TG Telegram Group Link
Channel: کافه تاریخ
Back to Bottom
📙 تلاش برای انتقال مرجعیت شیعی از قم به نجف اشرف

🔺 پیام تسلیت شتاب‌زده‌ی محمدرضا پهلوی به آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمی بروجردی در سال ۱۳۴۰ واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت چرا که سیاسی بودن این اقدام برکسی پوشیده نبود.

🔺 محمدرضا با این اقدام به دنبال خارج کردن مرجعیت شیعی از مرزهای جغرافیای ایران و انتقال آن از قم به نجف بود. مخالفت‌ها با این حرکت سطحی چنان گسترده بود که حتی برای مدتی به تضعیف موقعیت آیت‌الله حکیم در میان مقلدانش گردید.

🔺 در یکی از اسناد به جا مانده از آن زمان می‌بینیم که سلسله مراتب ساواک در حاشیه‌ی گزارشی در این مورد صراحتاً به اشتباه رژیم اشاره می‌کند: «این وضع تا حدی ناشی از اشتباه در عمل بوده است اما به طور کلی غیر قابل اجتناب بود باید در این مورد از طرز فکر مردم در نقاط مختلف کشور اطلاعات بیشتری داشته باشیم.»

https://www.cafetarikh.com/news/49586

🆔 @cafetarikhcom
📙 ایران و ارتش بی‌پیاده در دوران صفویه

🔺 در دوره صفویه شاه فاقد پیاده نظام بود. دلیل این موضوع متاثر از عوامل مختلف از جمله وضعیت جغرافیایی ایران بود که وجود پیاده نظام را به طور کامل منتفی می‌کرد.

🔺 «نیکلاس سانسون» در سفرنامه خود با اشاره به این موضوع آورده است: «شاه ایران قوای پیاده نظام ندارد؛ زیرا از کویرها و بیابان‌های خشك و كوه‌هایی که سرتاسر ایران را فراگرفته است پیاده نظام نمی‌تواند بگذرد و آنهمه خستگی را تحمل کند به همین دلیل از قوای توپخانه هم استفاده نمی‌کنند. برای دفاع از شهرهایی که فاقد قلعه استحکامات می‌باشد و برج و باروی مرتبی ندارد به قوای توپخانه احتیاجی نیست، در بعضی از سرحدات چند قصر و قلعه ساخته شده است ولی آنها هم برای دفاع ومقاومت استحکاماتی ندارند. تفنگدارانی هم که به کارابین مسلح می‌‌باشند، فقط در مواردی که از شاه محافظت می‌‌کنند پیاده حرکت می‌‌نمایند، وگر نه آنها هم وقتی که در التزام رکاب شاه به جنگ می‌روند سوار بر اسب می‌باشند.»

https://www.cafetarikh.com/news/49588

🆔 @cafetarikhcom
📙 دلایل شهادت حاج آقا مصطفی

🔺 رژیم شاه برای دستیابی به اهداف چندی، اقدام به شهادت حاج آقا مصطفی رحمه‌الله کرد؛
اول.ضربه زدن به نهضت اسلامی.
دوم.ایجاد فشار روانی و لطمه روحی بر امام خمینی رحمه الله.
سوم.جلوگیری از سیاسی شدن حوزه علمیه نجف زیرا این حوزه با اقدامات علمایی مانند حاج سید مصطفی خمینی رحمه الله، به کانون مخالفت جدّی با رژیم شاه تبدیل شده بود.
چهارم.ایجاد هراس و وحشت در بین مبارزان و مخالفان تا آنان از ترس جانشان خاموش باشند و از ادامه مخالفت بر ضد شاه خودداری کنند.
پنجم.گرفتن یار و یاور و مددکار نزدیک امام خمینی رحمه‌الله از وی.
ششم. پیش گیری از خطرهایی که در آینده ممکن بود از ناحیه فرزند امام خمینی رحمه‌الله برای رژیم به وجود آید و آسوده خاطر شدن از تبدیل شدن حاج آقا مصطفی رحمه‌الله به خمینی دیگر

https://www.cafetarikh.com/news/49589

🆔 @cafetarikhcom
📙 بزرگترین گنبد خشتی جهان

🔺 گنبد سلطانیه، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است. این گنبد حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.

