود داشته باشد، برای مسئولانش یادبود و بزرگ‌داشت برپا کرد. از دبیرکل محترم و رئیس مجمع عمومی می‌خواهم ابراهیم رئیسی را آن‌طور که مردم ایران پس از مرگش «جلاد ایران» و «قصاب تهران» خطاب کردند به رسمیت بشناسند و نهادها و کمیته‌های زیر دست خود از جمله کمیته‌ حقیقت‌یاب را به سخره نگیرند.

▫️شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و‌برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل
@DhrcIran
⬛️رد درخواست اعاده دادرسی آروین قهرمانی، جوان یهودی محکوم به اعدام

◾️طبق گزارش هرانا، عدم پذیرش درخواست اعاده دادرسی پرونده #آروین_قهرمانی، هفته گذشته به وکلای سابق او ابلاغ شده است و وکیل مدافع جدید وی به همراه برخی از چهره‌های هنری و مردمی در تلاش برای کسب رضایت از خانواده مقتول هستند.

◾️آروین قهرمانی در حال حاضر در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه بسر میبرد.

◾️او دو سال پیش در جریان یک نزاع که منجر به مرگ امیر شکری، یک شهروند مسلمان شد، دستگیر و در یک پروسه قضایی کوتاه به اعدام محکوم شد.

◾️پیشتر سونیا قهرمانی، مادر آروین، با انتشار یک فایل صوتی از مردم خواسته بود برای لغو حکم اعدام پسرش دعا کنند.

▫️ آروین قهرمانی را فراموش نکنیم، جوان ۲۰ ساله‌ای که هرلحظه در خطر اعدام قرار دارد.
@DhrcIran
⬛️۲۱سال حبس ناعادلانه برای ژینا مدرس‌گرجی

◾️دادگاه انقلاب اسلامی سنندج، #ژینا_مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان را جمعا به ۲۱ سال زندان محکوم کرده است.

◾️اتهام‌های مطروحه علیه او «تشکیل دستە و گروە غیرقانونی با هدف براندازی نظام»، «همکاری با گروه‌ها و دول متخاصم» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

◾️بر اساس قانون ادغام و تجمیع احکام، از مجموع ۲۱ سال حکم صادره، اشد مجازات یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان همدان برای او قابل اجرا است.

◾️مصادیق اتهامات مطرح شده علیه ژینا مدرس‌گرجی «تاسیس انجمن ژیوانو با ایدئولوژی فمینیستی و با هدف براندازی»، «شرکت هدفمند در تجمعات و بیان نمودن شعارهای ساختارشکنانه»، «شرکت در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی»، «نشر مطالب در فضای مجازی و انجام مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور در جهت سیاه‌نمایی اوضاع کشور» می‌باشد.

▫️فعالیت‌هایی که در همه جای دنیا بخشی از زندگی اجتماعی افراد محسوب است، برای ژینا مدرس‌گرجی هزینه‌ای معادل ۱۰ سال محرومیت از زندگی داشته است.
۱۰ سال حبس، بی‌هیچ جرم و خطایی.
@DhrcIran
⬛️ در ادامه سرکوب معلمان، سمیه اخترشمار، ۳۶ ساله، از کار اخراج شد

◾️ #سمیه_اخترشمار، با ۱۷سال سابقه کار در آموزش و پرورش، طی حکمی از طرف هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان استان کردستان، اخراج شد.

◾️ اتهامات او «طرفداری و حمایت از گروه‌های معاند»، «انتشار مطالب توهین‌آمیز و نشر اخبار کذب علیه نظام جمهوری اسلامی»، «عضویت فعال در کانال‌های انجمن غیرقانونی صنفی معلمان»، «طراحی سؤالات امتحان داخلی درس زبان انگلیسی در حمایت اغتشاشگران» و «حمایت از گروه‌های معاند اقلیم کردستان در فضای مجازی» عنوان شده است.

◾️پیش‌تر نیز هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان استان کردستان روز ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ اقدام به صدور رای اخراج برای دیگر معلم و فعال صنفی معلمان، #سامان_کوشش کرده بود.

