TG Telegram Group Link
Channel: دکتر رضا سراج
Back to Bottom
🔴‌ چرا آمریکا در حال افول است؟

🔹آیا شکست آمریکا در افغانستان و فرار از این کشور، نشانه‌ای دیگر از روند پُرشتاب افول آمریکا است؟

🔹عده‌ای از اندیشمندان آمریکایی در رد نظریه افول جهانی ایالات متحده، فرار آمریکا از افغانستان را با شکست در ویتنام مشابهت سازی می‌کنند تا این انگاره و ادراک را ایجاد کنند؛ همچنان که واشنگتن پس از شکست در ویتنام توانست قدرت و اعتبار خود را بازسازی کرده و آن را به هژمونی تبدیل کند، بار دیگر موفق خواهد شد اعتبار و نفوذ خود را حفظ نماید.
در این ارتباط "دویل مک‌مانوس" ستون‌نویس مشهور لس‌آنجلس تایمز، در مقاله‌ای می‌نویسد وقتی بعد از جنگی که چهار برابر جنگ افغانستان سرباز آمریکایی درگیر آن بودند، دولت ویتنام جنوبی سقوط کرد، بسیاری نتیجه‌گیری کردند که دوران قدرت جهانی آمریکا به سر آمده است. [اما] کمتر از ۱۵ سال بعد، دیوار برلین سقوط کرد، جنگ سرد رو به پایان گذاشت، و آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت جهان سر برآورد.

🔹واقعیت این است که افول آمریکا تنها مربوط به شکست و فرار از افغانستان نیست که ساده‌انگارانه آن را با شکست در ویتنام مشابهت سازی کنند؛ بلکه روند افول آمریکا همزمان در چند عرصه به صورت پُرشتاب شکل گرفته است. آمریکا در عرصه قدرت داخلی به شدت افول کرده و در انتخابات 2022 و 2024 با سونامی ناشی از گسل‌های فعال شده اجتماعی و سیاسی مواجه می‌گردد. قدرت داخلی ایالات متحده احیاء نخواهد شد. از سوی دیگر پیوندهای آمریکا با متحدان خارجی این کشور نیز تضعیف شده است و چشم‌اندازی برای ترمیم بحران اعتبار در روابط خارجی وجود ندارد. همچنین آمریکا برای دفاع از منافع حیاتی خود دیگر قادر به آغاز هیچ جنگی نیست و چنانچه وارد کارزار نظامی گردد، موفقیت و پیروزی نظامی کسب نخواهد کرد. بنابراین زمینه‌های بازسازی نفوذ و اعتبار ایالات متحده فراهم نیست.
🚩 @DrRezaSeraj
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 اقدامات میدانی و جهادی وزیر جوان کار و رفاه در حل مشکلات مردم
🚩 @DrRezaSeraj
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 #مردمی_بودن

🔹توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت

رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم
اتخاذ سبک زندگی مردمی و دوری از منشهای اشرافیگری
حرف زدن با مردم و مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن
در صورت وقوع خطا و اشتباه در کارها، از مردم عذرخواهی کنید.
مروری بر فرمان امیرالمؤمنین در زمینه مردمی بودن
🚩 @DrRezaSeraj
🔴روحانی رکورد تورم را شکست

🔹پیش از دولت تدبیر #پرزیدنت روحانی، بالاترین نرخ تورم پس از انقلاب با عدد ۴۹.۵ درصد، متعلق به دولت هاشمی رفسنجانی در سال ۷۴ بود. اما بر اساس پیگیری‌ها از منابع بانک‌مرکزی، نرخ تورم در پایان مرداد ۱۴۰۰ به عدد ۵۸ درصد رسیده.
🚩 @DrRezaSeraj
🔴 سوخو 30 در راه ایران

🔹هواپیمای سوخو 30 SM جنگنده ای چند منظوره است که برای عملیات در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده و برای ماموریت‌های هوا به هوا و هوا به سطح بسیار مناسب است.این هواپیما از ویژگی و توانایی خلبان اتوماتیک در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز کم ارتفاع یا کروز برخوردار است.