🔺 در بسیاری از متون تاریخی و سفرنامه‌ها، به عظمت این بنای باشکوه اشاره شده و بسیاری از شرق‌شناسان و باستان‌شناسان غربی نیز اهمیت فوق‌العاده آن را مورد تاکید قرار داده‌اند. بدنه اصلی گنبد و تمام ساختمان آن با آجر ساخته شده و گنبد با روکش کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی و به شیوه معرق‌کاری تزیین شده است چنانچه گویی جامه‌ای فیروزه‌ای بر تن کرده است.

🔺 کار بازسازی گنبد سلطانیه از اواخر دهه چهل خورشیدی آغاز شد و طی این مدت در ۹ دوره مورد بازسازی قرار گرفت.

https://www.cafetarikh.com/news/21715

🆔 @cafetarikhcom
📙 اجتماع بیش از دو ژنرال ممنوع!

🔺 در بخشی از کتاب «از توسعه لرزان تا سقوط شتابان: توسعه اقتصادی، نظامی و بی‌ثباتی سیاسی رژیم پهلوی دوم» می‌خوانیم: تأمين تسلیحات نظامی از خارج جریانی دوگانه را در ایران به وجود می‌آورد. از یک سو نظامیان ایرانی برای آموزش دیدن راهی مراکز آموزشی خارجی به ویژه آمریکایی می‌‌کردند و از سوی دیگر آموزش دهندگان آمریکا به طرف ایران می‌‌آیند.

🔺 به همین دلیل قدرت دولتی و در مرکز آن شاه مجبور به قبول پیامدهای ناشی از خرید تسلیحات می‌شود؛ پیامدهایی که می‌توانست حتی تهدیدی پنهان برای وی باشد. از این زمان شاه در یک بازی دوگانه‌‌‌ بیم و امید قرار می‌گیرد و در پی آن است تا قدرت خویش را علیه آنانی که فکر می‌کند او را تهدید می‌کنند به کار گیرد.

🔺 ارتش نیز از این جرگه خارج نیست و تلاش شاه بر این است تا هیچ حرکتی از چشمان وی مخفی نماند. او با ایجاد شبکه‌های تو در تو و عمودی ‌‌‌میان‌‌‌ وزارتخانه‌ها و دیگر مؤسسات این سیاست خود را به کار می‌بندد این در واقع محصول عقلانیت ابزاری بوروکراتیک نبود بلکه بیشتر یادآور مدلی از فرماندهی اقتدارگرایانه سیاسی است که عادتاً رویکردهایی این گونه را پیشه می‌‌کند.

🔺 شاه فرماندهی کل قوا، انتصاب افسران ارشد و امرای ارتش را خود با دقت بر عهده دارد در چنین فضایی کار تا بدانجا پیش می‌‌رود که اجتماع بیش از دو ژنرال، بدون اجازه‌‌‌ شاه ممنوع است.

https://www.cafetarikh.com/news/49585

🆔 @cafetarikhcom
📙 آداب پاکیزگی عید فطر

🔺 اسـتحمام  بـخش جدایی ناپذیر بسیاری از آداب و رسوم و آیـین هـای ایرانیـان در عـصر قاجـار بـود. ایـن پیوستگی، حکایت‌ از جایگاه پاکیزگی بـه وسـیله آب نزد ایرانیان داشته است .

🔺 بـراسـاس رسـمی دیرینه در ایران در‌ برخی از مناسبت‌های مذهبی مثل شب عید فطر رسم‌ بود‌ که‌ مـردم بـه حمام مـی‌رفتند تـا صـبح عید، پاک باشند. در نتیجه چند روز مانده به عید فطر‌ ‌‌که‌ حمام هـا حـتی نیمه‌های شب باز بودند، مانند ایام شب عیـد نـوروز‌ حمـام‌‌هـا‌ یکـی از شـلوغ‌تـرین روزهای‌شـان را از سـر مـی‌گذراندند.

www.cafetarikh.com

🆔 @cafetarikhcom
📙 فروشنده‌ی قند و شکر در بازار رشت

🔺 تصویر بالا یکی از عکس‌هایی است که در دوره‌ی قاجار از لنز دوربین آنتوان سوریوگین عکاس شهیر روسی به ثبت رسیده است.

www.cafetarikh.com

🆔 @cafetarikhcom
📙 عید فطر آن سوی مرزهای ایران

🔺 شب قبل از عید فطر در شبه قاره هند «چاند رات» نام دارد که به معنای «شب ماه» است. مسلمانان این کشورها که شامل هند، پاکستان، بنگلادش، نپال و بوتان می‌شود، معمولا در این روز به مراکز خرید می‌روند و خرید عید خود را به صورت خانوادگی انجام می‌دهند. رسم است که زنان بویژه دختران جوان، به دست‌ها و پاهای خود حنا می‌زنند و با به دست کردن النگوهای رنگارنگ، شادی روز عید را جشن می‌گیرند.

