TG Telegram Group Link
Channel: حسابداری حرفەای
Back to Bottom
💎 کنترل های تعدیلات سنواتی (سود و زیان انباشته)
 
1️⃣ کنترل عدم ثبت سود سهام، پاداش هیات مدیره و پاداشهای مصوب سال جاری مرتبط با سال قبل در حساب تعدیلات سنواتی بند 10و 11 استاندارد 5 (در سود و زیان انباشته شود)
 
2️⃣ کنترل ثبت مالیات های عملکرد، حقوق، تکلیفی و جرائم سنوات قبل آنها در حساب تعدیلات سنواتی
 
3️⃣ احتساب اقلام بستانکار مندرج در تعدیلات سنواتی که مالیات آنها قبلاً پرداخت نشده در محاسبه سود مشمول مالیات دوره مورد رسیدگی
 
4️⃣ ثبت هزینه های برگشتی مرتبط با سرفصل دارائیها و موجودیها و .. در بستانکار تعدیلات سنواتی و عدم احتساب مبالغ آنها در درآمد مشمول مالیات دوره مورد رسیدگی (مالیات آنها قبلاً پرداخت شده)
 
5️⃣ کسر اقلام بدهکار مورد قبول سرفصل تعدیلات سنواتی از درآمد مشمول مالیات دوره مورد رسیدگی (اقلام بدهکار غیر قابل قبول در تعیین مالیات بی تاثیر است)
 
6️⃣ کنترل اقلام ثبت شده در تعدیلات سنواتی با استانداردهای حسابداری (بند 37 الی 43 استاندارد 6)
 
7️⃣ کنترل ارائه مجدد اقلام مرتبط با تعدیلات (یادداشت توضیحی)
 
8️⃣ کنترل و تفکیک تعدیلات سنواتی مربوط به سال قبل و سنوات گذشته به طور جداگانه در گردش حساب تعدیلات سنواتی جهت انتقال تعدیلات سنواتی جهت انتقال تعدیلات سال قبل در طبقات مربوطه ستون سال قبل صورت سود و زیان (صورتهای مالی) و اعمال تعدیلات سنواتی سالهای قبل در مانده تعدیلات سنواتی سال قبل مندرج در صورت سود و زیان انباشته (صورتهای مالی)
@accounting_professional
⭕️ ثبت اشانتیون

در بسیاری از شرکت ها برای جلب مشتری معمولا برروی فروش های خود تعدادی کالا نیز به صورت رایگان (اشانتیون) به مشتریان ارائه می شود. ثبت حسابداری اشانتیون دریافتی کار پیچیده ای نیست و در زیر آن را توضیح می دهم.

▪️ فرض کنید شرکت آلفا تعداد 100 عدد بخاری به مبلغ هریک 2,000,000 ریال را به شرکت بتا می فروشد. از این 1000 عدد 5 عدد بخاری به صورت اشانتیون به شرکت بتا ارائه می شود. بنابراین و بر اساس اصول و استاندارد های حسابداری شرکت الفا باید در فاکتور فروش خود این 5 عدد بخاری را به عنوان تخفیفات فروش ثبت کند. اما ثبت حسابداری آن برای شرکت بتا به صورت زیر است:

خرید 100*2000000=200,000,000

تخفیفات خرید 5*2000000=10000000

وجوه نقد/بانک 190,000,000

▪️ در مثال فوق ما 5 عدد بخاری دریافتی را به عنوان تخفیفات خرید ثبت کردیم.م. البته می توانید ثبت تخفیفات خرید را حذف و به صورت زیر عمل کنید.

خرید 95*2000000=190,000,000

وجوه نقد/بانک 190,000,000

در واقع ما در این ثبت مبلغ خاص خرید (بعد از کسر تخفیف) را ثبت کردیم.

▪️ نکته: دقت کنید فروشنده باید و حتما مقدار تخفیف را در فاکتور فروش خود قید کند. همچنین باید کل تعداد کالا (در اینجا 100 عدد) را نیز در ستون تعداد کالا درج کند تا مقدار ثبت شده در ستون تخفیفات هماهنگ با تعداد کل فروش باشد.

