TG Telegram Group Link
Channel: سیاسیون_مطالعات آسیای دور
Back to Bottom
🔻 وزارت خارجه هند در پیام هشداری به شهروندان هندی توصیه کرد تا اطلاع ثانوی به اسرائیل سفر نکنند.

🔹پیشتر وزارت خارجه انگلیس و فرانسه هم در خصوص سفر به اسرائیل پیام هشدار صادر نموده بودند

@MiddleEastST
@PoliticalS
برای بحث و تبادل نظر درباره وقایع اخیر

عضو گروه سیاست پلاس شوید

https://hottg.com/GPoliticalSt
توی این ویدیو به سراغ حمله اخیر ایران با ده ها بلکه صد ها موشک بالستیک و کروز و پهپاد های مختلف مثل پهپاد شاهد رفتیم

نیرو های مسلح ایران با توان موشکی و پهپادی خود دست به یک حمله نظامی گسترده به اسرائیل زده است

برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
با سلام

اگر سوالی درباره حمله اخیر

و یا موضوعات مرتبط دارید

کامنت کنید

ویدیوش رو خواهیم ساخت 🙏
چرا حزب الله لبنان در کنار ایران به اسرائیل حمله موشکی نکرد ؟


برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
بیشترین نفع را از تنش یک ماه اخیر میان ایران اسرائیل کدام کشور برده است ؟
Anonymous Poll
21%
ایران
5%
اسرائیل
57%
روسیه
8%
چین
7%
آمریکا
1%
اروپا
توی این ویدیو به سراغ پادشاهی عربستان سعودی و ولیعهد پرحاشیه آن یعنی محمد بن سلمان رفته ایم. کسی که جانشینی را از پسر عموی خود محمد بن نائف دزدی کرد

در این ویدیو از سه شخص صحبت کردیم که ائتلاف و اتحاد آن ها با خود و دیگر نیرو های سعودی و خارج از شبهه جزیره می‌تواند سلطنت شاه بعدی سعودی را به لرزه در آورد

از مشت آهنین وزارت کشور تا فرماندهی قبایل نظامی و ثروت افسانه ایی شاهزاده ضد ایرانی

برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
با توجه به طرح نور و فشار حد اکثری به مردم
و با توجه به تامین حقوق کارکنان گشت ارشاد از محل مالیات و یا فروش منابع ملی که متعلق به مردم است
آیا شما مردم موافق پرداخت حقوق به گشت ارشاد هستید ؟
Anonymous Poll
32%
بله نوش جونشون
56%
از گوشت سگ حروم تر
12%
به من ربطی نداره اصن
توی این ویدیو به سراغ این پرسش که آیا اسلام دین زورگویی است؟ و دین و قدرت در قرآن و سنت پیامبر رفته ایم و به بررسی تاریخ صدر اسلام میپردازیم و حکومت های اسلامی اولیه را در دل تاریخ بررسی می‌کنیم که آیا اسلام دین شمشیر است یا شمع ؟ برای خونریزی و جنگ آمده یا صلح ؟

برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
کانال های مختلف مجموعه سیاسیون



مطالعات خاورمیانه
@MiddleEastST
مطالعات ایران
@MIranSt
مطالعات آمریکا
@NAmericaSt
مطالعات اروپا
@EuropaSt
مطالعات آسیادور
@AsiaFarstu
تسلیحات نظامی
@ArmsControlSt


تلگرام👇
@PoliticalSt
اینستاگرام👇
http://www.instagram.com/Politicalst
یوتیوب👇
https://youtube.com/@PoliticalSt
راز فاش نشده جنگ های جدید خاورمیانه



برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
تحلیل نظامی حملات ایران و اسرائیل