◽️جمهوری اسلامی از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی»، ده‌ها معلم را در شهرهای مختلف با همکاری مدیران آموزش و پرورش با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت کرده است. شماری با وثیقه‌های سنگین به‌صورت موقت آزاد شدند، اما روند احضار و پرونده‌سازی کماکان ادامه دارد. کسر حقوق و اخراج از کار از جمله روش‌های برخورد با معلمان معترض بوده است.
@DhrcIran
⬛️تداوم فشارها بر فعالان صنفی معلمان

◾️طبق گزارش «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، #روح‌الله_مردانی، فعال صنفی معلمان در کرج، به‌دلیل فعالیت‌های صنفی و حضور در تجمعات اعتراضی و انتشار پست‌های سیاسی در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی از سوی هیئت تخلفات اداری استان البرز حکم «بازخرید از خدمت» دریافت کرده است.

◾️همچنین گفته می‌شود #محمود_بهشتی‌لنگرودی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان گیلان نیز طی ابلاغیه‌ای از سوی دادگاه لنگرود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه احضار شده است.

◾️این فعال صنفی پیش‌تر نیز به دلیل انتشار پست اینستاگرامی در سالگرد جاویدنام ژینا #مهسا_امینی به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» به پرداخت دو میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود.

◽️در سال‌های اخیر، هیئت‌های تخلفات اداری و حراست‌های آموزش و پرورش در حکم بازوهای اجرایی نیروهای امنیتی، شماری از معلمان و فعالان صنفی را به‌صرف فعالیت‌های صنفی، مدنی و سیاسی، هدف پرونده‌سازی قرار داده‌اند.
@DhrcIran
⬛️اقدام به خودکشی و ضرب‌و‌شتم شهرام کاظمیان زندانی سیاسی کُرد

◾️طبق اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، ماموران در ۱۰روز گذشته از تحویل داروی اعصاب #شهرام_کاظمیان خودداری کرده و داروی دیگری به او داده‌اند.کاظمیان نیز در اعتراض به این موضوع، یکشنبه شب در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی و با دخالت هم‌بندی‌هایش نجات پیدا می‌کند.

◾️ماموران پس از اطلاع از اقدام به خودکشی این زندانی سیاسی، او را به راهروی زندان منتقل کرده و پس از برهنه کردن و بستن دست‌بند وپابند، به وسیله باتوم مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند.

◾️این زندانی سیاسی به دستور پیمان‌خان‌زاده، رئیس زندان، به بیمارستان روانپزشکی رازی ارومیه منتقل شده است.

◾️شهرام کاظمیان در دی‌۹۸ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شد.

◾️او در اسفند۹۸ به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام وعضویت در گروه‌های معارض ومعاند به ۶سال حبس محکوم شد.

◽️مسئولانی که در زندان‌ها مرتکب شکنجه و دیگر رفتارهای بی‌رحمانه و ظالمانه علیه زندانیان می‌شوند، به دلیل برخورداری از مصونیت از مجازات به این اقدامات غیرانسانی خود ادامه می‌دهند.
متاسفانه وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز وخیم‌تر می‌شود.
@DhrcIran
⬛️گروهی از خانواده‌های دادخواه، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر و تعدادی از نهادهای منی از جمله اتحادچپ زنان ، کمپین آزادی زندانیان سیاسی ، بنیاد اسماعیل خوئی در نامه‌ای خطاب به دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از او خواستند تا از برگزاری هرگونه مراسمی برای مرگ ابراهیم رئیسی اکیدا خودداری کند.

◾️در قسمتی از این نامه آمده است: ما خانواده‌های دادخواه و فعالان حقوق زنان و حقوق بشر از شما به عنوان رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌خواهیم: از ادای احترام به ابراهیم رییسی که میان مردم ایران با القابی چون «آیت الله قتل عام»، «جلاد ایران»، «قصاب تهران» و عامل اعدام هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی معروف است خودداری کنید.

◽️متن کامل این نامه را در پست بعد بخوانید👇
@DhrcIran
⬛️جناب آقای دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد

◾️ بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، این نهاد برنامه دارد در ۳۰ ماه مه ۲۰۲۴ مراسمی در یادبود «رییس جمهور سابق» جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی برگزار کند!