▪️ اکنون فرض کنید شرکت بتا قصد فروش 50 عدد بخاری را به مبلغ هریک 2200000 ریال به شرکت سیگما دارد که از این 50 عدد 5 عدد بخاری به صورت اشانتیون است و ثبت فروش آن به شرح زیر است:

وجوه نقد/بانک/حساب های دریافتنی 45*2200000=99,000,000

تخفیفات فروش 5*2200000=11,000,000

فروش 50*2,200,000=110,000,000

📌 دقت کنید ما تخفیف را با همان قیمت فروش محاسبه کردیم چراکه این مبلغ تخفیف در دل مبلغ فروش کلی است و بعدا در محاسبات سود و زیان با هم تهاتر می شوند.

▪️ ممکن است فکر کنید چون 5 عدد قبلا رایگان دریافت کردیم الان نیز باید تخفیف را به بهای تمام شده محاسبه کنیم که این یک اشتباه بزرگ است چرا که اگر تخفیف را به بهای تمام شده ثبت کنید خریدار باید مبلغ بیشتری را بیش از مبلغ واقعی پرداخت کند. به ثبت حسابداری زیر توجه کنید:

وجوه نقد/بانک/حساب های دریافتنی 100,000,000

تخفیفات فروش 5*2000000=10,000,000

فروش 50*2200000=110,000,000

📌توجه کنید؛ در ثبت حسابداری فوق مشتری به جای مبلغ واقعی 99000000 ریال باید 100,000,000 ریال بپردازد چون که ما تخفیفات فروش را به بهای تمام شده ثبت کردیم (همانطور که گفته شد، این یک اشتباه بزرگ است)


@accounting_professional
⭕️ مروری کوتاه بر قانون بودجه  سال ۱۴۰۳ 

🔹مبلغ تبصره ۱۰۰ برای اشخاص حقیقی ۱۸ میلیارد تومان

🔺معافیت معیشتی موضوع ماده ۱۰۱ ق .م.م ۱۰۰ میلیون تومان

🔹معافیت معیشتی در صورت استفاده از پایانه فروشگاهی با امکان درج مشخصات کالا و خریدار  ۱۴۴ میلیون تومان

🔺معافیت مالیات بر درآمد حقوق سالانه ۱۴۴ میلیون تومان

🔹معافیت موضوع ماده ۵۷( مستغلات) ۷۵ میلیون تومان

🔺معافیت بند (ل) ماده۱۳۹ ( فعالیتهای فرهنگی،هنری) ۵۷۶ میلیون تومان

🔹معافیت خودروی لوکس ۳ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان

🔺سقف معافیت نرخ صفر اشخاص حقوقی ۵۰۰ میلیارد تومان

🔹سقف معافیت نرخ صفر اشخاص حقیقی ۵۰ میلیارد تومان

@accounting_professional
🔷🔶 درآمدهای عملیاتی:
مجموعه درآمدهایی هستند که از فعالیتهای اصلی و مستمر واحد تجاری حاصل می گردند و مؤسسه برای دستیابی درآمد عملیاتی معمولا بر اساس توافق طرفین معامله تعیین می شود. این درآمد به ارزش منصفانه ما به ازای دریافتی یا دریافتنی پس از کسر تخفیفات تجاری و توافقی، اندازه گیری و ثبت می شود.