و بررسی دفاع دو طرف


برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
چین، چگونه چین شد؟

برای بررسی جایگاه فعلی چین نیازمند بررسی دو دوره هستیم: ۱. وضعیت چین بین سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۸. ۲. وضعیت چین از سال ۱۹۷۹ تا به الان.
دوره اول: این دوره پس از پیروزی کمونیست‌ها به رهبری مائو در چین از سال ۱۹۴۹ شروع شده و با مرگ مائو در سال ۱۹۷۸ به پایان رسید.
در این دوره مائو برای حفظ مشروعیت خود و حزب کمونیست، ترس از بیگانه را به عنوان عامل مشروعیت قرار داده است. چینی‌ها در طول تاریخ نسبت به نفوذ بیگانگان در کشور خود احساس نگرانی میکردند. دخالت بیگانگان که از ۱۸۴۰ جنگ‌اول تریاک تا ۱۹۴۹ ادامه داشت و مائو به عنوان فرشته نجات چین از دست بیگانگان شناخته شده بود و طبیعی بود از این ترس چینی‌ها، ابزاری برای کسب مشروعیت خود بسازد.
مائو در طول دوره زمامداریش در چین اهداف ایدئولوژیکی و نظامی را در پیش گرفت، چینی‌ها را برای ایجاد انقلاب کمونیستی در کشورهای گوناگون نظیر مالزی،سنگاپور، فیلیپین و... فرستاد.
با این اقدامات چین در انزوای بین‌المللی قرار گرفت و اختلافات مرزی با همسایگانش به اوج خود رسید.
در سوی دیگر سیاست‌های اقتصادی مائو نیز به فقر بیشتر در مائو انجامید و بعد از آن به جای ریشه‌یابی درباره علل شکست سیاست‌هایش، مقصر را کسانی دانست که از آرمان روزهای اول انقلاب فاصله گرفته‌اند و دست به انقلاب فرهنگی و حذف افراد زد.
این روند ادامه داشت تا مائو از دنیا رفت و دنگ شیائوپینگ به جای وی به رهبری برگزیده شد.
دوره دوم: این دوره با رهبری شیائوپینگ و آغاز رفورمیسم در چین آغاز شد.
وی معتقد بود که باید از آرا و رهنمودهای مائو گذر کرد و صحت و سقم سیاست‌های چین باید در زندگی مردم دیده شود.
به همین دلیل در چندین جبهه دست به اصلاحات زدند.
۱.تغییر الگوی مشروعیت و سیاست‌خارجی: با توجه به اینکه پایه بر این شد تا نتایج سیاست‌های چین در زندگی مردم دیده شود و رضایت مردم عامل مشروعیت باشد. چینی‌ها، توسعه‌اقتصادی را اولویت سیاست‌خارجی خود قرار دادند‌. و برای پیشبرد این توسعه اقدامات مختلفی از قبیل حل و فصل اختلافات، از بین بردن ترس همسایگان و..... را انجام دادند تا رشد در سایه صلح(رشد صلح‌آمیز) سبب توسعه اقتصادی چین شود
۲.حل و فصل اختلافات مرزی:
چینی‌ها توانستند با پیگیری‌های خود ماکائو و هنگ‌کنگ را به خاک خود بازگردانند، برای بازگرداندن تایوان نیز فعلا سعی در محدود‌کردن فضای بین‌المللی تایوان دارند. عمده کشورهای متحد تایوان در آمریکای مرکزی و لاتین هستند و چین سعی کرده با حضور در این مناطق از متحدان تایوان بکاهد که قطع ارتباط کاستاریکا و دو کشور دیگر با تایوان از دستاوردهای چین بوده است. در رابطه با اختلافات مرزی خود با کشورهای آسیای‌میانه نیز، چین این اختلافات را توانسته حل و فصل کند. مناطقی در چین که ممکن است برای آنها ایجاد مشکل کند مانند تبت و سین‌کیانگ می‌باشد که چینی‌ها با تعدیل جمعیتی و سوق دادن ‌چینی‌های قوم‌ هان به این مناطق خطر تجزیه‌طلبی را تا حدودی کنترل کرده و برای بحث مقابله با نفوذ تروریسم در سین‌کیانگ حاضر به همکاری با کشورهای همسایه هستند.
۳. از بین‌بردن ترس منطقه‌ای در رابطه با چین و برنامه توسعه‌اش:
در دوره مائو ترس از چین در بین همسایگان به شدت بالا بود. در دوره رفورم این نیاز حس شد که چین برای پیشبرد برنامه توسعه‌اش نیاز به این دارد تا ترس را از دل همسایگانش خارج کند تا مانع از ایجاد اتحاد‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با حضور همسایگانش بر علیه خود شود. چون به خوبی می‌داند ایجاد ترس فزاینده از چین در بین همسایگان و از دست رفتن موقعیت صلح در پیشبرد برنانه توسعه اقتصادی‌اش اخلال ایجاد می‌کند.
۴. تلاش برای پیدا کردن وجهه بین‌المللی:
چینی‌ها به خوبی از موقعیتی که بین‌المللی شدن و شناخته شدن به عنوان یک قدرت بین‌المللی برایشان ایجاد می‌کند، آگاه هستند. به همین دلیل سعی در نشان دادن نقش خود در فضای بین‌المللی هستند. مقامات پکن به خوبی میدانند شناخته شدن آن‌ها به عنوان یک قدرت بین المللی میتواند کار آنها را برای دسترسی به سرمایه، منابع، تجارت و.... ملل دیگر را تسهیل می‌کند و قدرت و نفوذ بین‌المللی چین را تضمین می‌کند.
به همین دلیل همواره به نقش چین در سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان‌تجارت جهانی، شورای امنیت‌سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای اشاره می‌کنند و آن را عاملی از سوی چین برای ثبات و رونق اقتصاد بین‌المللی میدانند.
۵. عدم تمایل برای ابرقدرت شدن:
با توجه به پیشرفت چین به نظر می‌رسد که به سوی ابرقدرت شدن می‌رود یا بسیاری چین را هم‌اکنون ابرقدرت می‌دانند اما خود چینی‌ها علاقه‌ای به ابرقدرت شدن یا به اصطلاح بهتر علاقه‌ای به شناخته شدن به عنوان ابر قدرت ندارد.
خلبان جنگنده ایی که دوست و دشمن بهش شلیک کردن