🔹برد عملیاتی این جنگنده 1500 کیلومتر است و با مخزن اضافی سوخت برد عملیاتی آن 3000 کیلومتر می گردد. همچنین با استفاده از سیستم سوخت گیری هوایی، می‌توان آن را تا 5200 کیلومتر (3200 مایل) افزایش داد. این هواپیما با ذخیره سوخت می‌تواند نزدیک به 4/5 ساعت پرواز کند. و در حالت پرواز کروز برد، مداومت پروازی این جنگنده به حدود 10 ساعت افزایش پیدا می‌کند.

🔹این جنگنده‎ همچنین می‎تواند نبردهای ضدالکترونیکی را نیز انجام دهد. جنگنده سوخو 30 SM قادر به حمل تسلیحات پیشرفته تا حداکثر وزن 8 تن است. تسلیحات این جنگنده شامل تیربار،‌انواع بمب، موشک های هوا به هوا و نیز موشک های فراصوتی ضد ناو است. موشک های فراصوتی که می‌توان بر روی این جنگنده نصب کرد، اونیکس نام دارد که دارای برد 120 تا 300 کیلومتر است.

🔹نخستین نمونه‎های ساخته شده از جنگنده‎های سوخو 30 SM در سال 2012 در اختیار وزارت دفاع روسیه قرار گرفت. این جنگنده با جنگنده های F15 و F16 و F18 آمریکایی برابری می کند و تمامی نیازهای عملیاتی کشور پهناور ایران را تامین می نماید. با در اختیار گرفتن این جنگنده، ایران از برتری بسیار محسوسی در نبرد هوایی برخوردار می گردد.
🚩 @DrRezaSeraj
سوخو 30 قابلیت حمل 4 موشک ضد رادار ، 6 موشک هدایت لیزری ، موشک های دور برد هدایت شونده با سرجنگی 317 kg و یک مسلسل را دارد.
🚩@DrRezaSeraj
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
🔴 تحریم بیشتر با کمک آشوب طلبان

🔹آمریکا در آستانه شروع دور جدید مذاکرات و برای فرار از بن‌بست خود ساخته، به سیاست همیشگی خود یعنی «آشوب از داخل و تحریم از خارج» روی آورده است. تضعیف موضع ایران در داخل از یک سو آمریکا را از فشار رفع تحریم‌ها خارج می‌سازد و از سوی دیگر موجب تشدید فشار و تحریم می‌گردد.
🚩@DrRezaSeraj
🔴 تبعات جنگ اقتصادی علیه روسیه

🔹جنگ اقتصادی آمریکا و اروپا بیش از آنکه اقتصاد روسیه را هدف قرار دهد، دامنگیر اقتصاد ایالات متحده و اتحادیه اروپایی خواهد شد.

🔹روسیه سومین تامین کننده نفت آمریکا پس از کانادا و مکزیک است از این رو «جنگ و تحریم» قیمت نفت را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است بهای آن را به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برساند. این شرایط آمریکا را در وضعیت رکود/ تورم قرار می‌دهد. به عبارت دیگر ایالات متحده در مواجهه با بحران انرژی و افزایش نرخ بهره به دره تورم یا رکود سقوط خواهد کرد.

🔹از آنجا که روسیه تامین کننده اصلی فلزات اساسی است، «جنگ و تحریم» بهای عمده فلزات اساسی را افزایش می‌دهد. بالارفتن قیمت آلومینیم، مس، فولاد و ... که نقش تعیین کننده‌ای در صنایع دارند، باعث رشد هزینه تولید و کاهش رشد اقتصادی آمریکا و اروپا می‌گردد.

🔹روسیه ۵۳ درصد نفت و ۴۶ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند. «جنگ و تحریم» بهای گاز طبیعی را افزایش داده و عملا شرکت‌های پتروشیمی در این اتحادیه را در معرض تعطیلی قرار می‌دهد. نرخ گاز طبیعی در اروپا با رشد ۴۱ درصدی مواجه شده و قطعا تبعات این مهم باعث ریسک کلان تورمی برای آمریکا و اروپا خواهد شد.