◾️ما جمعی از خانواده‌های دادخواه، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر ایرانی از شما و کلیه دست اندرکاران در سازمان ملل متحد می‌خواهیم که از برگزاری هر گونه مراسمی برای مرگ رئیسی یکی ازعوامل موثر و تصمیم گیرنده در کشتار دگراندیشان و معترضان به سیاست‌های جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه حکومت اسلامی در ایران اکیدا خودداری کنید.

◾️شما به‌عنوان یک مقام حقوق بشری لازم است آگاه باشید که ابراهیم رئیسی سال ۱۳۵۹ و در ۲۰ سالگی به عنوان دادستان کل کرج منصوب شد. در تابستان ۱۳۶۷ عضو هیئت مرگ بوده و در کشتار حدود ۵۰۰۰ زندانی نقش کلیدی داشته است و باید به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر و جنایت علیه بشریت، محاکمه می‌شد. نام ابراهیم رئیسی در هیئت مرگ در دادگاه حمید نوری به عنوان مقام بالادستی ذکر شده و شهادت‌های شاهدان در این پرونده مبنی بر دست داشتن ابراهیم رئیسی درجنایت علیه بشریت در کشتار ۶۷ موجود است.

◾️رئیسی درطول ۴۵ سال تاریخ جمهوری اسلامی، به طور مستقیم در ناپدیدسازی‌های قهری و اعدام‌های فراقضایی هزاران مخالف سیاسی در دهه شصت، در کشتار معترضان جنبش زن زندگی آزادی، در قتل، بازداشت خودسرانه، ناپدیدسازی قهری و شکنجه هزاران معترض و آزار و اذیت خشونت‌آمیز زنان و دخترانی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کردند، و دیگر نقض‌های جدی حقوق بشر، مستقیما دست داشته یا بر آن‌ها نظارت داشته است.

◾️ما خانواده‌های دادخواه، فعالان حقوق زنان و حقوق بشر از شما می‌پرسیم آیا اگر هیتلر در سانحه هوایی کشته می‌شد برایش مراسم بزرگداشت در سازمان ملل برگزار می‌کردید؟

◾️بعید می‌دانیم که شما و سایر مقامات سازمان ملل متحد از گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد که به تازگی موارد نقض حقوق بشر و خشونت‌های اعمال شده توسط جمهوری اسلامی را در سطح «جنایت علیه بشریت» برشمرده است و همچنین گزارش‌های اقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ایران بی اطلاع باشید.

◾️ما خانواده‌های دادخواه و فعالان حقوق زنان و حقوق بشر از شما به عنوان رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌خواهیم: از ادای احترام به ابراهیم رییسی که میان مردم ایران با القابی چون «آیت الله قتل عام»، «جلاد ایران»، «قصاب تهران» و عامل اعدام هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی معروف است خودداری کنید. بار دیگر تاکید می‌کنیم که سازمان ملل متحد به عنوان حافظ حقوق بشر جهانی، هیچ شخصی را در هر مقام و منصبی که متهم به جنایت علیه بشریت است نباید تایید یا تجلیل کند.
با احترام
@DhrcIran
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
⬛️تخریب بی‌رحمانه مزارع برنج بهائیان در روستای احمدآباد مازندران

◾️جامعه جهانی بهائی (BIC)، با انتشار تصاویری در شبکه ایکس خود خبر داد که ماموران جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه هشتم خردادماه ۱۴۰۳ مزارع برنج متعلق به بهائیان را در روستای احمدآباد مازندران با بیل مکانیکی تخریب کرده و محصولات کشاورزی را در این حمله از بین برده‌اند.

◾️این روستا پیش‌تر نیز در دی‌ماه ۱۴۰۲ هدف هجوم مامورین حکومتی قرار گرفته و نزدیک به صد هکتار از زمین‌های کشاورزان بهائی مصادره شده بود.

◽️بهائیان، بزرگ‌ترین اقلیت غیر مسلمان در ایران، به‌طور سیستماتیک توسط جمهوری اسلامی سرکوب می‌شوند. آپارتاید اقتصادی بخشی از این سرکوب نظام‌مند است که امروز متوجه قشر زحمتکش کشاورزانی شده است که سهمی بزرگ در تامین نیازهای اساسی جامعه دارند.
@DhrcIran
◾️ طبق اطلاع علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل دادگستری، #عباس_واحدیان‌شاهرودی، زندانی سیاسی به دلیل بیماری قلبی، در بهداری زندان وکیل‌آباد مشهد بستری شده است.

