TG Telegram Group Link
Channel: آبشناسی
Back to Bottom
بازی طالبان با حق‌آبه ایران در این شرایط حساس و بی اعتنایی آنها به هشدار مسئولان
@abshenasi
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
چگونه در زوریخ آب فاضلاب را تصفیه و به آب آشامیدنی مردم تبدیل می‌کنند

پ.ن: بخش عمده‌ای از آب مصرفی ما در ایران بصورت آب برگشتی اغلب بدون استفاده و یا با عوارض شدید و غیربهداشتی در کشاورزی استفاده می‌شود (نمونه آن در جنوب تهران). با توجه به راندمان پایین مصرف آب در بخشهای مختلف، ما علاوه بر ارتقای راندمان و استفاده از سیستمهای روز دنیا، باید به فکر تصفیه و استفاده مجدد از پسابهای شهری و کشاورزی باشیم. ما نسبت به کشورهای خاورمیانه در بخش منابع آب وضعیت بسیار خوبی داریم. در منطقه بعد از ترکیه بالاترین منابع آب را داریم. اگر درست مدیریت کنیم در حال حاضر نیازی به شیرین سازی آب دریا با هزینه گزاف نداریم. شیرین سازی آخرین راه‌ چاره برای کشورهایی نظیر عربستان است.
@abshenasi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
اینجا نقطه صفر مرزی است طالبان سیل را بجای حق‌آبه ایران رها کرده
@abshenasi
🔹داده‌های جدید نشان می‌دهد که ماه گذشته گرم‌ترین ماه فوریه تاکنون بوده است.

🔹اطلاعات کوپرنیک، سرویس تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که دمای جهانی یک و ۷۷ صدم درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از دوران صنعتی شدن است.

🔹این نهمین ماه متوالی است که دمای کره زمین به بالاترین حد خود می‌رسد.

🔹محرک اصلی گرمای تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان است و سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده است که غلظت دی‌اکسیدکربن جو زمین در بالاترین سطح خود در دو میلیون سال اخیر است./بی‌بی‌سی‌فارسی
#گرمایش_زمین
#تغییرات_اقلیمی
@abshenasi
Forwarded from عصر ایران (m sh)
پیشنهاد ژاپنی‌ ها برای دریاچه ارومیه

🔹«تسوکادا تاماکی» سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران در یک نشست در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به اینکه شرکت های ژاپنی آماده حضور در ایران بعد از تحریم هستند گفت: آب یکی از بزرگترین موضوعاتی است که زمینه همکاری دو کشور در مورد آن وجود دارد، مایل هستیم که همکاری در دریاچه ارومیه و تالاب‌های مختلف از جمله مرداب انزلی را در دستور کار قرار دهیم.

علیرضا برهانی داریان، استاد دانشگاه خواجه نصیر در خصوص این خبر ضمن انتشار یک استوری نوشت:
🔹 ستاد احیا تمام شد، حالا نوبت به ژاپنی‌ها رسیده که بیان آن‌ها هم ده سالی ریخت و پاش کنند. ساده ترین کار گرفتن پروپوزال و برنامه کاری برای احیای دریاچه ارومیه است، یک پروپوزال ساده لطفا!...

asriran.com/003zTh

@MyAsriran
بارش تجمعی تا آخر هفته بعد، منتهی به ۲۴ مارس
پیش‌بینی بارشهای شدید در زاگرس و استانهای غربی

@abshenasi
در طی 200 سال گذشته بالغ بر دو میلیون سد توسط بخش خصوصی و دولتی بر روی رودخانه های ایالت متحده امریکا ساخته شده است که تعداد سدهای بزرگ حدود 5400 می باشد.
این شکل توزیع تعداد کل سدها در هر ایالت را تا سال 2000 نشان میدهد.