🔹با این تفاسیر تحریم‌ها و جنگ اقتصادی پُر سر و صدای آمریکا و اروپا علیه روسیه، از یک سو اقدامی برای پوشش دادن به عجز و ناتوانی در دفاع از امنیت متحدان است و از سوی دیگر ناظر بر تغییر محاسبات مقامات روسیه خواهد بود.
🚩 @DrRezaSeraj
🔴 ریشه‌های جنگ در اوکراین

🔹اقدامات آمریکا و ناتو برای گسترش به شرق و دور جدید مهار روسیه و همچنین موضوع استقرار سامانه‌های سپر دفاعی در شرق اروپا، به مخالفت‌های روسیه و ناخشنودی کرملین از کاخ سفید شکل تازه‌ای داد. روس‌ها که نظاره‌گر پیشروی آمریکا و ناتو در حیات خلوت و منطقه خارج نزدیک خود بودند، منافع ملی و توازن استراتژیک مورد نظرشان را در خطر دیدند. از این رو مسکو بناچار وارد یک رویارویی با آمریکا و ناتو گردید.

🔹این رویارویی در وهله اول منجر به بازبینی مجموعه اسناد استراتژیک و تنظیم دکترین نظامی جدید در روسیه شد. روس‌ها در این بازنگری ضمن ارزیابی نظام حاضر در جهان، نظم موجود را چند قطبی معرفی نموده و بر بقاء روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ تاکید کردند. مقامات مسکو در بازنگری مذکور‌، تهدیدات امنیتی خود را مورد بازبینی قرار داده و آن‌ها را به چهار دسته تقسیم نمودند که تقویت نیروهای فرا منطقه‌ای و ناتو در اطراف مرزهای روسیه، مناقشات نظامی در محیط مجاور، تهدید تروریسم و تهدید سلاح‌های کشتار جمعی را در بر می‌گرفت. در این میان ایجاد حساسیت نسبت به تقویت نیروهای فرا منطقه‌ای و ناتو در قفقاز، مهمترین بخش دکترین جدید نظامی روسیه است که به رویارویی این کشور با امریکا و ناتو ابعاد تازه‌ای بخشید.

🔹ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با اعتماد به آمریکا و اتکاء به ناتو، وارد یک قمار سیاسی و نظامی گردید. وی حماقت بزرگی را مرتکب شد که پیش از آن، ساکاشویلی(۱) رئیس جمهور اسبق گرجستان با راه‌اندازی جنگ در اوستیای جنوبی انجام داد. زلنسکی با حماقت بزرگ، خیلی زود همانند ساکاشویلی در شطرنج روسی کیش و مات شد.
------‐-------------------------------------------------------------------------------------------------
(۱) ساکاشویلی با این انگاره که بین‌المللی شدن بحران قفقاز، این امکان را به گرجستان می‌دهد تا بازی با مدل کوزوو را علیه روسیه آغاز کند؛ به اوستیای جنوبی حمله نظامی کرد. وی با اعتماد به آمریکا، انتظار داشت تا با کشیده شدن پای ایالات متحده و اروپا به این مناقشه، برنده نهایی جنگ باشد و با اقتدار جواز حضور در ناتو را بگیرد. پس از تهاجم اولیه گرجستان به اوستیای جنوبی، روسیه با یک تهاجم همه جانبه زمینی و هوایی، گرجستان را مورد حمله قرار داد و ظرف چند روز جنگ را به دروازه‌های تفلیس کشانید.
🚩 @DrRezaSeraj
🔴 چرا اوکراین قربانی جنگ شد؟

🔹آمریکا با برافروختن آتش جنگ و قربانی کردن اوکراین در صدد تحقق اهداف راهبردی زیر است.

