TG Telegram Group Link
Channel: گالری نگارهای اشو زرتشت
Back to Bottom
در تبریز چه خبر است؟؟

هنوز چند هفته از نشون دادن پرچم تجزیه طلبان در ورزشگاه توسط صدا و سیمای تبریز نگذشته که این بار رسما بابت تخم مرغ های هفت سین با نمادهای ترکان اورخون در مغولستان و جامه لزگی تقدیر به عمل آوردند!

هویت و تمدن آذری ها چه ربطی به وحشی های دشت های مغولستان داره ؟

اصلا چرا شخصی که علنا فعالیت های تجزیه طلبانه داره تا این حد آزادانه عمل میکنه و ازش تقدیر به عمل میاد؟

شرمتان باد
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
حال و‌ هوای بهاری #شیراز تقدیم به نگاه شما

ایران زیبا🌹
@akherin
خشنو تره اهوراهه مزدا🔥

🌞امروز به روز فرخ و پیروز :
           
#اردیبهشت امشاسپند روز🔥
#از ماه فروردین🌹

#سال 3762 زرتشتی🌸
            
۲۵۸۳ شاهنشاهی🌹
22 مارس 2024 میلادی🪴

برابر با :

🌻
#آدینه ۳ فروردین ماه خورشیدی۱۴۰۳

اردیبهشت :بهترین راستی
@akherin
💢اردیبهشت دگرگون یافته‌ واژه «اَشَه وَهیشتَه» در زبان اوستایی است که «اشا» به «اَرد» و «وَهیشتا» به «بهشت» در گویش پارسی دگرگون شده که به چمار «#بهترین_راستی‌» است.
🔥🔥🔥

💢«
#اشا» که پایه فلسفه اخلاقی آیین زرتشت را تشکیل ‌‌می‌دهد از«اشا وهیشتا» یعنی بهترین راستی گرفته شده است.

💢در گاتها ، اردیبهشت به چَمار «
#بهترین_پاکی و راستی» است که در جهان مینوی نماد پاکی، اشویی و نشان اشا (هنجار درست هستی) است
واژه
#اشا ۱۶۲ بار در گاتها آمده است
🔥🔥🔥
نوروز خیلی مهمه

تکنولوژی و علم و هنر و اقتصاد و فلسفه و ... همه اینا جمع می‌شن تا خروجی بشه یه سری دارایی معنوی ملی مثل نوروز.

ملتی که چیزی شبیه نوروز دارن، یعنی این قدم ها رو قبلا خیلی قدرتمند طی کردند.

این نوروز، حسود زیاد داره، این نوروز رو کسانی قدر می‌دونن که برای ملت سازی دست و پاها زدند.
نوروز جز ستون هاییه که موجودیتی به نام ایران روش تکیه کرده.

اجداد ایرانی ما از ۶۰۰۰ سال پیش و به شکرانه جان به در بردن از زمهریر زمستان‌های سخت،
#نوروز را جشن می‌گرفته‌اند.

نوروزتان پیروز🪴

@akherin
خشنو تره اهوراهه مزدا🔥

🌞امروز به روز فرخ و پیروز :
           
#شهریور امشاسپند روز🔥
#از ماه فروردین🌹

#سال 3762 زرتشتی🌸
            
۲۵۸۳ شاهنشاهی
23مارس 2024 میلادی🪴

برابر با :

🌻
#شنبه ۴ فروردین ماه خورشیدی۱۴۰۳

شهریور :شهریاری اهورایی، پادشاهی بر خویشتن
@akherin
اندیشه‌ای نهفته پشتِ رنگ سبز
در بین ایرانیان باستان و زرتشتیان


#موبد^مهراب_وحیدی :

رنگ سبز پس از رنگ سفید در میان همه‌ی رنگ‌ها از جایگاه ویژه‌ای در میان زرتشتیان و ایرانیان باستان برخوردار است. به گونه‌ای كه در همه‌ی آیین‌های دینی این رنگ به روش‌های گوناگون خود را می‌نمایاند. مانند استفاده از برگ سبز گیاه «مورت» در همه‌ی جشن‌ها و آیین‌های‌ آفرینگان خوانی، استفاده از «دستمالِ‌ سبز» در آیین‌های نامزدی و گواه‌گیری و همچنین به‌كاربردن نام و واژه‌ی سبز در گفت‌وگوها مانند «دستت سبز»، «دلت سبز»، «سرت سبز»،‌ و یا استفاده از نام سبز برای آیین‌هایی مانند «جاسبزباد» و نیز برای جاهایی مانند «پیرسبز».