بد شانس ترین خلبان تاریخ هوانوردی


برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
۲۴ نتیجه جنگ اسرائیل

۱۲ نتیجه ادامه جنگ
و
۱۲ نتیجه در صورت پایان جنگ

تحلیلی از یدالله کریمی پور در چنل سیاسیون



برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
Forwarded from پوریا علیپور
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
بمب اتم ایرانی،نظم جدید جهانی
آیا بزودی شاهد تغییر معادلات خواهیم بود؟
پوریا علیپور

https://hottg.com/quantomirantime
چین، چگونه چین شد؟
بخش دوم
چینی‌ها فعلا با اینکه آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان شناخته شود ندارند بیشتر مشکلات چین با آمریکا در این است که آمریکا از قدرت خود به عنوان یک ابرقدرت سواستفاده کرده و سعی می‌کند تا هژمون خود و اهداف مدنظر خود را به پیش ببرد و به دنبال یک‌جانبه‌گرایی می‌باشد و چینی‌ها سعی دارند تا جلوی این مورد را بگیرند. آن هم با ایجاد یک جهان چندقطبی که این قطب‌ها بتوانند جلوی سیاست‌های‌هژمونتیک و یکجانبه‌گرای آمریکا را بگیرد.
برای ایجاد این جهان چند قطبی، هو جین تائو در هفدهمین نشست کنگره ایده مشارکت در جهانی موزون و همکاری‌جویانه را مطرح کرد.
۶. حضور و سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف:

سال ۱۹۷۹ و آغاز رفورمیسم در چین و تغییر اولویت‌ها در سیاست‌خارجی چین بوده است.
رهبران چین به دنبال این بودند تا صحت سیاست‌هایشان بر زندگی مردم مشاهده شود و اولویت را بر توسعه اقتصادی برای توسعه داخلی کشور قرار دادند.
برای دستیابی به این هدف چین با طرح رشد صلح‌آمیز در پی آن بود تا با ایجاد اطمینان خاطر از برنامه‌توسعه‌اش برای همسایگانش، مانع از ترس آنها نسبت به برنامه خود و عدم اتحاد و منطقه‌بندی بر علیه‌ آن شوند.
در گام بعدی حجم تجارت خود را با کشورهایی نظیر آمریکا و ژاپن بالا بردند به‌طوری که اکنون آمریکا مهم‌ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شود و چین از بازارهای آمریکا به خوبی برای توسعه خود استفاده کرده است یا در ارتباط با ژاپن، اختلافات دریایی خود را کنترل کرده و حجم تجارت بین دو کشور بالا بوده و حتی چین به لحاظ تجاری جای آمریکا را در ژاپن گرفته است.
چین برای پیشبرد برنامه توسعه خود نیازمند دسترسی به منابع انرژی کشورهای دیگر دارد. یکی از مناطقی که انرژی مورد نیاز چین را تامین می‌کند آسیای‌منطقه می‌باشد، چین با کشورهای این منطقه نیز دارای اختلافات ‌مرزی فراوانی بوده اما با حل و فصل این اختلافات از انرژی این کشورها استفاده میکند و با تاسیس شورای همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ به همراه روسیه و به عضویت در آوردن این کشورها در این سازمان ، سعی در افزایش نفوذ در این کشورها داشته است.
اما چین در خاورمیانه چه می‌کند؟
چین توانسته در مناطق مختلفی از جمله آسیای‌میانه و آفریقا نفوذ پیدا کند و برای توسعه اقتصادی و داخلی مد‌نظر سیاست‌خارجی خود از بازار و منابع آنها استفاده کند. اما نفوذ چین در آسیای‌میانه به مذاق روس‌ها خوش نیامده و روس‌ها معمولا دید خوبی نسبت به این مسئله ندارند، از سوی دیگر چینی‌ها معتقدند روس‌ها به دنبال ایجاد مسئله تهدید‌فزاینده چین در این منطقه هستند یا در بحث همسایگان نیز هر قدر حجم تجارت چین با این کشورها بالا باشد، اما آمریکا نیز در آنجا نقش مهمی‌ایفا می‌کند، شاید به همین دلیل است که همسایگان چین، پیشنهاد این کشور را برای ایجاد اتحادی برای فاصله گرفتن از آمریکا نپذیرفتند.
اما بهترین منطقه برای حضور و سرمایه‌گذاری چین و استفاده از منابع آن جایی نیست جز خاورمیانه.
کشورهای حاضر در خاورمیانه با حجم بالای ذخایر نفتی و گازی که در رقابت منطقه‌ای با یکدیگر قرار دارند و به دنبال جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستند.
چین از این فرصت استفاده کرده تا با سرمایه‌گذاری در این کشورها و استفاده از منابع انرژی آنها، سوخت مدنظر مصرف داخلی خود جهت استفاده عامه مردم و کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی خود استفاده کند.
گام بعدی نیز پیشبرد طرح یک‌کمربند، یک‌جاده خود است که مسیر زمینی و دریایی آن از خاورمیانه میگذرد و ایفای نقش‌موازنه‌گر در این منطقه‌ است تا هم در برقراری امنیت منطقه نقش ایفا کنند و هم پیگیر روند صلح یمن باشند تا امنیت راه دریایی طرح خود را تضمین کنند.
درآمد سرانه تولید ناخالص داخلی چین ۱۲۶۰۰ دلار برای هر فرد است و برنامه مقامات چین این است تا این مبلغ را به ۴۰۰۰۰ دلار برای هر فرد برسانند. برای این طرح چاره‌ای جز دسترسی به بازار، منابع،فناوری و...... کشورهای دیگر است که از طریق ایجاد سازمان‌های منطقه‌ای و پیمان‌های تجاری و چندجانبه و حضور در مناطقی نظیر خاورمیانه به دنبال دستیابی به این مهم است.