🔶🔷 درآمدهای غیر عملیاتی
🔘درآمدی است که ارتباط با فعالیت های اصلی مؤسسه ندارد و به عنوان درآمد فرعی شناخته می شود.
🔹برای تشخیص درآمدهای غیر عملیاتی از عملیاتی باید حوزه فعالیت اصلی مؤسسه را ملاک قرار داد .
🔺🔻فروش کالا
✔️مهمترین عامل کسب درآمد در مؤسسات بازرگانی است.
◾️ درآمد عملیاتی حاصل از فروش کالا زمانی شناسایی می شود که واحد تجاری خطرات و مزایای عمده مالکیت کالای مورد معامله را به خریدار منتقل کرده باشد و بتواند مبلغ درآمد عملیاتی و مخارج مرتبط با بهای تمام شده کالای فروش رفته را به گونه ای اتکاپدیر اندازه گیری نماید
▪️ چنانچه فروش کالا به شرط نصب باشد، درآمد فروش پس از نصب کالا شناسایی می شود وجوهی را که موسسه های خدماتی در ازای ارائه خدمات به مشتریان خود دریافت می کنند و یا در آینده نزدیک دریافت خواهند کرد را درآمد خدمات می گویند این خدمات در ارتباط با فعالیت اصلی این مؤسسه ها است.
🔹🔸درآمد خدمات (نقد يا نسیه) باعث افزایش دارایی ها و سرمایه یک مؤسسه می شود درآمد ناشی از استفاده دیگران از داراییهای واحد تجاری تنها زمانی درآمد عملیاتی تلقی می شود که ناشی از فعالیت های اصلی و مستمر واحد تجاری باشد مانند درآمد حق امتیاز، سود تضمین شده، سود سهام باشد .
✔️هزینه عبارت است :از بهای اشیا یا خدماتی که برای اداره امور مؤسسه و کسب درآمد پرداخت، تعهد شده یا به مصرف می رسند.
🔴هزینه حمل کالای فروش رفته رابطه مستقیم با درآمد دارد.
🔴 هزینه استهلاک در دوره های زمانی مختلف تقسیم می شوند، هزینه آب و باعث کاهش سرمایه می گردد.

🟢هزینه برق در زمان وقوع به عنوان هزینه شناسایی می شوند.

💠💠هزینه های یک واحد اقتصادی با توجه به نوع فعالیت آن به هزینه های عملیاتی و هزینه های غیر عملیاتی طبقه بندی می کنند.

🌐هزینه های عملیاتی :
هزینه های عملیاتی عبارت است از هزینه هایی که مرتبط با فعالیت های اصلی و مستمر واحد تجاری است.
🌐هزینه های غیر عملیاتی
هزینه های غیر عملیاتی، مخارج غیرجاری هستند که با فعالیتهای مستمر و جاری مؤسسه ارتباط ندارند.
🔰🔰 در واقع کلیه هزینه هایی که به صورت مستقیم و دائم در ارائه خدمات، فروش کالا یا تولید نقش دارند، جزءهزینه های عملیاتی هستند و مابقی به عنوان هزینه های غیر عملیاتی محسوب می شوند.

🔷🔶در موسســـات، علاوه بر درآمدها و هزینه های عملیاتی که ارتباط مستقیم یا فعالیتهای مؤسسه دارد، امکان دارد درآمدها و هزینه های عملیاتی دیگری نیز وجود داشته باشند که مه آنها را به عنوان «سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی» در صورت سود و زیان ارائه نماید.


🟣 برخی از سایر درآمدهای عملیاتی
سود حاصل از فروش ضایعات، اضافی انبار، اضافی صندوق

🟣برخی از سایر هزینه های عملیاتی
هزینه کاهش ارزش موجودی کالا، کسری انبار، کسری صندوق

✔️✔️سود (زیان) ناخالص: اختلاف درآمد فروش یا درآمد حاصل از ارائه خدمات با بهای تمام شده کالای فروش رفته یا خدمات ارائه شده را سود(زیان) ناخالص می گویند.

@accounting_professional
چند نکته در مورد داراییهای ثابت نامشهود

🔹درمورد داراییهای نامشهود باید گفت که در زمان ثبت انقضاء (استهلاک) آن، به جای استهلاک انباشته، خود حساب دارایی بستانکار می شود و دیگر اینکه ارزش اسقاط داراییهای نامشهود در اغلب موارد صفر می باشد.

🔹حق امتیاز حقوقی است که به دارنده اجازه تولید و فروش محصول خاصی را می دهد. حداکثر عمر حق امتیاز 17 سال می باشد.

🔹حق نشر (حق چاپ یا حق تالیف) عبارتست از حق انحصار نشر و فروش کتاب، تصنیف موسیقی، فیلم و سایر محصولات هنری، حق نشر، نرم افزارهای کامپیوتری را نیز در بر می گیرد. حداکثر عمر حق نشر 50 سال می باشد.