🔹با توجه به پیش‌درآمد بالا، پرسشی به‌میان می‌آید كه چرا رنگ سبز تا این اندازه مورد توجه است⁉️

🔹آیا می‌توان ویژگی‌های جغرافیایی ایران و خشكی آن را شوندی(:دلیلی) بر این امر دانست كه با به‌كار بردن این نام و رنگ از میزان فشار ناشی از خشكی كاسته شود؟

🔹آیا به‌راستی به‌كار بردن رنگ و كلمه سبز می‌تواند این تاثیر را داشته باشد و یا در پشت این واژه، بار معنایی و اندیشه‌ای دیگر نیز نهفته می‌باشد؟

رنگ سبز در گستره هفت رنگِ رنگین كمان و طیف نور، درست در میان قرار گرفته‌است(بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد،‌ نارنجی، قرمز).

در انرژی درمانی و دانش‌های وابسته به‌آن بدن انسان دارای هفت جایگاه اصلی ورود انرژی به بدن به‌نام «چاكرا» یا «نیلوفر» است كه از بالا به پایین از شماره‌ی هفت به یك نامگذاری شده‌اند. نیلوفر میانی(شماره‌ی چهار) درست در میان سینه و كمی به سمت چپ قرار دارد(جایگاه طبیعی قلب). رنگ درپیوند با آن نیلوفر، سبز می‌باشد و با استفاده از این رنگ و تاثیر بر این نیلوفر ضربان قلب حالتی آرام‌تر به‌خود می‌گیرد و به اصطلاح آرامش توسط این رنگ به بار می‌نشیند.

جالب است بدانیم كه نت موسیقی درپیوند با این نیلوفر كه با استفاده از آن، نیلوفر تحریك می‌شود نیز نت «فا» كه نت چهارم از هفت نت موسیقی می‌باشد كه این نت با ربع پرده بالاتر(فا سری) یكی از نت‌های اصلی ردیف‌های موسیقی «بیات ترك» و«شور» می باشد كه نوایی بسیار دلنشین را ایجاد می‌كنند.

همچنین نماد گیاهی این چاكرا «بیدمشك» بوده و سمبل نمادی آن نیلوفر دوازده پر( گل نماد خرد و نقش اصلی دیوارهای تخت جمشید) است.

رنگ سبز به‌عنوان رنگ نماد سپنته‌آرمییتی(‌امشاسپند سپندارمزد به ‌معنی مهر و فروتنی)‌ كه چهارمین امشاسپند از بین این هفت فروزه‌های جاویدان اهورامزدا است نیز گفته شده است.

با در نظر گرفتن آنچه گفته شد برای رنگ سبز نكته‌ای درخور توجه است و آن اینكه درهمه‌ی موارد كه عدد هفت به‌عنوان عدد كلی مجموعه به‌كار رفته است،‌ عدد میانی چهار بوده و درست با رنگ سبز هم‌خوانی دارد و بار معنایی و اندیشه برانگیز استفاده از رنگ سبز به «درمیانه قرارگرفتن این رنگ» بازمی‌گردد و نشان می‌دهد كه یك زرتشتی با بهره‌گیری از واژه‌های سر، دل و دستت سبز یادآور می‌شود كه احساس و كردار خویش را در میانه نگه دارد. و نیز با به‌كار بردن رنگ سبز در آیین‌ها و استفاده از صفت سبز برای برخی آیین‌ها و یا جاهای سپندینه‌(:مقدس)، میانه‌روی در هر چیزی را به‌عنوان یكی از بینادی‌ترین اصل‌های فرهنگی خویش یادآور می‌شود.

سرتان سبز
💚دلتان سبز
لحظه هایتان سبز😊👌
@akherin
سروده های پارسی بر دیوارهای تاج محل در شهر آگرا، پایتخت گورکانیان هند.

@akherin
دانش در ایران باستان

"بسیاری از لوازم و اشیای آموزش های علمی هزاران سال پیش در ایران استفاده میشد. در اکتشافات یک خط کش ۱۰ سانتی متری دقیق از جنوب شرقی ایران متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش یافت شده و قدیمی ترین خودکار جهان نیز در استان فارس یافت شده است"

بن مایه:
تاریخ تمدن ایران،امپراطوری ساسانیان،کاوه فرخ،صفحه ۲۰۶


@akherin
خطوط خیره کننده هندسی در معماری اصیل ایرانی...
باغ دولت آباد،یزد به‌عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

@akherin
خشنو تره اهوراهه مزدا🔥

🌞امروز به روز فرخ و پیروز :
           