◾️این وکیل دادگستری افزود: «او نیاز به اعزام و درمان در مراکز تخصصی و تعویق اجرای حکم دارد که متاسفانه هنوز موافقت نشده است.»

◾️آقای واحدیان شاهرودی چندی پیش به دستور مسئولان مربوطه در زندان وکیل آباد مشهد از ملاقات با خانواده‌ خود محروم مانده بود.

◾️واحدیان شاهرودی در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰، توسط ماموران اداره اطلاعات در شهرستان رضوانشهر بازداشت شد.

◾️او در بهمن‌ماه ۱۴۰۰، از بابت اتهاماتی از جمله تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه‌های مخالف نظام به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجرا است.

◽️مسئولان زندان مکلف به رعایت حق درمان برای تمام زندانیان هستند. عباس واحدیان شاهرودی باید هرچه زودتر جهت مداوای تخصصی آزاد شود. عواقب هر آنچه برای این نویسنده و فعال مدنی پیش آید با قوه‌ قضائیه است.
@DhrcIran
⬛️محکومیت صدور حکم ۲۱سال زندان برای ژینا مدرس گرجی از سوی شماری از فعالان مدنی و کنشگران فمنیست ایران

◾️بر اساس بیانیهٔ شماری از فعالان و کنشگران فمنیست، دستگاه قضایی مصادیق اتهامات ژینا مدرس گرجی را «تاسیس انجمن ژیوانو با ایدئولوژی فمینیستی و با هدف براندازی»، «شرکت هدفمند در تجمعات و بیان نمودن شعارهای ساختارشکنانه»، و «سیاه‌نمایی اوضاع کشور و متشنج کردن فضای جامعه در برهه حساس پس از فوت مهسا امینی» عنوان کرده است.

◾️این فعالان ایرانی به نقش #ژینا_مدرس‌گرجی در خیزش سراسری اشاره کرده و نوشته‌اند: ژینا امینی که کشته شد، ژینا مدرس‌گرجی در صفحه اینستاگرام خود متنی نوشت که این‌گونه آغاز شده بود: «ژینا هم‌نام من است»

◾️امضاکنندگان بیانیه در پایان نوشته‌اند: «ما جمعی از فعالان فمینیست و کنشگران مدنی ضمن اعتراض به این حکم و خواست لغو آن، اعلام می‌کنیم همگی در مبارزه علیه خشونت و تا پایان سرکوب، هم‌صدا و هم‌نامیم، زنده‌ایم که روایت کنیم، می‌نویسیم و ایستاده‌ایم. ژن، ژیان، ئازادی.»
@DhrcIran
‏‌ ◾️رضا اکوانیان، فعال حقوق بشر، با انتشار این عکس در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت: «#نسرین_روشن⁩ شهروند ایرانی بریتانیایی و ‌ #سارا_تبریزی⁩ دختر ۲۰ساله روز ۲۵آبان ۱۴۰۲ در فرودگاه تهران بازداشت شدند. سارا فروردین امسال پس از آزادی، حکم حبس و احضار دوباره جان باخت و قربانی‌ قتل حکومتی⁩ شد. نسرین هم از ۲۰۰روز پیش در زندان اوین است و دوران حبس سه‌ساله‌اش را می‌گذراند.»

◾️سارا تبریزی پس از بازداشت، نزدیک به دو ماه را در زندان اوین گذراند.

◾️این دختر جوان پس از آزادی از زندان اوین، به شکل مداوم از سوی ماموران مورد آزار قرار گرفته و تهدید شده در صورت عدم همکاری با ماموران، محتوای خصوصی تلفنش منتشر خواهد شد.

◾️پیکر بی‌جان سارا تبریزی که پنجم فروردین در منزل پدری‌اش در تهران پیدا شده بود، فردای آن روز در شهرک اسکمان در استان تهران به خاک سپرده شد.

◾️پس از انتشار خبر مرگ سارا، هشت تن از فعالان زن محبوس در زندان اوین، در بیانیه‌ای که از اینستاگرام #نرگس_محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شد، ضمن تأیید مرگ او در پی فشارهای امنیتی «حکومت» را مسئول مرگ این جوان معرفی کردند.
@DhrcIran
HTML Embed Code:
2024/06/26 18:40:10
Back to Top