🔺 عیدی دادن به کودکان، خرید لباس نو، رفتن به عیددیدنی، هدیه دادن و ادای احترام به بزرگ‌ترهای فامیل و دریافت خوراکی‌های محلی و شیرینی‌جات به عنوان تبرک، از جمله رسوم مردم شبه قاره هند در روزهای عید فطر است.

درباره رسوم عید فطر در سایر کشورها اینجا بخوانید

🆔 @cafetarikhcom
📙 حمایت مالی آمریکا برای سرکوب

🔺 یکی از بزرگ‌ترین منابع حمایتی آمریکا از شاه، کمک‌های مالی بود. این کشور که در زمان مصدق به تمام درخواست‌های دکتر مصدق مبنی بر کمک‌های مالی جواب رد داده بود، بعد از کودتا به حمایت مالی از شاه پرداخت.

🔺 عمده این حمایت‌ها و کمک‌های مالی در راستای تقویت نهادهای امنیتی و سرکوبگرایانه به کار رفت. البته شاه نیز در راستای مقابله با مخالفان خود و حذف آن‌ها بارها از آمریکا تقاضای کمک‌های مالی کرد که در اکثر موارد با پاسخ مثبت آمریکا همراه بود.

🔺 در یک نمونه می‌توان به تقاضای کمک‌های مالی شاه در سال ۱۳۳۹ اشاره کرد که مورد استقبال آمریکا قرار گرفت. در این شرایط، آمادگی ایالات متحده آمریکا در اعطای بیشتر کمک‌های اقتصادی به ایران مورد استقبال مقامات سیاسی کشور قرار  گرفت، به طوری که محمدرضا شاه در اسفند ۱۳۳۹ (مارس ۱۹۶۱) تیمور بختیار رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور را به واشینگتن فرستاد.

ادامه در:

https://www.cafetarikh.com/news/49512

🆔 @cafetarikhcom
📙انواع مالیات دوره صفوی

🔺 به نوشته «نیکلاس سانسون» در سفرنامه‌اش؛ «در ایران به جز مالیات مستقیم «تای» و «اد» مالیات مهم دیگری وجود ندارد‌.‌

🔺 «تای» مالیات مستقیم و حقیقی است زیرا شاه تقریباً به پول ما در حدود پانزده «سل» از هر «آرپانت» زمین مالیات وصول می‌کند اگر سرزمین ایران مثل کشور فرانسه بود این مالیات برای شاه ملیون‌ها «سل» عایدی فراهم می‌کرد ولی ایران کشوری کوهستانی است و سراسر آن را کوير و اراضی لم‌یزرع فرا گرفته است و اراضی قابل زراعت آن نیز فقط از چند جويبار كوچك مشروب می‌شود. در ایران پس از گذشتن زمستان که معمولاً کوتاه و زودگذر است دیگر باران نمی‌بارد‌. »

متن کامل در:

https://www.cafetarikh.com/news/49420

🆔 @cafetarikhcom
📙 جمع‌آوری شعارهای ضدپهلوی

🔺 یکی از نکات جالب توجهی که در اسناد به جا مانده از نهادهای امنیتی رژیم پهلوی به چشم می‌خورد جمع‌آوری شعارهای روزهای منتهی به انقلاب است؛

🔺 امروز هوا بارونیه/ کشتن شاه قانونیه
امروز هوا ابریه/ مردن شاه حتمیه
ما شیر و موز نمی‌خوایم/ ما شاه دزد نمی‌خوایم
ای شاه خائن آواره گردی/ خاک وطن را ویرانه کردی / کشتی جوانان وطن آه و واویلا / کردی هزاران تن کفن آه و واویلا / مرگ بر شاه

🔺 برخی شعارها نیز شاخصه‌های هویت ایرانی داشتند:
ایران کشور ماست/ خمینی رهبر ماست
ایران ما دریای خون است/ رژیم ظالم شاه سرنگون است

گزارش در:

https://www.cafetarikh.com/news/49591

🆔 @cafetarikhcom
📙 ارتش و ترامپولین دربار!