🔹بهای تمام شده تحصیل حق تالیف از دولت معمولآ پایین و ارزان است اما اگر از مالک آن خریداری شود، معمولآ گران قیمت می باشد.مطلب از کانال تلگرام خانه حسابداری میباشد. از آنجا که عمر مفید حق نشر معمولآ از دو یا سه سال تجاوز نمی کند، مبلغ انقضاء (استهلاک) این دارایی نامشهود هر دوره بخش زیادی از بهای تمام شده آن را در بر می گیرد.

👈 نکته : قانون حمایت مولفان و مصنفان و هنرمندان حق تالیف را اینگونه تالیف کرده است : حق تالیف عبارتست از حق انحصاری نشر، پخش، عرضه و اجرای اثر هنری یا نوشته ای که به مدت عمر پدید آورنده و سی سال بعد از فوت شخص پدیدآوردنده به وارث او اعطا می شود.

🔹علائم تجاری و نامهای تجاری مشخصه های ممتاز محصولات و خدمات می باشند. ماده 1 قانون ثبت علایم و اختراعات، علامت تجاری را اینگونه تعریف کرده است : هر قسم علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی یا تجاری یا فلاحتی اختیار شود.

🔹بهای تمام شده علائم تجاری و نامهای تجاری باید در طول عمر مفید خود که حداکثر 40 سال می باشد، مستهلک شود. مخارجی که صرف تبلیغ و ترویج علائم تجاری می شود، نباید به عنوان بخشی از بهای تمام شده دارایی مطرح شود بلکه باید تحت هزینه تبلیغات به عنوان هزینه جاری ثبت شود.

🔹در انحصار فروش (فرانشیز) فروشنده حق امتیاز، علائم تجاری و ... طی قراردادی خدمات، دستورالعمل و کمکهای فنی را در یک دوره معین در اختیار خریداران می گذارد. بهای تمام شده انحصار فروش باید در دوره ای که حداکثر 40 سال به طول می انجامد، منقضی شود.

🔹اجاره های بلند مدت عبارتست از موافقتنامه ای که بر اساس آن اجاره دهنده حق استفاده از یک دارایی را در برابر اجاره و برای مدت مورد توافق به اجاره کننده واگذار می کند. این نوع قراردادهای اجاره بر دو نوعند : اجاره عملیاتی و اجاره سرمایه ای. در قراردادهای اجاره عملیاتی، منافع و مخاطرات ناشی از مالکیت اموال به مستاجر انتقال می یابد و او متعهد است که مورد اجاره را در انقضای مدت اجاره به مالک مسترد کند.

در قراردادهای اجاره ی سرمایه ای، چنانچه مستاجر طی مدت اجاره، مخارجی برای ایجاد تعمیرات و بهسازی مورد اجاره به قصد انتفاع بیشتر به عمل آورد، این مخارج، با توجه به اینکه مورد اجاره سرانجام به مالک مسترد خواهد شد، نوعی دارایی نامشهود برای مستاجر ایجاد می کند که باید با عنوان مناسبی نظیر مخارج بهسازی اموال استیجاری به صورت دارایی ثبت و طی مدت اجاره یا عمر مفید بهسازی انجام شده، هر کدام که کوتاهتر است، مستهلک شود.

🔹سرقفلی در حسابداری به مازاد بهای تمام شده خرید یک واحد تجاری بر مجموع ارزش بازار خالص داراییهای آن (داراییها منهای بدهیها) تعریف شده است. 

در مورد سرقفلی باید به دو نکته مهم توجه داشت : 

1⃣ سرقفلی فقط در زمان خرید یک واحد تجاری دیگر ثبت می شود. حتی اگر واحد تجاری از نظر جغرافیایی در منطقه ممتاز قرار داشته باشد، یک محصول بی نظیر تولید نماید، و یا واحد تجاری از شهرت و اعتبار برخوردار شود، سرقفلی نباید شناسایی و ثبت گردد.