#سپندارمزد امشاسپند روز🔥
#از ماه فروردین🌹

#سال 3762 زرتشتی🌸
            
۲۵۸۳ شاهنشاهی
24 مارس 2024 میلادی🪴

برابر با :

🌻 #یکشنبه ۵ فروردین ماه خورشیدی۱۴۰۳

سپندارمزد :مهرورزی، فروتنی
@akherin
🌸🔥بزرگان ما به ویژه پوریوتکیشان (نخستین آموزگاران دین؛ یاران اشوزرتشت) آموزه ها و اندرز های نابی برای ما به جا گذاشتند که همچون نوری در تاریکی های این جهان سردرگم به زندگی ما تابیده است.
راهنمایی تشخیص خیر از شر، یافتن راه خدا از راه اهریمن و نجات از تاریکی و بدبختی.
در دینکرد ششم، کرده ی ۳۱ از پوریوتکیشان نقل شده است: خواست اورمزد از مردم این است: "مرا بشناسید"؛ چه این میداند که:" اگر مرا بشناسید، هر کس پسِ (پیرو) من باشد. "و خواست اهریمن از مردم این است که"مرا نشناسید"؛ چه این را میداند که: "اگر مرا بشناسید، هیچکس پسِ من نباشد."

🌱🔥آن ها به ما آموختند که خدا دوستدار دانایی و شناخت است؛ نه نادانی. خدا پیروی و ایمان کورکورانه و بدون شناخت نمیخواهد. آنکه از شناخته شدن خود میترسد، اهریمن است. بدی و پلیدی است. زیرا از ماهیت خود خبر دارد و از آگاه شدن مردم میترسد.
آیین اهورامزدا، نیاموختن و مردم را در نادانی نگهداشتن نیست. حقیقت را باید بی پرده بیان کرد. آنکه نمیخواهد ما بدانیم، خدا و دین او نیست. خدا پیروان آگاه و دانا میخواهد و اهریمن پیروان نادان و گمراه که کورکورانه از او تقلید کنند.

@akherin
در ایران باستان سال کبیسه نداشتیم و به جای آن در انتهای 120 سال 1 ماه اضافه میکردند و آن ماه را جشن میگرفتند !
+ جالبه بدونید دعای «120 ساله شوی» به آرزوی نیک مردم برای دیدن این جشن اشاره دارد.
@akherin
نگاره باشکوه قتل عام اعراب مهاجم‌ مسلمان توسط شاهنشاه مازندران اسپهبد فرخان بزرگ‌ (از تیره ساسانیان و احیاکننده مرام ایرانی و امید مردمان زرتشتی شمال ایران) فرمانروای مازندران(تپورستان) در جنگ گردنه‌های دماوند

معاویه سپاهی ۲۰هزار نفری به فرماندهی "مصقله بن هیبره" برای تسخیر مازندران به سوی شمال ایران فرستاد. دلیران ایران به فرماندهی اسپهبد فرخان بزرگ در گردنه‌های دماوند به لشکر اعراب یورش بردند و تمام سپاهیان اعراب به همراه فرماندهشان مصقله تا آخرین نفر کشته شدند. حتی یک نفر زنده نماند تا خبر شکست را به مسلمانان برساند!

در میان اعراب این امر به ضرب المثل تبدیل شد و اعراب هرکس را که به جایی میرفت و باز هرگز نمیگشت و راه بازگشتی از آن نبود میگفتند :فلانی به جایی رفت که مصقله رفت

اسپهبد فرخان در مجموع نبردهای خود با اعراب بارها آنان را شکست داد. در جنگی که با تُرکان داشت، به سپاه ترک شبیخون زد و تیغ میان ترکان نهاد به طوری که تعداد کمی از آنان توانستند جان خود را نجات دهند و از مهلکه بگریزند. فرمانده سپاه ترک به نام صول در این نبرد توسط ایرانیان کشته شد.
@akherin
🔥ششم فروردین زاد روز اشوزرتشت، وخشور بزرگ خدا و پیام آور نیکی و مهربانی بر همه همکیشان و دوستداران ایشان خجسته و شادباش باد🔥
@akherin
خشنو تره اهوراهه مزدا🔥

🌞امروز به روز فرخ و پیروز :
           
#خوردادامشاسپند روز🔥
#از ماه فروردین🌹

#سال 3762 زرتشتی🌸
            
۲۵۸۳ شاهنشاهی
25مارس 2024 میلادی🪴

برابر با :

🌻
#دوشنبه ۶ فروردین ماه خورشیدی۱۴۰۳

خورداد :رسایی ، والایی
@akherin
HTML Embed Code:
2024/04/28 16:35:24
Back to Top