پ.ن.: تعداد سدهای بزرگ ایران تا قبل از انقلاب 19 عدد و تا سال 1400 حدود 200 سد می باشد
#سدسازی
@abshenasi
عزیزان آنچه در مورد سدسازی و تخریب سد در این چند پست ارایه میشود جهت روشنگری می باشد. متاسفانه عده ای ، بهر دلیل، نزدیک به دو دهه است موج ضد سدسازی با بولد کردن تخریب سدها در امریکا راه انداخته اند که ناخواسته به منافع ملی کشور خسارت زده و باعث عقب ماندگی در این زمینه میشوند.
برای نمونه در سیل اخیر سیستان و بلوچستان چنانچه سدی در این حوزه آبریز وجود داشت می توانست در این شرایط بحرانی کمک شایانی به تامین آب مردم این منطقه محروم کرده و جلوی خسارات را تا حد زیادی بگیرد. طبق گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی کشور نزدیک به 2 میلیارد مترمکعب آب در بارشهای اخیر جنوب این استان به دریا سرازیر شده و به هدر رفت.
#سدسازی
@abshenasi
آیا می دانستید آنچه در خصوص تخریب سدها در ایالات متحده توسط عده ای بولد و تبلیغ میشود ، بغیر از تعدادی بسیار محدود سازه بزرگ (از بین ده ها هزار سد) ، تقریبا همه از سدهای کوچک زیر 100 ایکر فوت (کمتر از حدود 0.12 میلیون مترمکعب) است که اغلب متعلق به بخش خصوصی بوده و عمر اقتصادی آنها تمام شده و کارایی خود را از دست داده اند؟
#سدسازی
@abshenasi
پیش بینی بارشهای دوشنبه تا پنجشنبه بر اساس مدل ECMWF
@abshenasi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
ببینید یک اقدام ساده و ارزان چه تغییری می‌تواند ایجاد کند. آبخیزداری ارزانترین، مطمئن ترین، و بهترین روش برای مقابله با بحران آب و تغییر اقلیم است.
@abshenasi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔸ایران و خاورمیانه در محاصره چالشهای محیط زیستی
منبع فیلم: تجارت‌نیوز
@abshenasi
لوگوی گوگل نوروزی شد!!
@abshenasi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
نوروز و سال نو مبارک
کلیپ نوروزی یونسکو
@abshenasi
یادآور میشوم تا بحال علم به چنین دستاوردی نرسیده که بتواند دو سال دیگر را پیش‌بینی کند. در حال حاضر ما توانمان در حد پیش‌بینی یک ماه و حداکثر یک فصل آنهم با خطا و عدم قطعیت بسیار است.
پیش‌بینی‌های پاییز و زمستان امسال ، که مدلهای جهانی در مورد ایران داشتند ، را بخاطر بیاورید متوجه دقت پیش‌بینی‌ها خواهید شد.
چنین ادعایی مبنای علمی ندارد.
@abshenasi
امروز روز جهانی جنگل است
مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲، ۲۱ مارس را بعنوان روز جهانی جنگل نامگذاری کرد تا از این طریق بر اهمیت جنگلها در زندگی بشر تاکید کند.
@abshenasi
22 مارس روز جهانی آب است. از این روز برای نشان دادن اهمیت آب و تشویق در حفاظت و بهره برداری صحیح از آن در سطح جهان استفاده می شود. شعار امسال روز جهانی آب «بهره‌گیری از آب برای صلح»* است. نگاهی به اطراف و بخصوص کشور خودمان و مشکلاتی که طالبان در هیرمند و هریرود و از آن طرف ترکیه در ارس ایجاد می کند و چالشهای سایر کشورها همچون مصر و کشورهای سرشاخه بر روی نیل و . . . اهمیت موضوع را دو چندان می کند. هیدروپلیتیک علمی است که در چانه زنی و گرفتن حق آبه کشورها نقش مهمی دارد و میتوان از آن بنحو مناسب استفاده نمود.
*Leveraging water for peace
#هیدروپلیتیک
@abshenasi
بارشهای این هفته از شنبه ۴ فروردین در شمالغرب و غرب شروع شده و تا چهارشنبه ۸ فروردین در مناطقی که روی نقشه مشخص است ادامه خواهد داشت. اگرچه مجموع مقدار این بارندگیها به اندازه جبهه قبلی نخواهد بود اما بدلیل اشباع شدن خاک از رطوبت بارش پیشین، احتمال وقوع سیل بخصوص در دامنه‌های زاگرس بالا است.
@abshenasi
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
متوسط كل آب تجدیدپذیر سالانه کشور حدود ۴۰۰ میلیاردمترمکعب است که بنا به قولی حدود ۲۷۰ الی ۳۰۰ م.م.م. از این مقدار تلفات بوده و مابقى يعنى ۱۰۰ الی ۱۳۰ م.م.م. آن قابل استفاده است. با این حساب اگر گفته مشاور وزیر درست باشد استفاده صددرصدی و یا نزدیک به این مقدار برای منابع آب فاجعه است! برای حل این مشکل و مشکلات دیگر منابع آب، کشور راهی جز تجدیدنظر در بخش کشاورزی، مدیریت مصرف، بازسازی سیستم فرسوده توزیع ، و تصفیه و استفاده از پساب وجود ندارد. روشهایی همچون شیرین سازی آب دريا به بیراهه رفتن و هدر دادن سرمایه‌های کشور و بزرگتر کردن معضل آب است.
@abshenasi
HTML Embed Code:
2024/06/19 19:33:13
Back to Top