1⃣ کمرنگ شدن سیاست آتلانتیک گرایی در دوره ترامپ، شکاف دو سوی آتلانتیک را عمیق‌تر ساخت. تلاش ناتو برای ایجاد ارتش اروپایی گواهی بر بحران بی‌اعتمادی فزاینده مابین اروپا و آمریکا گردید. از این رو ایالات متحده در دوره بایدن سیاست آتلانتیگ گرایی را در دستور کار قرار داد و در صدد برآمد بحران بی‌اعتمادی متحدان غربی‌اش را مدیریت کند. به نظر می‌رسد واشنگتن با بر افروختن شعله‌های آتش جنگ در اوکراین و بهره بردن از جنگ روانی-ادراکی "روسیه هراسی" تا حدود زیادی به این هدف رسید. در این ارتباط بایدن در توئیتی نوشت: «من ساعت‌های بیشماری را صرف متحد کردن متحدان اروپایی خود کردم.»

2⃣ اقتصاد آمریکا با بهره‌گیری از ۴۱ ابر شرکت تسلیحاتی همواره توانسته است با رونق صنایع تسلیحاتی از رکود عبور کند و به نوعی با اقتصاد تسلیحات به رونق اقتصادی برسد. در سال‌های اخیر فروش تسلیحات آمریکا به خارج، کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌‌دهد و این کشور را که با کسری بودجه و بدهی‌های بزرگ مواجه شده، عملا دچار مشکلات در بهداشت، درمان و آموزش نماید. از این رو دولت بایدن با جنگ افروزی در اوکراین، رویکرد اقتصاد تسلیحاتی را مورد توجه قرار داده است. در همین رابطه جان بولتون در توئیتی نوشت: «کنگره باید ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه نظامی ویژه برای دفاع در مقابل روسیه و چین تصویب کند.»

3⃣ واردات گاز اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۵ تاکنون حدود یک تریلیون یورو بوده که بخش عمده آن از روسیه وارد شده است. صادر کنندگان اصلی گاز به صورت ال‌ان‌جی (گاز مایع) به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ عبارتند از آمریکا (۲۶%) قطر (۲۴%) و روسیه (۲۰%) در این رابطه بولتون در رشته توئیت خود می‌نویسد: «ضروری است که ما استقلال انرژی خود را تأمین کنیم و به رهبر جهان در حوزه صادرات گاز مایع تبدیل شویم. امنیت انرژی امنیت ملی است هم برای ما و هم برای متحدانمان.» توئیت بولتن هدف اصلی دیگر آمریکا در جنگ روسیه- اوکراین را آشکار می‌سازد. چرا که این کشور از سال ۲۰۱۶ صادرات گاز مایع به اروپا را آغاز کرد و به سرعت به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع به اروپا تبدیل شد و سهم آن در صادرات گاز مایع به ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید. در ماه ژانویه ۲۰۲۲ بیش از نیمی از واردات گاز مایع اروپا از آمریکا بوده است.
🚩 @DrRezaSeraj
🔴 جنگ اوکراین و تعادل ژئوپلتیک

🔹جنگ اوکراین بخشی از پازل راهبردی آمریکا برای اجرایی ساختن استراتژی تعادل و توازن ژئوپلتیک در اروپا و منطقه غرب آسیا است.

🔹آمریکا برای حفظ نظم موجود، مهار رقبای قدرتمند و قدرت‌های نو‌ظهور و همچنین بازدارندگی در مقابل آنان، سعی دارد استراتژی تعادل و توازن ژئوپلتیک را پیاده سازی کند. بر این اساس ایالات متحده تلاش می‌کند اولا از اتحاد کشورهای قدرتمند جلوگیری نماید و ثانیا آنان را به رقابت با یکدیگر وادار سازد. در این ارتباط کسینجر استراتژیست مشهور آمریکایی در توصیه‌ای راهبردی به مقامات کاخ سفید گفته بود "برای حفظ تعادل ژئوپلتیک" در اروپا، روسیه نباید بیش از حد معینی به اروپا نزدیک‌تر گردد. در چارچوب این استراتژی ایران نیز نباید به روسیه و چین نزدیک گردد چرا که این قرابت و همکاری، ایران را از رقبای منطقه‌ای خود (ترکیه و رژیم صهیونیستی) قوی‌تر می‌سازد و تعادل ژئوپلتیک در منطقه به هم می‌ریزد. از طرف دیگر با تعیین زمین بازی برای رقابت، ایران و روسیه را وادار نماید تا در عرضه انرژی با یکدیگر رقابت نمایند.