🔺 دربار یکی از نهادهای وسوسه‌انگیز بود که بسیاری از سیاستمداران تمایل داشتند به آن راه یابند. البته این تمایل تنها محدود به سیاستمداران نبود؛ بلکه بسیاری از امرای ارتش نیز نسبت به دربار چنین دیدگاه داشتند. برای این کار تنها کافی بود تا ارتشیان شرایط مناسب با دربار داشته باشند و بتوانند به راحتی به آن راه یابند.

🔺 «دربار برای برخی از اعضای ارتش ترامپولینی اجتماعی برای حرکت‌های جهشی است. بسیاری از امرای بازنشسته به واسطه‌‌‌ روابط با اطرافیان شاه به ریاست مراکزی مانند بانک‌ها ادارات یا حوزه‌هایی مانند ساختمان سازی و صادرات و واردات می‌رسند. اینک در مقابل دو حرکت جامعه قرار می‌گیریم: نخستین حرکت به واسطه‌‌‌ یک شبکه‌‌‌ عقلانی باز بر روی خارج تضمین می‌شود و حرکت دوم نتیجه‌‌‌ موافقت یا مطابقت با مدل شاه است. حرکت برای خواسته‌های شاه؛ فقط به نظر او بستگی دارد. اوست که تصمیم می‌گیرد و تصمیمات او هم بر اساس ‌‌‌ میزان وفاداری امرا به او استوار است...

ادامه در:

https://www.cafetarikh.com/news/49590

🆔 @cafetarikhcom
📙 بابی‌ها چگونه به دامن انگلیس افتادند؟

🔺 نهضت بابیت در ایران در دوره قاجار شکل گرفت. منشا و دلایل دقیق شکل‌گیری این فرقه به خوبی مشخص نیست اما در مورد یک موضوع قطعیت بالایی وجود دارد و آن اینکه، استعمارگران در شکل‌گیری این فرقه نقش کلیدی داشتند.

🔺 به نوشته نویسنده «مشروطه بی‌نقاب»، حمایت‌‌‌های پنهان استعمار از بابیان بهایی شده به منظور نابودی انسجام مذهبی و ملی در سطح کشور پس از ترور نـاصرالدین شاه، شکل آشکار و رسمی به خود گرفت. دولت روس که از تقویت زیرکانه و پنهانی بابی‌ها طرفی نبسته بود، به ناگاه شمشیر از رو بست و با حمایت از بهاءالله نیات استعماری خویش را در تسخیر و تقسیم ایران آشکار ساخت. به سبب قطع ادامه حمایت از این فرقه وسیله دولت اتحاد جماهیر شوروی بهاییان را یکسره در دامن دولت انگلستان انداخت.

گزارش را اینجا بخوانید

🆔 @cafetarikhcom
📙 خط قرمز پررنگ ساواک درباره شاه و برخورد با مرحوم آیت الله امامی کاشانی

🔺 صحبت از محمدرضا شاه جزو خط قرمزهای حکومت پهلوی بود. این حساسیت به حدی شدید بود که اگر فردی درباره شاه صحبت می‌کرد با تهدید شدید ساواک مواجه می‌شد. نمونه‌ای از این برخورد را می‌توان در برخورد ساواک با مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی مشاهده کرد:

🔺 «شیخ محمد به گذشته برگشت. مدتی بود كه ساواك زیاد سراغ او می آمد. جلسات مختلفی با دانشجویان و طلبه‌‌‌‌‌‌ها برگزار می كرد و از ستم طاغوت می گفت، طوری كه ساواك چند بار او را بازداشت كرد. پس از آن تصمیم گرفت كارش را مخفیانه ادامه دهد. آخرین باری را كه ساواك او را تهدید كرد، به یاد آورد. سال 56 بود. شنیده بود كه آقای مهدوی كنی از سوی ساواك به جای دوردستی تبعید شده است. در خانه مشغول مطالعه بود كه زنگ تلفن به صدا درآمد. گوشی را برداشت. صدای نخراشیده‌ای به گوشش خورد: حاج آقا، دیگر دارید زیاده روی می‌كنید...