2⃣ مطابق اصول پذیرفته شده حسابداری، سرقفلی در دوره ای که نباید از 40 سال تجاور کند، مستهلک شود. هر چند که در دنیای واقعی، ارزش سرقفلی لحظه به لحظه در حال افزایش است اما هیات استانداردهای حسابداری واحدهای تجاری را ملزم ساخته است که بهای تمام شده کلیه داراییهای نامشهود را مستهلک نمایند.

@accounting_professional
⭕️ ثبت حسابداری عملیات مربوط به اعتبارات اسنادی

🔹واریز بابت سپرده ثبت سفارش:  
 ودایع دریافتی  بد *    وجه نقد   بس

🔸واریز پیش پرداخت ثبت سفارش: 
اعتبارات اسنادی  بد   وجه نقد بس****

🔹پرداخت بابت کارمزد ثبت سفارش: 
اعتبارات اسنادی   بد    وجه نقد    بس

🔸پرداخت بابت کارمزد گشایش اعتبار:
اعتبارات اسنادی   بد    وجه نقد    بس

🔹پرداخت بابت هزینه های پستی و تلگراف:
اعتبارات اسنادی  بد    وجه نقد  بس

🔸پرداخت بابت بیمه کالا :
اعتبارات اسنادی   بد    وجه نقد   بس

🔹واریز اعتبار پس از کسر پیش پرداخت:  
اعتبارات اسنادی   بد    وجه نقد  بس

🔸برگشت بابت سپرده ثبت سفارش: 
وجه نقد    بد***     ودایع دریافتنی بس

🔹برگشت بابت قسمتی از سفارش انجام نشده:
وجه نقد  بد*  اعتبارات اسنادی    بس

🔸ترخیص کالا از گمرک(بستن حساب):
خرید کالا     بد    اعتبارات اسنادی بس **



@accounting_professional
🔺مطابق با ماده ۱۰۰ ق.م.م  صاحبان مشاغل ،مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که به وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را به نرخ مذکور در ماده (131) این قانون پرداخت نمایند.

🔺سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه‌هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آن‌ها را مطابق حد نصاب مشخص شده در قانون و یا بودجه سنواتی  از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به صورت مقطوع تعیین و وصول نماید.

@accounting_professional
⭕️ نکاتی درباره موجودی مواد و کالا:

▪️ افت (Shrinkage): کاهش حجم یا وزن مواد بکار رفته در اثر فرایند ساخت و فرآوری محصول را اُفت گویند. بهاي موادي که در اثر اُفت ناپدید می شود، در محاسبات حسابداری لحاظ نمی شود و بهاي آن به طور خودکار روي مواد باقیمانده سرشکن می شود. اُفت در نهایت بطور محتوایی سبب افزایش نرخ مواد می گردد. ویژگی خاص اُفت این است که اثري از آن باقی نمی ماند و ماهیت فیزیکی و عینی خود را از دست می دهد.

▪️ زائدات (Scrap): زائدات نیز همانند اُفت، از نوع محصول نیست. زائدات آن بخش از مواد اولیه است که در فرایند تولید به محصول تبدیل نمی شود بلکه به عنوان مواد باقیمانده یا پس مانده هاي تولید به جاي می ماند. زائدات معمولاً داراي ارزش فروش ناچیز و یا حتی ارزش منفی است. دو موضوع در حسابداري زائدات مطرح است:
۱) زمان شناسایی (زمان ایجاد یا فروش)
۲) محل انعکاس (درآمد یا کاهنده بهاي ساخت)

▪️ حسابداري زائدات:
۱) شناسایی در زمان فروش: در مواردی که زائدات از اهمیت نسبی کمی برخوردار است، در زمان فروش شناسایی می شود. یعنی در زمان ایجاد ثبتی انجام نشده و فقط به منظور کنترل، از لحاظ مقداري در کاردکس انبار ثبت می شود. حاصل فروش زائدات می تواند صرف کاهش بهاي ساخت شده و یا به عنوان درآمد مدنظر قرار گیرد.
۲) شناسایی در زمان ایجاد: اگر حاصل فروش زائدات داراي اهمیت نسبی باشد، در زمان ایجاد در دفاتر حسابداري ثبت و منعکس می شود.