🔹جنگ اوکراین به عنوان بخش مهمی از پازل راهبردی آمریکا برای استراتژی تعادل و توازن ژئوپلتیک، از یک سو روسیه را از اروپا دور می‌سازد و کشورهای حوزه یورو را با ادراک "روسیه هراسی" در جرگه متحدان واشنگتن حفظ می‌کند. از دیگر سو پیاده‌سازی این استراتژی اروپا را در دو حوزه امنیت و انرژی بیش از پیش به ایالات متحده وابسته می‌سازد. در این چارچوب با ایجاد خلاء ناشی از تحریم نفت و گاز روسیه، اروپا مشتری انرژی ایران می‌گردد و جمهوری اسلامی بر سر تامین و عرضه نفت و گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی وارد رقابت با روسیه خواهد شد.

🔹با این شرایط باید نگاهی همه‌جانبه و آینده‌نگرانه به منافع ملی و امنیت ملی داشت. بازی در زمین تعیین شده‌ی تعادل و توازن استراتژیک نمی‌تواند متضمن منافع ملی و امنیت ملی باشد.
🚩 @DrRezaSeraj
🔴 چرایی توقف در مذاکرات وین

🔹علیرغم اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی به شدت نیازمند توافق با ایران هستند، اما با کارشکنی، در روند نهایی شدن مذاکرات وقفه ایجاد کردند.

🔹چرایی ایجاد وقفه در مذاکرات را باید در چارچوب جنگ ترکیبی جستجو کرد. واقعیت این است که آمریکا نمی‌خواهد در توافق با ایران دست خود را خالی کند. از یک سو تحریم‌ها را لغو کرده و ازسوی دیگر داده‌هایی را در قالب ضمانت به ایران واگذار نماید. به عبارت دیگر ایالات متحده نمی‌خواهد در شرایط دست برتر ایران، توافق نهایی شود. از این رو آمریکا با ایجاد وقفه در روند مذاکرات و توافق، متوسل به جنگ ترکیبی خواهد شد تا موازنه داده و ستانده را به نفع خود و به ضرر ایران تغییر دهد.

🔹در خلال وقفه در مذاکرات، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با بهره‌گیری از غربگرایان به عنوان شبکه همکار داخلی خود در ایران، چند اقدام مهم را در دستور کار قرار خواهند داد. آنان در یک جنگ شناختی و ادراکی روسیه را مقصر وقفه در روند مذاکرات و توافق معرفی خواهند کرد تا در دور جدید مذاکرات بین ایران، روسیه و چین شکاف ایجاد کرده و قدرت دیپلماسی و چانه‌زنی جمهور اسلامی را تضعیف کنند. در عین حال با جنگ اقتصادی مجددا سعی می‌کنند تا بازار ارز و... را بی‌تعادل نمایند و روند آن را افزایشی کرده تا افکار عمومی بیش از پیش نسبت به لزوم توافق به هر قیمت ممکن شرطی گردد. در ادامه شبکه همکار داخلی غرب در ایران به همراه رسانه‌های خارجی خواهند کوشید تا معیشت مردم و افکار عمومی را به نقطه فشار به مسئولان جمهوری اسلامی تبدیل نمایند تا در دور بعدی مذاکرات دست برتر ایران را از بین ببرند و توافق بد را به جمهوری اسلامی تحمیل نمایند.

🔹با این تفاسیر و برای خنثی‌سازی این جنگ ترکیبی نیازمند #جهاد_تبیین هستیم تا با تنظیم ادراک مردم، دسیسه‌ی تقابل مردم-حاکمیت برای تحمیل توافق به هر قیمت ممکن بی‌اثر گردد.
🚩 @DrRezaSeraj
HTML Embed Code:
2024/04/28 11:09:20
Back to Top