سید محمد شفیعی
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد
روابط بین‌الملل دانشگاه‌گیلان
چین، چگونه چین شد؟
بخش سوم

۷.رعایت ۳ اصل در روابط خارجی:
۱‌.عدم تعهد ۲. عدم رویارویی ۳.عدم اتحاد بر علیه طرف سوم
این ۳ اصل همواره بوده‌اند اما همه چیز روابط خارجی چین نبوده‌اند و نمی‌توان آن را در روابط چین با روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا نیز تعمیم داد.
بعد از پایان جنگ سرد چین از روسیه برای نوسازی نظامی خود بهره برد، حال آنکه روابط دو طرف به دلیل رقابت در نفوذ منطقه‌ای در سراشیبی قرار گرفته و گاهی مواقع برای محدود کردن نفوذ آمریکه سیر صعودی داشته است.
در بحث آمریکا نیز چینی‌ها می‌دانند که آمریکا مهم‌ترین منبع سرمایه‌گذاری و فناوری برای آنهاست و به همین دلیل دو طرف شرکای تجاری مهم‌یکدیگر محسوب می‌شوند. و می‌دانند تنش در روابطشان به ضرر هر دو طرف است اما از سویی برای اهداف منطقه‌ای گاهی در کنار هم هستند مانند هماهنگی چین با پاکستان برای کمک به آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر برای حمله به طالبان و گاهی در مقابل هم قرار می‌گیرند مانند پرونده هسته‌ای ایران یا مخالفت چین در برابر خواست آمریکا برای برقراری حکومت‌اسلام‌گرای عمرالبشیر در سودان.
۸. استفاده از تله طلب‌گیری:
چین همانطور که گفتیم برای برنامه‌توسعه‌اش نیازمند دسترسی به منابع است و کشورهای آفریقایی نیز از منابع انرژی و معدنی خوبی برخوردارند.
چین برای اعطای وام و کمک به توسعه کشورهای توسعه‌نیافته اقدام می‌کند. و مدتی را برای بازپس‌گیری سرمایه معین می‌کند، در صورتی که آن کشور نتواند در طی زمان معین شده سرمایه را بازگرداند، چین در قرارداد ذکر می‌کند که به عنوان مثال بندرx تا ۲۰سال در اختیارش خواهد بود و چین از آن استفاده می‌کند.
این نیز یکی از مواردی‌ است که چین برای پیشبرد توسعه‌اش استفاده می‌کند.

این موارد تنها بخشی از مواردی است که سبب شده چین بتواند طی ۴۴ سال از یک کشور منزوی در نظام بین‌الملل و توسعه‌نیافته به یک قدرت بین‌المللی و کشوری توسعه‌یافته تبدیل شود تا بتواند در نظام بین‌الملل نقش‌آفرینی کند و همچنان برای پیشبرد برنامه‌هایش از روش‌های یاد شده استفاده می‌کند.

سید محمد شفیعی
دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان.
معرفی گرایش های رشته علوم سیاسی


برای دیدن ویدیو در یوتیوب کلمه ( سیاسیون ) را سرچ بفرمایید یا بر روی لینک زیر کلیک کنید

https://youtube.com/@PoliticalSt
HTML Embed Code:
2024/06/26 08:27:37
Back to Top