ادامه در:

https://www.cafetarikh.com/news/49593

🆔 @cafetarikhcom
📙 نقش صهیونیست‌ها در برپایی جشن ۲۵۰۰ ساله

🔺 درحالی‌که سران کشورهای اسلامی با سردی و تمسخر به برگزاری این جشن‌ها نگاه می‌کردند، ولی صهیونیست‌ها توجه خاصی به آن داشتند.

🔺 در سال ۱۹۶۱ م اسرائیلی‌ها تصمیم گرفتند تا به یادبود رهایی یهودیان از اسارت در بابل باستان، کنگره ای با حضور تاریخ‌نویسان برگزار نمایند که از تاریخ شناسان ایرانی نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت شده بود. مشاور فرهنگی شاه که از جاه‌طلبی وی مطلع بود این نظریه را به شاه داد: « ... به‌جای اینکه بگذاریم اسرائیلی‌ها این بزرگداشت را منحصر به آزادی یهودی‌ها از بابل نمایند؛ چرا هدف این جشن را تأکید بر ارزش‌های والای کوروش کبیر، شاه هخامنشی قرار ندهیم و به سلطنت رسیدن او را به‌عنوان یکی از زمان‌های پرعظمت عهد عتیق جلوه ندهیم تا نشان دهیم که سلطنت در ایران منشأ اصیل و تاریخی دارد؟

🔺 این پیشنهاد به نظر شاه جالب آمد خصوصاً که پنداشت این کار تأییدی بر ستم‌های گذشته‌اش در حق مخالفان خواهد بود و می تواند بی‌توجه به هر مدعایی و با اشاره به اینکه سلطنت، پیشینه تاریخی کهنی دارد، حکومتش را مشروع جلوه دهد.

متن کامل را اینجا بخوانید

🆔 @cafetarikhcom
📙 سایت اتمی ای دیمونا در اسرائیل چگونه کشف شد؟

🔺 اولین دستاورد تلاش های اسراییل برای هسته ای شدن، نیروگاه دیمونا بود که ساخت آن با کمک فرانسه در سال 1964 انجام شد. برخلاف آنچه اسراییل ادعا می‌کرد که دیمونا یک کارخانه تولید منگنز یا کارخانه نساجی است، بسیاری از سرویس های اطلاعاتی حکایت دیگری از این سایت داشتند.

🔺 در سال 1967 اسراییل یکی از جنگنده های میراژ را که به دیمونا بسیار نزدیک شده بود ساقط ساخت و در سال 1973 نیز یک هواپیمای مسافربری لیبیایی را که از مسیر خود منحرف شده بود و اشتباها در جهت ساختمان دیمونا در حرکت بود را منفجر کرد که نتیجه آن 104 کشته بود.

🔺 این رفتار اسراییل شک سرویس های اطلاعاتی را درباره دیمونا به یقین مبدل ساخت.

ادامه در:

https://www.cafetarikh.com/news/35547

🆔 @cafetarikhcom
📙 پرواز قیمت نفت روی خط بحران

🔺 در دوران حکومت پهلوی، قیمت نفت بارها با نوسات متعدد مواجه شد اما در سال ۱۹۷۳ یک بحران جدی رخ داد که تاثیر مهمی بر قیمت نفت گذاشت.

🔺 «درآمدهای نفتی مهمترین کارکرد صنعت نفت است. در ایران، از زمان پیدایش و تولید نفت تا زمان ملی شدن آن، تولید این ماده به جز در دوره سه ساله بعد از جنگ دوم جهانی، روندی صعودی داشت، پس از اعلام ملی شدن صنایع نفت، این میزان، سیری نزولی را طی می‌کند اما درآمدهای حاصل از فروش نفت، پس از ملی شدن این منبع و گذار از دوره بحران های ناشی از آن، رشدی قابل توجه را نشان می‌دهد. در فاصله سال‌های ۱۳۵۰-۱۳۴۱ درآمدهای حاصل از نفت رشدی بیش از ۵ برابر دارد. عایدات نفت در سال ۱۳۴۱ از هر تن، حدود ۶.۴ دلار بود که این رقم در سال ۱۳۵۰ به حدود ۹.۳ دلار می‌رسد...