▪️ کالاهاي معیوب (Defective): کالاهاي معیوب، محصولاتی هستند که ویژگی محصولات سالم را به طور کامل ندارند. برحسب برطرف شدن عیب و نقص کالا یا عدم امکان آن، این محصولات به دو نوع تقسیم می شوند:
۱) محصولات ضایع شده (ضایعات)
۲) محصولات قابل دوباره کاری

▪️ ضایعات (Spoilage): ضایعات برخلاف زائدات، از نوع مواد نیست بلکه از نوع محصول است. ضایعات محصولاتی هستند که ویژگی محصولات سالم را ندارند و با انجام کار مجدد روي آنها، به محصول سالم تبدیل نمی شوند. یعنی غیرقابل برگشت به فرایند تولید هستند. ضایعات برحسب دلیل بروز آن به دو نوع تقسیم می شوند که عبارتنداز:
۱) ضایعات عادی
۲) ضایعات غیرعادی

▪️ ضایعات عادي (Normal Spoilage): ضایعات عادي محصولاتی هستند که ویژگی محصولات سالم را ندارند و دلیل این ناسالمی، عواملی است که غیر قابل کنترل بوده و در شرایط کاراي عملیاتی ایجاد نمی شوند. ضایعات عادي قابل پیش بینی و برآورد هستند و به طور معمول داراي ارزش افزوده هستند. ضایعات عادي یا به سفارش و محصول خاصی مربوط می شوند و یا اینکه جنبه عمومی و مشترك دارند.

▪️ ضایعات غیرعادي (Abnormal Spoilage): ضایعات غیرعادي محصولاتی هستند که ویژگی محصولات سالم را ندارند و با انجام دوباره کاري به محصول سالم تبدیل نمی شوند. دلیل این ناسالمی، عواملی است که قابل کنترل بوده و در شرایط کاراي عملیاتی رخ نمی دهد. ضایعات غیرعادي قابل پیشگیري بوده اما قابل پیش بینی نیستند. این ضایعات نیز داراي ارزش فروش هستند. ضایعات غیر عادي نیز یا به سفارش و محصول خاصی مربوط می شوند و یا اینکه جنبه عمومی و مشترك دارند.

▪️ آحاد قابل دوباره کاري (Rework): محصولاتی هستند که همانند ضایعات، معیوب و ناسالم هستند ولی با برگشت به خط تولید و انجام دوباره کاري و یا مصرف مجدد مواد به محصول سالم تبدیل می شوند. آحاد قابل دوباره کاري نیز همانند آحاد ضایع شده (ضایعات)، ممکن است عادي یا غیرعادي باشند.




@accounting_professional
⭕️ثبت های مربوط به شناسایی بهای تمام شده مواد مصرفی و موجودی پایان دوره در سیستم ادواری:


پیوست یامستندات این سند چیست؟ و رقم بهای تمام شده فروش رفته در اظهارنامه در کدام جدول ها قرار می گیرد.


👈  پاسخ :
هنگام خرید:

خرید    بدهکار

      حسابهای پرداختنی   بستانکار

هنگام فروش یا مصرف👈 ثبتی ندارد

در پایان سال بر اساس لیست انبار گردانی موجودی پایان سال بدست آمده و قیمت گذاری می شود:

موجودی اول دوره
+خرید طی دوره
=آماده برای فروش یا مصرف
-موجودی پایان دوره
=بهای تمام شده فروش رفته یا مصرف شده

ثبت سند حسابداری:

موجودی پایان دوره     بدهکار
بهای تمام شده فروش رفته  بدهکار

            خرید                           بستانکار
            موجودی اول دوره            بستانکار
بابت انقتال به عملکرد و سود و زیان


🔸رقم بهای تمام شده کالای فروش رفته در جدول 20 اظهارنامه منعکس می شود. مستندات این سند میتواند برگه مربوط به انبارگردانی شرکت باشد..


@accounting_professional
HTML Embed Code:
2024/06/01 11:32:43
Back to Top