ادامه در:

https://www.cafetarikh.com/news/49065

🆔 @cafetarikhcom
📙 روشنایی‌های شهر در دوره صفویه

🔺 به نوشته سفیر اسپانیا در دربار شاه عباس اول «بین مهتابی‌‌‌هایی که دور تا دور این عشرتکده تعبیه شده است دو تای آن‌ها از همه وسیع تر و بزرگتر است؛ یکی از این دو مهتابی روی در ورودی خانه و مشرف بر جاده است به طوری که از روی آن می‌توان دروازه ورودی شهر را که ما نیز از آن وارد شده بودیم مشاهده کرد. این مهتابی چون رو به جنوب و جنوب شرقی است بیشتر ساعات روز آفتابی است و بهترین جای عمارت برای مصون بودن از باد است.

🔺 در زمستان نیز برای اطاق‌ها به منزله بخاری است زیرا دیواری که نمای جلو عمارت را تشکیل می‌دهد هلالی شکل است و چون در دو طرف مهتابی نیز دو راهرو بسيار كوچك هست اشعه آفتاب که این راهرو‌ها را روشن می‌کند با شدت به نقطه مرکزی دایره درون دیوار می‌تابد و در نتیجه راهرو‌ها را هر چه بیشتر گرم می‌کند.

متن کامل را اینجا بخوانید

🆔 @cafetarikhcom
📙 جنگ شش روزه و دوستی پهلوی با اسرائیل

🔺 در اوایـل دهه چهل به واسطه ناآرامی‌ها در ایران کـه سرانجام منجر به واقـعه خـونین‌ پانزده خرداد گردید مدتی روابط ایـران و رژیـم‌ صهیونیستی‌ دچار وقفه‌ شد.اما پس‌ از آنکه شاه توانست مخالفان را سرکوب و رژیم خـود را تـحکیم کند بار دیگر‌ روابط دو کـشور گـسترش یـافت.

🔺 روند تـجاری رو‌ بـه‌ رشد‌ ایران و رژیم صـهیونیستی، مـنافع سرشاری را برای رژیم در بر داشت. در این سال‌ها همکاری‌های‌ نظامی‌ و ‌‌اقتصادی‌ دو کشور افزایش شـدیدی یـافت و رژیم صهیونیستی تبدیل به‌ نخستین شـریک ایـران در‌ مناسبات‌ تـجاری‌ شـد.

🔺 در ایـن زمان نفت ایران بـرای رژیم‌ صهیونیستی اهمیت زیادی داشت و رهبران تل آویو تمام تلاش خود را برای تداوم‌ جریان عـادی و مـطمئن آن به کار می‌بستند‌. لئونارد بایندر در این باره می‌نویسد: یکی از عوامل قطع رابطه سیاسی ایران و مـصر‌ ایـن بـود که ایران مقادیر زیادی نفت به اسـراییل مـی‌داد و از آن طـرف کـالاهای اسـراییل وارد مـی‌کرد.

https://www.cafetarikh.com/news/49300

🆔 @cafetarikhcom
📙 نمایشنامه‌نویسی؛ سوغاتی از ممالک غربی

🔺 نفوذ تمدن جديد اروپا در میان طبقه باسواد و روشنفکر و ترجمه بعضی از آثار نویسندگان خارجی، به ویژه فرانسوی به فارسی چاپ و جزوه‌های علمی معلمین اروپایی دارالفنون و آشنا شدن محصلین اروپا دیده ایرانی با مظاهر ذوقی و فکری اروپاییان، توجه به نمایشنامه‌نویسی و اجرای بعضی از نمایشنامه‌های اروپایی را در ایران به دنبال داشت.

🔺 بعضی از مترجمین ایرانی نمایشنامه‌هایی از آثار مولیر، کمدی نویس مشهور فرانسه را به فارسی ترجمه و چاپ کردند ولی در میان عامه مردم رواجی نیافت.

🔺 در این ترجمه‌ها و از آن جمله ترجمه نمایشنامه میزانتروپ اثر مولیر که به سال ۱۲۸۶ هجری قمری در استانبول به چاپ رسیده، به جای اسامی اصلی نام‌های ایرانی انتخاب شده و دیالوگ‌ها تقريبا همگی منظوم و به اصل نزدیک است.

https://www.cafetarikh.com/news/49600

🆔 @cafetarikhcom
HTML Embed Code:
2024/05/03 18:24:17
Back to Top